Treballeu des de casa? Les claus de la Llei de Teletreball

 

El Congrés ha aprovat, sense cap vot en contra, la nova llei de treball a distància, que endurirà fins a un 20% les sancions per infraccions en matèria laboral que imposa la Inspecció de Treball i Seguretat Social, fins a quasi un milió d’euros.

La nova llei inclourà quatre esmenes d’ERC dirigides a la regulació del treball a distància per part de persones amb discapacitat, amb la finalitat d’assegurar que els mitjans, equips i eines siguen universalment accessibles per a evitar la seua exclusió, i que esta accessibilitat forme part de l’avaluació de riscos i la planificació de l’activitat preventiva.

També una altra esmena per a considerar al domicili de referència el que figure en el contracte de treball o, en defecte d’això, el de l’empresa o centre o lloc físic de treball a l’hora de considerar l’autoritat laboral competent i els serveis i programes públics de foment de l’ocupació aplicables.

També s’exposa la voluntarietat del treball a distància en l’apartat 1 de l’article 5 de la llei: “El treball a distància serà voluntari per a la persona treballadora i per a l’ocupadora i requerirà la signatura de l’acord de treball a distància regulat en esta Llei, que podrà formar part del contracte inicial o realitzar-se en un moment posterior, sense que puga ser imposat en aplicació de l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors, tot això sense perjudici del dret al treball a distància que puga reconéixer la legislació o la negociació col·lectiva”.

 

Treball a distància, teletreball o presencialitat

 

A l’efecte del qual s’estableix en la Llei, s’entendrà per “treball a distància”: forma d’organització del treball o de realització de l’activitat laboral conforme a la qual esta es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per esta; durant tota la seua jornada o part d’ella, amb caràcter regular.

El teletreball serà aquell treball a distància que es duu a terme mitjançant l’ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació. I el treball presencial estarà definit com aquell treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.

 

Claus de la nova llei

 

El teletreball serà voluntari i hi haurà infraccions sanciones. Una de les modificacions que ha introduït el PSOE i Unidas Podemos és referent a les multes de la Inspecció de Treball poden arribar als 983.736 euros, un 20% del que hi havia fins ara perquè asseguren que no s’havia revisat des de 2007.

S’estima que és teletreball quan l’empleat realitza a distància almenys el 30% de la jornada laboral o el percentatge proporcional equivalent de la duració del seu contracte.

 

Qui es fa càrrec de les despeses?

 

Serà l’empresa la que haja de sufragar el cost i compensar el desenvolupament del teletreball. El treballador no haurà d’assumir despeses addicionals relacionades amb equips, eines o mitjans per al desenvolupament de la seua activitat laboral.

Mentre dure la situació excepcional per la pandèmia, es continuarà aplicant la normativa laboral ordinària.

 

Hi haurà diferències entre teletreball i el treball presencial?

 

No. Els treballadors tindran els mateixos drets independents de la modalitat en què facen el seu treball. Tindran les mateixes condicions, el dret a formació, l’estabilitat, la retribució.

Últimes notícies

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.