La portaveu de Compromís en l’Ajuntament de València, Papi Robles, ha celebrat este 9 d’Octubre que la ciutat haja viscut la festivitat amb normalitat, combinant l’acampada pel dret a la vivenda a la plaça de l’Ajuntament amb la tradicional processó cívica de la Senyera, i que totes les persones participants hagen pogut expressar-se amb llibertat.
Abans de l’eixida de la processó cívica, Robles ha destacat que enguany s’han pogut conjugar, segons ha dit, les reivindicacions socials amb els valors i el sentiment de pertinença del poble valencià. Ha remarcat que estos valors es simbolitzen en la baixada de la Senyera des del balcó de l’Ajuntament, un dels moments més emotius de la jornada.
L’edil ha subratllat que considerar compatible la protesta i la celebració institucional demostra que és, en paraules seues, ‘possible’ combinar reivindicació ciutadana i identitat col·lectiva en un mateix espai públic. Per a ella, que la plaça aculla alhora la processó i l’acampada envia un missatge clar sobre la convivència democràtica.
Acampada juvenil pel dret a la vivenda
Robles ha recordat que, com a poble, ‘els valencians hem d’avançar en finançament i també en el dret a la vivenda’. Ha vinculat així la jornada festiva amb dos demandes que considera clau per al futur de la ciutadania.
En este sentit, ha posat l’accent en l’acampada juvenil instal·lada en la plaça de l’Ajuntament. Segons ha detallat, més de 400 jóvens romanen acampats per a reclamar el seu dret fonamental a accedir a una vivenda digna.
La portaveu ha assenyalat que estes reivindicacions busquen situar el problema de l’accés a la vivenda en el centre del debat públic. També ha remarcat que la presència de tants jóvens en ple 9 d’Octubre posa de manifest la preocupació generacional per este tema.
Crida a tallar els insults en la processó
Malgrat valorar positivament la convivència entre protesta i celebració, Robles ha lamentat els insults que, segons ha indicat, es repetixen cada any contra membres de la corporació municipal durant el recorregut de la processó cívica.
Ha instat l’alcaldessa a actuar davant d’estes actituds i a ‘no consentir-les’. Per a Robles, la responsabilitat de qui governa és garantir un ambient de respecte al llarg de tot l’itinerari de la Senyera.
La dirigent de Compromís ha defensat que en la processó han d’estar presents ‘tots els valors dels valencians, orgullosos de qui som i de que podem lluitar com a poble per millorar les nostres vides’. Ha remarcat que la festa del 9 d’Octubre ha de ser un espai de reivindicació cívica, però també d’unitat al voltant de la identitat valenciana i dels drets socials.






