27.7 C
València
Dimecres, 27 agost, 2025

Qui és qui en la causa judicial sobre la gestió de les inundacions

VALÈNCIA, 4 maig (EFE).– La instrucció de la causa penal sobre la gestió de la DANA del passat 29 d’octubre, en les inundacions de la qual moriren 228 persones a la província de València, complix este dilluns cinc mesos i compta amb els següents protagonistes:

La jutgessa instructora

La titular del Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja (València), Nuria Ruiz Tobarra, instruïx des del 5 de desembre del 2024 les diligències prèvies 692/2024, obertes inicialment per 75 morts en localitats d’eixe partit judicial, que han anat augmentant després de les inhibicions d’altres jutjats.

- Advertisement -Telegram València Diari

La jutgessa, que des de març es dedica en exclusiva a esta causa després del reforç aprovat pel Consell General del Poder Judicial, ha pres declaració principalment a familiars de les persones mortes i a alguns experts, així com als dos investigats, a més de reclamar informes i dictar diversos interlocutòries.
L’objecte del procediment és l’anàlisi de les morts i lesions que s’haurien pogut produir per imprudència greu, associades a «una actuació negligent» i «l’absència de decisions per a salvaguardar la població». No investiga els danys materials, perquè segons la jutgessa estos no es podien evitar, però les morts sí.

Els investigats del cas dana

La causa compta de moment amb dos investigats, per la seua «inactivitat» tot i ocupar càrrecs amb responsabilitat de garantir la seguretat de la població:

  • Salomé Pradas: consellera de Justícia i Interior des de juliol de 2024 fins al 22 de novembre, quan va ser destituïda. Era la màxima autoritat al Cecopi el dia de la DANA i en «el procés d’adopció de mesures d’autoprotecció de la població». En la seua declaració, va al·legar falta d’experiència i va delegar la responsabilitat en els tècnics.
  • Emilio Argüeso: secretari autonòmic d’Emergències o número dos de la Conselleria de Justícia i Interior des de juliol de 2024 fins al 3 de desembre, quan va ser destituït. Va mantindre en la seua declaració judicial una «tesi de la ignorància» sobre el que ocorria el 29-O que per a la jutgessa «no es sosté». La Fiscalia es va oposar a la seua imputació en el moment actual de la causa, encara que esta posició es conegué quan ell ja havia declarat.

Els 250 testimonis del cas dana


La jutgessa ha pres declaració a 250 testimonis, en la seua majoria familiars de víctimes, però també a pèrits, treballadors del 112 i a una responsable política: la delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé. La declaració del president de la Diputació de València, Vicent Mompó, s’ha ajornat dos voltes: primer perquè la testifical de Bernabé es va allargar quasi set hores i ja no va donar temps, i després pels efectes de l’apagada.


La instructora ha acordat citar com a testimonis el president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, Miguel Polo; els responsables del 112 i de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències el dia de la DANA, i tres alcaldes de la zona (Paiporta, Catarroja i Sedaví), encara sense data.
També a diversos pèrits especialistes en la gestió d’emergències, als tècnics responsables de l’enviament del missatge Es-Alert i a especialistes en enginyeria hidràulica.


De moment, no ha citat el president de la Generalitat, Carlos Mazón, malgrat les peticions de les parts, donada la seua condició d’aforat. La jutgessa l’ha convidat –mitjançant les seues interlocutòries i providències– a declarar de manera voluntària com a investigat, però este ha rebutjat l’oferiment.

Les acusacions populars i particulars del cas dana

En la causa hi ha personades actualment unes 40 acusacions, de les quals una desena exercixen l’acció popular i les restants l’acusació particular.
Les acusacions particulars les exercixen familiars de les persones mortes o en representació d’estes, com ara:

  • Associació de damnificats Horta Sud, en què figuren 114 afectats per les inundacions de la DANA.
  • SOS Desapareguts, que va començar en representació directa dels familiars de 64 víctimes però en abril 38 d’estes es van desvincular per discrepàncies amb el president de l’entitat i amb la intenció de crear una nova associació, Víctimes Mortals Dana 29O.

Les acusacions populars les exercixen, després del pagament d’una fiança de 6.000 euros:

  • Partits polítics: Podem, Vox, PSPV-PSOE, Ciutadans i Compromís.
  • Sindicats: FTAP-CGT, Intersindical Valenciana.
  • Associacions i col·lectius: Liberum, Acció Cultural del País Valencià, Mai Més.

Estigué personada l’associació Hazte Oír, però la jutgessa va dictaminar que ja no era part al no haver-se admés les seues querelles.
La Generalitat ha sol·licitat personar-se com a responsable civil subsidiària, però la jutgessa ho ha rebutjat en entendre que no procedix en este moment processal.

Últimes notícies

Un home armat s’atrinxera a la seua casa d’Agost i la Guàrdia Civil negocia el seu lliurament

Un jove de 25 anys roman atrinxerat amb diverses escopetes en la seua vivenda d'Agost. Un ampli dispositiu de la Guàrdia Civil manté el perímetre i negocia una eixida segura.

Mor un home de 63 anys després de bolcar el tractor en el qual circulava a Silla (València)

Un home de 63 anys ha mort a Silla en bolcar el tractor amb el qual circulava. L'alerta es va rebre a les 13.38 i, malgrat l'assistència del SVB i el SAMU, no va sobreviure.

Vox advertix a Mompó: si impulsa polítiques separatistes no estarà al seu costat

Vox avisa al president de la Diputació de València que no li donarà suport si manté la idea de compensar amb fons provincials a l'AVL després de la retallada autonòmica. PP, PSPV, Compromís i Ens Uneix creuen retrets pel paper de la institució lingüística.

Iñaki Peña renova amb el Barcelona fins a 2029 i marxa cedit a l’Elx

El porter amplia contracte amb el Barcelona fins a 2029 i jugarà esta temporada cedit a l'Elx. L'operació alleugerix la massa salarial i facilita la inscripció de Szczesny.

Les Corts activen la Diputació Permanent el dilluns per a convalidar tres decrets i abordar els incendis

La Diputació Permanent de Les Corts es reunirà el dilluns per a convalidar tres decrets del Consell i escoltar el balanç del conseller d'Emergències sobre els incendis de l'estiu. La majoria va rebutjar que compareguera el president i el titular d'Infraestructures.

La Cordà de Paterna estrena bengales blaves i llums antiboira per a reforçar la seguretat

La Cordà de Paterna incorpora bengales blaves d'emergència i llums grogues antiboira per a augmentar la visibilitat. L'operatiu suma més recursos i vies d'evacuació.

Tres persones ateses a Buñol per gas pebre prop de la Tomatina

Tres persones van ser ateses i donades d'alta en el lloc després de l'exposició a gas pebre en carrers pròxims a la Tomatina de Buñol. L'organització va parlar d'una desena d'afectats inicials, però només tres van requerir assistència.

Un home de 26 anys patix cremades després d’un incendi en una vivenda de Carpesa

Un incendi en una vivenda de Carpesa va deixar a un home de 26 anys amb múltiples cremades. SAMU ho va traslladar a la Unitat de Cremats de La Fe; la Guàrdia Civil investiga.