16.2 C
València
Diumenge, 11 maig, 2025

Cau un grup criminal que modificava molecularment gardènies i les venia com a safrà

La Guàrdia Civil en el marc de l’operació “Garden” realitzada pel SEPRONA, ha detingut i investigat a 11 persones pels delictes contra la Salut Pública (Frau Agroalimentari), Estafa, Contra el Mercat i els Consumidors i pertinença a Grup Criminal.

De la mateixa manera s’ha investigat a 3 empreses, a través de les quals els implicats estarien comercialitzant extracte de gardènia polvoritzat com si fóra safrà, en tot el territori nacional. L’operació s’ha desenvolupat a Màlaga, Barcelona, Alacant, Granada i Almeria.

- Advertisement -Telegram València Diari

Molècules i Safrà

El grup criminal va desenvolupar una metodologia de frau agroalimentari indetectable segons les tècniques de detecció en aquest moment. Disminuïen la concentració fins a gairebé la seua eliminació d’una molècula que és l’única que diferència al safrà polvoritzat de la gardènia, flor comuna.

La gardènia gaudeix de característiques de color similars al safrà. Els costos d’adquisició són significativament inferiors als necessaris per a adquirir la mateixa quantitat de safrà per a l’elaboració del colorant alimentós derivat d’aquest producte. Això es deu al fet que la gardènia pot ser recol·lectada de manera intensiva, mentre que el safrà ha de fer-se manualment, a causa de la delicadesa del producte. Per tant, el preu de recol·lecció del safrà és 10 vegades superior al de la gardènia.

La gardènia no es considerava aliment a la Unió Europea. Els investigats importaven extracte de gardènia sense complir cap estàndard de seguretat, incomplint els protocols europeus referits a la salut i qualitat alimentària.

A Espanya, el safrà va ser introduït pels àrabs entre els segles VIII i X, estenent-se el seu cultiu a la resta de països europeus, sobretot als de la zona mediterrània.

Concretament, al nostre país existeix una elevada producció principalment en l’altiplà castellà manxec, on s’obté safrà considerat com un dels de major qualitat en l’àmbit mundial. Concretament el safrà amb D.O.P “Safrà de La Manxa” és l’única espècia d’aquesta naturalesa que disposa d’aquest reconeixement de qualitat, a escala nacional.

La Xina com a exportador d’additius

Les persones físiques i jurídiques investigades, importaven des de la Xina els diferents extractes de gardènia d’una fàbrica dedicada a la producció de colorants. Aquest producte el feien passar per extracte de safrà, canviant etiquetes i documentació tècnica i duanera, tot això a requeriment de les empreses espanyoles. Una vegada que el producte es trobava en territori nacional, s’emmagatzemava i es manipulava segons les exigències dels clients, i s’introduïa en el mercat a través de grans cadenes de distribució, sent consumit per la població espanyola que pagava com si fóra safrà.

Activitat molt rendible

Amb la posada en el mercat nacional d’aquests productes la principal mercantil investigada hauria obtingut un benefici mínim estimat de més de 3 milions d’euros tenint en compte les dades de comercialització d’aquest producte des de la Xina des del 2013. El preu d’adquisició del producte era tan baix que la mercantil en comercialitzar-lo obtenia uns beneficis pròxims al 800%. De la mateixa manera aquest fet impedia la competència lleial d’altres empreses del sector.

S’han intervingut més de 2000 kg de suposat safrà adulterat valorat en més de 750.000 euros que han estat retirades del mercat.

Seguretat Agroalimentària

La Prefectura del SEPRONA, participa com a punt de contacte nacional dins de la Xarxa Europea de Frau Alimentari, gestionada nacionalment pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

L’operació ha comptat amb la participació d’OLAF i EUROPOL, configurant-se com a model d’eficàcia de la cooperació policial a la Unió Europea. A Espanya s’ha comptat amb la col·laboració de AESAN (Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i de Nutrició) del Ministeri de Consum.

Els informes de l’Institut Nacional de Toxicologia de Barcelona han resultat fonamentals per a la determinació de les concentracions de la molècula que diferenciava safrà de gardènia.

Últimes notícies

Experts en meteorologia insten a millorar la planificació urbanística, la prevenció i l’alerta primerenca

Núñez sobre el dia de la DANA: “La responsabilitat de gestionar l’emergència, en este cas, és de la Generalitat”

Una escriptora valenciana relata la clandestinitat: ‘Un abortament: 8.000 pessetes’

Les tècniques rudimentàries d’interrupció de l’embaràs en la València del franquisme, per a les dones que no podien viatjar a l’estranger

La telefonia i les entitats financeres deslliguen la indignació ciutadana en les reclamacions a Consum

Els transports ocupen el tercer lloc de les queixes en la Memòria de Consum 2024 de la Generalitat

Alerta taronja a l’interior de València per tempestes amb pedra i groga a la resta de la Comunitat

La previsió d’Aemet anuncia tempestes i ruixats forts de vesprada a la Comunitat Valenciana

Apagons y apagades

Leo Giménez és lingüista i en la columna d'esta setmana parla sobre si la forma correcta és apagó o apagada

Manuel Carrasco oferirà un gran concert a Castelló el 14 de juny

El reconegut cantant Manuel Carrasco introduirà el seu nou disc amb un espectacle al recinte de Fires i Mercats de Castelló, esperant atraure milers de seguidors i potenciar l'economia local.

Trump proposa incrementar impostos als més rics per finançar mesures fiscals

El president dels EUA, Donald Trump, planteja una pujada d'impostos per als més rics amb l'objectiu de finançar un nou paquet fiscal que inclou rebaixes per a les classes mitjanes i baixes.

Compromís denúncia interessos especulatius a Sant Miquel dels Reis i exigeix un 30% d’habitatge públic

Compromís ha presentat al·legacions contra el Pla Especial de Protecció de Sant Miquel dels Reis, denunciant l'impacte de les grans empreses immobiliàries i demanant un mínim del 30% per a habitatge públic.