Les residències de gent gran de la Comunitat recuperen la normalitat

El Ple del Consell ha ratificat la resolució de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives que permet les residències de persones majors de la Comunitat Valenciana poder recuperar el contacte entre les i els residents i aquells familiars o persones properes que acudisquen a visitar-los, sempre que es produïsquen sota certes condicions de seguretat.

La nova resolució actualitza les mesures vigents en els centres residencials i d’atenció diürna per a gent gran adaptant-les al procés de vacunació que s’està realitzant, per tal de tendir a una normalització de la vida quotidiana de les persones residents, mentre es flexibilitzen, o, si s’escau, es mantenen criteris i mesures de prevenció i seguretat després de l’evolució i resultats de l’última onada.

S’introdueix una nova categorització en la qual es considerarà un centre residencial amb alta cobertura  com més del 80% de les persones residents i treballadores han rebut una pauta de vacunació completa (1 o 2 dosis més el temps indicat segons la vacuna rebuda). Per sota d’això, és un centre amb baixa cobertura de vacunació.

Els centres que compten amb una vacunació completa i els d’alta cobertura de vacunació han de tenir un 5% de places per garantir l’aïllament. D’esta manera, els centres tenen capacitat per aïllar les persones residents en els casos indicats per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, evitant així que derive en un brot que afecte a més població del centre. Esta xifra serà del 10% en aquells centres amb baixa cobertura de vacunació.

Com fins ara, es mantenen els grups bombolla per permetre un millor control i millorar el rastreig i identificació de contagis en cas de brot.

Visites a persones residents

 

La nova resolució elimina la necessitat de mantenir la distància de seguretat durant les visites, sent només necessari l’ús de mascaretes i mesures higièniques generals, quan el centre es trobe en un municipi en situació de nova normalitat o nivell d’alerta 1, la persona resident i visitants tinguen la pauta de vacunació completa, i la trobada es produïsca en un espai obert on estiga garantida la ventilació o en tancats no compartits.

Continua sense haver-hi límit de familiars que acudisquen de visita al centre quan el municipi estiga en situació de nova normalitat, nivell 1 i 2, tot i que es manté l’obligació de sol·licitar cita prèvia i que les trobades es mantinguen preferiblement en espais oberts i seguint les mesures d’higiene i protecció.

Els centres en nivell d’alerta 3 que compten amb una vacunació alta o completa, podran mantenir les visites de manera esglaonada al llarg del dia d’una persona familiar, tutora o pròxima o de fins a 3 en el cas de persones convivents, que podran entrar juntes, sempre amb cita prèvia i durant un temps no superior a una hora. Els centres amb vacunació incompleta permetran la visita d’una única persona.

 

Eixides de persones usuàries

 

Pel que fa a les eixides de les persones usuàries, les residències de persones grans que estiguen lliures de COVID-19 i tinguen vacunació completa de les persones usuàries i treballadores permetran les sortides ordinàries de les i els residents amb la pauta de vacunació completa fins al nivell 3 d’alerta, mesura que es fa extensiva als centres amb alta cobertura de vacunació i en situació de nova normalitat, nivell 1 i 2.

El text normatiu, que s’ha treballat amb la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i amb el sector, estableix que en aquells municipis que estiguen en situació de nova normalitat, nivell d’alerta 1 i 2, les persones que residisquen en centres de gent gran, independentment del seu grau d’immunització, podran eixir seguint el protocol que establisca la direcció de la residència.

El reingrés després d’una eixida amb pernoctació es realitzarà d’acord amb els criteris establerts per Sanitat sobre realització de proves i aïllament, en funció de la situació vacunal de centre i de la persona resident, de la durada de l’eixida i el nivell d’alerta del municipi de destinació.

Pel que fa als nous ingressos, es continuen realitzant en el conjunt de la xarxa residencial de la Comunitat Valenciana sempre que el centre es trobe lliure de COVID-19.

En centres amb baixa cobertura de vacunació i en nivell d’alerta 3 únicament es permetran nous ingressos en centres lliures de COVID-19 (sense brot ni sospita de brot, o amb brot tancat) amb caràcter excepcional i d’urgència social. El caràcter excepcional i d’urgència social serà determinat per la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

 

Situació vacunal

 

Les persones residents o usuàries no vacunades s’integraran individualment en grups bombolla de persones residents vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial altres persones residents no vacunades.

Les persones treballadores hauran d’utilitzar en tot moment l’equip de protecció individual quan es troben dins del perímetre del centre, i en el cas d’aquelles que no estiguen vacunades seran assignades a grups bombolla de persones residents o usuàries amb pauta de vacunació completa, evitant entrar en contacte amb qui no estigua vacunat.

 

Recursos d’atenció diürna

 

En relació als centres d’atenció diürna, totes les persones usuàries podran acudir a centres de dia amb alta cobertura o de vacunació completa i que siguen independents de centres residencials. Si hi ha persones usuàries no vacunades, estiguas s’integraran individualment en grups bombolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, a tots els efectes, en la mateixa unitat convivencial d’atenció altres persones usuàries no vacunades.

En centres amb baixa cobertura de vacunació o incompleta però que compten amb una infraestructura que permeta guardar les distàncies de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries, totes les persones usuàries podran assistir al centre. Si no és possible mantenir esta distància, s’han d’establir torns rotatoris.

Per als centres de dia annexos a una residència que tinguen la vacunació completa s’estableix l’atenció tant a les persones residents com a les no residents.

En els casos en què no es tinga la immunització completa, s’han d’establir espais diferenciats per atendre les persones que visquen a la residència i a les que no ho facen.

Quant als centres d’atenció a persones grans (CEAM i CIM), podran realitzar les activitats i els serveis d’atenció individualitzada amb un 75% del seu aforament en el nivell d’alerta 1 i un 50% en el 2.

Pel que fa a les activitats, només es podran realitzar aquelles que requerisquen una taula i sempre amb grups no superiors a 6 persones, excepte en el cas de nova normalitat. El material necessari si és possible, haurà de portar-se de casa.

Per al nivell d’alerta 3 només es podran realitzar les activitats o prestacions individualitzades quan la persona usuària ho tinga prescrit.

Últimes notícies

El Levante busca reaccionar davant l’Athletic després de la desfeta contra el Barça

El Levante rep este dimecres l’Athletic Club al Ciutat de València amb la intenció de refer-se de la derrota contra el Barça i consolidar una zona tranquil·la a la taula, mentre els bascos busquen reprendre la seua bona dinàmica després de l’empat davant l’Elche.

La reserva d’aigua cau però el Júcar i el Segura es mantenen per damunt del 50 %

Els embassaments espanyols estan al 61,8 % de capacitat després de perdre 446 hm³ en una setmana. Les conques del Júcar i el Segura baixen lleugerament però es mantenen al voltant del 53 %.

La Fiscalia manté fins a 1 any i 9 mesos de presó per a 4 jóvens que van increpar un diputat de Vox a...

La Fiscalia ha mantingut la petició d’1 any i 9 mesos de presó per a quatre jóvens acusats d’atemptat per increpar i empentar el diputat de Vox David García en un acte a la Universitat d’Alacant, mentre que l’acusació particular reclama fins a 3 anys i 6 mesos i les defenses demanen l’absolució.

La pujada tèrmica ompli la platja del Postiguet abans del retorn de les pluges

La lleugera pujada de temperatures, amb valors pròxims als 30 graus, ha omplit este dimarts de banyistes la platja del Postiguet a Alacant abans de l’arribada de noves pluges prevista per a dijous, segons Aemet.

Luís Castro admet que no està satisfet amb el partit del Levante contra el Barça

L’entrenador del Levante, Luís Castro, ha admés que no està content amb el resultat contra el Barça tot i el bon joc del seu equip i ja mira al duel davant l’Athletic Club, al qual considera un dels millors equips de LaLiga.

Gonzalo Corbalán afronta el repte del València Basket amb nervis positius

L’escolta argentí Gonzalo Corbalán s’ha presentat com a nou jugador del València Basket i ha assegurat que se sent preparat per al salt de nivell que suposa la Euroliga, malgrat reconéixer nervis en clau positiva. El jugador també ha valorat la Supercopa Endesa i l’arribada de Nikola Mirotic com a reforç de pes.

1.270 milions per a modernitzar els aeroports valencians en cinc anys

El DORA 2027-2031 preveu 1.270 milions per als aeroports d’Alacant-Elx Miguel Hernández i València, dins d’un pla estatal de 13.000 milions que Aena finançarà amb ingressos propis.

Iberdrola destina 2.100 milions fins a 2031 per blindar la xarxa elèctrica després de la DANA

Iberdrola ha redissenyat la xarxa elèctrica danyada per la DANA del 29 d’octubre de 2024 amb 100 milions i anuncia 2.000 milions més fins a 2031 a la Comunitat Valenciana. El pla ha rehabilitat estacions, comptadors, centres de transformació i torres elèctriques a la província de València.