Es complixen quatre anys de l’accident del castell unflable de Mislata en el qual van morir dos xiquetes de 4 i 8 anys i van resultar ferits altres set menors. La família d’una de les víctimes reclama avanços en una investigació que encara no ha conclòs i denúncia el desgast que provoquen els continus retards.
El 28 de novembre, el Jutjat d’Instrucció número 4 de Mislata va acordar prorrogar altres sis mesos la causa i va elevar a l’Audiència Provincial els recursos contra la denegació de testificals sol·licitades a un tècnic i a un regidor. Esta decisió prolonga la fase d’instrucció i manté pendents diligències que les acusacions consideren clau per a depurar responsabilitats.
En la causa consten com investigats el propietari i un responsable de l’atracció, l’enginyer tècnic que va firmar els certificats de la instal·lació i el tècnic municipal que va autoritzar el muntatge de la fira. La instrucció tracta de delimitar quines decisions i controls van fallar en la cadena de seguretat, des del disseny i els ancoratges fins a la supervisió durant l’explotació.
Causes tècniques sota la lupa
Els informes pericials, en línia amb els policials, assenyalen una ratxa de vent superior a 70 km/h, ancoratges insuficients i en mal estat i deficiències en la supervisió de la instal·lació. La combinació d’un episodi brusc de vent amb un ancoratge deficient hauria deixat l’estructura sense subjecció adequada, i la falta de control en temps real va impedir adoptar mesures preventives. En este punt, la mare es pregunta per què, amb previsió de vent, no es van tancar els unflables i per què la fira no comptava, segons la seua versió, amb llicència d’activitat.
En un missatge difós en X, la mare va definir este aniversari com ‘4 anys del pitjor dia’ i va recordar que els ‘van arrabassar a Vera en la maleïda fira de l’Ajuntament de Mislata’. També va lamentar que ‘l’única condemna coneguda és la de dos famílies que mai tornaran a gaudir de Vera i Cayetana’.
La família critica la falta d’impuls de la causa: ‘Amb la sèptima pròrroga de la investigació en marxa, continuem esperant que el jutjat que instruïx el cas es decidisca a citar a tots els responsables […] i completar la llista d’imputats […] amb qualsevol alt càrrec de l’Ajuntament que tinguera alguna cosa a veure a l’hora de desentendre’s d’una fira que era del de tot menys segura’. I afig: ‘No podem callar davant la falta d’interés del jutjat per citar a tot aquell que poguera tindre alguna cosa a veure en la mort de la nostra filla. No suportem la naturalitat amb la qual alguns d’eixos responsables seguixen amb les seues vides, tractant d’oblidar el que per a ells no va ser més que un trist accident’.
La família afirma que es ‘debat cada dia’ entre ‘passar pàgina i deixar que tot acabe com més prompte millor o continuar lluitant per a portar davant la justícia a tots els responsables’, conscient que res alleujarà la pèrdua, però decidida a mantindre la seua reclamació que tots els implicats compareguen i s’aclarisca què va fallar.



