11.1 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Educació lliura a l’AVL els nous criteris del valencià que farà servir l’administració

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, ha presentat hui a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el primer esborrany dels criteris lingüístics que pretenen aproximar la llengua de l’Administració als ciutadans.

El conseller s’ha reunit hui amb la presidenta de l’AVL, Verònica Cantó, i altres membres de l’Acadèmia, en un encontre al qual també ha assistit el director general de Política Lingüística de la Conselleria, Ignacio Martínez, i el subdirector, Vicent Satorres.

Els nous criteris pretenen aproximar la llengua de l’Administració als parlants de la llengua. “Entenem que una Administració ha de saber buscar les paraules i les fórmules més adequades per a arribar als ciutadans de manera clara, senzilla i directa. Des del Consell apostem per una política lingüística de consens. El valencià és de tots i així l’han de sentir els ciutadans de la Comunitat Valenciana”, ha assenyalat Rovira.

El conseller ha insistit en la importància de tindre en compte el context en la comunicació entre l’Administració i els ciutadans. “No és el mateix una conversa telefònica que una circular o una publicació en el butlletí oficial”, ha manifestat.

Criteris opten per usar els demostratius simples

Formes

El valencià disposa de dos variants formals dels demostratius: les formes reduïdes (representades en la forma de masculí singular per este i eixe) i les reforçades (aquest i aqueix). Les formes reforçades tenen una gran tradició literària, però les simples són des de fa segles les úniques formes vives en tot el territori valencià. Tenint en compte esta realitat social, amb l’objectiu de prioritzar la comunicabilitat amb els administrats, cal usar sempre les formes reduïdes.

L’obtenció d’este premi es consignarà en l’expedient acadèmic de l’alumne.
Podrà dur a terme totes les activitats que considere necessàries per a la realització d’eixe fi.

La forma vos, tant davant com darrere

Pel que fa al pronom personal feble de segona persona del plural, cal usar sempre en els textos administratius la forma vos, tant davant com darrere del verb.

Vos va donar diners
Heu d’acabar-vos el menjar
M’he alegrat molt de vore-vos


Permetre l’ús de l’article neutre en escrits poc formals i comunicacions orals

​​​​​​​En l’expressió oral espontània, se sol usar la forma lo amb una funció substantivadora i abstractiva. Actualment, després d’haver estat proscrit per la normativa gramatical per considerar que era un calc del castellà, l’ús d’este article es considera acceptable amb les funcions indicades. Per tant, en comunicacions administratives de caràcter oral, i també en escrits poc formals, el seu ús pot ser viable. Però, en escrits administratius de caràcter formal, convé recórrer a altres solucions més consolidades en la tradició escrita, com les que s’apunten a continuació:

Convé evitar:
D’acord amb lo que establix l’article 5…
Solució preferible:
D’acord amb el que establix l’article 5…

Convé evitar:
Lo lleig i lo bell són nocions estètiques que varien molt al llarg del temps.
Solució preferible:
La lletjor i la bellesa són nocions estètiques que varien molt al llarg del temps.

Convé evitar:
Per ser lo millor per als fills dels litigants.
Solució preferible:
Per ser la solució més beneficiosa per als fills dels litigants.

La preposició per a

​​​​​​​La preposició per a es fa servir amb complements que indiquen finalitat o destinació, en contextos com els que s’indiquen a continuació:
    
T’estaven buscant per a preguntar-te alguna cosa.
L’han contractada per a dirigir la investigació.
He vingut tan prompte com he pogut per a intentar ajudar-te.
Ens han demanat que fem propostes per a superar la crisi de producció en què ens trobem.
Per a apagar el monitor, polse el botó situat en la part inferior dreta.
És un requisit necessari per a optar a la plaça.
Ha oblidat les pastilles per a dormir.
No guanya prou diners per a pagar el lloguer.

Els Criteris contenen també un apartat per als noms de lloc, toponímia, les abreviacions, l’ús de les majúscules i minúscules, entre molts altres aspectes de la llengua que es vol que siga la de l’Administració en tots els espais, tant en les relacions orals com en les escrites de caràcter informal, menys formal i més formals. Una llengua basada en els treballs de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua tenint en compte la part més pròxima a la que s’usa hui en dia en les relacions quotidianes.

A més, durant la reunió s’han tractat altres temes com la necessitat d’establir un marc de cooperació i intercanvi des d’un punt de vista tècnic en aspectes de la llengua que les dos institucions compartixen. En eixe sentit, es considera que l’AVL té competències en normativa, lexicografia, toponímia i antroponímia i disposa de mitjans tècnics que poden ser útils per al treball de la Conselleria.

De fet, els tècnics de la Conselleria treballen amb molta documentació on apareix terminologia que no està fixada encara per la mateixa AVL i s’han de prendre decisions puntuals en el moment en què es necessiten. Esta col·laboració també pot aportar, tant als uns com als altres, solucions per a qüestions que no estiguen fixades encara.

Últimes notícies

82-79: la defensa del Fenerbahçe frena al València malgrat el arreón final

El Fenerbahçe es va imposar 82-79 gràcies al seu defensa de canvis, que va col·lapsar al València. Jean Montero va forçar un final atapeït, però els tirs per a empatar no van entrar

Fenerbahçe 82-79 València: la defensa turca apaga la reacció final

Fenerbahçe es va imposar 82-79 a Istanbul gràcies a una defensa de canvis que va desactivar al València. Jean Montero va forçar un final igualat, però va faltar el triple.

La Diputació finança un nou trinquet a Bétera i la reforma del de la Pobla de Vallbona

La Diputació de València ha activat obres en dos trinquets amb 400.000 euros per a Bétera i 300.000 per a la Pobla de Vallbona dins del Pla de Trinquets. El pla suma huit milions per a modernitzar instal·lacions de pilota i atraure noves generacions.

Castelló inaugura la Supercopa d’Espanya femenina amb el Madrid-Atleti a les 19.15 i VAR a demanda

Castelló va presentar la fase final de la Supercopa femenina: Madrid-Atleti el dimarts i Barça-Athletic el dimecres, amb final el dissabte en Castalia. L'RFEF ha confirmat el retard de 15 minuts del primer dol i l'ús del FVS, un VAR a petició dels entrenadors.

Pérez destaca la seguretat com a motor per a atraure visitants a la província d’Alacant

Toni Pérez ha defés en l'I Fòrum Policia Local i Turisme que la seguretat impulsa l'elecció d'Alacant com a destí. Ha posat en valor a la Policia Local com a primer contacte del visitant.

112 Euskadi va saber d’almenys dos víctimes a les 21.05 del 29-O i va registrar 32 crides per la DANA a València

El 112 del País Basc va atendre 32 peticions d'auxili vinculades a les riuades en el sud de València els dies 29 i 30 d'octubre de 2024 i va tindre constància d'almenys #dos morts a les 21.05 del 29-O. La cronologia va ser remesa al Jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de l'emergència.

Els Arts estrena Eugenio Oneguin amb la mirada introspectiva de Laurent Pelly

El Palau de les Arts estrenarà el 20 de gener Eugenio Oneguin de Txaikovski amb posada en escena introspectiva de Laurent Pelly i batuta de Timur Zangiev. El títol torna al repertori del coliseu quinze anys després amb un repartiment internacional i activitats paral·leles.

Gómez supedita la jornada de 35 hores en Sanitat al que acorde la Taula General

El conseller ha reiterat que Sanitat activarà la reducció quan la Taula General la fixe i ha defés un Estatut Marc 'nou i modern' amb criteris homogenis.