El pla de Sánchez per a aprovar l’estat d’alarma en 24 hores molt prompte

 

La situació epidemiològica en Espanya és cada volta més alarmant i el govern espanyol, conscient que entrem en uns dies decisius, ha activat un pla que pot acabar en una nova aprovació de l’estat d’alarma. El president de l’executiu, Pedro Sánchez, no descarta tornar a l’estat d’alarma en agost si la cosa es complica.

 

Sánchez ha encarregat a Carmen Calvo liderar l’equip de resposta al Covid-19 en agost i la vicepresidenta mantindrà contacte permanent amb el comité de seguiment i amb el ministre de Sanitat, Salvador Illa, per a posar en marxa qualsevol mesura d’urgència per a controlar l’avanç de l’epidèmia. I això sense descartar la tornada a l’estat d’alarma.

 

L’ordre és que qualsevol situació descontrolada responga amb mesures excepcionals per Moncloa i Advocacia de l’Estat, sempre que s’ajuste als criteris de proporcionalitat i en coordinació estreta amb el Ministeri de Sanitat.

 

Encara que es contempla qualsevol escenari, Pedro Sánchez ha traslladat als ministres que no està en els seus plans per ara decretar l’estat d’alarma, ni de forma parcial. Es resistix d’esta manera a una situació que empitjoraria els pronòstics de la crisi econòmica en Espanya en ple pla de recuperació.

 

 

El president considera que l’actual situació, amb repunts més o menys greus, entra dins del full de ruta de Govern. A demés, ara han de ser les comunitats autònomes les que gestionen la pandèmia, aprovant més o menys restriccions segons l’evolució dels rebrots. El govern manté que els rebrots eren previsibles i s’han tallat a temps.

 

Comandament per a les comunitats

A pesar d’això, Pedro Sánchez tampoc descarta que siga necessària una contundent resposta institucional al llarg del mes d’agost, segons la dimensió de descontrol de virus en alguns territoris com ara passa en Catalunya, Aragó i Navarra. És a dir, el retorn a l’estat d’alarma.

 

Seria una solució extrema que exigiria una convocatòria extraordinària del Consell de Ministres, per a aprovar el decret que active el 116 de la Constitució en una part del territori nacional. Presidència ha contemplat esta opció dins el pla de vacacions traçat en els últims dies, segons han confirmat alts càrrecs de Govern.

 

De totes maneres, davant d’una eventual aprovació d’un nou estat d’alarma, la Moncloa es planteja que, com va passar en la fase 3 de la desescalada, ara siguen els presidents de les comunitats autònomes els que gestionen la pandèmia. L’alarma garantiria poder limitar la mobilitat de la població en cas que una comunitat ho demanara al govern.

 

La llibertat de moviments constituïx un dret fonamental i limitar-lo és una competència estatal. Per això, els territoris afectats per un descontrol dels brots haurien de sol·licitar expressament al govern l’aprovació de l’estat d’alarma per a una part del territori.

 

La petició als ministres

Davant la gravetat de la situació present, el gabinet de crisi ha dissenyat un pla de guàrdia per al mes d’agost amb una instrucció expressa de Sánchez als ministres. El president els ha demanat que estiguen disponibles per a ser convocats en un Consell de Ministres extraordinari que haguera d’aprovar mesures d’urgència.

Per això els prega que estiguen atents al mòbil i no vagen molt lluny, a menys de dos hores d’avió de Madrid. Amb esta estratègia, vol evitar la imatge d’improvisació que comportaria una volta precipitada a la Moncloa o l’absència o retard d’algun ministre.

 

El ministeri de Sanitat ha recordat que basten 24 hores per a aprovar un nou estat d’alarma. L’equip que es queda de guàrdia en Moncloa ha rebut instruccions per a que la resposta davant l’empitjorament de la situació siga ràpida i eficaç. Per això, si la cosa es complica, els ministres hauran d’interrompre les seues vacacions immediatament.

 

La intenció de Sánchez és descansar després del Consell de Ministres del 4 d’agost durant uns dies en el Palau de les Marismillas, en el parc nacional de Doñana. L’estada allà facilita les comunicacions del president amb el seu equip i amb qualsevol altra instància nacional i internacional a través de videoconferència.

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.