Diverses localitats de la Comunitat Valenciana han superat ja els 40 graus cap al migdia d’este dimecres, en una jornada marcada per una ona de calor extrema en què s’ha activat l’avís roig per temperatures màximes a les províncies de València i Alacant, on es preveu que els termòmetres puguen arribar als 44 graus.
Segons les dades de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), a les 13.10 hores Xàtiva registrava 40,7 graus, el mateix moment en què l’aeroport de València marcava 40,4 graus i Ontinyent també havia arribat als 40,2 graus.
A Polinyà de Xúquer els termòmetres se situaven en 40 graus clavats, mentres que a la ciutat de València la temperatura assolía els 39,9 graus a eixa mateixa hora, fregant ja el llindar simbòlic dels 40 graus.
Carrers casi buits i ombra buscada
En la capital, la imatge a migdia era de carrers molt menys transitats del que és habitual. Moltes persones han optat per quedar-se a casa o buscar espais climatitzats, mentres que qui s’ha atrevit a eixir al carrer ha hagut de buscar fórmules per a suportar una jornada especialment dura.
La sensació general entre veïns i visitants és que este estiu està sent especialment intens. Un conductor d’autobús que treballa a la zona de la platja de la Malva-rosa assegura que ‘està sent un calor excessiu. Sempre tenim molt de calor ací a València, però este any jo crec que està sent més que cap any’. Este treballador també destaca que ‘la humitat és impressionant’ i que ‘augmenta la sensació tèrmica’.
Entre les mesures més habituals per a combatre les altes temperatures, els ciutadans destaquen beure molta aigua, buscar constantment la sombra i mullar-se de forma freqüent. ‘Molta aigua, buscant la sombra i intentant estar en llocs amb aire condicionat’, explica este mateix conductor. Una altra persona que passejava vora la platja insistix que estos dies cal estar ‘hidratant-se molt perquè la humitat és impressionant’.
Un altre factor que empitjora la sensació tèrmica és el vent de ponent, que bufa amb persistència i que fa que el calor siga extremadament sec i difícil de suportar, especialment en les hores centrals del dia. ‘Pareix un forn’, resumeix un altre veranejant, que insistix en la necessitat de mantindre’s hidratat i refrescar-se al llarg de tota la jornada.
Avisos roig i taronja per temperatures extremes
Aemet ja havia advertit este dimarts que la Comunitat Valenciana viuria una situació meteorològica ‘molt adversa’ dimecres i dijous, amb vent de ponent persistent i temperatures màximes que, segons les seues previsions, podrien arribar als 44 graus este dimecres.
Per este motiu s’ha establit per a hui l’avís roig per calor extrema en tot el litoral de la província de València i al litoral nord de la d’Alacant, on s’esperen temperatures màximes que, a partir de les 13.00 hores, poden arribar als 44 graus.
A més, durant tota la jornada està actiu l’avís taronja en l’interior de la província de València, on Aemet preveu màximes de fins a 43 graus, localment 44 en alguns punts. Este mateix nivell d’alerta s’estén també a l’interior d’Alacant i al seu litoral sud, amb valors que podrien aconseguir fins a 40 graus.
En el cas del nord de Castelló s’ha activat igualment l’avís taronja per temperatures màximes de fins a 39 graus, una xifra lleugerament inferior però que també reflectix una situació de calor molt intensa en tot el territori valencià.
Les autoritats recomanen seguir les indicacions habituals davant estes situacions, com limitar l’activitat física en les hores centrals del dia, beure líquids de manera freqüent encara que no es tinga set i romandre, sempre que siga possible, en espais ombrívols o climatitzats per a minimitzar l’impacte d’esta ona de calor excepcional.









