Futur esperançador per a la rosseta amb rècord de cries i recuperació d’aiguamolls

La rosseta, l’ànec més amenaçat d’Europa, presenta un horitzó que els experts qualifiquen de ‘esperançador‘ gràcies a la recuperació d’hàbitats en les zones mediterrànies i al rècord de parelles reproductores i cries registrat en els últims anys.

Els avanços s’han posat en relleu en la presentació de resultats del projecte europeu LIFE Rosseta impulsat per la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica. El Fondo, a Elx, figura entre els enclavaments clau d’esta recuperació en actuar com a refugi i àrea de cria, un paper que es reforça quan els aiguamolls mostren millor estat de conservació. Esta millora es traduïx en més disponibilitat de zones tranquil·les per a nidificar i d’aliment, factors que expliquen el salt registrat en la reproducció.

En la península Ibèrica, l’espècie es troba principalment en la Comunitat Valenciana, Múrcia, Andalusia, Balears i Castella-la Manxa, i també a Sicília. L’augment d’enclavaments amb presència del sarcet indica que la xarxa d’aiguamolls mediterranis guanya qualitat i continuïtat, la qual cosa facilita els moviments entre llacunes i amplia les opcions d’assentament i reproducció.

Recuperació de l’hàbitat i reforç poblacional

Les dades il·lustren el canvi de tendència: a Espanya s’ha passat de 33 femelles reproductores en 2019 distribuïdes en 11 espais naturals a un total de 172 en una trentena de punts a la fi de 2025. El salt multiplica per més de cinc el nombre de femelles i reflectix que la millora de l’hàbitat s’està consolidant en diversos territoris, no sols en un lloc aïllat. Els rècords recents de parelles i cries suggerixen campanyes de cria exitoses encadenades, coherents amb la recuperació dels aiguamolls.

La directora general de Biodiversitat, Boscos i Desertificació, María Jesús Rodríguez de Sancho, ha destacat que la rosseta és ‘bioindicadora‘ de la qualitat dels aiguamolls espanyols, i ha assenyalat que, encara que els resultats són ‘positius’, no la trauen encara del risc d’extinció. Este avís subratlla que el camí és correcte però requerix continuïtat i vigilància per a afermar el reeixit.

El programa LIFE ha sumat l’esforç d’administracions, universitats i centres científics, a més d’organitzacions de la societat civil, incloent-hi caçadors per a evitar abatre exemplars per confusió. Este treball conjunt ha ajudat a la restauració de més de 3.600 hectàrees d’aiguamolls i ha afavorit que més de 3.700 exemplars criats en captivitat hagen sigut alliberats al medi natural. Estos alliberaments reforcen els nuclis silvestres, incrementen el contingent de reproductores potencials i acceleren la recolonització d’aiguamolls que recuperen condicions adequades.

Amb tot, el futur de la rosseta depén de mantindre la restauració de l’hàbitat, el seguiment de les poblacions i la implicació social. Ser una espècie ‘bioindicadora’ implica que la seua recuperació reflectix millores del conjunt dels aiguamolls; consolidar-la significarà assegurar també la salut d’estos ecosistemes mediterranis.

Últimes notícies

Juny de 2026 marca un rècord de calor extrem i sequera a la Comunitat Valenciana

Juny de 2026 ha sigut el tercer més càlid i un dels més secs del segle XXI a la Comunitat Valenciana, amb 2,6 graus per damunt de la mitjana i un dèficit de pluja del 77 %. Les dades d’Aemet confirmen una primera mitat d’any extremadament càlida i molt seca, sobretot a Castelló i a l’interior.

PortCastelló creix un 7,4% en trànsit de mercaderies i acarona els 10 milions de tones

PortCastelló ha tancat el primer semestre de 2026 amb 9,88 milions de tones mogudes, un 7,4% més que un any abans, impulsat pel fort augment de la mercaderia general i els granel·les sòlids.

Desmantellen una plantació de marihuana en una vivenda d’Alacant i detenen el responsable

Policia Nacional i Policia Local han desmantellat una plantació de marihuana sota sostre en una vivenda de la zona Nord d’Alacant i han detingut un home de 48 anys acusat de tràfic de drogues i frau elèctric.

Setmana de calor extrem a la Comunitat Valenciana amb pols en suspensió i tempestes seques

Aemet ha alertat que la Comunitat Valenciana afronta una setmana molt adversa a partir de dimecres, amb més de 40 graus, pols en suspensió i tempestes seques a l’interior.

El calor extrem ha causat 114 morts a la Comunitat Valenciana des de l’1 de juliol

Les altes temperatures han provocat 114 morts en dotze dies a la Comunitat Valenciana, nou vegades més que en el mateix període de 2025.

L’impacte psicològic i laboral de l’Alzheimer sacseja milers de famílies valencianes

L’Alzheimer obliga molts cuidadors a reduir jornada o deixar la faena, amb un fort cost emocional, econòmic i jurídic per a les famílies.

Una nova nanoteràpia millora el tractament del càncer de mama triple negatiu

Investigadors de l’Incliva i la UPV han desenvolupat una nanoteràpia dirigida que millora l’eficàcia de la quimioteràpia en càncer de mama triple negatiu i en reduïx la toxicitat.

Una nova nanoteràpia valenciana millora el tractament del càncer de mama triple negatiu

Un equip d’Incliva i la UPV ha desenvolupat una nanoteràpia dirigida que millora l’eficàcia de la quimioteràpia en càncer de mama triple negatiu i en podria reduir la toxicitat.