15.9 C
València
Dimecres, 26 novembre, 2025

Els convocants de la marxa per la dana reclamen que Mazón renuncie a l’acta i comparega davant la jutgessa

Els convocants de la manifestació que se celebrarà este dissabte, tretze mesos després de la dana del 29 d’octubre de 2024, han reivindicat que Carlos Mazón entregue la seua acta de diputat en Les Corts i es presente davant la jutgessa que instruïx la causa penal per la gestió d’aquella catàstrofe. La marxa recorrerà el centre de València per a posar el focus en les responsabilitats polítiques i judicials derivades d’una tragèdia que va deixar 229 víctimes mortals i milers d’afectats.

Les organitzacions han plantejat estes demandes en una compareixença davant Les Corts, en la vespra del debat d’investidura de Juanfran Pérez Llorca com president de la Generalitat, en substitució de Mazón. Subratllen que el relleu en la Presidència no resol l’ocorregut i que la compareixença judicial dels qui van prendre decisions durant l’emergència és, al seu juí, ineludible.

Exigixen responsabilitats i canvis

La manifestació, convocada per més de 200 entitats cíviques, socials i sindicals al costat d’associacions de víctimes, pretén també retre homenatge a les persones mortes i als qui van ajudar en els dies més durs. Els convocants han destacat l’esperit solidari que va emergir després de la dana i han agraït el suport dels qui, diuen, es van bolcar per a traure al poble valencià del fang.

A més de demanar que Mazón deixe l’acta i acudisca al jutjat, la plataforma ha defés la necessitat de revisar la gestió d’emergències per a salvar vides en futures catàstrofes naturals. Han reclamat canvis de polítiques que prioritzen la prevenció, la coordinació entre administracions i la protecció dels servicis bàsics durant episodis extrems, amb la finalitat de reduir la vulnerabilitat de la població.

En el pla polític, part dels portaveus ha assenyalat que no els n’hi ha prou amb la dimissió de Mazón i ha qüestionat el procés que culmina amb la investidura de Pérez Llorca. Segons la plataforma, Vox condiciona eixe relleu i busca imposar la seua agenda malgrat comptar amb un suport limitat, la qual cosa, sostenen, tornarà a situar a eixe partit com a frontissa en decisions de gran importància.

Ernesto Martínez, de l’Associació de Víctimes Mortals de la dana, ha instat a Mazón a abandonar l’escó perquè, assegura, no els val eixe ‘descafeïnat de dimitisc però em quede per a no perdre l’aforament‘. ‘Això és fer-se paranys al solitari’, ha denunciat, insistint que el manteniment de l’acta transmet la idea que s’anteposen privilegis a la rendició de comptes.

Els responsables de la plataforma han criticat el que consideren una falta d’assumpció de responsabilitats i han acusat el Consell de mentir durant i després de la crisi. Alexandra Usó ha denunciat ‘l’actitud miserable i mentidera de Mazón i la seua Consell’ i ha afirmat que, segons el que van coneixent pels mitjans, és ‘una mentida darrere d’una altra’. També han retret que ‘no assumixen la responsabilitat dels seus càrrecs però sí que cobren per això’.

Amb la marxa, que partirà de la plaça de l’Ajuntament i conclourà en la plaça de la Verge, les entitats busquen mantindre la pressió social i orientar el debat públic cap a la prevenció, la transparència i la determinació de responsabilitats. Han lamentat, a més, que uns pocs diputats d’un partit que rebutja consensos bàsics vagen a ser clau en l’autogovern, i han anomenat a una participació àmplia per a reforçar les seues reivindicacions.

Últimes notícies

Tárrega va afirmar que ha crescut amb Corberán i va negar problemes en el vestuari

El central del València va defendre al cos tècnic, va explicar l'ajust amb eixida de tres al costat de Pepelu i va demanar començar a sumar fora per a consolidar la millora.

Raquel Carrera recau de les molèsties en el genoll esquerre i se sotmetrà a noves proves

La interior del València Basket ha recaigut de les molèsties en el seu genoll esquerre i serà sotmesa a noves proves. El club fixarà els terminis quan conega l'abast.

Seguretat Social actua en l’Aeroport de València per a promocionar el festival Bojos per la Música València

Seguretat Social ha actuat per sorpresa en l'Aeroport de València per a promocionar el festival Bojos per la Música València, que se celebra el 13 de desembre en el Roig Arena. L'acció s'emmarca en la campanya 'Enjoy the music' de Enjoy Aena.

Montero acusa a Mazón de no dir la veritat sobre la seua actuació el dia de la DANA

La vicepresidenta primera ha acusat a Carlos Mazón d'ocultar els seus moviments durant la DANA de 2024 i ha qualificat de lamentable la versió contradictòria publicada per Levante-EMV. També ha insistit que el PP degué convocar eleccions en la Comunitat Valenciana després de la tragèdia.

El Consell licita cinc parcel·les per a unes 220 vivendes protegides a Alacant

La EVHA ha tret a licitació cinc parcel·les municipals per a alçar unes 220 vivendes protegides a Alacant mitjançant permuta a canvi d'obra futura.

Avís groc per vents forts i fenòmens costaners a Castelló i Alacant

Aemet ha activat el nivell groc per ratxes de fins a 80 km/h i onatge de tres metres en zones de Castelló i Alacant. Els avisos es prolonguen des d'este dimecres fins a primeres hores del dijous, amb trams horaris concrets segons la zona.

Recuperat un capitell del segle XV reutilitzat en una reforma a Sagunt

La Policia de la Generalitat ha recuperat un capitell de mitjan segle XV que havia sigut encastat com a material d'obra en una vivenda de Sagunt. La peça ha sigut traslladada al Museu Arqueològic per al seu estudi i es mostrarà al públic durant unes setmanes.

El Nou Mestalla arreplegarà aigua de pluja en la seua coberta per al reg

El València integrarà un sistema de captació de pluja en la coberta del Nou Mestalla per a regar l'estadi. L'obertura està prevista en 2027 i el projecte reforçarà mesures de sostenibilitat i confort.