La vulnerabilitat del sistema elèctric espanyol: enginyers industrials reclamen mesures de protecció urgents

VALÈNCIA

El degà del Col·legi Oficial d’Enginyers Tècnics Industrials de València (COGITI), Tomás Xàtiva, ha opinat que l’apagada viscuda este dilluns en tota Espanya fa reflexionar sobre la vulnerabilitat de la nostra xarxa elèctrica, així com sobre la necessitat d’implantar mesures més resilients que protegisquen el sistema d’esdeveniments extrems.

A més, Xàtiva ha subratllat que, encara que els protocols per a la recuperació del subministrament han funcionat correctament, és imprescindible accelerar la inversió en tecnologies avançades de supervisió i control per a minimitzar este tipus de situacions en el futur. L’incident del dilluns ha destacat la nostra dependència crítica de l’electricitat.

El zero energètic de gran magnitud que va sumir al país en la foscor posa en evidència les imperfeccions del sistema. La fallada va ser causada per una fallada en cascada, afectant diverses línies d’alta tensió, la qual va provocar la desconnexió automàtica de centrals elèctriques, com a mesura de protecció, resultant en la caiguda total del sistema. Les investigacions inicials indiquen que la causa principal va ser una sobrecàrrega greu en la xarxa, sense descartar altres factors tècnics o fins i tot una possible acció externa.

Davant d’esta emergència, el sistema elèctric va activar protocols de recuperació escalonada. El procés va incloure identificar l’origen del problema, reactivar plantes de generació capaços d’arrancar en negre i reconstruir la xarxa des de nusos principals fins als usuaris finals. Aquestes mesures, tal com va indicar Xàtiva, són essencials per a restaurar el servei de forma segura, si bé el procés va ser complex i s’ha perllongat durant diverses hores.

Infraestructures crítiques com hospitals i aeroports van aconseguir mantenir operatius els seus serveis gràcies a sistemes d’alimentació d’emergència, com a generadors automàtics. «És un recordatori que hem de prioritzar la seguretat en infraestructures essencials, ja que qualsevol interrupció podria tenir conseqüències greus per a la població», va destacar el degà.

Xàtiva també ha recomanat a la ciutadania estar preparats amb llanternes, bateries externes, aliments no peribles i dispositius com a petits generadors domèstics. Revisar el quadre elèctric després d’un tall prolongat per a evitar possibles sobrecàrregues és també fonamental. «Esta apagada ens ha demostrat l’imprescindible que és l’electricitat en la nostra vida quotidiana. És fonamental fomentar l’autoconsum energètic, com l’ús de panells solars, i conscienciar a la societat sobre la importància d’un consum responsable», ha afegit Xàtiva.

Finalment, l’enginyer ha subratllat la importància de reforçar la nostra infraestructura elèctrica i ha expressat la necessitat d’un debat més ampli sobre sostenibilitat, resiliència i la nostra dependència de l’energia elèctrica. Mentrestant, els operadors segueixen treballant incansablement per a garantir l’estabilitat del sistema i minimitzar futures interrupcions.

Últimes notícies

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.

L’oli de les serres Espadà i Calderona obté la protecció de la UE

La Unió Europea ha inscrit l’oli d’oliva de les serres Espadà i Calderona, produït entre València i Castelló, en el registre d’indicacions geogràfiques protegides. Este distintiu reconeix la qualitat del producte i el vincle amb el territori de la Comunitat Valenciana.

El Consell només coneix per la premsa l’arribada de menors migrants a la Comunitat

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, assegura que la Generalitat només ha sabut pels mitjans de comunicació de la possible arribada de menors migrants a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i denuncia la manca de comunicació del Govern central.

El Consell reclama penes més dures per als piròmans i estudiarà personar-se en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Consell ha demanat endureir el Codi Penal contra els piròmans arran de l’incendi de la Vall d’Uixó i estudiarà personar-se en la causa per reclamar les pèrdues si es confirma que va ser provocat.

Les reserves hoteleres arriben al 86 % a l’agost i apunten a un quasi ple als hotels valencians

La Comunitat Valenciana ha tancat la segona quinzena de juliol amb un 90,2 % d’ocupació hotelera i afronta la primera mitat d’agost amb el 86 % de places ja reservades, amb Benidorm i la província de València com a principals motors turístics.
FILMOTECA D'ESTIU