26 C
València
Diumenge, 6 juliol, 2025

L’Orgull LGTB+ marxa en València per una llei trans estatal amb un “ampli suport social”

 

- Advertisement -Telegram València Diari

La manifestació de l’Orgull LGTB+ organitzada per Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, ha tornat als carrers de València, després de l’absència de l’any passat per la pandèmia, per a celebrar els avanços fins ara i reivindicar una llei trans estatal que reconega els drets de les persones trans, amb independència del seu lloc de naixement.

«Si no és hui, serà demà o a l’altre, però hi haurà llei, perquè els drets de les persones trans són drets humans» és la idea principal del Manifest de l’Orgull LGTB+ 2021 que ha pogut escoltar-se al principi de la manifestació en les pantalles mòbils que han substituït l’escenari d’altres anys.

La marxa va eixir a les 20 hores des de l’albereda, creuant el pont de l’Exposició i la Porta de la mar, i ha recorregut el carrer de Colom fins a arribar al carrer Xàtiva davant de l’estació del Nord.

Les més de 50 entitats, partits polítics, associacions, sindicats, col·lectius i organitzacions convidades a desfilar darrere de la primera pancarta han signat un document amb les reivindicacions del Manifest de l’Orgull LGTB+ 2021 per a reclamar el govern central la necessitat d’una llei trans estatal.

En esta ocasió han sigut exclusivament persones trans les portadores de la pancarta de capçalera de la manifestació, d’igual manera que les dones trans negres d’Stonewall es posaren al capdavant del moviment LGTB+ en els anys 70.

«No demanem privilegis sinó el reconeixement dels drets de les persones trans, que no són ni més ni menys que drets humans», ha explicat Raquel Ruiz, coordinadora del grup trans de Lambda, «i això és el que les entitats que ens acompanyen hui s’han compromés a defensar».

Este document reconeix la lliure determinació de gènere i la despatologització de les identitats trans perquè no són privilegis sinó la base per a la igualtat real de les persones trans que cal legislar.

«Les dones trans som dones; els homes trans som homes; les persones no binàries existim. La nostra existència no és debatible ni discutible», afirma. I explicita el manifest: «com a entitat feminista, mai guanyaríem drets a expenses d’altres persones».

Existeixen també les infàncies trans i deuen poder «viure segons la seua identitat i expressió de gènere sense patir hostilitat, incomprensió familiar o assetjament escolar» sense trobar, en un futur, els entrebancs a què s’enfronten les generacions actuals i anteriors. Per això reclamen solucions urgents en àmbits com ara la salut –també la sexual i reproductiva–, l’ensenyament, l’ocupació, l’habitatge i la seguretat personal, comptant també amb les companyes migrants.

«Hui estem ací perquè volem ja una llei trans estatal per a les companyes trans i també per a recordar que cada dret s’ha aconseguit lluitant i cal lluitar també per a defensar-los», assegura Fran Fernández, coordinador general de Lambda, «perquè hi ha una part de la societat entestada a fer-nos retrocedir, però no farem ni un pas enrere perquè tenim un ampli suport social».

Ampli suport social

 

Col·lectius LGTB+ de tota la Comunitat Valenciana han obert la manifestació: Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar; Diversa UPV; AMPGYL, Asociación de Madres y Padres de Gays, Lesbianas, Bisexuales y Transexuales; Chrysallis, Asociación de Familias de Menores Trans; Col·lectiu LGTB+ Queer Fest de Castelló; Ponts d’igualtat Alcoi; CLGS, Col·lectiu de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals de la Safor; Ponts d’igualtat Petrer; Dança inclusiva; ACEs, Asexual Community España; Sumant; Mirall i Mariola LGTBI+. I els clubs esportius LGTB+ com la Peña LGTBI VCF, el Club Esportiu LGTBI+ Dracs, el Club Esportiu LGTB+ Samarucs, la Federación de Taekwondo de la Comunidad Valenciana i Valencia Bid City Gay Games XII 2026.

A continuació han marxat les entitats socials: Comité Antisida Comunidad Valenciana; Avacos-H; Calsicova, Coordinadora d’Associacions de VIH i sida; Psicólogas y Psicólogos sin Fronteras; Acaronar; Federació d’Associacions Veïnals de València; Valencia Acull; Amnistía Internacional València; Consell Valencià de la Joventut; Àmbit; Consell de la Joventut de València; Movimiento Contra la Intolerancia; Museari; Ballona Matata; Tymbals DiPercusión; Actors i Actrius Professionals Valencians (AAPV); Lliures i combatives; CIEs No; la Plataforma del voluntariado de la Comunitat Valenciana; i el Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la CV. I del món educatiu, FAMPA; IES Tavernes Blanques i el Sindicat d´Estudiants del País Valencià.

Sindicats i partits polítics han estat presents en la manifestació: Intersindical Valenciana; EUPV; Compromís; PCPE; Democrats Abroad; Podem València; Esquerra Republicana del País Valencià; UGT PV; CCOO PV; i PSPV-PSOE.

Malgrat no ser possible la presència de vehicles en la manifestació d’enguany, els locals d’oci han volgut acompanyar les reivindicacions de les persones trans: Nunca digo no, Asociación Liberal Valenciana LGTBI, The Muse, Deseo 54, La boba y el gato rancio –local al qual este cap de setmana n’hi han destrosat la bandera arciris que té a la façana– i l’Asociación Liberal Gay de Valencia COC. Han animat la marxa reivindicativa les batukades Tiakatú, Rebombori, Kultrún XX, Carimbolada Soul, Free For Sha-ba, Tro de bac, Borumbaia, Eywä Batucada i Aiyé Aixé.

 

Últimes notícies

Urbania i Selene lideren el XXVI Trofeu SM la Reina de Vela a València

Urbania, Selene i altres embarcacions destacades lideren el XXVI Trofeu SM la Reina a València, una regata internacional amb gran presència d'experts i països.

Feijóo reforça l’executiva nacional del PP amb Pérez Llorca i líders valencians clau

Juan Francisco Pérez Llorca s'unix al Comité Executiu Nacional del PP al costat de María José Catalá, Alberto Fabra i Luis Barcala, amb presència destacada valenciana.

Feijóo reforça l’executiva nacional del PP amb la incorporació de Pérez Llorca i altres líders valencians

Juan Francisco Pérez Llorca s'unix al Comité Executiu Nacional del PP en el congrés de 2025, amb representació destacada de dirigents valencians com María José Catalá, Alberto Fabra i Luis Barcala.

Diana Morant destaca el feminisme com a ferramenta crucial per a eliminar la corrupció i el masclisme a Espanya

La ministra Diana Morant ressalta en el Comité Federal del PSOE el feminisme com a clau per a erradicar la corrupció i superar desafiaments polítics amb veritat i unitat.

Avaria de camió amb àcid clorhídric curta l’A-7 i confina Alcàsser temporalment

Un camió que transportava àcid clorhídric patix avaria en l'A-7, tallant l'autovia i confinant Alcàsser per diverses hores. Continuen labors de control i retirada.

Jannik Sinner domina a Pedro Martínez a Wimbledon i avança ferm cap a octaus

L'italià Jannik Sinner va superar amb contundència a l'espanyol Pedro Martínez a Wimbledon, mostrant un joc sòlid i avançant a octaus de final sense perdre cap set.

Nico Fernández i Affengruber absents en la primera jornada de pretemporada de l’Elx

Nico Fernández i David Affengruber no van participar en la primera sessió de la pretemporada de l'Elx en l'estadi Martínez Valero. Fernández podria ser traspassat pròximament i Affengruber va tindre problemes burocràtics.

Yankuba Avenc s’acomiada de l’Unicaja i fitxa pel València Basket agraït i amb el cor ple

El pivot Yankuba Avenc deixa l'Unicaja després de pagar la seua clàusula i s'unix al València Basket. En el seu comiat, expressa gratitud per dos anys i mig plens d'èxits i carinyo.