23.2 C
València
Dissabte, 2 agost, 2025

Entitats demanden a Europa polítiques valentes per integrar el valencià en tots els àmbits

VALÈNCIA, 3 – Diverses entitats han reclamat, a l’Intergrup de minories nacionals i llengües minoritzades del Parlament Europeu, l’aplicació de polítiques públiques valentes perquè el valencià esdevinga una llengua “normal” en tots els àmbits de la vida quotidiana.

Entre els assistents hi havia la presidenta d’Acció Cultural del País Valencià (ACPV), Anna Oliver i Borràs; Alexandra Usó, presidenta d’Escola Valenciana; Adriana Gil Puig, integrant de Famílies pel Valencià; i Beatriu Cardona, secretària general d’Intersindical Valenciana.

- Advertisement -Telegram València Diari

En el seu discurs, Anna Oliver i Borràs, després de l’invitació de l’eurodiputat Vicent Marzà (Grup Verds/ Aliança Lliure Europea), ha posat de manifest la “regressió dels drets lingüístics” i la manca de polítiques públiques eficaces, subratllant la necessitat de prestigiar l’ús del valencià en tots els àmbits socials.

Oliver ha alertat sobre la “baixada alarmant de l’ús social del valencià”, presentant dades impactants que mostren que “solament un 24%” de la població utilitza habitualment aquesta llengua en l’àmbit laboral, mentre que un “17,6%” ho fa a l’administració pública i un “13,2%” en l’àmbit comercial.

La presidenta d’ACPV ha afirmat que aquesta caiguda en l’ús del valencià està íntimament relacionada amb l’absència de polítiques públiques valentes, com la supressió del requisit lingüístic per a funcionaris i inspectors.

SITUACIÓ KAFKIANA

En la seva intervenció, Oliver també ha denunciat que “solament un dels 224 jutjats” de la Comunitat Valenciana fa servir el valencià de manera habitual. Com a exemple, ha comentat el cas d’un jutge que va demanar a la Generalitat de Catalunya la traducció d’un text redactat en català, qualificant aquesta situació com a “kafkiana” i una clara vulneració dels drets lingüístics.

Quant als mitjans de comunicació, ha manifestat que els fons destinats al foment del valencià sovint s’utilitzen per a traduccions automàtiques i ha criticat la disminució de les ajudes a la premsa escrita en valencià, que passa de 2,9 milions el 2022 a menys de 855.000 euros el 2024. “És un mal ús dels fons públics”, ha dit amb contundència.

Oliver també s’ha referit a À Punt, recordant que la llei fundacional de la radiotelevisió pública estableix el valencià com a llengua prioritària, però que el nou president de la corporació ha anunciat l’augment de continguts en castellà per tal de guanyar audiència. “No cal emprar el castellà per a aconseguir audiència. És necessària una programació de qualitat en valencià“, ha defensat amb fervor.

Finalment, ha lamentat la “folclorització” de la llengua i ha reclamat que el valencià siga reconegut com una llengua “normal i digna” en la justícia, l’educació, els mitjans de comunicació i tots els àmbits socials.

Últimes notícies

Sis detinguts i gran decomís en operació contra el ‘top manta’ a Alacant

Sis detinguts i abundant material falsificat confiscat a Alacant durant una operació policial contra la venda il·legal ambulant coneguda com a 'top manta'.

Un metge que va tornar de Gaza descriu la devastació i el sofriment infantil després de quatre mesos en la Franja

El metge Raúl Incertis, després de passar quatre mesos a Gaza, relata la greu crisi sanitària, xiquets mutilats i desnutrició, i demana detindre la venda d'armes per a acabar amb el conflicte.

Temperatures aconseguixen els 33 graus a Turís, Carcaixent i Bicorp en iniciar agost en la Comunitat Valenciana

El mes d'agost comença en la Comunitat Valenciana amb temperatures diürnes que aconseguixen els 33 graus a Turís, Carcaixent i Bicorp, segons dades de Aemet.

Metge relata la seua experiència a Gaza i crida a detindre la venda d’armes per a posar fi al conflicte

Un metge que va treballar quatre mesos a Gaza descriu la devastació de la Franja, el sofriment de xiquets mutilats i la falta de recursos mèdics. Des de València, demana la intervenció internacional per a acabar amb la guerra i la venda d'armes a Israel.

Retencions en eixides urbanes i accessos a zones costaneres l’1 d’agost

L'inici d'agost registra retencions en eixides de grans ciutats i entrades a zones costaneres, especialment a València, Madrid, Barcelona i Andalusia.

Tres polítics dimitixen en deu dies per falsejar els seus currículums a Espanya

Tres polítics espanyols han renunciat als seus càrrecs després de descobrir-se falsificacions en els seus currículums, la qual cosa ha generat un anomenat a la revisió i actualització de dades per part dels partits.

Carlos Mazón exigix al Govern coordinació i compromís per a la reconstrucció després de la DANA a la Comunitat Valenciana

Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, insta el Govern central a activar la coordinació i posar a la disposició de la reconstrucció a la figura del comissionat després de nou mesos sense respostes.

Alerta taronja per pluges intenses a l’interior sud de Castelló i nord de València

La Conselleria d'Emergències establix nivell taronja d'alerta per pluges que poden aconseguir els 40 litres per metre quadrat en una hora a l'interior sud de Castelló i nord de València, acompanyades de tempestes, vent fort i graníssol.