27.8 C
València
Divendres, 11 juliol, 2025

Els riscos dels algorismes en els cercadors d’Internet per als menors

Quan pensem en els problemes de salut mental relacionats amb l’activitat en línia, sobretot entre xiquets i adolescents, és possible que el ciberassetjament siga el primer que se’ns ve al capdavant, però hi ha un altre perill imminent al qual hem de parar atenció: l’accés a la informació a través dels cercadors.

Per descomptat, els motors de cerca no són intrínsecament dolents, però hi ha raons per a ser previnguts. Encara que hem assistit a grans salts en el seu desenvolupament i funcionalitats, hem comprés, com a usuaris de la tecnologia, els riscos que els acompanyen? ESET, companyia pionera en antivirus i experta en ciberseguretat, fa una crida sobre aqueixos perills, i per a això, fa un repàs sobre l’evolució dels cercadors.

- Advertisement -Telegram València Diari

Els cercadors i els seus algorismes

Els usuaris, molts d’ells xiquets i adolescents, tenen tota la web a la seua disposició a tot moment, cosa que significa que la possibilitat d’accedir o rebre continguts inapropiats o perjudicials siga cada vegada major.

Internet és un lloc expansiu que dona a diversos grups i comunitats l’oportunitat de reunir-se i augmentar la seua influència per a bé i per a mal. Per això, els continguts perillosos estan cada vegada més presents i a l’abast de tots en les xarxes socials, els fòrums en línia, les pàgines web i els anuncis.

A més, per a servir millor als usuaris, tant els motors de cerca com les xarxes socials van començar a utilitzar la cerca predictiva i ja treballen amb eines per a monetitzar-la.

En aquest sentit, els algorismes aprofitats pels cercadors van començar no sols a localitzar continguts, sinó també a suggerir-los.

Les grans plataformes socials i els principals motors de cerca empren aquesta tecnologia per a obtindre beneficis a través dels anuncis, però també per a “alimentar” als usuaris amb continguts que tenen el potencial d’ampliar (artificialment) els seus interessos. Això pot ser especialment problemàtic per als xiquets i els joves, els interessos i les personalitats dels quals poden no haver-se format del tot. Aquest patró també obri als xiquets i els seus interessos per a la monetització immediata i futura.

El perill de les cerques en Internet

Els pares i els educadors han de ser conscients dels perills que esperen als menors en Internet i estar prou formats per a ajudar-los. Per a destacar la correlació directa que existeix entre la cerca basada en el comportament i els resultats obtinguts, pensem en la facilitat amb la qual un vídeo de “El que com en un dia” pot portar-te a un fòrum en línia pro-ana (proanorèxia), a un tauló de missatges de thinspiration (inspiració per a la primesa) o fins i tot a un fil ple de consells sobre autolesions o altres continguts explícits.

Els problemes socials i la tecnologia han evolucionat fins a un punt en el qual detindre’ls és una tasca difícil. Els algorismes treballen incansablement per a oferir als usuaris continguts que calculen que poden gaudir i interactuar amb ells. Per tant, hem de fer tot el que siga a les nostres mans per a protegir els xiquets, als menors i a nosaltres mateixos”, declara Josep Albors, Director d’Investigació i Conscienciació d’ESET España.

Com protegir els menors del perill dels algorismes en Internet

És natural que els xiquets vulguen passar temps en Internet, però no han d’estar totalment sense supervisió. Una gran eina per a ajudar els pares a vigilar el comportament del seu fill en Internet és el Control Parental. A més de limitar el temps que el seu fill pot accedir a unes certes aplicacions i llocs web, també pot bloquejar tipus de contingut i URLs específiques tant per a PC com per a dispositius mòbils.

Independentment que un pare/mare comence a utilitzar el control parental, queda una tasca encara més important: educar-se sobre els continguts que hi ha en la xarxa i mantindre converses periòdiques amb els seus fills sobre el món en línia i offline.

Parlar amb els fills és una de les millors eines que pots donar-los per a protegir-se. L’educació sobre qualsevol tema ha de començar en la família, i això és especialment cert per als temes personals i privats i la nostra activitat en línia. Els xiquets i els menors mereixen ser tractats amb respecte i ser educats sobre les decisions que prenem sobre o per a ells”, conclou Josep Albors.

Últimes notícies

Tempesta intensa deixa 32 litres per metre quadrat en menys d’una hora a Enguera, València

Una tempesta d'alta intensitat descarrega 32 litres per metre quadrat en la zona de La Matea, Enguera, València, amb avís taronja per fortes pluges i graníssol.

El València CF embene a la promesa Yarek Gasiorowski al PSV per deu milions d’euros

El València CF ha concretat la venda de la seua jove defensa central Yarek Gasiorowski al PSV Eindhoven per deu milions d'euros, incloent-hi un percentatge en futures vendes. Gasiorowski, format en la pedrera valencianista, ha disputat 35 partits oficials i és internacional en categories inferiors d'Espanya.

Cinc cossos en descomposició trobats en les costes valencianes en els últims dies

La Guàrdia Civil i Salvament Marítim van trobar cinc cossos en descomposició en aigües valencianes, possiblement víctimes d'un naufragi de pastera.

Cimera Empresarial destaca la importància del turisme i rebutja la imposició de reduir la jornada laboral

La Cimera Empresarial recalca el paper clau del turisme en l'economia espanyola i s'oposa a la reducció obligatòria de la jornada laboral, promovent un enfocament basat a guanyar més i augmentar la productivitat.

Consum impulsa la seua expansió a Catalunya amb 220 milions per a 60 noves botigues i millora logística a Zona Franca de Barcelona

Consum invertirà 220 milions d'euros fins a 2027 per a obrir 60 botigues a Catalunya i modernitzar la seua xarxa logística a la Zona Franca de Barcelona, generant més de 1100 ocupacions.

Cent taulells a Catarroja mostren el nivell de l’aigua després de la dana del 29 d’octubre

L'Ajuntament de Catarroja ha instal·lat cent taulells en diversos carrers per a assenyalar fins a quina altura va arribar l'aigua després de la dana del passat 29 d'octubre, com a record i senyal de la reconstrucció.

Dos hòmens moren ofegats en platges d’Alacant en incidents separats

Dos hòmens, de 73 i 46 anys, moren ofegats en platges diferents d'Alacant després de ser rescatats i atesos sense èxit per equips mèdics d'emergència.

L’escultura de Camilo Sesto finançada pels seus fans se situarà en el museu d’Alcoi

L'escultura de Camilo Sesto, sufragada pels seus seguidors de tot el món, s'instal·larà al pati interior del futur museu dedicat al cantant a Alcoi, Alacant.