18.3 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

La ele geminada perjudica esta llengua  

La ele geminada és un dels entrebancs i paranys de la nostra normativa. I és una grafia de les que més inseguretat causen, no ja en general als usuaris o potencials usuaris d’esta llengua, sinó també als professionals de l’idioma, com escriptors, mestres professors i correctors de valencià. Fa unes poques setmanes vaig apuntar que tractaria esta lletra composta i uns quants casos més de normes complicades de difícil assumpció, com el lo neutre, ja comentat, la dièresi en posició àtona, la preposició a davant de complement directe, el canvi i caiguda de preposicions, i uns quants sudokus lingüístics més  

Hui anem per la segona entrega d’eixa espècie de complicacions. Tenim, com hem dit algunes vegades, 1.606 eles geminades o per ahí. Si el seu so fora fàcilment perceptible i el sonoritzàrem habitualment, diferenciat de la ele simple, alopècia/al·locució podria ocórrer com en la ele doble pala/palla, que auditivament distintes. Però és que damunt no hi ha regles o pautes específiques que indiquen quan s’escriu ele geminada i quan correspon la forma simple.  

Només tenim clar reglamentàriament que eixa geminació o duplicació només la tenim entre vocals, com en al·legoria, bèl·lic, col·laboració, goril·la, mal·leable, til·la i en 1.600 paraules escrites més, algunes tan conegudes i fàcils de memoritzar com, bivitel·lí/univitel·lí (germans bessons), klebsiel·la (gènere de bacteris gramnegatius),  quil·laia (planta llenyosa), zigofil·làcia (planta herbàcia o arbustiva) i l’extraordinària xuplamel·lo (flor d’algunes plantes de base més o menys tubulosa que facilita l’acumulació del nèctar que secreten certes glàndules florals). I també les ‘conegudíssimes’ “arquetal·lus”, “bdel·loide”, “bimetal·lisme”, “borratxel·lo”, “hemibal·lisme”, “fotometal·lografia” i tantes altres fins a més d’un miller i mig i tacó. 

A este tema de la ele geminada jo, entre altres interessats, seguint l’estela de destacats mestres de la llengua compartida com Joan Solà, Albert Pla Nualart, Rudolf Ortega i altres valencians, ja li hem dedicat algun comentari i demanat a les acadèmies corresponents que es declare optativa la seua escriptura, com a l·l composta o com a l simple. 

En els articles “Que la ele geminada siga opcional” i “La prescindible ele geminada”, publicats en el Levante-EMV, a principis de l’any passat, ja deia que que “La immensa majoria de parlants d’este idioma no pronunciem de manera geminada, eixa totèmica grafia, sinó simple. I les que molts majors fem encara geminades, no s’escriuen amb “l·l”, sinó amb “tl”, com “espatla”, “guatla”, “motle”, “vetla”. La lletra composta amb el punt volat, “l·l”, no és d’ús ancestral. Té un segle i poquet. Va ser sancionada com a símbol ortogràfic en 1913 per Mossén Alcover i Pompeu Fabra en les Normes Ortogràfiques (IEC) per a representar l’antic so de ele geminada, però a pesar de la seua falta de “puresa” històrica, hi ha qui considera la grafia “l·l” com un símbol lingüístic identitari o com un fetitxe.

Pareix que l’única normativa lingüística del món que usa eixe símbol és esta i potser eixa unicitat el convertix en senyal patriòtic o en dogma de fe filològica. Però per a eliminar el problema de la inseguretat a l’hora d’escriure una ele o dos, amb el puntet volat, seria bo declarar-ne opcional l’ús en les més de 1.600 paraules que la contenen. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, en la línia de llevar complicacions a la normativa, ja va establir en l’Estàndard Oral Valencià que és propi del valencià estàndard la pronunciació simple del grup “l·l”: “*ilusió”,, “*novela”, “*tranquilitat”, etc.  

No tenim una regla clara que guie quan s’ha d’escriure ele geminada, només tenim una teòrica, però inexistent, pronunciació. Les pautes que ens marca la normativa són: s’escriuen amb “l·l” paraules començades amb “al·l-”, “col·l-”, “gal·l-”, “il·l-”, “mil·l-”, “sil·l-”, com “al·lèrgia”, “col·laborar”, “il·lusió”, “gal·licisme”, “mil·lenari”, “síl·laba”, però hi ha més paraules amb començaments “al-”, “col-”, “gal-”, “il-”, “mil-”, “sil-”, sense la grafia geminada, com ara “alegria”, “colador”, “galanteria”, “ilerdenc”, “miler”, “silenci”.

El mateix ocorre amb les paraules acabades amb “-el·la”, “-il·la”, “-il·lar”, com “parcel·la”, “goril·la”, “vacil·lar”. I també altres vocables acabats “-ela”, “-ila”, “-ilar”, com “candela”, “fila”, “aniquilar”. A banda d’eixes pautes, tenim el totèmic símbol en moltíssimes paraules com ara “cristal·lí”, “imbecil·litat”, “intel·lectual”, “medul·la”, “pel·lícula”, “satèl·lit”, “sol·licitud”. Si tenim moltes parelles de paraules normatives que tenen el mateix significat, amb només una lletra canviada o afegida, com “arrancar”/“arrencar”, “avançar”/“avençar”, “cementeri”/“cementiri”, “clavill”/“clevill”, “febra”/“febre”, “flema”/flegma”, “flemó”/“flegmó”, “nàixer”/“néixer”,  “partix”/“parteix”, “traure”/“treure”, “vullc”/“vull” i moltes altres parelles, ben bé podrien disposar les autoritats lingüístiques que siga opcional “il·legal”/“ilegal”, “novel·la”/“novela, “oscil·lar”/“oscilar” i al voltant de 1.600 vocables que ara, obligatòriament, s’han d’escriure amb “l·l”.                  

Últimament s’han modificat, algunes regles que es consideraven intocables, com la dràstica reducció de diacrítics, una disminució de dièresis, la simplificació del guionet i de la erre i l’acceptació normativa de centenars de paraules i expressions genuïnes marginades per dialectals, col·loquials o barbarismes”. Declarar opcional la ele geminada, seria anar en la mateixa línia de fer el valencià més fàcil, com ha assajat ja l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, en molts altrs casos, i, tímidament, també l’Institut d’Estudis Catalans. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Copa del Rei va estrenar les grans cites del Roig Arena: graderies plenes i búnquer VIP

La 90a Copa del Rei va inaugurar el Roig Arena com a gran seu amb una estampa de quasi ple, llotges a ple rendiment i un xou previ de dansa urbana i música. El recinte va activar la seua exclusiva zona búnquer i va posar el focus en el seu espectacular desplegament audiovisual.

Centenars d’aficionats estrenen la Copa en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

Centenars de seguidors van donar el tret d'eixida a la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena, amb música, concursos i colors de totes les aficions.

La Guàrdia Civil registra a València la vivenda del detingut pel doble crim de Xilxes

La Guàrdia Civil ha iniciat el registre de la vivenda a València del detingut pel doble crim de Xilxes, amb el sospitós present. La causa està sota secret i l'home passarà el divendres a disposició judicial.

Centenars d’aficionats obrin la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

La fan zone al costat del Roig Arena es va convertir en l'epicentre de l'arrancada de la Copa, amb concerts, concursos i les primeres marees de colors. Les aficions de Joventut i València Basket van marcar el ritme en un ambient ja compartit per seguidors d'Unicaja, Reial Madrid i altres clubs

Restablida la circulació de trens entre Catalunya i la Comunitat Valenciana després del vent

La circulació ferroviària entre Catalunya i la Comunitat Valenciana s'ha restablit des de les 16.00 després d'un tancament preventiu per fortes ratxes de vent al sud de Tarragona. L'aturada, actiu entre les 11.00 i les 16.00, va afectar quatre trens i la normalitat es recupera de manera progressiva.

La jutgessa de la DANA demana al Congrés la còpia de la compareixença de José Manuel Cuenca

La magistrada que investiga la gestió de la DANA ha sol·licitat al Congrés la remissió íntegra de la compareixença de José Manuel Cuenca del 9 de febrer. L'excap de gabinet de Carlos Mazón va negar ordenar a Salomé Pradas 'no confinar' i va defendre que només demanava cobertura legal.

La Guàrdia Civil registra la casa del detingut pel doble crim de Xilxes a València

La Guàrdia Civil ha iniciat el registre del domicili a València del presumpte autor del doble assassinat de la seua exmuller i la seua filla a Xilxes. La investigació seguix sota secret i el sospitós passarà este divendres a disposició judicial

Sarabia confia a aconseguir la primera victòria fora en San Mamés

El tècnic de l'Elx va afirmar que l'equip està preparat per a assaltar San Mamés i va demanar equilibri, fortalesa mental i focus en el dia a dia.