27.5 C
València
Dilluns, 14 juliol, 2025

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L'ús d'Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves | Salud Sin Bulos

L’ús d’Instagram incrementa el risc de patir Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) entre les joves, fins a tal punt que pot existir una relació entre la major utilització de la xarxa social en xiques de menor edat i l’aparició de símptomes més greus d’aquesta patologia.

- Advertisement -Telegram València Diari

Així es desprén de les conclusions d’una revisió d’estudis realitzada per professionals del màster en eSalud de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ciències de la Salut de l’Hub eSalud sense Faules.

Aquest treball ha trobat relacions entre l’ús d’Instagram i la insatisfacció amb el propi cos de joves i adolescents que pateixen TCA. Així, busquen publicacions relacionades amb trastorns de l’alimentació amb l’objectiu de mantindre la motivació per a continuar perdent pes o trucs per a ocultar-ho. A més, les xiques amb compte d’Instagram realitzen exercici de manera més estricta i sistematitzada que aquelles que no la tenen.

L’anàlisi realitzada adverteix sobre grups cohesionats i organitzats que promouen el denominat “impuls per la primesa” com un estil de vida. Els qui fan apologia d’aquests TCA utilitzen Instagram per la seua capacitat per a viralitzar imatges i escriuen deliberadament mal etiquetes que han sigut prohibits com #proana #proanorèxia, #promia o #probulímia per a evitar la seua suspensió.

L’infinit nombre de combinacions possibles a l’hora de crear etiquetes fa molt difícil o fins i tot impossible vetar-les al mateix ritme que es creen”, explica Desiré Montes Alamilla, autora d’aquesta revisió.

“D’aquesta manera, resulta imprescindible establir mesures i eines que lluiten contra els moviments que fan apologia a l’extrema primesa i de conductes alimentàries nocives”, afig la investigadora.

Carlos Bocanegra, integrant de l’Hub eSalud sense Faules, iniciativa multidisciplinària creada per #SaludsinBulos basada en la tecnologia per a lluitar contra les faules de salut, afirma que “l’ús d’algorismes d’intel·ligència artificial pot detectar patrons de publicació en les xarxes socials, identificant contingut que comporte algun risc per a l’usuari i reduint el perjudici associat a l’ús d’aquestes”.

Decàleg per a identificar informació fiable sobre els TCA

 

Els usuaris i professionals de l’Hospital de Dia de Trastorns de la Conducta Alimentària de l’Hospital Sant Joan de Deu de Barcelona van elaborar recentment un decàleg per a identificar informació fiable i segura sobre els TCA en l’entorn digital, en col·laboració amb #SaludsinBulos:

 

  • Verifica qui és l’autor i revisa la data de publicació.
  • No et fies dels titulars cridaners.
  • Fixa’t en el format i disseny de la informació.
  • Observa les faltes d’ortografia i el tipus de llenguatge.
  • Investiga la font de la informació (professional acreditat, mitjans de comunicació seriosos, entitats de referència o organismes oficials).
  • Recorda’t que quan parlem de salut, l’evidència científica és la prova de l’eficàcia i seguretat.
  • No et crees tot el que veus.
  • Les fotos solen estar retocades amb filtres o Photoshop.
  • Comprova com et fa sentir el que lliges.
  • Les notícies falses poden condicionar les teues emocions.
  • Desconfia de les receptes miracle i de la informació que et vol vendre alguna cosa.
  • Tingues en compte que les dietes i els medicaments sempre són receptats per professionals col·legiats especialitzats.
  • Assegura’t que la informació s’ha publicat en altres mitjans, i contrasta-la amb fonts oficials.

“Un dels objectius de #SaludsinBulos és conscienciar als joves sobre fonts fiables d’informació en salut i per això organitzarem activitats educatives en col·laboració amb institucions vinculades a l’educació i la protecció a la infància i adolescència”, explica, per a finalitzar, Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos.
Sobre l’Institut #SaludsinBulos.

L’Institut #SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM SALUT en col·laboració amb l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES), que té com a objectiu combatre les faules de salut en internet i les xarxes socials i contribuir al fet que existisca informació veraç i fiable en la xarxa, a través de la informació, l’educació, la tecnologia i la millora de la comunicació clínica. Compta amb la col·laboració de societats científiques pertanyents a quasi totes les especialitats mèdiques. 
 

Últimes notícies

Family Cash Alzira FS s’inscriu per a jugar en Primera Divisió després de la renúncia del Reial Betis Futsal

Family Cash Alzira FS assegura la seua participació en la pròxima temporada de la Primera Divisió després de ser assignada la plaça que va deixar vacant el Reial Betis Futsal, que va renunciar a competir.

Cristhian Mosquera confirma el seu traspàs a l’Arsenal entre il·lusió i nostàlgia

El jove central del València, Cristhian Mosquera, confirma el seu imminent traspàs a l'Arsenal. El defensa mostra il·lusió pel seu futur a Anglaterra però expressa tristesa en deixar el club valencià, on es va formar des dels 12 anys.

Mosquera confirma el seu traspàs a l’Arsenal i expressa emocions trobades

El defensa Cristhian Mosquera dona per fet el seu traspàs del València a l'Arsenal, destacant la il·lusió pel canvi al costat de la tristesa per deixar el seu club de tota la vida.

El València prepara una demanda contra el documental ‘Balla, Vini’ per difamació a la seua afició

El València CF prepara accions legals contra el documental 'Balla, Vini' per difondre una imatge perjudicial i falsa de la seua afició. El club busca rectificació rere controvèrsia per acusacions racistes durant un partit.

Carlos Mazón denuncia inconstitucionalitat en el pacte de finançament català que trenca consens de 1978

Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, considera que l'acord de finançament amb Catalunya és inconstitucional i trenca el consens aconseguit en 1978.

Troben el cadàver d’un home en aigües de Cap de l’Horta, Alacant

Un cadàver masculí ha sigut trobat surant en la cala de La Palmera, Cap de l'Horta, Alacant. La Policia investiga sense indicis clars de violència.

Vaivé de temperatures màximes en la Comunitat Valenciana després de la dana del dissabte amb pics de més de 36 graus

La Comunitat Valenciana experimenta fluctuacions en les seues temperatures màximes que aconseguixen els 36,1 graus a Villena, després de la dana del cap de setmana que va afectar València i Castelló.

Cristhian Mosquera acudix a Paterna mentres negocien el seu traspàs a l’Arsenal

El jove defensa Cristhian Mosquera es presenta a la ciutat esportiva de Paterna a l'espera de concretar el seu traspàs a l'Arsenal, amb negociacions actives que podrien deixar ingressos significatius al València.