El pla de Sánchez per a aprovar l’estat d’alarma en 24 hores molt prompte

 

La situació epidemiològica en Espanya és cada volta més alarmant i el govern espanyol, conscient que entrem en uns dies decisius, ha activat un pla que pot acabar en una nova aprovació de l’estat d’alarma. El president de l’executiu, Pedro Sánchez, no descarta tornar a l’estat d’alarma en agost si la cosa es complica.

 

Sánchez ha encarregat a Carmen Calvo liderar l’equip de resposta al Covid-19 en agost i la vicepresidenta mantindrà contacte permanent amb el comité de seguiment i amb el ministre de Sanitat, Salvador Illa, per a posar en marxa qualsevol mesura d’urgència per a controlar l’avanç de l’epidèmia. I això sense descartar la tornada a l’estat d’alarma.

 

L’ordre és que qualsevol situació descontrolada responga amb mesures excepcionals per Moncloa i Advocacia de l’Estat, sempre que s’ajuste als criteris de proporcionalitat i en coordinació estreta amb el Ministeri de Sanitat.

 

Encara que es contempla qualsevol escenari, Pedro Sánchez ha traslladat als ministres que no està en els seus plans per ara decretar l’estat d’alarma, ni de forma parcial. Es resistix d’esta manera a una situació que empitjoraria els pronòstics de la crisi econòmica en Espanya en ple pla de recuperació.

 

 

El president considera que l’actual situació, amb repunts més o menys greus, entra dins del full de ruta de Govern. A demés, ara han de ser les comunitats autònomes les que gestionen la pandèmia, aprovant més o menys restriccions segons l’evolució dels rebrots. El govern manté que els rebrots eren previsibles i s’han tallat a temps.

 

Comandament per a les comunitats

A pesar d’això, Pedro Sánchez tampoc descarta que siga necessària una contundent resposta institucional al llarg del mes d’agost, segons la dimensió de descontrol de virus en alguns territoris com ara passa en Catalunya, Aragó i Navarra. És a dir, el retorn a l’estat d’alarma.

 

Seria una solució extrema que exigiria una convocatòria extraordinària del Consell de Ministres, per a aprovar el decret que active el 116 de la Constitució en una part del territori nacional. Presidència ha contemplat esta opció dins el pla de vacacions traçat en els últims dies, segons han confirmat alts càrrecs de Govern.

 

De totes maneres, davant d’una eventual aprovació d’un nou estat d’alarma, la Moncloa es planteja que, com va passar en la fase 3 de la desescalada, ara siguen els presidents de les comunitats autònomes els que gestionen la pandèmia. L’alarma garantiria poder limitar la mobilitat de la població en cas que una comunitat ho demanara al govern.

 

La llibertat de moviments constituïx un dret fonamental i limitar-lo és una competència estatal. Per això, els territoris afectats per un descontrol dels brots haurien de sol·licitar expressament al govern l’aprovació de l’estat d’alarma per a una part del territori.

 

La petició als ministres

Davant la gravetat de la situació present, el gabinet de crisi ha dissenyat un pla de guàrdia per al mes d’agost amb una instrucció expressa de Sánchez als ministres. El president els ha demanat que estiguen disponibles per a ser convocats en un Consell de Ministres extraordinari que haguera d’aprovar mesures d’urgència.

Per això els prega que estiguen atents al mòbil i no vagen molt lluny, a menys de dos hores d’avió de Madrid. Amb esta estratègia, vol evitar la imatge d’improvisació que comportaria una volta precipitada a la Moncloa o l’absència o retard d’algun ministre.

 

El ministeri de Sanitat ha recordat que basten 24 hores per a aprovar un nou estat d’alarma. L’equip que es queda de guàrdia en Moncloa ha rebut instruccions per a que la resposta davant l’empitjorament de la situació siga ràpida i eficaç. Per això, si la cosa es complica, els ministres hauran d’interrompre les seues vacacions immediatament.

 

La intenció de Sánchez és descansar després del Consell de Ministres del 4 d’agost durant uns dies en el Palau de les Marismillas, en el parc nacional de Doñana. L’estada allà facilita les comunicacions del president amb el seu equip i amb qualsevol altra instància nacional i internacional a través de videoconferència.

Últimes notícies

Miramar i Pego freguen els 40 graus i se situen entre les màximes d’Espanya

Miramar, Pego i Sagunt han registrat este dijous algunes de les temperatures més altes d’Espanya, mentre les tronades han provocat desploms tèrmics de fins a 19,6 graus en punts de la Comunitat Valenciana.

El Valencia fitxa Pablo Maffeo cedit amb opció de compra per a dos temporades

El lateral dret Pablo Maffeo arriba al Valencia cedit per l’Olympiacos amb una opció de compra per a dos temporades, després de destacar al Mallorca i cobrir la vacant en el flanc dret defensiu.

Més de 50 intervencions de bombers per les fortes ratxes de vent a la Ribera

Les tempestes amb ratxes de més de 100 km/h han obligat els bombers a actuar en més de 50 servicis a la Ribera, sobretot per arbres caiguts i danys en estructures. Aemet explica que es tracta de reventons humits i Emergències insta a telefonar al 112 si es veu fum.

Mercalicante es reforça com a motor de distribució alimentària a Alacant

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha destacat en la seua visita a Mercalicante el paper clau de Mercasa i la Red de Mercas en la distribució d’aliments de proximitat i en l’economia estatal. La plataforma alacantina abasteix 1,9 milions d’habitants, concentra 110 empreses i genera 4.600 llocs de treball directes i indirectes.

Hacienda insta les autonomies del PP a pensar més en la ciutadania que en Feijóo

El ministre dHisenda, Arcadi Espanya, ha demanat als governs autonòmics del PP que anteposen els interessos dels seus ciutadans a lestratègia de bloqueig dAlberto Núñez Feijóo en la negociació del nou model de finançament i dels Pressupostos Generals de lEstat.

Pedregades i ratxes de fins a 149 km/h sacsegen la Ribera Alta

Un episodi de fortes tronades ha deixat pedra i ratxes de vent de fins a 149 km/h en municipis de la Ribera Alta, com Alzira i Sumacàrcer, i ha obligat els bombers a atendre diverses incidències.

Cansament i impotència a València després de la nit més calorosa

La nit més càlida registrada a València ha deixat veïns exhausts, amb mala qualitat de son i buscant ombra, aigua i espais climatitzats per suportar unes temperatures que molts qualifiquen d’horroroses.

Consells per a protegir-te de les fortes tempestes en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha demanat extremar la prudència per les fortes pluges, el vent i el granís previstos, amb avís taronja en el litoral i l’interior sud de València i l’interior d’Alacant, i nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis.