27.6 C
València
Dissabte, 19 juliol, 2025

El preu de la llum registra un rècord de 545 euros per megawatt hora

Les derivades econòmiques de la guerra comencen a sacsejar amb violència a la Unió Europea, i l’energia és la seua principal corretja de transmissió. Amb el gas disparat davant la possibilitat que Occident amplie les sancions sobre Rússia també a aquest camp, el preu del megavat hora en el mercat elèctric espanyol es dispararà aquest dimarts fins als 544,98 euros, un nou rècord històric després dels 442 d’aquest dilluns.


Aquesta nova pujada té impacte directe sobre més d’un de cada tres llars i pimes, que compten amb una tarifa regulada o PVPC (preu voluntari al xicotet consumidor) —la resta, el patiran més endavant, quan els toque renovar—. L’alça, a més, afig encara més pressió perquè Brussel·les prenga mesures dràstiques per a evitar que l’escalada del gas natural continue afegint tensió fins a l’extrem els mercats elèctrics continentals. Sense canvis de gran importància, Europa navega en rumb de col·lisió, abocada a una espiral inflacionista de conseqüències imprevisibles.

- Advertisement -Telegram València Diari


Per franges, se superaran els 600 euros en deu de les 24 hores del dia, i no baixarà dels 400 —fins fa res, una cota que semblava inassolible— en cap moment de la jornada. El moment més car serà entre les set i les huit de la vesprada quan s’aconseguiran els 700 euros per megavat hora.

Per a posar en perspectiva aquests valors basta comparar amb el que succeïa el mateix dia de la setmana un any arrere: el preu mitjà no arribava ni a 57 euros, quasi deu vegades menys que hui, i en el seu pic —també entre 19.00 i les 20.00 hores—, es depassaven per molt poc els 75.

La invasió d’Ucraïna per part de Rússia —el segon major productor de gas natural del món i el primer proveïdor europeu— ha sigut el detonant final per a l’esclat del rebut elèctric. L’anomalia, en canvi, venia de bastant abans: al juliol de l’any passat es va superar per primera vegada el llindar dels 100 euros per megavat (MWh), a l’octubre van quedar arrere els 300; al desembre, els 350; aquest dilluns, els 400; i aquest dimarts, els 500.


El gas, que primer va pujar pel brutal repunte postpandèmia de la demanda asiàtica i que ara ho fa a rebuf de l’ofensiva militar de Moscou, ha sigut el factor determinant de l’escalada: cada euro de pujada en el mercat TTF holandés —la referència europea— es tradueix en un repunt d’al voltant de dos euros en la factura regulada de la llum. Amb Occident sospesant molt seriosament ampliar les sancions també al sector energètic, l’escalada sembla no tindre fi.

Últimes notícies

Incendi a Ibi afecta al Parc Natural de la Font Roja i mobilitza a la UME per al seu control

Un incendi forestal a Ibi ha afectat unes 250 hectàrees del Parc Natural de la Font Roja. L'UME i nombrosos mitjans treballen per a controlar el foc, mentres les autoritats investiguen el seu origen en una comunitat religiosa.

Alerta màxima per risc extrem d’incendis forestals a la Comunitat Valenciana este cap de setmana

La Generalitat Valenciana manté l'alerta per risc extrem d'incendis forestals a causa de temperatures pròximes a 40 graus i ratxes de vent de ponent de fins a 50 km/h durant el cap de setmana.

L’incendi forestal a Ibi aconseguix el parc natural de la Font Roja i mobilitza nombrosos mitjans d’emergència

L'incendi forestal declarat a Ibi (Alacant) ha entrat al parc natural de la Font Roja, activant una gran resposta amb mitjans aeris, terrestres i la sol·licitud de la Unitat Militar d'Emergències a causa de les condicions extremes de calor i vent.

Concentració a València contra la violència racista i la por de la comunitat marroquina a eixir al carrer

Una multitud es va concentrar a València per a condemnar la violència racista deslligada en Torre Pacheco, destacant la por que sent la comunitat marroquina per a eixir al carrer davant les agressions.

Els favorits consoliden el seu lideratge en la primera jornada de la regata TabarcaVela a Alacant

La TabarcaVela Diputació d'Alacant 2025 arranca amb triomf dels campions de l'any passat en les seues categories. Peix d'Abril i Ebury Sailing Team dominen la classificació després de primera jornada.

Jalance aconseguix els 40° en una jornada amb temperatures màximes a la baixa en el litoral sud de València

Jalance es registra com el municipi més calorós de València amb 40 graus en una jornada en la qual les temperatures màximes disminuïxen en el litoral sud de la província.

Detingut a Bulgària un dels condemnats per l’agressió sexual grupal en Vall d’Albaida

La Policia Nacional en col·laboració amb equips internacionals ha detingut a Bulgària a un dels dos condemnats per la violació grupal d'una menor en Vall d'Albaida en 2020, escapolit després de ser sentenciat a 12 anys de presó.

L’incendi forestal d’Ibi aconseguix el parc natural de la Font Roja i mobilitza a múltiples mitjans per al seu control

Un incendi a Ibi (Alacant) ha entrat al parc natural de la Font Roja, mobilitzant a deu mitjans aeris i al voltant de cent efectius terrestres per a la seua extinció, mentres s'espera l'arribada de la UME per riscos climatològics.