24.3 C
València
Divendres, 16 maig, 2025

Les engrunsadores es lliguen als cimals

En l’article “Rames, cimals i branques”, publicat fa quinze anys en la secció ‘Panorama’ de Levante-EMV, apuntava la riquesa lèxica de la parla valenciana en l’àmbit de la terminologia arbòria. 

Contava que en un pla d’activitats recreatives d’una excursió escolar, que vaig vore en una web d’un centre educatiu, el mestre o mestra autors de l’escrit d’instruccions havia apuntat que “Si no hi ha engrunsadores, en farem i les penjarem de les rames dels arbres”. Pensava jo: “Mare meua, a terra van tots, xiquetes, xiquets i mestres, si proven a engrunsar-se”, perquè si lliguem les cordes d’una engrunsadora a una rama i hi intentem engrunsar-nos, és ben segur que esta dona o es trenca, i el bac, assegurat. 

- Advertisement -Telegram València Diari

El o la docent que feu l’escrit referit, si haguera sigut valencianoparlant des de menut o menuda, mai hauria escrit o dit que penjarien les cordes de l’engrunsadora de les rames dels arbres, perquè el ramatge de qualsevol arbre no aguanta bé una engrunsadora amb un xiquet o una xiqueta assentats en eixe aparell. I si s’engrunsen els o les mestres, pitjor encara. Eixe seient, en el cas de posar-lo en un arbre, es penja d’un cimal o d’una branca ben grossa i forta. En castellà, com que no tenen cimals ni branques com les nostres, sí que es pengen les cordes dels columpios de les ramas. 

I arribem a la rica terminologia arbòria del parlar valencià i el d’alguna part de la llengua compartida. Nosaltres en un arbre distingim, a banda de les arrels que subjecten des de baix terra els arbres, la soca, fins al creuer, d’on naixen els cimals, d’estos ixen les branques i d’estes, les rames. I finalment, les fulles. En castellà, dalt de les arrels, hi ha el tronco, la nostra soca, i després del creuer tot són ramas. Però en el model del català oriental, a més de les arrels, tenen la soca i després, fins a les fulles o pàmpols, tot són branques. Ni cimals ni rames.   

El valencià literari i universitari, procedent de l’enlluernament noucentista, i la seua estela, també ha empobrit la terminologia arbòria, perquè hi apareixen pocs cimals i poques rames, i menys encara en els sentits figurats. La pobra rama valencianocatalana té la desgràcia de compartir identitats amb la castellana i, encara que no té totalment el mateix sentit que aquella, l’han esporgat bona cosa. I els cimals els deixaren, però com a ‘cima de muntanya’ i com a ‘branques més altes més o menys verticals’. Però cimals, a més d’eixos, són també els que definix Ferrer Pastor en el Diccionari general, el Diccionari normatiu valencià i altres,  ‘cadascuna de les branques principals d’un arbre’.  

Últimes notícies

Última Oportunitat per participar en la licitació del nou programa d’Imserso per a viatges 2025/2026

El termini de presentació d'ofertes per a gestionar el nou programa de viatges d'Imserso tanca el 19 de maig. Amb 879.213 places disponibles i novetats com una tarifa plana per a pensions baixes i viatges amb mascotes, el nou sistema busca millorar l'estacionalitat i els serveis per als usuaris.

Carlos Mazón advertix que la Comunitat Valenciana està a la vora del col·lapse en servicis socials per falta de liquiditat

El president Carlos Mazón alerta sobre la crisi en servicis socials de València a causa de l'absència del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA), que posa en risc l'estabilitat financera i social de la regió.

La Generalitat i la Diputació proposen modificar els plans d’emergències davant de desastres

Després de la devastadora dana del 29 d’octubre, la Generalitat i la Diputació de València proposen optimitzacions en la gestió d’emergències, destacant la necessitat de modificar programes i fomentar la col·laboració.

El BBVA Open València confirma la participació de jugadores top 100 com Kovnic i Bondar

El BBVA Open Internacional de València, torneig WTA destacat en la Comunitat Valenciana, confirma la inscripció de jugadores top 100 com Anna Bondar i Danka Kovnic per a la seua desena edició del 8 al 15 de juny.

Renfe exigirà el DNI per evitar abusos amb els abonaments Avant al 50%

A partir de maig de 2023, Renfe exigirà el DNI per formalitzar viatges amb abonaments Avant bonificats al 50%, amb l'objectiu de prevenir usos fraudulents i garantir l'equitat en el transport ferroviari.

Rescatades a Santa Pola dos aus exòtiques: un guacamai protegit i una cotorra invasora

La Guàrdia Civil va intervindre a Santa Pola per a rescatar dos aus exòtiques il·legals, un guacamai blau i groc protegit i una cotorra de Kramer invasora, sol·licitant sancions per infraccions legals.

El València s’acomiada de Mestalla després d’una temporada de fidelitat i passió indestructible

El València afronta el seu últim partit de la temporada 2024-25 a Mestalla, estadi que ha comptat amb una assistència total de 777.830 aficionats, demostrant una fidelitat indestructible malgrat les dificultats de l'equip.

Raquel Carrera renova fins a 2027 amb València Basket consolidant el seu lideratge

La jugadora internacional Raquel Carrera estén el seu contracte amb València Basket fins a 2027, destacant el seu impacte clau en els títols femenins de l'equip.