L’Ajuntament d’Alacant participa en un simulacre internacional de tsunami promogut per la UNESCO

 

L’Ajuntament d’Alacant ha informat que els cossos de Policia Local, Bombers del SPEIS i el Departament de Protecció Civil i Gestió d’Emergències participaran, dimarts que ve 9 de març, en un simulacre sobre alerta primerenca i comunicacions en cas de Tsunamis, organitzat per la Comissió Oceanogràfica intergovernamental de la UNESCO, i coordinat per l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències -AVSRE-.

 

En l’exercici se simularà un terratrèmol que s’ha produït entre Sicília i la península Itàlica de magnitud 7.9 amb tsunami que afecta la costa italiana, grega i del nord d’Àfrica i que pot sentir-se en les costes mediterrànies espanyoles, i l’Ajuntament activarà el Pla Territorial d’Emergències Municipal en el seu Nivell I d’Emergència sense mobilització de recursos.

 

L’objectiu d’este exercici que es du a terme per primera volta en Alacant, implica provar l’eficàcia dels dispositius i sistemes recepció d’avisos transmesos al Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat, així com establir sistemes de ràpida notificació de la informació, relacionada amb el risc de tsunamis. Des de l’Ajuntament informen d’estes pràctiques i exercicis simulats per a evitar confusió, així com alarma entre la població.

 

Alertar i evacuar a les persones de les comunitats costaneres

A demés es preveu que es posen a prova les comunicacions des dels Centres Internacionals d’Alerta, exercitar les cadenes de comandament i presa de decisions nacional i local, i activar el procediment per a alertar i evacuar a les persones de les comunitats costaneres.

 

El regidor de Seguretat, José Ramón González, ha assenyalat que «la ràpida difusió dels missatges d’alertes i una ràpida presa de decisions augmenta la capacitat de resposta per a fer front a les emergències, per això és tan important realitzar estos exercicis de simulacres».

 

En les costes del Mediterrani els tsunamis no són freqüents, però també poden produir-se, i per això s’ha decidit participar en estos exercicis en els que es provaran la difusió dels missatges d’alerta als organismes que són responsables de la resposta d’emergència en el que participaren tècnics del Departament municipal d’Emergències i Protecció Civil, les diferents regidories implicades, la Policia Local i els bombers del SPEIS.

 

Les fases del simulacre

El simulacre contempla diferents fases, una d’elles és la simulació de la primera etapa del procés d’alerta primerenca en cas d’un esdeveniment sísmic tsunamigénico.

 

Esta fase consistix en la detecció de l’esdeveniment i el subministrament oportú dels missatges d’alertes. La fase següent és difondre els missatges d’alerta adaptant-los, i la tercera seria activar els procediments del mecanisme de protecció, a on se simula la prestació d’assistència als països afectats i es posen a prova els diferents protocols i procediments d’intervenció.

 

Dimarts que ve en el simulacre no es preveuen danys pel que s’assajaren els procediments de comunicació, ja que la hipòtesi en si, no generaria impacte, comprovant-se entre altres coses la idoneïtat de les comunicacions. En este context, l’Ajuntament d’Alacant participarà en l’exercici d’acord amb les premisses establides activant el Pla Territorial d’Emergències Municipal en el seu Nivell I d’Emergència sense mobilització de recursos.

 

Què es un tsunami?

Un tsunami pot ser provocat per terratrèmols, volcans, explosions de gran magnitud, i estes ones es propaguen ràpidament en totes les direccions des del seu lloc d’origen. Normalment, els tsunamis més devastadors són ocasionats per terratrèmols que depenent de la localització del seu epicentre seran més o menys nocius.

 

Com més a prop estiga l’epicentre de la costa el tsunami tardarà menys a conseguir la costa, donant lloc a un major mal, ja que es disposa de menys temps per a evacuar la zona.

 

L’edil José Ramón González, ha explicat que «al llarg de l’any els cossos de Seguretat municipals organitzen i fan diferents simulacres amb els quals millorem l’eficàcia de resposta i la coordinació, els protocols d’intervenció i com hem d’actuar en el procediment operatiu i este tipus de pràctiques ajuden molt a millorar els temps de resposta».

 

Encara que tsunamis d’eixa magnitud no són fenòmens freqüents en el mediterrani, cal estar preparats, ja que en la nostra Comunitat hi ha molts quilòmetres de costa, i podria patir un esdeveniment d’este tipus. Per tant, és necessari estar preparats, conéixer quines són les causes d’un tsunami, com es detecta i quines mesures de protecció han d’adoptar-se.

 

Pla d’Actuació Municipal enfront del Risc Sísmic

El regidor de Seguretat va informar que «esta setmana va ser homologat per la Comissió Autonòmica de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana el Pla d’Actuació Municipal enfront del Risc Sísmic de l’Ajuntament d’Alacant, es tracta del primer pla enfront d’este risc en la província d’Alacant i el primer juntament amb Benifaió de la Comunitat Valenciana».

 

Esta Pla d’Actuació Municipal enfront del Risc Sísmic és un dels plans mes complexos en l’ocurrència del fenomen i la gravetat i magnitud dels danys que pogueren produir-se, així com la intervenció multidisciplinària en la resposta a l’emergència. L’estudi de risc sísmic ha sigut elaborat per la Universitat d’Alacant i s’han elaborat consells a la població.

Des de la Direcció General de Protecció Civil informen de les següents recomanacions:

 

  • Si viu en la costa i sent un terratrèmol prou fort per a clivellar murs, és possible que dins dels vint minuts següents puga produir-se un sisme submarí o tsunami.

 

  • Si és alertat de la proximitat d’un sisme submarí o tsunami, situe’s en una zona alta d’almenys 30 metres sobre el nivell de la mar en terreny natural.

 

  • La mitat dels sismes submarins es presenten, primer, com un recolliment de la mar que deixa en sec grans extensions del fons marí. Córrega, no es detinga, allunye’s a una zona elevada, el sisme submarí arribarà amb una velocitat de més de 100 Km/h.

 

  • Si Vostè es troba en una embarcació, dirigisca’s ràpidament mar endins. Un sisme submarí és destructiu només prop de la costa. De fet a uns 5.600 metres de la costa i sobre una profunditat major a 150 metres vosté pot considerar-se segur.

 

  • Tinga sempre present que un sisme submarí pot penetrar per rius, rambles o marenys, diversos quilòmetres terra endins, per tant hi ha allunyar-se d’estos.

 

  • Un sisme submarí pot produir deu o més ones destructives en 12 hores; procure tindre a mà roba d’abric, especialment per als xiquets.

Últimes notícies

Les noves empreses en la Comunitat Valenciana creixen un 14,9 % al juliol i arriben a 1.549

La Comunitat Valenciana ha registrat al juliol 1.549 noves societats mercantils, un increment anual del 14,9 %, el tercer més alt d’Espanya, mentres les dissolucions han arribat a 139.

Els viatgers del transport urbà pugen un 3 % en la Comunitat Valenciana al juliol

El transport urbà per autobús i metro en la Comunitat Valenciana ha crescut un 3 % al juliol, fins als 16,9 milions de viatgers, segons l’INE. A Espanya, el transport públic també augmenta, tot i la caiguda del ferrocarril de llarga distància.

Detingut a Torrevella un fugititu reclamat per homicidi a Alemanya

La Guàrdia Civil ha detingut en una urbanització de Torrevella un home de 43 anys, de nacionalitat romanesa, reclamat a Alemanya per un possible homicidi i amb ordres judicials pendents a Espanya.

Pluges intenses de setembre descarreguen al sud de València i nord d’Alacant

Pluges fortes típiques de setembre han descarregat esta matinada i este matí al litoral sud de València i nord d’Alacant, amb fins a 40 litres per hora en alguns punts, encara que les tempestes ja s’han dissipat.

La indústria valenciana accelera en juliol amb un creixement del 4 %

La producció industrial ha augmentat en juliol un 4 % a la Comunitat Valenciana, per damunt de la mitjana estatal, que s’ha quedat en un 2,6 %. El fort descens dels béns de consum durador ha llastat el conjunt d’Espanya, tot i l’augment de l’energia.

Aemet alerta de ruixats molt forts i pedra gran al litoral sud este dijous

Aemet ha pronosticat per a este dijous ruixats molt forts amb tronades i granís gran al litoral sud de la Comunitat Valenciana a primeres hores del dia, amb núvols que s’aniran trencant i temperatures a la baixa en moltes zones.

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.