L’onada de calor que afecta a Espanya des de fa més de tres dies continua instal·lant-se en gran part de la península, amb temperatures que en alguns punts superen els 40 graus centígrads. Només la zona de la costa cantàbrica experimenta un alleujament gràcies a un flux fresc del nord que propícia descensos tèrmics notables.
L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) explica que esta situació es deu a una massa d’aire càlida i seca d’origen africà que roman estacionària sobre gran part del territori, accentuada a més per la forta insolació típica de l’estiu. Això genera un episodi prolongat de temperatures extremes que posa en alerta a diverses comunitats.
Les màximes continuen ascendint especialment en la mitat sud i el terç este de la península, amb registres de fins a 42 graus a les valls del Tajo, Guadiana i Guadalquivir. Mentrestant, la façana cantàbrica es refresca amb un vent de component nord que rebaixa les temperatures considerablement.
Es preveuen canvis significatius a partir del dimecres
cuando la Aemet anuncia descensos tèrmics generalitzats, encara que en algunes valls de l’oest i sud-oest es mantindran temperatures pròximes als 40 graus. El canvi de vent al sud al Cantàbric i nord de l’altiplà Nord pot impulsar un augment ocasional de calor en eixes àrees.
Ascens i estabilitat de les temperatures
Per al dijous, s’espera un nou ascens de les temperatures que es mantindrà estable durant el divendres. Durant estos dies, se superaran els 38 graus en el quadrant sud-oest, sud de Galícia i oest de l’altiplà Nord, aconseguint entre 40 i 42 graus en zones de depressions interiors i valls esmentades anteriorment.
Tempestes i mínimes nocturnes elevades
L’ambient serà propici també per a tempestes aïllades amb escassa precipitació i ràfegues de vent, mentres que les mínimes nocturnes romandran elevades, rondant entre 23 i 25 graus en àrees del centre i sud peninsular i les costes mediterrànies.
Incertesa per a la fi de setmana
La incertesa augmenta de cara a la fi de setmana, no obstant això, l’escenari més probable indica que les temperatures continuaran anormalment altes excepte en el sud-est peninsular. En algunes zones de l’oest i sud-oest podria registrar-se un nou ascens tèrmic, tocant o superant els 42 graus a les valls del Guadiana i Guadalquivir.
Pronòstic per a l’inici de la setmana vinent
L’inici de la setmana vinent podria portar alleujament amb una baixada de temperatures pel nord degut a l’arribada d’un tàlveg atlàntic, encara que este pronòstic encara és preliminar.
Alerta de temperatures extremes en diverses comunitats autònomes
Actualment, deu comunitats autònomes es troben en alerta per les temperatures extremes. Set d’elles amb nível taronja, que indica risc important, incloent-hi Andalusia, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Catalunya, Extremadura, Galícia i Madrid. Altres tres comunitats, Canàries, Aragó i Múrcia, estan en alerta groga, el nivell menys sever.
A Canàries, l’avís groc es limita a Gran Canària, on s’esperen fins a 34 graus en zones de mitjanies i interior.
Recomanacions sanitàries i de protecció civil
Les autoritats sanitàries i de protecció civil insistixen en la importància de cuidar la salut durant estos episodis, especialment a persones vulnerables com a majors, xiquets, malalts i embarassades, a més dels qui treballen a l’aire lliure. Recomanacions clau inclouen mantindre’s ben hidratat, evitar l’exposició directa al sol en les hores centrals del dia i extremar precaucions per a previndre incendis forestals.
Intensitat sense precedents de l’episodi tèrmic
El dilluns, segon dia consecutiu d’esta onada de calor, les temperatures màximes van aconseguir valors pròxims a 43 graus en el sud de Galícia i a les valls del Guadalquivir, Guadiana i Tajo, evidenciant la intensitat d’este episodi tèrmic sense precedents per a esta època de l’any.