Científiques del CSIC lideren ‘Manuela’, un projecte sobre alimentació, microbiota i salut de les dones a Espanya

VALÈNCIA, 30 (EUROPA PRESS)

Científiques del CSIC lideren ‘Manuela’, un projecte de ciència ciutadana per a avaluar l’impacte que l’alimentació, la microbiota i l’estil de vida tenen en la salut de les dones a Espanya.

Ara comença la primera fase del projecte, una enquesta per a recaptar dades de salut. En la segona, es realitzaran anàlisi per a estudiar la microbiota, els microorganismes que habiten en el cos.

Estes dades permetran explorar la relació entre l’alimentació, l’estil de vida i la salut de les dones al llarg de les seues etapes vitals.

El projecte, liderat per l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA), del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), és una col·laboració multidisciplinària entre diferents instituts del CSIC, les universitats d’Oviedo i Politècnica de València, i diversos instituts i fundacions d’investigació sanitària.

‘Manuela’ pretén contribuir al fet que les dones puguen prendre decisions informades sobre la cura de la seua microbiota. Composta per microorganismes que habiten en diferents parts del cos, la microbiota juga un paper crucial en diferents processos vitals.

La vaginal, per exemple, influïx en la fertilitat i en la prevenció d’infeccions. La intestinal, per part seua, afecta la digestió, l’absorció de nutrients i el sistema immunològic.

«Malgrat la importància de la microbiota, detectem una evident falta d’investigació en este camp, i en general, en tot el referent a la salut de la dona», explica M.ª Carmen Collado, investigadora de l’IATA-CSIC que lidera el projecte.

Mitjançant el Projecte Manuela es recaptaran dades sobre els hàbits d’alimentació, estil de vida i estat de salut, entre altres, que serviran per a identificar la seua relació amb la microbiota. «Se sap molt poc sobre la influència que tenen en el nostre metabolisme processos tan naturals com la menstruació, la menopausa o l’embaràs. Això es traduïx en pitjors diagnòstics, falta de tractaments, i en general, en una pitjor qualitat de vida», assegura Sara Sánchez, investigadora de l’Institut de Gestió de la Innovació i el Coneixement (INGENIO), centre mixt del CSIC i la Universitat Politècnica de València (UPV), participant en el projecte.

El projecte es desenvoluparà en dos parts. La primera, que arranca ara, se centra en una enquesta a nivell nacional en la qual poden participar les dones residents a Espanya des dels 16 anys d’ara en avant, per a recopilar dades sobre la seua salut, incloent-hi hàbits, percepcions i necessitats. Esta enquesta es realitza a través de la web del projecte: https://manuela.csic.es. En la segona fase, l’equip investigador realitzarà anàlisi de mostres biològics per a estudiar la microbiota, juntament amb qüestionaris més específics per a abordar l’objectiu d’aquesta iniciativa.

«Les dades obtingudes ens permetran conéixer amb major precisió quins aliments seran més recomanables durant la menstruació, o quins podrien afavorir la presència de bacteris que protegisquen d’unes certes infeccions vaginals. A més, ajudaran a desenvolupar nous tractaments per a infeccions, malalties intestinals o vaginals», afig l’equip de científiques.

PARTICIPACIÓ CIUTADANA I CANVI SOCIAL

A més d’avançar en la investigació científica, el Projecte Manuela busca involucrar activament a les dones en cada etapa del procés, promovent la participació ciutadana i el canvi social.

L’enfocament integral del projecte té el propòsit de trencar tabús, combatre la desinformació i proporcionar dades fiables sobre com l’alimentació i l’estil de vida poden millorar la salut de les dones i servir de referència per al disseny de polítiques públiques eficients.

«Convidem a totes les dones a ser part d’esta iniciativa, des de la definició de prioritats d’investigació, fins a la recol·lecció de mostres biològiques», conclou l’equip impulsor de Manuela.

Projecte Manuela és un tribut al llegat de dones dedicades a la salut i el benestar, i representa un compromís amb un futur més equitatiu en termes de salut per a totes. Per això, porta el nom de Manuela Solís i Clares (1862-1910), la primera dona a obtindre el títol de medicina a la Universitat de València i una pionera en la defensa dels drets de la dona en l’àmbit de la salut.

Manuela és una iniciativa germana del projecte ISALA a Bèlgica, la major iniciativa mundial de ciència ciutadana dedicada a la salut de la dona que estudia el microbioma femení i la seua influència en la salut i el benestar, que va ser Premi Europeu per a la Ciència Ciutadana en 2023.

Ademés de l’IATA i Ingenio, en el projecte participen altres centres del CSIC com l’Institut de Productes Lactis d’Astúries (IPLA) i l’Institut d’Estudis Socials Avançats (IESA). També participa la Universitat d’Oviedo, l’Institut d’Investigació Sanitària del Principat d’Astúries (ISPA) i la Fundació per a la Investigació i la Innovació Biosanitària d’Astúries (FINBA), així com la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) i la Universitat Politècnica de València (UPV).

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.