Onze comunitats autònomes registren nous brots de coronavirus

 

Els rebrots de coronavirus afecten en l’actualitat a 11 comunitats autònomes i han obligat als governs regionals a extremar les mesures, com en Aragó, a on quatre comarques es mantenen en Fase 2 per l’aparició de nous casos.

 

Plantegen la possibilitat de confinar per territoris

Davant d’esta situació, alguns executius autonòmics, com el de la Comunitat de Madrid, han plantejat al Govern central la possibilitat de confinar per territoris o regions si la situació s’agreuja massa.

 

A les 17.00 hores d’este dijous, la radiografia dels rebrots en Espanya per comunitats autònomes era la següent:

 

Comunitat Valenciana

La Conselleria de Sanitat de la Generalitat va confirmar l’existència d’un brot en Rafelbunyol, en la comarca de l’Horta Nord (València), i va xifrar en set els casos confirmats actius de Covid-19.

 

Sanitat va iniciar una busca pels primers tres casos que presentaven infecció activa per coronavirus, membres d’un mateix nucli familiar, i que va portar a ampliar l’estudi a possibles contactes en l’empresa a on treballen.

 

Catalunya

Des de la Generalitat de Catalunya consideren que el brot en una residència de Lleida està controlat, però advertixen que prendran una mesura «dràstica», com confinar la zona, si ho veuen necessari.

 

Este brot, en el que hi va haver 18 persones afectades, es va detectar el diumenge 14 de juny quan la fase de la desescalada ja permetia que els residents reberen visites de familiars.

 

Aragó

Les quatre comarques aragoneses que han tornat a la fase 2 de la desescalada per la pandèmia del coronavirus sumen 165 casos confirmats. El Butlletí Epidemiològic d’Aragó xifra en set els brots actius en les comarques de La Llitera, el Cinca Mitjà, Baix Cinca i Baix Aragó-Casp. En les comarques del Baix Cinca, Cinca Mitjà i La Llitera, en la província d’Osca, el número de persones infectades s’eleva a 139, mentres que en la del Baix Aragó-Casp, en la província de Saragossa, són 26.

 

La majoria de les persones infectades són asimptomàtiques, jóvens i treballen en empreses o explotacions hortofructícoles de la zona. S’ha investigat als seus contactes per aïllar a tots ells i evitar la propagació del Covid-19.

 

Andalusia

Andalusia registra cinc brots de coronavirus en fase de control o de busca, en les províncies de Màlaga, Granada, Cadis i Huelva, amb un total de 137 casos confirmats.

 

L’actualització de dades comptabilitza tres brots en fase de busca —estudi de contactes i realització de proves—: un en el districte sanitari de Màlaga amb 83 casos confirmats, vinculat al Centre d’Acollida d’Emergències i Derivació gestionat per Creu Roja; un altre en el districte metropolità de Granada amb 12 casos confirmats; i un tercer en el districte costa de Huelva amb nou casos confirmats.

 

A banda d’això, registra uns altres dos brots en fase de control —concloses les proves i l’estudi de contactes—: un en el Camp de Gibraltar amb 22 casos confirmats, vinculats a una pensió i la seu d’una ONG en Algesires —Cadis—, i un altre en el districte de Granada capital, amb 11 casos confirmats.

 

Canàries

En l’illa de Fuerteventura, que va estar diverses setmanes sense casos actius, es comptabilitzen en l’actualitat 32 positius que es corresponen amb alguns dels migrants arribats en pasteres interceptades en les últimes setmanes. Tots estos casos són importats i estan aïllats en una nau de Puerto del Rosario, la capital de l’illa, en bon estat.

 

País Basc

En Guipúscoa, el Govern Basc ha detectat un brot registrat en el municipi d’Orio que en total suma tretze casos positius per coronavirus. La consellera de Salut, Nekane Murga, ha informat que altres quatre casos podrien també estar relacionats amb el brot i es troben en estudi. Un dels casos de persones que han arribat a Euskadi a treballar o de visita temporal forma part dels casos en estudi per la seua possible relació amb el focus d’Orio.

 

Navarra

El Govern de Navarra va informar de dos brots, un en la comarca de Pamplona i un altre en la zona nord de Navarra. Segons les dades d’este mateix dijous, en l’últim dia la Comunitat Foral ha registrat nou casos positius, dos d’ells relacionats amb el brot de la zona nord que acumula 16 contagis i continua sent supervisat.

 

En este sentit, s’han intensificat les mesures de rastre de contactes estrets i proves PCR, arribant de moment a més d’un centenar de persones. A demés, este dijous s’han estés les proves a la plantilla d’un centre de treball de la zona, amb vora 150 empleats.

 

Galícia

En Lugo, concretament en el municipi de Xove de la comarca de Mariña, es van detectar huit casos positius. Tots ells pertanyen al cercle familiar en el que es va registrar el primer cas. Fins al moment, amb les proves fetes, es confirma l’existència de huit positius en Covid-19 —inclòs el cas inicial—, quatre negatius i 25 més pendents de resultat.

 

En La Corunya, en la comarca d’O Barbanza, es va detectar diumenge passat un brot amb nou afectats, encara que les autoritats sanitàries insistixen que està controlat.

 

Múrcia

En Múrcia, va ser detectat recentment un brot relacionat amb un vol procedent de Bolívia. Eren tres passatgers que van donar positiu i que, finalment, ha desencadenat un rebrot de 19 positius i 60 persones en quarantena en la Regió, segons l’últim balanç.

 

Hi ha un altre focus, amb dos casos, en el municipi de San Pedro del Pinatar, amb dos infectats d’una mateixa família, però no té l’entitat de brot. I, finalment, un immigrant arribat en pastera a Águilas va donar positiu, cosa que ha obligat a aïllar una vintena de policies nacionals i a altres deu persones. Però només hi ha un positiu, pel que tampoc és un brot.

 

Castella i Lleó

Este dijous, en Castella i Lleó es mantenen actius sis focus de nous contagis de Covid-19 i des de la Junta demanen que es mantinguen les precaucions, encara que de moment no es plantegen intensificar mesures de control en la Comunitat.

 

En concret, es tracta de brots registrats en dos residències de Valladolid i en l’Hospital Río Hortega —22 afectats— la setmana passada i tres nous focus en la província de Sòria, tots ells «localitzats i en estudi».

 

Extremadura

La persona que ha originat el brot de coronavirus en la localitat extremenya de Navalmoral de la Mata, que arriba ja als 20 casos confirmats de Covid-19 i altres 30 persones aïllades, es troba en parador desconegut i en busca i captura per les forces de seguretat. El brot detectat en Navalmoral de la Mata compta amb 20 persones confirmades de Covid-19, totes elles amb símptomes lleus, i altres 30 persones aïllades, repartides en sis vivendes.

 

Per este motiu, este brot «està bastant controlat» en este moment, segons el parer del conseller de Sanitat, qui ha assegurat que s’està fent un «seguiment molt estricte», després del que ha desmentit que la població de Navalmoral de la Mata estiga confinada, sinó que seguix en la «nova normalitat».

 

Comunitat de Madrid

A pesar de què en la regió madrilenya no s’ha informat de cap rebrot, el govern de la Comunitat ha restringit les visites a diverses residències de majors per nous casos de coronavirus. Concretament, es tracta de 36 geriàtrics amb accessos restringits este dijous en tota la regió, encara que nou d’ells podrien obrir pròximament.

 

Des de la Conselleria de Polítiques Socials assenyalen que estos casos són «puntuals i estan controlats» en coordinació amb la Conselleria de Sanitat i la majoria estan asimptomàtics.

Últimes notícies

El PSPV portarà a Fiscalia les entrades del Mundial que va usar Pérez Llorca

El PSPV-PSOE ha anunciat que remetrà a la Fiscalia Anticorrupció les entrades de la final del Mundial de futbol a Nova York que va usar el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, per a aclarir qui les va gestionar i si hi ha indicis de delicte.

Llanos assegura que Vox presentarà els millors candidats i aspira a més diputats valencians

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, confia a augmentar el nombre de diputats el 29 de novembre i promet llistes amb els millors candidats, especialment a la Comunitat Valenciana. El dirigent vincula este objectiu a la seua crítica frontal al Govern de Sánchez, al qual acusa de corrupció i de gestionar mal els recursos.

Els clubs de l’Eurolliga tomben l’oferta de la NBA per a una lliga conjunta a Europa

La majoria de clubs propietaris de l’Eurolliga han rebutjat una proposta de la NBA per crear una nova competició conjunta a Europa, tot i mantindre oberta la porta a futures negociacions. La prioritat actual passa per convertir les llicències en franquícies i ampliar el torneig de 13 a 24 equips.

Mompó dona per fet eleccions autonòmiques en maig de 2027 si no hi ha avançament

Vicent Mompó assegura que, si no hi ha cap situació excepcional, les eleccions autonòmiques de la Comunitat Valenciana se celebraran en maig de 2027 i carrega contra la gestió del Govern central.

Mompó demana que el 9 d’Octubre estiga per damunt de qualsevol reivindicació

Vicent Mompó defensa que el 9 d’Octubre i les senyes d’identitat valencianes han d’estar per damunt de colors polítics i protestes, en referència a l’acampada per la vivenda a València.

Bernabé retreu a la Diputació que espere ara per a demanar ajuda pel Teatre Principal

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha garantit que l’Executiu central donarà suport a les administracions que ho demanen, però ha retret a la Diputació de València que no iniciara abans la rehabilitació del Teatre Principal, tancat per problemes de seguretat.

Avís groc per fortes pluges esta matinada a València, Alacant i sud de Castelló

Aemet ha activat per a esta matinada l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora a València, Alacant i litoral sud de Castelló. Hui dimarts també hi ha avís groc al nord de Castelló per ruixats intensos i tempestes amb possible granís.

Pastor assegura que tots els candidats del PPCV per al 29N són bons i alaba la seua cantera

Fernando Pastor, síndic del PP en Les Corts, defensa que tots els possibles caps de llista del PPCV per al 29N són bons i critica el perfil del ministre Óscar Puente com a aposta del PSOE per Alacant.