16.8 C
València
Dimarts, 25 novembre, 2025

Treballeu des de casa? Les claus de la Llei de Teletreball

 

El Congrés ha aprovat, sense cap vot en contra, la nova llei de treball a distància, que endurirà fins a un 20% les sancions per infraccions en matèria laboral que imposa la Inspecció de Treball i Seguretat Social, fins a quasi un milió d’euros.

La nova llei inclourà quatre esmenes d’ERC dirigides a la regulació del treball a distància per part de persones amb discapacitat, amb la finalitat d’assegurar que els mitjans, equips i eines siguen universalment accessibles per a evitar la seua exclusió, i que esta accessibilitat forme part de l’avaluació de riscos i la planificació de l’activitat preventiva.

També una altra esmena per a considerar al domicili de referència el que figure en el contracte de treball o, en defecte d’això, el de l’empresa o centre o lloc físic de treball a l’hora de considerar l’autoritat laboral competent i els serveis i programes públics de foment de l’ocupació aplicables.

També s’exposa la voluntarietat del treball a distància en l’apartat 1 de l’article 5 de la llei: “El treball a distància serà voluntari per a la persona treballadora i per a l’ocupadora i requerirà la signatura de l’acord de treball a distància regulat en esta Llei, que podrà formar part del contracte inicial o realitzar-se en un moment posterior, sense que puga ser imposat en aplicació de l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors, tot això sense perjudici del dret al treball a distància que puga reconéixer la legislació o la negociació col·lectiva”.

 

Treball a distància, teletreball o presencialitat

 

A l’efecte del qual s’estableix en la Llei, s’entendrà per “treball a distància”: forma d’organització del treball o de realització de l’activitat laboral conforme a la qual esta es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per esta; durant tota la seua jornada o part d’ella, amb caràcter regular.

El teletreball serà aquell treball a distància que es duu a terme mitjançant l’ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació. I el treball presencial estarà definit com aquell treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.

 

Claus de la nova llei

 

El teletreball serà voluntari i hi haurà infraccions sanciones. Una de les modificacions que ha introduït el PSOE i Unidas Podemos és referent a les multes de la Inspecció de Treball poden arribar als 983.736 euros, un 20% del que hi havia fins ara perquè asseguren que no s’havia revisat des de 2007.

S’estima que és teletreball quan l’empleat realitza a distància almenys el 30% de la jornada laboral o el percentatge proporcional equivalent de la duració del seu contracte.

 

Qui es fa càrrec de les despeses?

 

Serà l’empresa la que haja de sufragar el cost i compensar el desenvolupament del teletreball. El treballador no haurà d’assumir despeses addicionals relacionades amb equips, eines o mitjans per al desenvolupament de la seua activitat laboral.

Mentre dure la situació excepcional per la pandèmia, es continuarà aplicant la normativa laboral ordinària.

 

Hi haurà diferències entre teletreball i el treball presencial?

 

No. Els treballadors tindran els mateixos drets independents de la modalitat en què facen el seu treball. Tindran les mateixes condicions, el dret a formació, l’estabilitat, la retribució.

Últimes notícies

Morant carrega contra PP i Vox i tatxa de ‘negligents i mentideres’ les seues coalicions

Diana Morant ha acusat PP i Vox de sostindre coalicions 'negligents i mentideres' i ha exigit retornar la veu al poble. Ha criticat la gestió de la DANA i ha assenyalat a Mompó i Camarero per falta d'explicacions i mentides.

PSOE i diversos grups del Congrés acusen a Mompó de contradiccions sobre la DANA

PSOE i diversos grups del Congrés han acusat a Vicente Mompó d'incórrer en contradiccions i llacunes sobre el seu paper durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. Han qüestionat la seua memòria i la seua coherència, mentres PP i Vox han centrat el focus en el Govern central.

Investigador de la UPV rep a Brussel·les un dels Premis Jóvens Científics de l’Hidrogen 2025

Marco López Juárez, del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, va ser un dels cinc menors de 35 reconeguts per Hydrogen Europe Research a Brussel·les. El seu treball millora l'eficiència, la durabilitat i les emissions de la propulsió amb piles de combustible, amb aplicació en mobilitat terrestre i aèria.

Mompó sosté que va faltar informació per a decidir durant la dana

Mompó ha afirmat davant la comissió del Congrés que el dia de la dana va faltar informació clau i que no es va articular una resposta nacional. Ha defés que el Govern havia d'haver liderat més l'emergència.

La Generalitat va pagar a proveïdors en 31,44 dies al setembre, per damunt de la mitjana

La Generalitat Valenciana va tancar setembre amb un període mitjà de pagament a proveïdors de 31,44 dies, per damunt de la mitjana autonòmica de 27,63 i del límit legal de 30 dies. L'Estat, els ajuntaments i la Seguretat Social van retallar els seus terminis.

Mompó es reafirma davant la comissió de la DANA: ‘Jo no he mentit mai’

El president de la Diputació de València ha defés davant la comissió de la DANA en el Congrés que no ha mentit ni incorregut en contradiccions. Ha negat dirigir l'emergència i ha lamentat el retard en l'enviament del Es-alert.

El CVC recolza l’autonomia i credibilitat de l’AVL davant els intents de desacreditar-la

El ple del CVC ha aprovat una declaració amb 13 vots a favor i un en contra en defensa de l'AVL, criticant retallades i apel·lant a revertir mesures.

Baldoví diu sentir la mateixa vergonya amb Camarero en el Congrés que amb Mazón

Baldoví ha dit que sent la mateixa vergonya en escoltar a Susana Camarero en la comissió de la DANA que la que va sentir amb Carlos Mazón. Li retrau falta de lideratge, coordinació i alertes durant l'emergència.