28 C
València
Dimarts, 8 juliol, 2025

El Consell exigix el FLA extraordinari i recorda que el Botànic ‘va tenir 3.000 milions a fons perdut per la pandèmia’

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha exigit al Govern el manteniment del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari per a cobrir l’excés de dèficit provocat per el infrafinançament que patix la Comunitat Valenciana i ha reiterat la sol·licitud d’un fons no reemborsable per a la reconstrucció social i econòmica després de la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. A més, ha recordat que l’anterior govern del Botànic “va tenir 3.000 milions d’euros a fons perdut per la pandèmia”.

- Advertisement -Telegram València Diari

En un comunicat, Merino ha denunciat “la gran incertesa que el Govern de Pedro Sánchez està generant en impedir el finançament mitjançant el FLA extraordinari dels aproximadament 3.000 milions d’excés de dèficit del 2024, precisament en el pitjor moment de la nostra història recent, i que Sánchez ho justifique per la no aprovació en el Congrés dels objectius d’estabilitat proposats pel Govern”.

“Volen que els valencians paguem les conseqüències de la seua incapacitat per a recaptar els suports que necessiten, que no és més que l’enèsima mostra de la seua extrema inestabilitat parlamentària”, ha retret la titular d’Hisenda.

Merino ha insistit que “no existix absolutament cap raó tècnica per a deixar de finançar l’excés de dèficit de les comunitats autònomes mitjançant el FLA, com es porta fent des del 2012, pel fet de no comptar amb una senda de dèficit aprovada pel Congrés”. “Sense anar més lluny, el Govern tampoc va ser capaç d’aprovar al Congrés els objectius de dèficit del 2024 i, no obstant això, el dèficit no autoritzat de l’any anterior es va seguir cobrint mitjançant el FLA”, ha apuntat.

En esta línia, ha posat de manifest “la vital importància d’este fons per a garantir la liquiditat de la Generalitat durant este exercici en el qual, a més, l’administració valenciana va a haver de fer front a totes les despeses de la reconstrucció sense que el Govern li aporte ni un sol euro”.

“No ho diem nosaltres sols: la patronal de la Comunitat Valenciana també ha advertit al Govern de la importància de mantenir el FLA extraordinari perquè la Generalitat puga atendre els seus compromisos amb els proveïdors i garantir el normal funcionament de la Sanitat i els servicis públics essencials”, ha reiterat.

La consellera ha criticat que “la negativa a finançar amb el FLA el dèficit no autoritzat just l’any de la reconstrucció se suma a la portada del Govern de Sánchez a l’enviament a la Comunitat de fons extraordinaris no reemborsables per a la reconstrucció social i econòmica” després de la dana, “alguna cosa que sí va fer el 2020 i 2021 quan l’anterior Consell va poder comptar amb quasi 3.000 milions d’euros de finançament extra amb motiu de la pandèmia que no va haver de retornar”.

“XANTATGE FAKE”

“Esta negativa naix d’un altre xantatge ‘fake’ del Govern, ja que la ministra d’Hisenda (Mª Jesús Montero) vincula ara l’enviament d’estos recursos a l’aprovació d’uns nous Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per part del Govern. Montero oblida que el 2020, malgrat governar amb els PGE prorrogats del 2018, ella mateixa va augmentar el fons de contingència en resposta a la crisi sanitària i econòmica derivada de la pandèmia”, ha denunciat.

Al seu juí, “la diferència de tracte del mateix Govern davant de dos esdeveniments d’extraordinària gravetat és manifesta”: “L’única cosa que ha canviat és el signe polític del govern que ocupa la Generalitat, però a qui realment li dona l’esquena el Govern central és als valencians, que no es mereixen que s’antepose el tacticisme polític als seus interessos en un moment en el qual el que es requerix és lleialtat, responsabilitat i compromís amb els valencians”.

Últimes notícies

El punt de control del Pedrís no és eficient per al seguiment d’avingudes com la del 29 d’octubre, segons la CHJ

El Sistema Automàtic d'Informació Hidrològica compta amb un punt de control en la rambla de Poio, però no complix els requisits per a anticipar crescudes i previndre inundacions en zones crítiques.

Tanquen temporalment la piscina municipal de Banyeres de Mariola després d’un acte vandàlic

La piscina municipal de Banyeres de Mariola a Alacant tanca temporalment a causa d'actes vandàlics que van comprometre la seguretat i neteja de l'espai públic.

El Consell i Paiporta impulsen un edifici d’emergències després de la DANA d’octubre

La Generalitat i l'Ajuntament de Paiporta acorden construir un edifici per a emergències que acollirà Policia Local, Protecció Civil i servicis sanitaris, després de les greus inundacions causades per la DANA d'octubre.

Carlos Mazón s’assega recolzat en el congrés del PP i agraïx el suport rebut

Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana i líder del PPCV, destaca el suport rebut en el congrés del PP i agraïx les mostres de carinyo. Rebutja acusacions i condemna atacs a seus polítiques.

Sanitat invertix 6,8 milions per a ampliar la flota d’ambulàncies en la Comunitat Valenciana

La Conselleria de Sanitat de la Comunitat Valenciana ha destinat 6,8 milions d'euros per a incorporar 15 noves ambulàncies TNA i una unitat SVB a Peníscola per a millorar l'atenció sanitària, especialment en temporada alta.

El València tanca la venda de Yarek Gasiorowski al PSV per 10 milions i percentatge en futura venda

El València CF està a punt de tancar la transferència del jove central Yarek Gasiorowski al PSV Eindhoven per aproximadament deu milions d'euros i un percentatge en futures vendes. El defensa de 20 anys, format en la pedrera valencianista i internacional amb Espanya sub-21, s'unix al campió neerlandés que jugarà la pròxima Lliga de Campions.

El Consell i l’Ajuntament de Paiporta impulsen un edifici d’emergències després de la dana del passat octubre

La Generalitat i l'Ajuntament de Paiporta acorden construir un edifici per a donar resposta a emergències i donar suport a municipis veïns després de la dana d'octubre.

Avanços i desafiaments en el Corredor Mediterrani 2025: entre progrés i retards

El Corredor Mediterrani mostra progressos significatius en obres, però enfronta retards i falta de dates fermes, segons l'últim informe d'AVE.