El pla de Sánchez per a aprovar l’estat d’alarma en 24 hores molt prompte

 

La situació epidemiològica en Espanya és cada volta més alarmant i el govern espanyol, conscient que entrem en uns dies decisius, ha activat un pla que pot acabar en una nova aprovació de l’estat d’alarma. El president de l’executiu, Pedro Sánchez, no descarta tornar a l’estat d’alarma en agost si la cosa es complica.

 

Sánchez ha encarregat a Carmen Calvo liderar l’equip de resposta al Covid-19 en agost i la vicepresidenta mantindrà contacte permanent amb el comité de seguiment i amb el ministre de Sanitat, Salvador Illa, per a posar en marxa qualsevol mesura d’urgència per a controlar l’avanç de l’epidèmia. I això sense descartar la tornada a l’estat d’alarma.

 

L’ordre és que qualsevol situació descontrolada responga amb mesures excepcionals per Moncloa i Advocacia de l’Estat, sempre que s’ajuste als criteris de proporcionalitat i en coordinació estreta amb el Ministeri de Sanitat.

 

Encara que es contempla qualsevol escenari, Pedro Sánchez ha traslladat als ministres que no està en els seus plans per ara decretar l’estat d’alarma, ni de forma parcial. Es resistix d’esta manera a una situació que empitjoraria els pronòstics de la crisi econòmica en Espanya en ple pla de recuperació.

 

 

El president considera que l’actual situació, amb repunts més o menys greus, entra dins del full de ruta de Govern. A demés, ara han de ser les comunitats autònomes les que gestionen la pandèmia, aprovant més o menys restriccions segons l’evolució dels rebrots. El govern manté que els rebrots eren previsibles i s’han tallat a temps.

 

Comandament per a les comunitats

A pesar d’això, Pedro Sánchez tampoc descarta que siga necessària una contundent resposta institucional al llarg del mes d’agost, segons la dimensió de descontrol de virus en alguns territoris com ara passa en Catalunya, Aragó i Navarra. És a dir, el retorn a l’estat d’alarma.

 

Seria una solució extrema que exigiria una convocatòria extraordinària del Consell de Ministres, per a aprovar el decret que active el 116 de la Constitució en una part del territori nacional. Presidència ha contemplat esta opció dins el pla de vacacions traçat en els últims dies, segons han confirmat alts càrrecs de Govern.

 

De totes maneres, davant d’una eventual aprovació d’un nou estat d’alarma, la Moncloa es planteja que, com va passar en la fase 3 de la desescalada, ara siguen els presidents de les comunitats autònomes els que gestionen la pandèmia. L’alarma garantiria poder limitar la mobilitat de la població en cas que una comunitat ho demanara al govern.

 

La llibertat de moviments constituïx un dret fonamental i limitar-lo és una competència estatal. Per això, els territoris afectats per un descontrol dels brots haurien de sol·licitar expressament al govern l’aprovació de l’estat d’alarma per a una part del territori.

 

La petició als ministres

Davant la gravetat de la situació present, el gabinet de crisi ha dissenyat un pla de guàrdia per al mes d’agost amb una instrucció expressa de Sánchez als ministres. El president els ha demanat que estiguen disponibles per a ser convocats en un Consell de Ministres extraordinari que haguera d’aprovar mesures d’urgència.

Per això els prega que estiguen atents al mòbil i no vagen molt lluny, a menys de dos hores d’avió de Madrid. Amb esta estratègia, vol evitar la imatge d’improvisació que comportaria una volta precipitada a la Moncloa o l’absència o retard d’algun ministre.

 

El ministeri de Sanitat ha recordat que basten 24 hores per a aprovar un nou estat d’alarma. L’equip que es queda de guàrdia en Moncloa ha rebut instruccions per a que la resposta davant l’empitjorament de la situació siga ràpida i eficaç. Per això, si la cosa es complica, els ministres hauran d’interrompre les seues vacacions immediatament.

 

La intenció de Sánchez és descansar després del Consell de Ministres del 4 d’agost durant uns dies en el Palau de les Marismillas, en el parc nacional de Doñana. L’estada allà facilita les comunicacions del president amb el seu equip i amb qualsevol altra instància nacional i internacional a través de videoconferència.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Consell substituïx a la secretària autonòmica d’Emergències i al director d’Innovació

El Consell ha comunicat el cessament d'Irene Rodríguez i Raúl Quílez i ha nomenat a Fernando Lasheras i Miriam Gil. A més, cobrix una vacant en Innovació i Transformació Urbana.

La cap de premsa de Mazón ha admés que va informar per suposicions sobre la vesprada del 29-O

Maite Gómez ha declarat que la versió difosa sobre els moviments de Carlos Mazón la vesprada del 29-O es va basar en el que van considerar lògic i no en una verificació directa. La jutgessa ho ha considerat poc creïble en un dia de DANA amb 230 morts.

La cap de premsa de Mazón ha declarat que va informar per suposicions la vesprada del 29-O

La cap de premsa del llavors president Carlos Mazón ha declarat que les comunicacions a mitjans sobre la seua activitat la vesprada del 29-O es van basar en suposicions. La jutgessa ho va considerar poc creïble en una jornada amb 230 morts.

Iniciativa-Compromís demana una mobilització de suport a Mónica Oltra després de l’obertura de juí oral

Iniciativa-Compromís ha aprovat per unanimitat una resolució de suport a Mónica Oltra i ha anomenat a una mobilització política, ciutadana i social. L'Audiència Provincial de València ha ordenat l'obertura de juí oral i, d'altra banda, la formació ha renovat la seua Executiva a València amb més del 90% de suport.

Compromís calcula que la taxa turística a València aportaria quasi 3 milions en Falles

Compromís estima que l'absència de taxa turística priva a València de prop de 3 milions d'euros durant les Falles. Demana destinar eixos ingressos a servicis clau.

Marcelino refreda la idea d’un Barça distret per la Copa i exigix ambició al Vila-real

El tècnic del Vila-real va considerar poc probable que el Barça es desconcentre per la Copa i va reclamar màxima ambició per a competir al Camp Nou. Va confirmar la baixa de Gerard Moreno.

Arrestat en l’aeroport d’Alacant un fugitiu britànic per tràfic de cocaïna

L'home, de 43 anys, ha sigut localitzat quan acudia a arreplegar a un familiar. Estava ocult a la província i s'enfronta a cadena perpètua al Regne Unit.

Presó per a tres detinguts per un cultiu de marihuana amb 1.200 plantes a Crevillent

Tres hòmens de 22, 25 i 27 anys han ingressat a la presó provisional després de l'operació 'Lomac' que va desmantellar un cultiu amb 1.200 plantes a Crevillent. En la nau es va constatar un frau elèctric superior a 50.000 euros i el cas l'instruïx un jutjat d'Elx.