El pla de Sánchez per a aprovar l’estat d’alarma en 24 hores molt prompte

 

La situació epidemiològica en Espanya és cada volta més alarmant i el govern espanyol, conscient que entrem en uns dies decisius, ha activat un pla que pot acabar en una nova aprovació de l’estat d’alarma. El president de l’executiu, Pedro Sánchez, no descarta tornar a l’estat d’alarma en agost si la cosa es complica.

 

Sánchez ha encarregat a Carmen Calvo liderar l’equip de resposta al Covid-19 en agost i la vicepresidenta mantindrà contacte permanent amb el comité de seguiment i amb el ministre de Sanitat, Salvador Illa, per a posar en marxa qualsevol mesura d’urgència per a controlar l’avanç de l’epidèmia. I això sense descartar la tornada a l’estat d’alarma.

 

L’ordre és que qualsevol situació descontrolada responga amb mesures excepcionals per Moncloa i Advocacia de l’Estat, sempre que s’ajuste als criteris de proporcionalitat i en coordinació estreta amb el Ministeri de Sanitat.

 

Encara que es contempla qualsevol escenari, Pedro Sánchez ha traslladat als ministres que no està en els seus plans per ara decretar l’estat d’alarma, ni de forma parcial. Es resistix d’esta manera a una situació que empitjoraria els pronòstics de la crisi econòmica en Espanya en ple pla de recuperació.

 

 

El president considera que l’actual situació, amb repunts més o menys greus, entra dins del full de ruta de Govern. A demés, ara han de ser les comunitats autònomes les que gestionen la pandèmia, aprovant més o menys restriccions segons l’evolució dels rebrots. El govern manté que els rebrots eren previsibles i s’han tallat a temps.

 

Comandament per a les comunitats

A pesar d’això, Pedro Sánchez tampoc descarta que siga necessària una contundent resposta institucional al llarg del mes d’agost, segons la dimensió de descontrol de virus en alguns territoris com ara passa en Catalunya, Aragó i Navarra. És a dir, el retorn a l’estat d’alarma.

 

Seria una solució extrema que exigiria una convocatòria extraordinària del Consell de Ministres, per a aprovar el decret que active el 116 de la Constitució en una part del territori nacional. Presidència ha contemplat esta opció dins el pla de vacacions traçat en els últims dies, segons han confirmat alts càrrecs de Govern.

 

De totes maneres, davant d’una eventual aprovació d’un nou estat d’alarma, la Moncloa es planteja que, com va passar en la fase 3 de la desescalada, ara siguen els presidents de les comunitats autònomes els que gestionen la pandèmia. L’alarma garantiria poder limitar la mobilitat de la població en cas que una comunitat ho demanara al govern.

 

La llibertat de moviments constituïx un dret fonamental i limitar-lo és una competència estatal. Per això, els territoris afectats per un descontrol dels brots haurien de sol·licitar expressament al govern l’aprovació de l’estat d’alarma per a una part del territori.

 

La petició als ministres

Davant la gravetat de la situació present, el gabinet de crisi ha dissenyat un pla de guàrdia per al mes d’agost amb una instrucció expressa de Sánchez als ministres. El president els ha demanat que estiguen disponibles per a ser convocats en un Consell de Ministres extraordinari que haguera d’aprovar mesures d’urgència.

Per això els prega que estiguen atents al mòbil i no vagen molt lluny, a menys de dos hores d’avió de Madrid. Amb esta estratègia, vol evitar la imatge d’improvisació que comportaria una volta precipitada a la Moncloa o l’absència o retard d’algun ministre.

 

El ministeri de Sanitat ha recordat que basten 24 hores per a aprovar un nou estat d’alarma. L’equip que es queda de guàrdia en Moncloa ha rebut instruccions per a que la resposta davant l’empitjorament de la situació siga ràpida i eficaç. Per això, si la cosa es complica, els ministres hauran d’interrompre les seues vacacions immediatament.

 

La intenció de Sánchez és descansar després del Consell de Ministres del 4 d’agost durant uns dies en el Palau de les Marismillas, en el parc nacional de Doñana. L’estada allà facilita les comunicacions del president amb el seu equip i amb qualsevol altra instància nacional i internacional a través de videoconferència.

Últimes notícies

Catarroja inicia dilluns la segona fase del clavegueram finançada amb fons estatals

Catarroja posarà en marxa dilluns 20 de juliol la segona fase de les obres de recuperació del clavegueram, valorades en 5,8 milions i finançades pel Ministeri per a la Transició Ecològica. El municipi gestiona en total 249,2 milions en projectes de reconstrucció després de la dana.

Villena i Pinoso arriben als 40 graus i les capitals es queden per damunt dels 32

Villena i Pinoso han superat este dijous els 40 graus en una jornada d’avís taronja per calor, mentre que València, Alacant i Castelló han registrat màximes entre 32 i 35 graus.

L’augment de finançament en dependència crearà 12.700 llocs de faena a la Comunitat Valenciana

L’increment de 535 milions d’euros en el finançament estatal de la dependència a la Comunitat Valenciana fins a 2027 permetrà arribar a 61.700 beneficiaris, reduir les llistes d’espera i crear 12.704 llocs de faena.

Cap de setmana amb tempestes i granís a l’interior i temperatures màximes canviants

L’últim tram de la setmana arribarà amb risc de tronades i granís a l’interior, pols en suspensió i màximes que baixaran dissabte i tornaran a pujar diumenge, després d’un divendres molt calorós a zones de València i Alacant.

Seixanta detinguts per una trama que falsificava documents per a contractar migrants a Orihuela

La Policia Nacional ha detingut 60 persones a Orihuela i altres punts de la Vega Baja i Múrcia per una trama que falsificava documents de sol·licitud d’asil per a permetre la contractació de migrants en situació irregular.

Noves eleccions al Col·legi de Farmacèutics de València el 4 d’octubre per irregularitats en el vot per correu

El Col·legi de Farmacèutics de València tornarà a votar el 4 d’octubre després d’anul·lar-se els comicis del 10 de maig per defectes en el vot per correu denunciats per dues candidatures.

Compromís porta a Fiscalia una possible filtració d’informació privilegiada a un diputat de Vox

Compromís ha presentat una denúncia davant la Inspecció de la Fiscalia per una possible filtració d’informació confidencial de la fiscal de Nules al síndic adjunt de Vox en Les Corts.

Un any i quatre mesos de presó per mossegar en la cella i les galtes a la seua exparella a Dénia

L’Audiència d’Alacant ha condemnat un home a un any i quatre mesos de presó i sis anys de tractament ambulatori per amenaçar de mort i mossegar en la cara la seua exparella a Dénia el 2021.