PSPV i Compromís acusen PP i Vox de tindre Les Corts segrestades i frenar el control al Consell

PSPV-PSOE i Compromís han denunciat este dimecres que PP i Vox tenen Les Corts Valencianes ‘segrestades’, impedint una oposició efectiva al Consell, amb unes 600 preguntes i peticions de documentació pendents de resposta des de febrer de 2025 i sense ampara, segons diuen, de la presidenta de la Cambra, Llanos Massó.

Per la seua banda, PP i Vox han negat qualsevol ‘segrest’ institucional i han retret a l’oposició que es limite a fer ‘teatre’ i ‘numerets’ en Les Corts. A més, han defensat que Massó complix ‘estrictament’ el reglament parlamentari.

Protesta al jardí de Les Corts

Abans de l’inici del ple, els diputats de l’oposició han mostrat al jardí de Les Corts cartells amb el lema ‘No al segrest de Les Corts’ i la traducció al castellà ‘No al secuestro de Les Corts’. Amb esta acció han volgut visualitzar el seu malestar pel que consideren un bloqueig sostingut a la seua faena parlamentària.

El síndic socialista, José Muñoz, ha acusat PP i Vox de convertir la institució en ‘el seu cortijo particular’, on ‘imposen’ els ordres del dia del ple i ‘viten i censuren’ les propostes de l’oposició. Ha remarcat que, segons el seu parer, la iniciativa política està condicionada pels dos partits que sustentem el Consell.

Muñoz ha assegurat que Les Corts ‘estan segrestades, no podem fer la nostra faena d’oposició amb una mínima normalitat democràtica’. Ha afegit que tant el Parlament valencià com la Generalitat estan ‘bunkeritzats’, però que ‘se senten els crits de protesta del carrer’, i ha exigit poder exercir ‘amb llibertat i garanties suficients’ la seua labor de control.

El dirigent socialista ha insistit que el volum de preguntes i peticions sense resposta des de febrer de 2025 reflectix una situació de bloqueig institucional. Segons ha remarcat, això impedix fiscalitzar l’acció del Govern i limita el dret dels ciutadans a una informació completa sobre la gestió pública.

Baldoví anuncia accions judicials

El síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha qualificat de ‘vergonyós’ el ‘segrest’ de Les Corts per part de PP i Vox, que ‘creuen que és el seu coto privat de caça’, on ‘fan i desfan’ els ordres del dia ‘sense uns mínims consensos’. Ha denunciat que, al seu juí, ‘censuren’ iniciatives de l’oposició mentres tramiten ‘animalades’ de la dreta.

Baldoví ha anunciat que portaran als tribunals la falta de resposta del Consell a prop de 600 preguntes i peticions de documentació. Ha argumentat que, amb este retard, ‘estan vulnerant el dret dels ciutadans’ a tindre una oposició que puga treballar com correspon i ‘torpedegen’ la seua funció de control polític.

El síndic de Compromís ha acusat també la presidenta de Les Corts, Llanos Massó (Vox), de no amparar l’oposició. Segons ha indicat, la Mesa i la Presidència permeten que s’acumule el retard en les respostes i que es limite la tramitació de determinades iniciatives parlamentàries.

Resposta del PP: ‘numeret’ i ‘performance’

Des del PP, el seu síndic, Nando Pastor, ha replicat que l’esquerra està ‘completament desorientada’, perquè ‘ja li queden molt poquets cartutxos que gastar’ i, per això, recorre a esta ‘performance’ i a ‘un altre numeret dels que acostumen’ a fer en Les Corts.

En declaracions als corredors del Parlament valencià, Pastor ha afirmat que ‘no hi ha unes Corts segrestades en València’, sinó en Madrid, ‘on l’esquerra té 50 lleis bloquejades, segrestades’. Amb esta comparació ha volgut situar el debat en el context estatal i ha atribuït a l’oposició una actitud contradictòria.

El síndic popular ha qualificat de ‘contradictori’ que PSPV i Compromís parlen de segrest quan, en este mateix ple, el PP ha inclòs ‘voluntàriament’ la sessió de control al president de la Generalitat. Ha defensat que esta decisió demostra, al seu parer, voluntat de transparència i de sotmetre’s al control parlamentari.

Vox defensa la presidenta Massó

El síndic de Vox, José María Llanos, ha retret a l’oposició que es dedique a ‘escenificar’ i a ‘portar teatre i espectacle’ a Les Corts en lloc de presentar propostes concretes. Al seu juí, esta actitud suposa ‘una falta de respecte’ cap a la ciutadania valenciana.

Llanos ha afirmat que la presidenta de la institució ‘complix estricta i escrupolosament el reglament’. Ha defensat que totes les seues decisions s’ajusten a les normes parlamentàries i que actua amb criteris de neutralitat institucional.

‘El que passa és que no els dona la raó (a l’oposició) quan el que volen és fer teatre, trencar el reglament o que s’obrin comissions que s’han tancat seguint la normativa aplicable’, ha assenyalat Llanos. Ha afegit que Massó es dedica a ‘defendre’ Les Corts i ‘els valencians’ davant el que considera maniobres partidistes.

Les dues posicions continuen allunyades i anticipen nous xocs en pròxims plens. L’oposició preveu mantindre la pressió política i judicial per aconseguir les respostes pendents, mentre el PP i Vox insisten que l’activitat parlamentària seguix el reglament i que l’acusació de ‘segrest’ respon a una estratègia de confrontació.

Últimes notícies

Ingressa a presó per apunyalar una dona en un camp de Carcaixent

Un home de 44 anys ha ingressat a presó acusat d’intentar assassinar una dona colombiana en una zona aïllada de Carcaixent després d’oferir-li una faena de cuidadora. La víctima va patir múltiples ganivetades en zones vitals però va ser auxiliada per conductors que passaven per allí.

Les ajudes per a autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar-se en octubre

Les ajudes extraordinàries per a autònoms i empreses de Ceuta afectades per la crisi migratòria poden demanar-se des d’este dilluns i es cobraran a principis d’octubre. El ministre Arcadi España destaca que ja s’han presentat moltes sol·licituds davant l’Agència Tributària.

Detinguda a Borriana per furtar 20.000 euros i joies de la vivenda on l’havien acollida

La Guàrdia Civil ha detingut a Borriana una dona de 34 anys acusada de furtar 20.000 euros en efectiu i joies de la vivenda on estava acollida. Part de les joies sostretes s'haurien venut posteriorment en establiments de compravenda d'or de la mateixa localitat.

UGT-PV defensa les ajudes de la Generalitat al congrés de 2021 i es mostra sorpresa per la investigació

UGT-PV ha defensat la legalitat de les subvencions rebudes de la Generalitat per al 43 Congrés Confederal de 2021 a València i s’ha mostrat sorpresa per la investigació anunciada per l’Agència Antifrau, tot reivindicant la seua transparència i independència sindical.

La jutgessa de la DANA amplia sis mesos la investigació penal a Catarroja

La jutgessa de Catarroja ha acordat allargar sis mesos la investigació penal sobre la gestió de la DANA, amb el suport de la Fiscalia, per acabar declaracions i informes pendents. També ha rebutjat incloure com a víctima mortal una dona de 93 anys, en no vore’s relació directa entre la riada i la seua mort.

El PP assegura que Pérez Llorca no necessita ‘xapeta’ per a demostrar la seua faena

El síndic del PP, Nando Pastor, ha defensat que Juanfran Pérez Llorca no necessita ser proclamat formalment candidat per a revalidar la Presidència i ha carregat contra Diana Morant i Joan Baldoví.

Autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar les ajudes a l’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i es començaran a abonar a principis d’octubre. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, també ha defensat el dret de vot dels espanyols afectats per la coneguda com a Llei de Néts.

Autònoms i empreses de Ceuta cobraran les ajudes a partir d’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i Hisenda preveu començar els pagaments a principis d’octubre. Els autònoms rebran 5.000 euros i les empreses, entre 10.000 i 150.000 euros.