Les editorials valencianes tornen ‘satisfetes i amb bones impressions’ de la FIL 2024

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

Les editorials valencianes, de la mà de l’Associació d’Editorials del País Valencià (AEPV), han tornat «satisfetes i amb bones impressions» de la Fira Internacional del Llibre (FIL) de Guadalajara del 2024, en una edició que ja ha començat a donar els seus primers fruits després de dies de reunions i contactes.

Així ho constaten els editors i editores que han viatjat a Mèxic del 30 de novembre al 8 de desembre, dies en els quals s’ha celebrat un dels festivals culturals més importants d’Amèrica Llatina, que, com en cites anteriors, ha reunit a més de 800.000 persones de tot el món en 43.000 metres quadrats d’àrea d’exposició, amb una mitjana anual de més de 2.000 cases editorials de 49 països diferents, un programa amb més d’1.000 hores d’activitats i prop de 650 presentacions de llibres.

Espanya ha sigut el país convidat d’honor, baix el lema ‘Camí d’anada i tornada’ i amb la direcció del Ministeri de Cultura, a través de la Direcció general del Llibre, del Còmic i de la Lectura juntament amb Acció Cultural Espanyola (AC/E). Amb la igualtat de gènere, la pluralitat lingüística, la bibliodiversitat i la sostenibilitat com a pilars estratègics per a la confecció del programa, Espanya ha viatjat a la FIL amb una delegació de prop de 150 autors i autores, als qui s’han sumat músics, artistes i creadors.

Entre ells, la delegació valenciana ha homenatjat a Vicent Andrés Estellés, en el centenari del seu naixement, amb un acte celebrat dimarts passat, 3 de desembre, que va comptar amb la participació de Josep Ballester, Vicent Berenguer, Aina García Carbó i Àngels Gregori. Al recital de versos del poeta del poble es va sumar la música de Pau Alabajos, qui va cantar uns versos del burjasotense en record de totes les víctimes i persones afectades per la dana del passat 29 d’octubre.

Precisament, la tragèdia patida pels valencians ara fa ja més d’un mes ha estat molt present durant tota la FIL de Guadalajara. En este sentit, la presidenta de l’AEPV, Àfrica Ramírez, i la directora general del Llibre, del Còmic i de la Lectura, María José Gálvez, van dedicar unes paraules de suport i acompanyament als damnificats. També la directora de la FIL, Marisol Shulz, va voler acordar-se de València i en la inauguració de la fira va anunciar que la recaptació total de taquilla d’un dia aniria destinada als afectats per la dana.

Una vegada finalitzat el certamen, Ramírez ha remarcat que aquesta edició «ha sigut una oportunitat, no només per a donar a conèixer a Vicent Andrés Estellés a un públic molt ampli, sinó també perquè una selecció dels escriptors i escriptores valencianes puga viatjar a una de les fires més importants del món en espanyol». En esta línia, ha emfatitzat «la presència de la cultura valenciana i en valencià en la fira de Guadalajara».

La presidenta de l’AEPV ha afegit que per a les editorials valencianes este esdeveniment cultural és «una peça més i una possibilitat més» en el seu camí cap a la internacionalització: «És un esforç que fem per a obrir-nos un forat en el panorama de l’edició, perquè és molt important estar en tots els llocs on estan la resta d’editors i editores, per a no quedar-se desplaçats en un món professional».

PORTA Al MERCAT LLATINOAMERICÀ

Per a Alberto Haller, editor de Barlin Llibres, la participació en la FIL de Guadalajara, ha sigut «un èxit», ja que ha pogut complir objectius: «Ens havíem marcat aconseguir distribució a Mèxic, que era dels pocs països a Llatinoamèrica, per no dir l’únic, que ens quedava». «Ara mateix, tenim dos possibilitats, després de diverses reunions. Hi ha dos distribuïdores interessades i amb alguna de les dues tancarem a la volta a Espanya», ressalta, al mateix temps que reconeix que, «sense la possibilitat de participar en la fira, a través de l’AEPV, no haguera sigut possible».

A més, destaca que ha mantingut «moltíssimes reunions» amb agències de representació de diferents països, amb l’objectiu de «vendre sublicencias de reproducció dels títols de Barlin Llibres a Argentina, Colòmbia, Mèxic i Uruguai», entre altres. I ha establit contactes amb agents espanyols per a «tancar possibles llibres per al futur, donar-se a conèixer», així com amb «molta gent del sector», amb qui ha establit «relacions personals, que sempre són importants». «Estem molt contents, ha sigut molt profitós», manifesta.

Des de Bromera, Sandra Capsir assegura que la FIL és «tot un referent internacional de la literatura i una oportunitat per a les editorials valencianes que treballem en LATAM per a fidelizar les relacions amb els nostres clients i buscar nous». «També ens servix per a captar interessos i tendències i veure, en un aparador magnífic, què s’està fent en el sector», afig.

Per la seua banda, Adrian Espinosa, de Lisermed, remarca que la participació a Guadalajara ha sigut, «sens dubte, un pas crucial per a consolidar la presència en el mercat hispà». «Este esdeveniment no només ha enfortit la nostra posició com a actors rellevants en la regió, sinó que també ens ha permès aprofundir en la construcció de relacions estratègiques amb socis claus i explorar noves oportunitats de negoci», valora, i descriu la FIL com «un espai d’intercanvi cultural i comercial», que «ha servit com una plataforma ideal per a presentar les nostres propostes i reforçar la nostra visió a llarg termini en este mercat».

«També hem fet els primers passos cap a la diversificació de projectes, enfocant-nos en consolidar mercats emergents i adaptar les nostres estratègies a les necessitats específiques dels lectors hispanoparlants», subratlla, i manté que «els intercanvis i aprenentatges adquirits durant la FIL seran vitals per a afermar la nostra posició i ampliar el nostre abast». Així doncs, defensa que esta experiència representa un «impuls significatiu» cap al compliment de les metes «d’expansió global» de l’editorial.

Toni Alcolea, d’IGLÚ, afirma que la FIL ha sigut «una experiència molt satisfactòria i una gran oportunitat per a entrar als mercats internacionals». «Hem obtingut resultats palpables, encara que això ja sabem que és una qüestió de temps», puntualitza, alhora que recalca que han pogut consolidar aquells contactes que ja tenien.

Finalment, des de Grup Editorial Sargantana, Quique Olmos declara que acaben la fira de Guadalajara amb «molt bones expectatives i impressions». «Hem tingut moltes reunions, cada any aconseguim més reunions i més contactes de millor qualitat», sosté, un fet que, agrega, els «està ajudant a entrar al mercat mexicà», on ja treballen des de fa tres anys i «cada vegada amb més presència».

«És una porta per a tot aquell que desitge començar a treballar en el mercat llatinoamericà i també és una cita obligatòria per a aquells que ja estan treballant des de fa un temps per a repassar novetats, fer noves comandes, signar nous convenis i treballar amb gent nova», conclou.

Últimes notícies

Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han exigit a Alacant el fi de l’aforament i l’ingrés a presó de Carlos Mazón, a un mes de complir-se dos anys del desastre que va causar 232 morts.

El Valencia Basket remunta a Saragossa i jugarà la final de la Supercopa

El Valencia Basket ha remuntat davant el Casademont Zaragoza (73-84) en la semifinal de la Supercopa LF Endesa a Torrejón de Ardoz i es classifica per a la final, on buscarà el seu quart títol. Debut de les jóvens Isa Hernández i Amelia Alonso amb només 16 anys.

Les persones sordes exigixen que els seus drets siguen reals en el dia a dia

FESORD CV ha celebrat a València el Dia Internacional de les Persones Sordes 2026 i ha reclamat que els drets reconeguts passen a complir-se de manera efectiva. La jornada ha coincidit amb el centenari de lAssociació Valenciana de Persones Sordes i ha inclòs la suma al manifest de la CNSE.

Kempes aposta per Aguirre per a reactivar el València i unir el vestidor

Mario Alberto Kempes ha mostrat plena confiança en Javier Aguirre per a traure el València CF de la zona baixa i reforçar la unió del vestidor, tot i la delicada situació esportiva de l’equip en LaLiga EA Sports.

El Valencia Basket estrena el Roig Arena en la Lliga Endesa contra l’Ilerna Lleida

El Valencia Basket rep este diumenge l’Ilerna Lleida al Roig Arena en la primera jornada de la fase regular de la Lliga Endesa, en el primer partit del nou projecte ‘taronja’ davant la seua afició.

Presó per a un home per una violació i un robatori amb intimidació al Parc Central

Un home ha ingressat en presó preventiva acusat de violar un estudiant americà i robar amb intimidació al Parc Central de València, gràcies a un vídeo entregat a la Policia Nacional per diversos testimonis.

Oltra defensa que Compromís té més capacitat de govern que el bipartidisme

Mónica Oltra ha reivindicat en unes jornades municipalistes a Mislata que forces com Compromís tenen més capacitat de govern que el bipartidisme i ha instat el seu espai polític a preparar-se per a governar el 2027.

Quatre de cada deu parades del Mercat Central tornen a vendre després de l’incendi

Un 40 % de les 45 parades del Mercat Central de València afectades per l’incendi en un quadre elèctric ja han représ l’activitat aquest dissabte. La resta confia a recuperar el subministrament elèctric a partir de dilluns mentre continuen els treballs tècnics i de seguretat.