Entre 170 i 180 efectius de la Unitat Militar d’Emergències (UME), bombers forestals de la Generalitat i consorcis provincials treballen intensament en l’extinció de l’incendi declarat este dimecres a Teresa de Cofrentes, a València. Les labors es concentren especialment en dos punts calents localitzats en la zona sud-oest del perímetre afectat.
El conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, va explicar després de la reunió de coordinació matutina que les condicions meteorològiques durant la nit van ser favorables per a les tasques de contenció, amb una humitat relativa que va aconseguir el 80 per cent. No obstant això, va advertir que les temperatures aniran en augment durant el dia, mentres que la humitat disminuïx, la qual cosa representa un risc per al control del foc.
Detecció i monitoratge amb drons
Per a detectar i monitorar possibles focus actius, es van utilitzar drons que van identificar estos dos punts crítics en un terreny muntanyenc i de difícil accés, on probablement es va originar el foc per un impacte de raig. A primera hora del matí ja operaven set mitjans aeris en les labors d’extinció, xifra que s’incrementarà fins a huit amb l’arribada d’un mig aeri addicional sol·licitat a la Comunitat d’Aragó.
Desplegament terrestre i efectius
A més del desplegament aeri, treballen en el terreny dotacions de bombers de la Generalitat, consorcis provincials i l’UME, reforçant amb un total aproximat de 180 efectius. L’incendi ha provocat el desallotjament de dos pedanies de Teresa de Cofrentes i àrees disperses a Ayora, encara que es tracta només de segones residències els propietaris de les quals han pogut tornar, al no existir previsió immediata d’un nou desallotjament.
Situació actual de l’incendi
L’incendi continua actiu i l’atenció se centra en controlar els conats de fum i en els punts calents detectats. Fins al moment no es disposa d’una estimació precisa de les hectàrees afectades. La Generalitat manté un nivell 3 de preemergència per risc d’incendis, amb pronòstics que inclouen jornades de temperatures elevades i la possibilitat de tempestes seques, la qual cosa augmenta el perill de noves ignicions per llamps.
Vigilància i respostes preventives
Davant esta situació, s’han programat vols de vigilància sobre les zones afectades per tempestes per a detectar possibles llamps latents que puguen desencadenar nous incendis. José Rodríguez Jurado, subdelegat del Govern a València, va destacar la rellevància del nivell d’humitat de la matinada per a facilitar les labors i va assegurar el compromís total del Govern amb l’extinció del foc i la col·laboració amb la direcció d’emergències.
Coordinació i tecnologia per a contenir el foc
La coordinació entre les diferents unitats, l’ús de tecnologia com a drons i els recursos aeris disponibles són fonamentals per a contindre este incendi en un terreny complex i canviant. La prioritat és protegir la zona i evitar un major impacte ambiental i social, mantenint la vigilància davant l’evolució meteorològica prevista per als pròxims dies.