La Coalició Internacional per la Flotilla de la Llibertat ha denunciat que el seu vaixell ‘Conscience’ ha sigut objecte d’una agressió en aigües internacionals prop de Malta per aparells no tripulats armats, causant un incendi i importants danys al casc de l’embarcació. L’incident, que ha tingut lloc al voltant de les 0.20 hores, va obligar la tripulació a emetre un senyal de socors immediatament després de l’agressió.
Segons l’organització, els aparells no tripulats han atacat deliberadament el generador de l’embarcació, deixant la tripulació sense electricitat i incrementant el risc d’enfonsament. Així, mentre esperaven ajuda, una embarcació de Southern Cypress va arribar, però no era capaç de proporcionar el suport elèctric necessari. El Centre de Coordinació de Salvament Marítim a Roma va informar que un remolcador estava en camí, però la Flotilla no ha pogut confirmar aquesta informació a causa de l’interruptor de les comunicacions.
La Coalició destaca que, segons el dret internacional públic, Malta té l’obligació d’actuar per garantir la seguretat dels vaixells civils en perill. La falta de resposta i informació per part de les autoritats malteses és considerada una violació d’aquest dret. A més, l’organització havia estat planejant una acció humanitària no violenta amb l’objectiu de desafiar el bloqueig imposat per Israel al servei d’ajuda humanitària a Gaza.
Voluntaris de més de 20 països, incloent la coneguda activista Greta Thunberg, s’havien desplaçat recentment a Malta per participar en aquesta acció. Davant d’aquesta agressió, la Coalició ha exigit que els ambaixadors israelians siguin convocats per presentar protestes per les violacions del dret internacional públic, incloent el bloqueig actual de Gaza.
A més, han demanat a la comunitat internacional que condemni aquesta agressió contra una embarcació d’ajuda humanitària desarmada i que Malta actuï immediatament per garantir la seguretat de tots els tripulants a bord. En aquesta situació, demanden que tots els Estats posen fi al suport polític i militar al bloqueig de Gaza.
Aquest incident recorda l’operació militar de les autoritats israelianes contra la flotilla del 2010, quan forces israelians van assaltar el ‘Mavi Marmara’, provocant la mort de prop d’una desena d’activistes. Actualment, Israel continua amb l’aplicació d’un bloqueig sever a Gaza amb un balanç devastador a la població civil.