L’exgerent del Consorci Hospital General Universitari de València (CHGUV) i exdirector econòmic de l’Hospital General, Sergio Salvador Blasco, ha sigut condemnat a set anys de presó i a multes que superen els dos milions d’euros per amañar contractes sanitaris, cobrar comissions il·lícites i blanquejar capitals entre 2005 i 2014, en una trama que afectava contractes públics de l’àmbit de la sanitat valenciana.
La Secció Primera de l’Audiència Provincial de València ha imposat penes de presó que oscil·len entre setze mesos i set anys a un total de sis acusats en esta causa, coneguda com a cas Osvaldos, i ha absolt altres cinc processats per falta de proves suficients sobre la seua participació en els fets.
La sentència, de 483 pàgines, s’ha notificat este dijous a les parts personades i pot ser recorreguda en cassació davant del Tribunal Suprem, de manera que la resolució encara no és ferma i el procediment penal pot tindre un recorregut addicional.
Un entramat de societats per a manipular contractes
El tribunal considera provat que Sergio Blasco, amb l’ajuda d’almenys un cap d’àrea del CHGUV i d’altres acusats, va crear un entramat societari destinat a afavorir determinades empreses en l’adjudicació irregular de contractes sanitaris, obtenir comissions i desviar fons entre mercantils en benefici propi i del seu entorn familiar.
Segons la resolució, este esquema es basava en la generació de factures falses que no responien a operacions reals. Així s’aconseguia fer circular diners d’origen il·lícit i dificultar-ne el rastreig, i alhora es feien pagaments a empleats amb fons procedents d’este sistema.
L’Audiència detalla que Blasco va influir en tres empreses que ja tenien activitat prèvia perquè aconseguiren diversos contractes públics, a canvi de comissions que es canalitzaven a través d’altres societats sense activitat real mitjançant un sistema de facturació fictici.
Tres administradors condemnats a tres anys i dos mesos
Eixes tres firmes adjudicatàries estaven administrades per José María B.G., Francisco José E.V. i Miguel S.G. La Sala els ha condemnat a tres anys i dos mesos de presó, a penes d’inhabilitació i a multes, com a autors de delictes de prevaricació administrativa, blanqueig de capitals, suborn i falsedat en document mercantil.
Tant a estos tres condemnats com a l’antic gerent del Consorci, l’Audiència aplica l’atenuant molt qualificada de dilacions indegudes, en entendre que el procediment s’ha allargat durant anys des dels primers fets investigats fins al juí i la sentència.
Els altres dos condemnats en esta causa són Gisela Amparo S.B. i José Luis S.G., administradors de dues empreses implicades. Per a ells, la resolució fixa una pena d’un any i quatre mesos de presó per delictes de blanqueig de capitals, suborn i falsedat documental.
En el seu cas, la Sala aprecia tant l’atenuant de dilacions indegudes com les de reparació del dany i confessió tardana, la qual cosa rebaixa de manera significativa les penes imposades respecte d’altres acusats.
Set anys de presó i 19 d’inhabilitació per a Blasco
El principal acusat, Sergio Salvador Blasco, va ser director econòmic de l’Hospital General de València entre 1996 i 1999 i va exercir com a gerent del Consorci Hospital General Universitari de València fins a 2014. Per estos fets ha sigut condemnat a penes que sumen set anys de presó, 19 anys d’inhabilitació per a càrrec públic i multes per un import global superior als dos milions d’euros.
La Sala el declara autor de delictes continuats de prevaricació administrativa, frau en la contractació pública i suborn, en concurs amb falsedat en document mercantil, així com d’un delicte de blanqueig de capitals. No obstant això, el tribunal l’absol del delicte de malversació i del de negociacions prohibides a autoritat o funcionari públic.
Segons la sentència, a més de desviar fons públics per enriquir-se i cobrir gastos particulars, Blasco va participar en projectes de construcció d’hospitals a l’estranger malgrat tindre un contracte d’alta direcció amb dedicació exclusiva en el CHGUV.
Comissions, cursos ficticis i gast personal
El tribunal assenyala que una part de les comissions es va disfressar mitjançant la subscripció de contractes i facturació fictícia o mitjançant la programació de cursos de formació en l’Hospital General que finalment no s’impartien.
Segons la resolució, estos cursos s’organitzaven després que Blasco sol·licitara contribucions econòmiques a empreses farmacèutiques, amb les quals subscrivia contractes de patrocini. D’esta manera, es canalitzaven fons que no responien a una activitat real de formació.
A més del cobrament de més d’un milió d’euros en comissions, la Secció Primera de l’Audiència de València considera provat que Blasco va utilitzar l’entramat societari dissenyat, format per una quinzena de mercantils, per sufragar gastos particulars seus i de persones afins per un total de 529.218 euros.
Segons la sentència, eixe import es va destinar a un contracte de renting per a un cotxe, a abonaments VIP durant diverses temporades del Valencia Bàsquet, a viatges a distints països i a sufragar cursos per a la seua dona o gastos personals del seu fill.
Molts d’estos viatges es van justificar amb conceptes relacionats amb activitats de cooperació internacional o de publicitat institucional. Van ser abonats per empreses del sector sanitari, encara que els magistrats puntualitzen que no consta que tots els desplaçaments siguen resultat directe de la comissió d’un delicte.
Operacions bancàries i premis de loteria
La resolució recull igualment que Blasco va ingressar en un compte bancari de la seua titularitat 250.000 euros procedents de dos dècims premiats de la Lotería Nacional, a més d’utilitzar part dels fons per amortitzar préstecs particulars.
Malgrat l’entramat detectat, el tribunal no aprecia el delicte de malversació de cabals públics. Entén que no s’ha acreditat un dany patrimonial directe a l’Administració, perquè no ha quedat provat que els béns i servicis corresponents a les contractacions irregulars deixaren de prestar-se efectivament.
Per la mateixa raó, la Sala també absol Blasco del delicte de negociacions prohibides a funcionaris i autoritats, en no considerar provat que estes conductes s’ajustaren al tipus penal descrit en la normativa vigent.
Cinc acusats absolts per falta de proves
D’altra banda, l’Audiència justifica l’absolució de cinc dels encausats perquè no hi ha proves que acrediten la seua participació conscient en la trama delictiva. En el cas de tres d’ells, un dels quals germà del principal condemnat, el tribunal apunta que actuaven com a simples testaferros de Sergio Blasco.
Segons la sentència, no s’ha demostrat que estos tres acusats conegueren les activitats il·lícites ni que obtingueren cap benefici econòmic directe d’eixa actuació, per la qual cosa la Sala entén que no es pot mantindre una condemna penal contra ells.
Finalment, la resolució acorda el decomís de 1.028.361 euros. D’esta quantitat haurà de respondre principalment l’antic gerent del CHGUV i, de manera solidària i en determinades quanties fixades segons el grau de participació, els altres cinc condemnats en la causa.








