Investigadors europeus impulsen la integració de tècniques de Big Data i Intel·ligència Artificial en salut

El projecte BigMedilytics, finançat pel Programa de Recerca i Innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea, ha presentat els resultats i aprenentatges de l’aplicació de tècniques de Big Data i Intel·ligència Artificial en diferents hospitals d’Europa durant l’esdeveniment virtual ‘Big Data & AI: Actionable Insights Transforming European Healthcare’, organitzat per l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València, i Royal Philips.

Al voltant de 400 professionals de la salut, científics de dades, companyies de tecnologia mèdica, asseguradores, instituts de recerca i universitats de tota Europa s’han donat cita en este esdeveniment multidisciplinari, que ha comptat, a més, amb la participació de la Comissió Europea a través de la vicepresidenta del Comité de la Missió Càncer, Christine Chomienne, i Licínio Kustra Mà, assessor estratègic per als Serveis Transfronterers de Salut en línia de la Unió Europea.

Al llarg dels últims tres anys i mig, el projecte BigMedilytics, compost per un consorci de 35 socis de 12 països, ha estudiat de quina manera poden escalar-se les solucions de Big Data en el sector sanitari en tota Europa amb l’objectiu final de millorar els resultats dels pacients i augmentar la productivitat en el sector de la salut. Per a això, equips integrats per professionals de diversos camps han posat en marxa, en diferents hospitals d’Europa, 12 projectes pilot agrupats en les tres àrees amb major impacte soci-sanitari: salut poblacional i malalties cròniques; oncologia; i industrialització de l’atenció mèdica.

La innovació més gran de BigMedilytics ha estat l’abordatge dels diferents projectes pilot mitjançant un enfocament holístic cobrint aspectes determinants relatius a la tecnologia, la regulació, la normativa, els models d’atenció i els aspectes clínics. Tots els aprenentatges resultants han estat reunits en una eina interactiva (blueprint) per a brindar coneixement als principals actors del sector sanitari amb l’objectiu d’impulsar l’adopció de les tecnologies de Big Data en tota Europa. La implantació d’estes solucions farà possible establir processos més efectius en el diagnòstic i tractament i també en els fluxos de treball de l’hospital que redunden tant en la salut del pacient com en la sostenibilitat del sistema sanitari europeu.

INCLIVA ha liderat la recerca sobre salut poblacional i malalties cròniques, i, en concret, un projecte pilot de comorbilidades amb l’objectiu de calcular el risc d’hospitalització i mortalitat de grups de pacients amb la concurrència de dos o més malalties cròniques, i millorar així la presa de decisions.

Per al Dr. Josep Redón, investigador principal de INCLIVA en el projecte, «la consideració de les malalties cròniques no com a elements aïllats sinó com una situació global que té en compte totes les patologies en el seu conjunt, permet una millor estratificació del risc i, per tant, una aproximació personalitzada».

També s’han estudiat la insuficiència cardíaca, la malaltia renal, la diabetis, l’asma i la malaltia pulmonar obstructiva crònica. Els resultats dels cinc projectes pilot han demostrat que és possible col·laborar de manera segura amb grans conjunts de dades sanitàries, combinats amb tecnologies d’avantguarda com la Intel·ligència Artificial, la internet de les coses o el monitoratge remot dels pacients, per a dur a terme una atenció personalitzada dels pacients a gran escala.

En el camp de l’oncologia, s’han implementat tres projectes pilot sobre càncer de pròstata, de mama i de pulmó que abasten diverses àrees d’innovació que van des de la digitalització del flux assistencial entorn de la presa de decisions i l’execució del tractament fins al desenvolupament de models d’avaluació de riscos i resultats del tractament basats en Big Data. Els algorismes d’Intel·ligència Artificial ajuden l’equip clínic multidisciplinari a decidir l’atenció més bona en termes de benefici del tractament enfront dels efectes secundaris d’este.

El projecte també s’ha centrat en els aspectes operatius d’hospital per a millorar els fluxos de treball. BigMedilytics ha demostrat que la informació de localització en temps real pot generar coneixements abans inobservables per a reduir els costos operatius mitjançant una gestió eficaç dels actius i per a mitigar els colls d’ampolla assistencials que retarden la implementació dels tractaments en malalties en les quals el temps assistencial és clau, com la sèpsia, el projecte pilot de la qual també ha liderat INCLIVA, o el ictus.

En esta tercera àrea també s’ha demostrat que és possible la millora dels fluxos de treball en els departaments de radiologia gràcies a la introducció de noves eines de cerca d’imatges basades en la intel·ligència artificial capaces de reduir dràsticament el temps dedicat a la cerca d’informació rellevant durant la interpretació d’imatges i millorar, al seu torn, la qualitat dels informes.

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.