El president de la Generalitat, Carlos Mazón, reconeix que ‘hi hagué coses que haurien d’haver funcionat millor’ en el primer aniversari de la DANA

El president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, ha reconegut en una declaració institucional amb motiu del primer aniversari de la DANA, en la qual van morir 229 persones, que el 29 d’octubre de 2024 “hi hagué coses que haurien d’haver funcionat millor” i ha demanat reflexionar “davant el desamparament que sentiren tants valencians” aquell dia i en els posteriors.

“Intentàrem fer el millor en una circumstància inimaginable, però en molts casos no fou suficient, i hui, de nou, hem de reconéixer-ho”, ha manifestat en un discurs pronunciat al Saló de Corts del Palau de la Generalitat, després d’un ple extraordinari del Consell, que ha acordat declarar el 29 d’octubre com a Dia de Record a les Víctimes de la DANA i jornada de dol oficial.

El president ha assenyalat que “hui no és un dia per a la confrontació”, però sí per a “reflexionar davant el desamparament que sentiren tants valencians” davant la magnitud “d’una tragèdia inabastable”, i ha defensat que la societat valenciana, “en el seu moment més difícil, mostrà la seua millor llum”.

Mazón ha assegurat que el 29 d’octubre “mai no caurà en l’oblit”. “Aquell dia i els següents romandran sempre gravats en la nostra memòria col·lectiva”, ha afirmat, al mateix temps que ha reconegut que, si bé “el dolor va ser i continua sent immens”, també ho fou “la resposta” de tota la societat, “tan solidària com exemplar”.

Ha considerat que la capacitat de resposta dels professionals, la solidaritat de la ciutadania i l’esperit de superació de tota la societat civil valenciana “passaran a formar part de la nostra història com un dels capítols de més exemplaritat i generositat mai viscuts”.

El president ha admés que, fa un any, “quan les riuades provocaren conseqüències devastadores que hui continuem guarint humanament i reparant materialment, hi hagué coses que haurien d’haver funcionat millor”, i ha insistit que, encara que “hui no és un dia per a la confrontació”, sí que és necessari “reflexionar davant el desamparament que sentiren tants valencians, també els dies posteriors, quan anàvem coneixent la magnitud d’una tragèdia inabastable”.

“Intentàrem fer el millor en una circumstància inimaginable, però en molts casos no fou suficient, i hui, de nou, hem de reconéixer-ho”, ha manifestat en un discurs que ha sigut aplaudit pels membres del seu govern en concloure.

Mazón ha destacat que, en el seu moment més difícil, la societat valenciana “mostrà la seua millor llum, la que brolla d’un poble unit, generós, valent i compromés”, i ha afegit: “Res no pot tornar-nos les persones que hem perdut, però sí podem honrar la seua memòria cada any amb compromís, afecte i sentit respecte”.

Per això, ha dit, s’ha declarat el 29 d’octubre com a Dia de Record a les Víctimes de la DANA, “una jornada de dol oficial a tota la Comunitat Valenciana” que cada any ha de servir “per a recordar i homenatjar aquells que perderen la vida, estar al costat de les seues famílies i acompanyar els qui encara patixen les conseqüències de les riuades”, així com “renovar l’agraïment i l’admiració a un poble que sabé unir-se davant les adversitats”.

“Este és el sentit últim d’un homenatge que cada any haurà d’unir valencians, alacantins i castellonencs per a continuar construint junts una Comunitat més segura i preparada, perquè la nostra força i la nostra esperança són el camí”, ha afirmat.

Mazón ha expressat també la determinació del Consell de “no deixar ningú arrere” i de continuar impulsant “les accions necessàries per a accelerar la recuperació, reforçar la seguretat i millorar la prevenció”, i ha defensat que cada pas que es dona és “la millor prova que la unitat, la generositat i la solidaritat s’imposen a l’adversitat”.

A la lectura d’esta declaració institucional han assistit diverses autoritats, entre elles, l’alcaldessa de València, María José Catalá.

Declaración Institucional Completa

Hui, 29 d’octubre, tota la Comunitat Valenciana s’unix en una jornada de dol, condolença, solidaritat i compromís.

Hui fa un any, la Comunitat Valenciana va viure una de les catàstrofes més devastadores de tota la seua història.

La DANA descargó lluvias de una intensidad sin precedentes que afectaron gravemente a 178 municipios de las provincias de Valencia y Castellón y que provocaron riadas que destruyeron viviendas, infraestructuras, empresas, comercios y cosechas.

Pero lo más doloroso, lo que nos ha marcado a todos para siempre, fue la pérdida de 229 vidas. 

De ahí que, en memoria y homenaje de todas ellas y con el más profundo respeto y condolencia hacia sus familias y allegados, el Pleno del Consell, –que se ha reunido hoy en sesión extraordinaria–, ha aprobado la declaración del 29 de octubre como Día de Recuerdo a las Víctimas de la DANA, una jornada que, a partir de hoy, será de luto oficial en las tres provincias.

El 29 de octubre nunca caerá en el olvido. Aquel día y los que siguieron permanecerán siempre grabados en nuestra memoria colectiva. Las imágenes de calles anegadas, casas destruidas y familias que lo perdieron todo conmovieron a toda la sociedad valenciana y española y estremecieron a miles de personas más allá de nuestras fronteras. 

El dolor fue –y sigue siendo– inmenso, pero también lo fue la respuesta de todos y para todos; tan solidaria como ejemplar.

La capacidad de respuesta de los profesionales, la solidaridad mostrada por el conjunto de la ciudadanía y el espíritu de superación de toda la sociedad civil valenciana también pasarán a formar parte de nuestra historia como uno de los capítulos de mayor ejemplaridad y generosidad nunca vividos. 

Con la declaración que hoy se ha aprobado en el pleno del Consell también se quiere expresar su gratitud más profunda y su reconocimiento más sincero a quienes estuvieron en primera línea, a quienes trabajaron sin descanso, a quienes ofrecieron su tiempo, su esfuerzo, sus medios, su casa y su corazón. 

Hace un año, cuando las riadas provocaron consecuencias devastadoras que hoy seguimos sanando humanamente y reparando materialmente, hubo cosas que debieron funcionar mejor.

Hoy no es el día para la confrontación, pero sí debemos reflexionar ante el desamparo que sintieron tantos valencianos –también los días posteriores– cuando fuimos conociendo la magnitud de una tragedia inabarcable. 

Tratamos de hacer lo mejor en una circunstancia inimaginable, pero en muchos casos no fue suficiente, y hoy de nuevo debemos reconocerlo.

Y en su momento más difícil, la sociedad valenciana también mostró su mejor luz: la que emana de un pueblo unido, generoso, valiente y comprometido.

Nada puede devolvernos a las personas que perdimos, pero sí podemos honrar su memoria cada año con compromiso, cariño y sentido respeto.  

Por ello, el Consell, ha declarado este 29 de octubre como Día de Recuerdo a las Víctimas de la DANA, una jornada de luto oficial en toda la Comunitat Valenciana.

Cada 29 d’octubre serà tant un dia per al record com d’homenatge a la solidaritat i unitat demostrades per les valencianes i valencians al costat de tot el poble espanyol.

Una data que, a més de recordar una tragèdia sense precedents que ens va colpejar a tots, ens servirà per a aprofundir en un compromís present i futur.

Per això, en un dia de dol, de record, de sentit respecte per les víctimes i les seues famílies, el Consell vol reafirmar la seua determinació de no deixar a ningú arrere i de continuar impulsant les actuacions necessàries per a accelerar la recuperació, reforçar la seguretat i millorar la prevenció.

D’esta manera –tal com el nostre himne canta–valencians: en peu alcem-se. 

Alcem-se després de la tragèdia, treballant per a superar-la, i agraint cada esforç, cada mà estesa i cada gest d’afecte i solidaritat.

Perquè junts estem construint hui una Comunitat Valenciana més forta, més segura i més solidària.

Perquè cada pas que donem és la millor prova que la unitat, la generositat i la solidaritat s’imposen a l’adversitat.

Perquè cada pas ens ensenya que la força d’un poble es veu en la seua capacitat d’alçar-se units amb l’esperança d’un futur millor.

Esta declaració també és un homenatge no sols a les institucions, empreses i associacions de tota Espanya que es van bolcar en l’ajuda, sinó també a tots els herois anònims que van obrir les seues cases, van compartir aliments o van ajudar a netejar el fang i el fem de cases, garatjos i carrers.

Perquè en els seus pitjors moments, la Comunitat Valenciana i tota Espanya van saber mostrar el seu millor rostre: el d’una societat solidària, valenta i compromesa amb els altres, i en la qual l’empatia i la generositat demostrada pels nostres jóvens ha de ser posada en valor.

Perquè cada 29 d’octubre ha de servir per a recordar i homenatjar els qui van perdre la vida, estar al costat de les seues famílies i acompanyar els qui encara patixen els estralls causats per les riuades. I també per a renovar, cada any, l’agraïment i l’admiració a tot un poble que va saber unir-se davant de les adversitats.

Perquè del dolor ha de sorgir la força, i de la memòria, l’esperança.

Este és el sentit últim d’este homenatge que cada any, i en este dia, haurà d’unir a valencians, alacantins i castellonencs per a continuar construint, junts, una Comunitat Valenciana més segura i preparada.

Perquè la nostra força i la nostra esperança són el camí.

Ací i ara.
 

Últimes notícies

Iniciativa-Compromís renova la seua adreça i tria a Carles Esteve com a nou portaveu

Iniciativa-Compromís celebra el seu 7é Congrés a València, tria a Carles Esteve com a nou portaveu, renova la seua adreça i llança a Mónica Oltra com a candidata a l'Alcaldia de València.

La Processó del Perdó reforça el lideratge femení en la Setmana Santa Marinera

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, destaca el pes majoritari de les dones en la Germanor del Santíssim Crist del Perdó com a mostra que tradició, evolució i igualtat avancen de la mà.

Pilar Bernabé celebra el retorn de Mónica Oltra i el veu com una bona notícia per a la política

Pilar Bernabé valora el retorn de Mónica Oltra a la primera línia com una bona notícia per a la política i per a articular tota l'esquerra a València.

El València Basket doblega al Casademont Zaragoza i es fica en la final de la Copa de la Reina

El València Basket s'imposa per 72-82 al Casademont Zaragoza en una semifinal amb aroma a final i barallarà pel seu segon títol consecutiu de la Copa de la Reina.

Mónica Oltra anuncia el seu retorn per a competir per l’Alcaldia de València

Mónica Oltra anuncia la seua tornada a la primera línia política i confirma que es presentarà com a candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals, després de quatre anys de silenci marcats per la seua causa judicial.

Nova manifestació a València per a exigir que Mazón deixe el seu escó per la dana

Una marxa recorre el centre de València per a reclamar que Carlos Mazón renuncie a la seua acta de diputat per la gestió de la dana i comparega davant la jutgessa de Catarroja.

Mónica Oltra trenca el seu silenci i anuncia que es presenta a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra posa fi a quasi quatre anys de silenci polític i anuncia que serà candidata a l'Alcaldia de València per Iniciativa-Compromís després del seu processament judicial encara pendent de juí.

Mónica Oltra anuncia la seua tornada a la política per a optar a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra anuncia el seu retorn a la primera línia política i confirma que es presentarà a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals, després de quatre anys quasi en silenci i amb un juí oral pendent.