El pla de Sánchez per a aprovar l’estat d’alarma en 24 hores molt prompte

 

La situació epidemiològica en Espanya és cada volta més alarmant i el govern espanyol, conscient que entrem en uns dies decisius, ha activat un pla que pot acabar en una nova aprovació de l’estat d’alarma. El president de l’executiu, Pedro Sánchez, no descarta tornar a l’estat d’alarma en agost si la cosa es complica.

 

Sánchez ha encarregat a Carmen Calvo liderar l’equip de resposta al Covid-19 en agost i la vicepresidenta mantindrà contacte permanent amb el comité de seguiment i amb el ministre de Sanitat, Salvador Illa, per a posar en marxa qualsevol mesura d’urgència per a controlar l’avanç de l’epidèmia. I això sense descartar la tornada a l’estat d’alarma.

 

L’ordre és que qualsevol situació descontrolada responga amb mesures excepcionals per Moncloa i Advocacia de l’Estat, sempre que s’ajuste als criteris de proporcionalitat i en coordinació estreta amb el Ministeri de Sanitat.

 

Encara que es contempla qualsevol escenari, Pedro Sánchez ha traslladat als ministres que no està en els seus plans per ara decretar l’estat d’alarma, ni de forma parcial. Es resistix d’esta manera a una situació que empitjoraria els pronòstics de la crisi econòmica en Espanya en ple pla de recuperació.

 

 

El president considera que l’actual situació, amb repunts més o menys greus, entra dins del full de ruta de Govern. A demés, ara han de ser les comunitats autònomes les que gestionen la pandèmia, aprovant més o menys restriccions segons l’evolució dels rebrots. El govern manté que els rebrots eren previsibles i s’han tallat a temps.

 

Comandament per a les comunitats

A pesar d’això, Pedro Sánchez tampoc descarta que siga necessària una contundent resposta institucional al llarg del mes d’agost, segons la dimensió de descontrol de virus en alguns territoris com ara passa en Catalunya, Aragó i Navarra. És a dir, el retorn a l’estat d’alarma.

 

Seria una solució extrema que exigiria una convocatòria extraordinària del Consell de Ministres, per a aprovar el decret que active el 116 de la Constitució en una part del territori nacional. Presidència ha contemplat esta opció dins el pla de vacacions traçat en els últims dies, segons han confirmat alts càrrecs de Govern.

 

De totes maneres, davant d’una eventual aprovació d’un nou estat d’alarma, la Moncloa es planteja que, com va passar en la fase 3 de la desescalada, ara siguen els presidents de les comunitats autònomes els que gestionen la pandèmia. L’alarma garantiria poder limitar la mobilitat de la població en cas que una comunitat ho demanara al govern.

 

La llibertat de moviments constituïx un dret fonamental i limitar-lo és una competència estatal. Per això, els territoris afectats per un descontrol dels brots haurien de sol·licitar expressament al govern l’aprovació de l’estat d’alarma per a una part del territori.

 

La petició als ministres

Davant la gravetat de la situació present, el gabinet de crisi ha dissenyat un pla de guàrdia per al mes d’agost amb una instrucció expressa de Sánchez als ministres. El president els ha demanat que estiguen disponibles per a ser convocats en un Consell de Ministres extraordinari que haguera d’aprovar mesures d’urgència.

Per això els prega que estiguen atents al mòbil i no vagen molt lluny, a menys de dos hores d’avió de Madrid. Amb esta estratègia, vol evitar la imatge d’improvisació que comportaria una volta precipitada a la Moncloa o l’absència o retard d’algun ministre.

 

El ministeri de Sanitat ha recordat que basten 24 hores per a aprovar un nou estat d’alarma. L’equip que es queda de guàrdia en Moncloa ha rebut instruccions per a que la resposta davant l’empitjorament de la situació siga ràpida i eficaç. Per això, si la cosa es complica, els ministres hauran d’interrompre les seues vacacions immediatament.

 

La intenció de Sánchez és descansar després del Consell de Ministres del 4 d’agost durant uns dies en el Palau de les Marismillas, en el parc nacional de Doñana. L’estada allà facilita les comunicacions del president amb el seu equip i amb qualsevol altra instància nacional i internacional a través de videoconferència.

Últimes notícies

Setembre exigent per a l’Elx: Real Sociedad, Athletic, Madrid i Espanyol en dues setmanes

L’Elx afrontarà en setembre quatre partits en només dues setmanes contra Real Sociedad, Athletic, Real Madrid i Espanyol, amb l’obligació de reaccionar després d’un inici fluix en LALIGA.

Controlat l’incendi forestal a Cheste que ha mobilitzat mitjans aeris

Els bombers han controlat a les 14.51 hores un incendi forestal declarat este divendres a una zona de munt de Cheste, que ha obligat a mobilitzar dos mitjans aeris i diversos equips terrestres.

La Vila Joiosa dona nom al nou projecte mundialista de ciclocròs de Felipe Orts i la Fundació Euskadi

La Vila Joiosa s’ha convertit en patrocinador principal del nou equip de ciclocròs de la Fundació Euskadi, liderat per Felipe Orts, amb la Copa del Món 2026-2027 i el Mundial com a grans objectius.

Setembre exigent per al Villarreal: torna a La Ceràmica i debuta en la Champions

El Villarreal afronta un setembre intens amb quatre partits de Lliga, tres a La Ceràmica, i el debut en la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund en només quinze dies.

La Vuelta impulsa economia, turisme i imatge de la Comunitat Valenciana

La Vuelta Ciclista a España ha tornat a recórrer municipis de la Comunitat Valenciana, un fet que, segons el president de la Generalitat, genera un important impacte econòmic, turístic i de promoció del territori. Juanfran Pérez Llorca ha destacat també la col·laboració institucional i la presència de l’únic ciclista valencià en esta edició, Pau Martí, de Moixent.

El Llevant fa història al Ciutat amb sis triomfs seguits a Primera

El Llevant ha encadenat per primera vegada sis victòries consecutives al Ciutat de València en Primera Divisió, després de golejar el Betis per 5-2 en l’estrena de la temporada 26-27 com a local.

Intervinguts més de 3.000 productes falsificats al port d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha intervingut més de 3.000 productes falsificats, valorats en 120.000 euros, en un operatiu contra el top manta al port. L’actuació, coordinada amb la Policia Portuària, ha acabat amb diligències penals contra tres persones per delicte contra la propietat industrial.

L’alerta d’Europol sobre robatoris a museus va arribar al MUVI un dia després del saqueig del Tresor de Villena

L’informe d’Europol sobre l’augment de robatoris violents a museus europeus va entrar al correu del Museu de Villena un dia després del robatori del Tresor de Villena, segons el registre de correus i la Conselleria de Cultura.