El PSPV guanya les Eleccions i la suma amb Compromís i Podem permet reeditar el Botànic

Resultats de les Eleccions autonòmiques del 28 d'abril de 2019

Simulació de l’hemicicle de les Corts Valencianes després de les Eleccions autonòmiques del 28A | Generalitat Valenciana

 

El PSPV-PSOE ha guanyat les eleccions autonòmiques en la Comunitat Valenciana i Ximo Puig podrà tornar a presidir la Generalitat per segona legislatura consecutiva amb una reedició del Pacte del Botànic, en la qual sumaria els seus 27 diputats als 17 de Compromís i els 8 de Unides Podem-EU.

 

El PP, que havia guanyat totes les eleccions celebrades en la Comunitat Valenciana des de 1993, passa a ser la segona força després d’aconseguir 19 diputats (12 menys que en 2015), mentre que Ciudadanos puja de 13 a 18 escons, sobrepassant a Compromís, i Vox irromp en Les Corts amb 10 parlamentaris.

 

D’aquesta forma, els partits de l’esquerra sumen 52 dels 99 escons que conformen Les Corts Valencianes (3 menys dels 55 d’aquesta legislatura), mentre que la suma de PP, Vox i Ciudadanos llança un resultat de 47 escons, enfront dels 44 que tenien PP i Ciudadanos.

Resultats de les Eleccions autonòmiques del 28 d'abril de 2019

Resultats de les Eleccions autonòmiques del 28 d’abril de 2019 | Generalitat Valenciana

 

Els socialistes, que van guanyar per última vegada unes eleccions en la Comunitat Valenciana en 1991, se situen 28 anys després com a primera força, després de millorar els seus resultats de 2015 -els pitjors de la seua història, però que li van permetre governar amb un pacte de l’esquerra- i passar de 23 a 27 escons i d’un suport del 20,28% al 24,03%, amb el 90,50% de l’escrutini.

 

La decisió de Puig d’avançar per primera vegada en la Comunitat els comicis i unir-los als generals ha beneficiat als socialistes valencians, que es consoliden com la principal federació on el PSOE governa després de la pèrdua del Govern d’Andalusia, i reforcen el lideratge del secretari general del PSPV després dels seus segons comicis com a candidat.

 

No obstant això, la seua candidatura ha aconseguit quasi quatre punts menys de vots que la de Pedro Sánchez en aquest 28A.

 

Compromís, que en 2015 va créixer exponencialment en passar de 6 a 19 escons i ha format part del Govern del canvi que va desallotjar al PP de la Generalitat després de vint anys, perd la tercera posició que ocupava des de la creació de la coalició en 2007, i es veu desplaçada al quart lloc, després d’obtindre 17 diputats i un suport del 16,25%.

 

La coalició de Mónica Oltra, a la qual va disgustar la decisió de Puig d’avançar les eleccions, es manté com a segona força de l’esquerra, per la qual cosa la seua participació serà determinant en un “Botànic II” en el qual fins ara ha ocupat la vicepresidència i la meitat de les Conselleries.

 

I en aquest doble diumenge electoral, Compromís ha aconseguit deu punts més de vots en les autonòmiques que en les generals.

 

El soci parlamentari del Botànic, Podem, ha concorregut ara al costat d’Esquerra Unida -que tornarà a seure en Les Corts després de perdre en 2015 la seua representació històrica- amb la candidatura liderada per Rubén Martínez Dalmau, i perd en els seus segons comicis autonòmics 5 escons, en passar de 13 a 8.

 

El PP d’Isabel Bonig, qui debutava com a candidata a la presidència de la Generalitat i aspirava al fet que el Govern de l’esquerra fóra només un parèntesi de quatre anys, deixa de ser la primera força de la Comunitat, per primera vegada en 26 anys, i tornarà a ser, encara que només per un escó, el principal partit de l’oposició per segona legislatura.

 

Encara que els populars tenien la vista posada a replicar un Govern a l’andalusa, la distribució del vot conservador i l’hegemonia de l’esquerra ho impossibilitarà, ja que els populars passen de 31 a 19 escons.

 

Ciudadanos, amb Toni Cantó com a candidat per primera vegada a la presidència de la Generalitat, ha millorat clarament els escons que va obtindre fa quatre anys, quan va entrar en Les Corts amb tretze diputats, en aconseguir 18 actes i un suport del 17,40%, i es converteix en tercera força en la Comunitat, per davant de Compromís.

 

I Les Corts comptaran per primera vegada en la seua història amb sis grups parlamentaris, després que Vox -que va ser la desena força en 2015- haja irromput amb 10 escons i un suport del 10,40%, un creixement exponencial respecte a 2015, quan va recaptar el 0,41% dels vots.

Últimes notícies

La Processó del Perdó reforça el lideratge femení en la Setmana Santa Marinera

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, destaca el pes majoritari de les dones en la Germanor del Santíssim Crist del Perdó com a mostra que tradició, evolució i igualtat avancen de la mà.

Pilar Bernabé celebra el retorn de Mónica Oltra i el veu com una bona notícia per a la política

Pilar Bernabé valora el retorn de Mónica Oltra a la primera línia com una bona notícia per a la política i per a articular tota l'esquerra a València.

El València Basket doblega al Casademont Zaragoza i es fica en la final de la Copa de la Reina

El València Basket s'imposa per 72-82 al Casademont Zaragoza en una semifinal amb aroma a final i barallarà pel seu segon títol consecutiu de la Copa de la Reina.

Mónica Oltra anuncia el seu retorn per a competir per l’Alcaldia de València

Mónica Oltra anuncia la seua tornada a la primera línia política i confirma que es presentarà com a candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals, després de quatre anys de silenci marcats per la seua causa judicial.

Nova manifestació a València per a exigir que Mazón deixe el seu escó per la dana

Una marxa recorre el centre de València per a reclamar que Carlos Mazón renuncie a la seua acta de diputat per la gestió de la dana i comparega davant la jutgessa de Catarroja.

Mónica Oltra trenca el seu silenci i anuncia que es presenta a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra posa fi a quasi quatre anys de silenci polític i anuncia que serà candidata a l'Alcaldia de València per Iniciativa-Compromís després del seu processament judicial encara pendent de juí.

Mónica Oltra anuncia la seua tornada a la política per a optar a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra anuncia el seu retorn a la primera línia política i confirma que es presentarà a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals, després de quatre anys quasi en silenci i amb un juí oral pendent.

Papi Robles recolza el retorn de Mónica Oltra i confia a recuperar l’alcaldia de València en 2027

La portaveu de Compromís a l'Ajuntament de València, Papi Robles, celebra el retorn de Mónica Oltra a la primera línia política i la veu com la millor opció per a recuperar l'alcaldia en 2027.