12.9 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

Treballeu des de casa? Les claus de la Llei de Teletreball

 

El Congrés ha aprovat, sense cap vot en contra, la nova llei de treball a distància, que endurirà fins a un 20% les sancions per infraccions en matèria laboral que imposa la Inspecció de Treball i Seguretat Social, fins a quasi un milió d’euros.

La nova llei inclourà quatre esmenes d’ERC dirigides a la regulació del treball a distància per part de persones amb discapacitat, amb la finalitat d’assegurar que els mitjans, equips i eines siguen universalment accessibles per a evitar la seua exclusió, i que esta accessibilitat forme part de l’avaluació de riscos i la planificació de l’activitat preventiva.

També una altra esmena per a considerar al domicili de referència el que figure en el contracte de treball o, en defecte d’això, el de l’empresa o centre o lloc físic de treball a l’hora de considerar l’autoritat laboral competent i els serveis i programes públics de foment de l’ocupació aplicables.

També s’exposa la voluntarietat del treball a distància en l’apartat 1 de l’article 5 de la llei: “El treball a distància serà voluntari per a la persona treballadora i per a l’ocupadora i requerirà la signatura de l’acord de treball a distància regulat en esta Llei, que podrà formar part del contracte inicial o realitzar-se en un moment posterior, sense que puga ser imposat en aplicació de l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors, tot això sense perjudici del dret al treball a distància que puga reconéixer la legislació o la negociació col·lectiva”.

 

Treball a distància, teletreball o presencialitat

 

A l’efecte del qual s’estableix en la Llei, s’entendrà per “treball a distància”: forma d’organització del treball o de realització de l’activitat laboral conforme a la qual esta es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per esta; durant tota la seua jornada o part d’ella, amb caràcter regular.

El teletreball serà aquell treball a distància que es duu a terme mitjançant l’ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació. I el treball presencial estarà definit com aquell treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.

 

Claus de la nova llei

 

El teletreball serà voluntari i hi haurà infraccions sanciones. Una de les modificacions que ha introduït el PSOE i Unidas Podemos és referent a les multes de la Inspecció de Treball poden arribar als 983.736 euros, un 20% del que hi havia fins ara perquè asseguren que no s’havia revisat des de 2007.

S’estima que és teletreball quan l’empleat realitza a distància almenys el 30% de la jornada laboral o el percentatge proporcional equivalent de la duració del seu contracte.

 

Qui es fa càrrec de les despeses?

 

Serà l’empresa la que haja de sufragar el cost i compensar el desenvolupament del teletreball. El treballador no haurà d’assumir despeses addicionals relacionades amb equips, eines o mitjans per al desenvolupament de la seua activitat laboral.

Mentre dure la situació excepcional per la pandèmia, es continuarà aplicant la normativa laboral ordinària.

 

Hi haurà diferències entre teletreball i el treball presencial?

 

No. Els treballadors tindran els mateixos drets independents de la modalitat en què facen el seu treball. Tindran les mateixes condicions, el dret a formació, l’estabilitat, la retribució.

Últimes notícies

ERC defén una confluència nacionalista enfront de les polítiques reaccionàries

Rufián ha defés teixir un espai comú entre forces nacionalistes per a respondre a un escenari que qualifica de reaccionari. Junqueras ha apel·lat a aportar esperança i ha reivindicat el nou model de finançament autonòmic.

Ferida una operària municipal a Altea per la caiguda d’un arbre al pati d’un col·legi

Una treballadora de l'empresa pública d'Altea ha resultat ferida al cap després de la caiguda d'un arbre en un col·legi. La província roman en alerta taronja per vent, amb ratxes molt fortes, desenes d'incidències i més de 180 intervencions en la capital.

La Diputació de València aprova un protocol intern davant emergències climàtiques

La Diputació de València ha aprovat un protocol intern per a ordenar l'actuació del personal davant alertes groga, taronja i roja. El ple ha recolzat a més iniciatives sobre el sector citrícola i el patrimoni ceràmic.

L’aeroport d’Alacant cancel·la un vol i registra retards per les ratxes de vent

L'aeroport d'Alacant ha cancel·lat un vol a Palma i registra retards per ratxes de vent. Bombers comptabilitzen 144 incidències i reforços en diversos municipis.

Dolor i ràbia a Sueca en l’últim adeu a Álex, el menor assassinat

Sueca acomiada a Álex, de 13 anys, en un funeral multitudinari marcat pel silenci i la indignació. El jutjat va acordar presó provisional per al detingut.

Pintades de ‘assassí’ a la casa del detingut per la mort d’un menor a Sueca

La façana de la vivenda on es va cometre el crim ha aparegut amb pintades de 'assassí' i 'justícia per a Àlex' i seguix precintada. El detingut, de 48 anys, ha passat la seua primera nit a la presó provisional sense fiança.

50 soldats de la Brigada Canàries XVI, condecorats per la seua ajuda en la DANA de València

Cinquanta militars han sigut distingits per la seua intervenció immediata després de la DANA de 2024 a València, on van treballar sota coordinació de la UME a Algemesí. La Brigada afronta ara noves comeses a l'Iraq i l'Euro Battle Group.

Veïns i afins acomiaden amb dolor al menor assassinat a Sueca (València)

El funeral d'Álex, de 13 anys, s'ha celebrat a l'església de La nostra Senyora de Fàtima amb gran afluència i mostres de dolor. El jutge va acordar l'ingrés a la presó provisional sense fiança del detingut pel presumpte assassinat.