7.8 C
València
Dissabte, 10 gener, 2026

El PSPV guanya les Eleccions i la suma amb Compromís i Podem permet reeditar el Botànic

Resultats de les Eleccions autonòmiques del 28 d'abril de 2019

Simulació de l’hemicicle de les Corts Valencianes després de les Eleccions autonòmiques del 28A | Generalitat Valenciana

 

El PSPV-PSOE ha guanyat les eleccions autonòmiques en la Comunitat Valenciana i Ximo Puig podrà tornar a presidir la Generalitat per segona legislatura consecutiva amb una reedició del Pacte del Botànic, en la qual sumaria els seus 27 diputats als 17 de Compromís i els 8 de Unides Podem-EU.

 

El PP, que havia guanyat totes les eleccions celebrades en la Comunitat Valenciana des de 1993, passa a ser la segona força després d’aconseguir 19 diputats (12 menys que en 2015), mentre que Ciudadanos puja de 13 a 18 escons, sobrepassant a Compromís, i Vox irromp en Les Corts amb 10 parlamentaris.

 

D’aquesta forma, els partits de l’esquerra sumen 52 dels 99 escons que conformen Les Corts Valencianes (3 menys dels 55 d’aquesta legislatura), mentre que la suma de PP, Vox i Ciudadanos llança un resultat de 47 escons, enfront dels 44 que tenien PP i Ciudadanos.

Resultats de les Eleccions autonòmiques del 28 d'abril de 2019

Resultats de les Eleccions autonòmiques del 28 d’abril de 2019 | Generalitat Valenciana

 

Els socialistes, que van guanyar per última vegada unes eleccions en la Comunitat Valenciana en 1991, se situen 28 anys després com a primera força, després de millorar els seus resultats de 2015 -els pitjors de la seua història, però que li van permetre governar amb un pacte de l’esquerra- i passar de 23 a 27 escons i d’un suport del 20,28% al 24,03%, amb el 90,50% de l’escrutini.

 

La decisió de Puig d’avançar per primera vegada en la Comunitat els comicis i unir-los als generals ha beneficiat als socialistes valencians, que es consoliden com la principal federació on el PSOE governa després de la pèrdua del Govern d’Andalusia, i reforcen el lideratge del secretari general del PSPV després dels seus segons comicis com a candidat.

 

No obstant això, la seua candidatura ha aconseguit quasi quatre punts menys de vots que la de Pedro Sánchez en aquest 28A.

 

Compromís, que en 2015 va créixer exponencialment en passar de 6 a 19 escons i ha format part del Govern del canvi que va desallotjar al PP de la Generalitat després de vint anys, perd la tercera posició que ocupava des de la creació de la coalició en 2007, i es veu desplaçada al quart lloc, després d’obtindre 17 diputats i un suport del 16,25%.

 

La coalició de Mónica Oltra, a la qual va disgustar la decisió de Puig d’avançar les eleccions, es manté com a segona força de l’esquerra, per la qual cosa la seua participació serà determinant en un “Botànic II” en el qual fins ara ha ocupat la vicepresidència i la meitat de les Conselleries.

 

I en aquest doble diumenge electoral, Compromís ha aconseguit deu punts més de vots en les autonòmiques que en les generals.

 

El soci parlamentari del Botànic, Podem, ha concorregut ara al costat d’Esquerra Unida -que tornarà a seure en Les Corts després de perdre en 2015 la seua representació històrica- amb la candidatura liderada per Rubén Martínez Dalmau, i perd en els seus segons comicis autonòmics 5 escons, en passar de 13 a 8.

 

El PP d’Isabel Bonig, qui debutava com a candidata a la presidència de la Generalitat i aspirava al fet que el Govern de l’esquerra fóra només un parèntesi de quatre anys, deixa de ser la primera força de la Comunitat, per primera vegada en 26 anys, i tornarà a ser, encara que només per un escó, el principal partit de l’oposició per segona legislatura.

 

Encara que els populars tenien la vista posada a replicar un Govern a l’andalusa, la distribució del vot conservador i l’hegemonia de l’esquerra ho impossibilitarà, ja que els populars passen de 31 a 19 escons.

 

Ciudadanos, amb Toni Cantó com a candidat per primera vegada a la presidència de la Generalitat, ha millorat clarament els escons que va obtindre fa quatre anys, quan va entrar en Les Corts amb tretze diputats, en aconseguir 18 actes i un suport del 17,40%, i es converteix en tercera força en la Comunitat, per davant de Compromís.

 

I Les Corts comptaran per primera vegada en la seua història amb sis grups parlamentaris, després que Vox -que va ser la desena força en 2015- haja irromput amb 10 escons i un suport del 10,40%, un creixement exponencial respecte a 2015, quan va recaptar el 0,41% dels vots.

Últimes notícies

Demanen presó per a una viuda que va cobrar set anys la pensió del seu marit mort

La Fiscalia sol·licita quatre anys de presó per a una dona que va mantindre durant quasi set anys el cobrament de la pensió d'incapacitat absoluta del seu marit mort. El juí està fixat per al dijous 15 en l'Audiència Provincial d'Alacant.

Dissabte amb cels poc nuvolosos i ratxes molt fortes a l’interior de Castelló

Ratxes molt fortes de nord-oest afectaran hui l'interior de Castelló, mentres la resta de la Comunitat tindrà cels poc nuvolosos amb núvols alts. Les temperatures baixaran lleugerament, amb màximes de 16 i mínimes de 8 en les capitals.

La UPV reproduïx la inundació de la DANA a l’Horta Sud i obri noves vies per a emergències

La UPV ha reproduït amb modelatge hidràulic 2D la inundació provocada per la DANA del 29 d'octubre de 2024 a l'Horta Sud. El treball valguda simulacions quasi en temps real i aporta ferramentes per a busques i revisió d'infraestructures.

Salomé Pradas afronta el dilluns un acarament per la DANA amb l’excap de gabinet de Mazón

La jutgessa ha citat a Salomé Pradas i a José Manuel Cuenca a un acarament per a aclarir suposades contradiccions sobre la gestió de la DANA. Un informe de l'Advocacia detalla anomenades en les quals es va abordar el possible confinament.

El PSOE demanarà que Feijóo comparega el 27 de gener en la comissió de la DANA del Congrés

El Grup Socialista va anunciar que reclamarà la compareixença d'Alberto Núñez Feijóo el 27 de gener en la comissió sobre la DANA. Diana Morant li va exigir donar explicacions.

Marc Márquez reapareix en el Aspar Circuit quasi cent dies després de la seua lesió

Marc Márquez va reaparéixer en el Aspar Circuit de Guadassuar quasi cent dies després de la seua caiguda a Indonèsia. Va completar dos jornades privades amb una Ducati Panigale V2S sota la supervisió de Davide Tardozzi i al costat de diversos pilots mundialistes, com a part de la seua preparació per a 2026.

Morant defén el nou model de finançament i acusa el Consell de buscar objeccions

Diana Morant ha defés que el nou model de finançament autonòmic és el millor per als valencians i ha acusat el Consell de buscar objeccions. Ha destacat que la proposta del Govern duplica la plantejada per Pérez Llorca i ha reclamat suport en la reunió del pròxim dimecres.

Els reis visitaran el 14 de gener una exposició i un projecte de la UPV a València

Els reis viatjaran a València el dimecres 14 per a inaugurar la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i conéixer el projecte 'Salvem els fotos UPV/Recuperar les memòries'. L'agenda fixa actes a les 12.00 en el Centre del Carmen i a les 16.15 en la Facultat de Belles Arts.