14.3 C
València
Dilluns, 17 novembre, 2025

Què podem esperar del temps de la segona quinzena d’octubre?

 

El pont del Pilar va destacar per un ambient assolellat en tot el país; gràcies a això vam poder veure platges i hotels plens malgrat les dates en la qual ens trobem.

Encara que el temps del passat pont va ajudar al turisme, no va ser tan benvolent amb el camp, que es troba mancat d’aigua per a la sembra, en alguns casos de manera urgent, com és el cas de Castella-la Manxa, Andalusia, Extremadura i gran part d’Aragó.

En estos moments, l’aigua total embassada és de 22.252 hm³; és a dir, un 39,64% de la seua capacitat. Això suposa una gran diferència respecte a les mateixes dates de l’any passat en el qual es trobaven al 45,66%, i la mitjana dels últims deu anys, que és del 51,48% de la seua capacitat.

 

Com serà la resta d’octubre

 

A partir d’ahir, i fins a este dissabte existeix la possibilitat que es produïsquen pluges aïllades amb poca importància a Catalunya, Balears i la Comunitat Valenciana.

També podrien desenvolupar-se ruixats a Galícia al final de la jornada del dissabte, a conseqüència d’un front que el diumenge podria desplaçar-se a les regions cantàbriques, altiplà castellanolleonesa, Comunitat de Madrid i nord d’Extremadura, propiciant en general pluges febles i insuficients per a l’agricultura.

Durant la setmana vinent probablement arribaran nous fronts pel nord-oest peninsular, podent causar pluges poc importants en estos mateixos punts, però especialment a Galícia.

En els últims dies del mes podrà ploure de manera esporàdica però en general, si es compleixen els mapes de previsió actuals, predominarà l’estabilitat en quasi tota Espanya, potser a excepció de Galícia.

A més, en esta segona quinzena del mes les temperatures se situaran per damunt del normal, sobretot a l’interior de la meitat sud peninsular on podrien donar-se registres de fins a 3 °C superiors a la mitjana. Tot això mentre esperem els efectes del possible calfament sobtat estratosfèric.

 

“Hi haurà un calfament sobtat estratosfèric”

 

A la fi d’octubre podríem presenciar un calfament sobtat estratosfèric (CSE) causat per l‘intercanvi d’energia en forma de calor que es produeix entre l’estratosfera i la troposfera, i que pot derivar en grans variacions de circulació entre totes dues capes.

Els CSE tenen el seu origen en latituds mitjanes i es mouen cap a les polars, desplaçant a l’aire més fred d’aqueixa regió i comprometent l’estabilitat del vòrtex polar.

En esta ocasió destaca la possibilitat que este fenomen es produïsca en dates tan primerenques, quasi de rècord, ja que el fenomen tindria lloc entre l’última setmana d’octubre i les primeres de novembre, alguna cosa molt poc habitual.

Si la circulació de l’estratosfera es veu afectada, pot arribar a capes inferiors, produint-se canvis en la circulació de la troposfera i grans anomalies, com va ocórrer durant l’hivern passat quan un episodi de calfament sobtat estratosfèric va desestabilitzar la circulació de l’estratosfera al desembre i les anomalies van afectar els sistemes meteorològics de la troposfera el mes de gener desencadenant, entre altres fenòmens, la borrasca Filomena.

Això últim ocorre si el calfament sobtat estratosfèric és intens i persistent, alterant primer les condicions presents per damunt de la tropopausa i després reflectint-se més a baix. Per a notar estos canvis haurem d’esperar molt probablement a novembre.

Últimes notícies

‘Les petjades del fang’ guanya el Cencerrito del Jurat en Etnovideográfica

El documental valencià sobre la recuperació de fotos familiars danyades per la dana de 2024 ha guanyat el Cencerrito del Jurat en Etnovideográfica. La gala ha coronat també a 'Kick off', 'Òrfens del ferrocarril' i 'Objecte d'estudi' en les principals categories.

Arriba el fred hivernal a la Comunitat Valenciana al final de la setmana

El període de temperatures suaus arriba a la fi en la Comunitat Valenciana. Aemet preveu un descens de fins a 10 graus per l'entrada d'aire àrtic, amb divendres i dissabte com els dies més freds i sensació tèrmica accentuada pel vent.

Cheste tanca el Mundial amb 93.972 espectadors i obri el dimarts amb els test oficials

El Circuit Ricardo Tormo va acomiadar la temporada amb 93.972 assistents i victòries de Bezzecchi, Guevara i Adrián Fernández. El dimarts se celebraran els test oficials.

Desmantellen a Ondara una plantació de marihuana amb plantes que superaven els murs i quatre detinguts

La Policia Nacional ha desmantellat a Ondara una plantació exterior de marihuana amb exemplars tan alts que semblaven arbres. Hi ha quatre detinguts i 2.384 g confiscats.

València instal·la un monument en homenatge i record a les víctimes de la violència viària

L'Ajuntament ha instal·lat als Jardins de la Glorieta un monument de fosa de dos metres per a homenatjar les víctimes de violència viària. La inauguració ha coincidit amb el Dia Mundial, amb panell de records, manifest de Stop Accidents i un minut de silenci; l'obra s'ha finançat amb al voltant de 60.000 euros dins del Pla Director de Seguretat Viària

Investiguen una possible granja il·legal a València amb 16 gossos en la cuina

L'Ajuntament ha comunicat a la Fiscalia una possible granja il·legal en Quatre Carreres després de la denúncia d'una veïna per olors. Els 16 gossos van ser trobats en la cuina i traslladats per a la seua valoració.

Marco Bezzecchi imposa el seu ritme a Cheste i firma la seua segona victòria seguida i tercera de l’any

L'italià ha guanyat amb autoritat el GP de la Comunitat Valenciana a Cheste, liderant de principi a fi. Raúl Fernández i Fabio di Giannantonio van completar el podi.

Dos morts i tres ferits en caure un cotxe per un barranc a Benassal (Castelló)

Dos persones han mort i tres han resultat ferides en precipitar-se un cotxe al llit sec d'una rambla a Benassal, en la CV-166. S'investiguen les causes.