22.3 C
València
Dimecres, 23 abril, 2025

El PSPV reclama aclarir la gestió del Cecopi durant la dana de València

El PSPV ha exigit que s’aclarisca quins representants del Cecopi van considerar, el 29 d’octubre, que l’enviament de l’ES-Alert podia generar una major alarma entre la població, un incident que va causar 228 morts durant la dana que va assolar la província de València. “Demana accedir a totes les comunicacions rebudes pel Cecopi, especialment les de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX)“, ha afirmat el síndic socialista José Muñoz.

Aquesta petició es fa a partir de la recent declaració de l’exsecretari autonòmic d’Emergències, Emilio Argüeso, davant la jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la crisi d’emergència. Argüeso va expressar que desconeixia si havia arribat al Cecopi un correu de la CHX sobre la crescuda de la rambla del Poyo, i va insinuar que potser aquests avisos ni tan sols es van llegir.

Segons les declaracions d’Argüeso, el sotsdirector general d’Emergències, Jorge Suárez, va ser el primer a suggerir l’emissió d’una alerta a la població. No obstant això, la decisió no es va prendre fins “a les 19.15 hores”, amb un debat intens entre els responsables sobre si enviar un missatge que, segons ells, podria “generar encara més embolics”.

Muñoz ha contrastat la versió d’Argüeso amb la declaració del president del PPCV, Carlos Mazón, que afirmava que no havien rebut informació suficient per part de la CHX. El síndic ha advertit que seria “gravíssim” que els correus no fossin oberts, i ha assenyalat que habitualment, les comunicacions de tal importància requereixen acuse de rebut. “Volem que se’ns informi si efectivament es van llegir o no”, ha afegit.

A més, ha destacat una afirmació clau d’Argüeso sobre l’ES-Alert; hi havia dubtes sobre la conveniència d’enviar l’alerta, amb preocupacions que es podrien crear més confusió. “Ens han dit que no hi ha actes del Cecopi, però demanem saber qui eren les persones que consideraven que l’alerta podia generar més confusió”, ha exigit.

El síndic del PSPV ha subratllat que “el quid de la qüestió” és entendre per què es va enviar l’alerta “quan ja no hi havia res que fer”. Segons el PSPV, l’alerta es va enviar a les 20.11 hores, fruit de la “decisió tardana de Mazón”.

La responsabilitat del Cecopi durant la crisi

D’altra banda, Muñoz ha posat de relleu que l’última interlocutòria de la jutgessa reafirma que el 29 d’octubre era competència de la Conselleria d’Emergències. Va destacar que semblava haver-hi un tipus d’amnèsia entre els membres del Cecopi, la qual cosa evidencia una irresponsabilitat greu del Consell. Davant d’aquesta situació, ha demanat a Mazón que aporti tota la documentació i que es presente voluntàriament davant la magistrada.

Finalment, en relació amb la delegada del Govern, la socialista Pilar Bernabé, Muñoz ha reconegut la seua actuació com a “impecable” en rebutjar la seva citació com a investigada, a diferència d’altres acusacions populars. Bernabé va actuar de manera proactiva, realitzant 260 telefonades, destacant el seu compromís davant la gestió d’emergències.

En conclusió, Muñoz va afirmar que l'”opinió de les víctimes” és essencial i que la societat valenciana ha valorat positivament l’actuació de Bernabé, tot afegint que les acusacions d’imputació estan “més centrades en responsabilitats que no corresponien”. El recurs legal s’espera que pugui aportar més claredat i transparència a la gestió de la crisi d’emergència que es va viure.

Últimes notícies

Zelenski i Trump es troben al funeral del Papa: Un moment clau per a la diplomàcia

El funeral del Papa Francesc aquest dissabte reunirà els presidents Volodímir Zelenski i Donald Trump, marcant el seu primer encontre després d'una intensa discussió a la Casa Blanca. Zelenski ha expressat la seva disposició a dialogar i buscar solucions a la guerra a Ucraïna.

Interior manté la seva postura sobre no comprar armes a Israel i justifica l’adquisició de bales per qüestions de tràmit

El Ministeri de l'Interior espanyol justifica l'adquisició de 15 milions de bales a Israel davant impossibilitats legals d'anul·lar el contracte, tot reafirmant el seu compromís de no vendre ni comprar armes enmig del conflicte a Gaza.

L’ofensiva israeliàna provoca més de 51.300 morts i 117.000 ferits a Gaza

Més de 51.300 morts i 117.000 ferits han estat reportats a Gaza des de l'inici de l'ofensiva militar d'Israel el 7 d'octubre. Les autoritats alerten que la xifra podria ser superior.

Sergi Moyano revela dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer a mans d’ETA

Un nou llibre de Sergi Moyano aporta dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer, detallant la participació valenciana i el recorregut dels segrestadors en un panorama polític convuls.

Nova Borsa d’Ocupació Temporal de Sanitat: Terminis i Novetats

La Conselleria de Sanitat ha publicat les llistes provisionals de l'edició 2024 de la borsa d'ocupació temporal, amb un termini per a presentar al·legacions.

Cinema Jove confia en la il·lustradora xilena María Jesús Contreras per a la seua 40a edició

La il·lustradora xilena María Jesús Contreras dissenya la imatge del festival Cinema Jove 2024, que se celebrarà del 19 al 28 de juny, amb un cartell inspirat en quatre dècades d'història del festival.

CCOO exigeix un procés d’estatutització del personal del CHGUV amb garanties i consens

CCOO ha alçat la veu contra la Conselleria de Sanitat per la manca de negociació en l'estatutització del personal del Consorci Hospital General Universitari de València (CHGUV), exigint un procés consensuat per garantir condicions laborals adequades.

Desmantellament d’una plantació de marihuana a Riba-roja: dues detencions i una connexió il·legal a la xarxa elèctrica

La Guàrdia Civil ha desmantellat una plantació amb més de 800 plantes de marihuana en una nau industrial de Riba-roja de Túria, on s'han detingut dos albanesos que intentaven fugir. S'ha descobert una connexió il·legal a la xarxa elèctrica i s'investiga altres implicats.