La secretària general del PSPV-PSOE i ministra de Ciència, Diana Morant, ha assenyalat que la solució als problemes de liquiditat de la Generalitat Valenciana no pot consistir en el fet que el Govern central continue injectant diners a la Comunitat Valenciana perquè este es destine a reduir impostos als més rics.
Morant ha expressat que probablement és necessari un Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari per a esta comunitat, però ha fet un anomenat al Consell i al seu president, Carlos Mazón, a mantindre una actitud de lleialtat i diàleg amb el Govern central, sense abandonar les taules de negociació i recolzant en el Congrés els acords aconseguits en les conferències sectorials.
Crítiques al Partit Popular
La ministra ha criticat el comportament del Partit Popular, que vota en contra en el Congrés, la qual cosa genera conseqüències negatives per a la Generalitat. Exemples són el rebuig del sostre de gasto o el vot en contra que va portar al fet que la consellera d’Hisenda, Ruth Merino, abandonara la taula en una proposta per a condonar el 20% del deute valencià.
Morant ha descrit esta actitud com a incoherent i falsa, perquè el PP rebutja mecanismes de finançament però després exigix els instruments que va negar amb el seu vot. A més, ha destacat que sota el Govern de Pedro Sánchez han arribat més recursos que mai a totes les comunitats autònomes.
Administració dels recursos
No obstant això, ha assenyalat que Mazón és el president que més recursos ha tingut per a gestionar, però que ha sigut el que pitjor els ha administrats. Això es deu, segons Morant, al fet que mentres se sol·liciten fons a Madrid, en la Comunitat Valenciana s’estan aplicant rebaixes fiscals a les persones i empreses més riques, incloent-hi el sector de les nuclears que obté grans beneficis.
Impacte de les rebaixes fiscals
Quan es perdonen impostos als més rics, s’assumix que es disposa de recursos sobrants, la qual cosa no reflectix la realitat financera de la Generalitat. Per això, Morant convida a Mazón i el seu equip a re reduir les confrontacions públiques amb el Govern central i a asseure’s junts per a dialogar sobre els comptes autonòmics, emfatitzant que la solució no pot ser finançar amb diners públics les rebaixes fiscals als rics.
Percepció de la patronal valenciana
Quant a la percepció de falta de sensibilitat de la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, per part de la patronal valenciana, Morant ha defés que en l’actualitat qui governa pensant en els interessos dels valencians, les empreses i els productors és el Govern d’Espanya.
Iniciativa de Vox i la situació política
D’altra banda, Morant ha al·ludit a una iniciativa presentada per Vox en Les Corts contra el finançament autonòmic, assenyalant que esta formació està marcant les condicions en la Comunitat Valenciana i emetent advertiments al PP i al Consell perquè no acorden amb el PSOE o el Govern central, sota l’amenaça de retirar el seu suport.
Este context polític complica encara més la gestió financera autonòmica i l’obtenció de consensos necessaris per a avançar en solucions sostenibles per a la Comunitat Valenciana.