La indicació geogràfica protegida Aceite de las Sierras Espadán y Calderona, que produïx oli d’oliva entre les províncies de València i Castelló, ha sigut inscrita en el registre europeu d’aliments amb distintiu de qualitat, la qual cosa suposa la seua protecció oficial en tota la Unió Europea.
Segons ha informat la Comissió Europea, es tracta d’un oli d’oliva verge extra i verge elaborat en la zona muntanyosa del nord de la Comunitat Valenciana. Esta àrea abasta municipis de les serres Espadà i Calderona, amb un relleu marcat i un clima influït per la mar Mediterrània.
Característiques d’un oli arrelat al territori
L’oli es produïx principalment amb olives de varietats locals, sobretot de la varietat Serrana de Espadán. El resultat és un oli dolç, fluid i afruitat, amb un color que va del verdós al groc.
En boca, este oli es descriu com equilibrat entre el dolç i el picant. A més, presenta un lleuger toc final amarg, segons ha detallat l’Executiu comunitari en la seua comunicació oficial.
La Comissió Europea ha explicat que les qualitats específiques del producte estan directament relacionades amb el terreny muntanyós. També influïxen la brisa marina que arriba des de la costa i el rosada nocturna que humiteja els olivars.
A estos factors naturals se sumen els coneixements tècnics locals dels agricultors de la zona. Estes explotacions han aplicat tradicionalment pràctiques de cultiu adaptades al medi i a les característiques de la varietat Serrana.
Segons ha indicat Brussel·les, gràcies a estes tècniques i a l’experiència acumulada, els agricultors utilitzen molt pocs tractaments fitosanitaris. La varietat Serrana de Espadán és molt resistent a les principals plagues que afecten habitualment els oliverars.
Amb esta nova inscripció, la indicació geogràfica protegida Aceite de las Sierras Espadán y Calderona s’unix als més de 3.900 noms agroalimentaris que ja gaudixen de protecció en el conjunt de la Unió Europea. Esta llista inclou productes que destaquen pel seu origen, qualitat i vincle amb un territori concret.












