Recursos per a protegir les víctimes de la guerra d’Ucraïna del tràfic d’éssers humans

El Consell General del Poder Judicial posa a la disposició dels ciutadans i professionals dels sectors implicats diferents recursos dirigits a previndre i erradicar el tràfic d’éssers humans, un fenomen criminal que en aquest moment preocupa de manera especial per la fugida massiva de persones a través de les fronteres d’Ucraïna, en la seua majoria dones i xiquets, a conseqüència de la invasió russa.

Segons el Conveni de Varsòvia (2005), la tracta, és “una greu vulneració de drets humans que comporta l’explotació de les persones que són sotmeses a aquesta, la privació de llibertat i de l’exercici de drets fonamentals i, molt sovint, alts nivells de violència”.

La labor que desenvolupa l’òrgan de govern dels jutges a través de la seua Comissió d’Igualtat i de l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere té com a principal objectiu ajudar a les víctimes del tràfic facilitant el seu accés a la Justícia, així com l’àgil tramitació dels procediments que se seguisquen per aquests fets en els òrgans judicials.

Amb aquesta finalitat, s’ha decidit publicar una nova edició de la “Guia de criteris d’actuació judicial enfront del tràfic d’éssers humans”, elaborada per un grup multidisciplinari d’experts coordinat per la Comissió d’Igualtat i integrat per membres de les carreres judicial i fiscal, lletrats de l’Administració de Justícia, agents dels cossos i forces de seguretat de l’Estat, psicòlegs forenses i professionals pertanyents a entitats especialitzades en la defensa i assistència a les víctimes del tràfic.

La guia es va llançar el novembre de 2018 amb el propòsit de convertir-la en una eina de suport per a afrontar el tractament policial i judicial d’aquest complex fenomen criminal, per a conéixer millor com detectar la seua existència i quina és la perspectiva més eficaç per al seu abordatge i l’especial tractament que necessiten les seues víctimes.

La guia aborda, la tracta tant des de la perspectiva dels drets humans com des d’una perspectiva de gènere i consta de quatre grans apartats: la descripció del tràfic com a activitat delictiva; la protecció penal; la protecció administrativa; i la cooperació judicial internacional en la lluita per a la seua detecció i erradicació.

En l’àmbit de la lluita contra el tràfic d’éssers humans, igual que en altres matèries, l’òrgan de govern dels jutges fa un important esforç dirigit a la formació de la Carrera Judicial. Per això, el tràfic d’éssers humans forma part del programa de formació que reben els alumnes de l’Escola Judicial i és objecte també de cursos impulsats pel servei de Formació Contínua del CGPJ sobre la naturalesa d’aquest fenomen criminal, el dret d’asil, l’estrangeria, la immigració, entre altres. Així mateix, s’organitzen jornades de trobada entre jutges i magistrats per a l’anàlisi i unificació de criteris.

Col·laboració amb la Comissió Europea

L’òrgan de govern dels jutges col·labora en la difusió d’un vídeo informatiu elaborat per la Comissió Europea perquè les persones refugiades que fugen de la guerra d’Ucraïna eviten caure víctimes d’unes organitzacions criminals que aprofiten la seua situació d’extrema vulnerabilitat per a atrapar-les en les seues xarxes.

El 90 per cent dels refugiats de la guerra d’Ucraïna són dones i xiquets, de la mateixa manera que el 90 per cent de les víctimes del tràfic són també dones i xiquetes a les quals se sotmet a explotació sexual. L’explotació sexual és només una de les modalitats del tràfic; existeixen altres com la tracta amb finalitats d’explotació laboral, per a la mendicitat, per a la realització d’activitats delictives, per al tràfic d’òrgans, trànsit de xiquets i xiquetes, adopcions il·legals o gestació subrogada forçosa.

El vídeo de la Comissió Europea, disponible en tres idiomes (anglés, ucraïnés i rus), alerta als refugiats de l’existència de les xarxes de tràfic i conté recomanacions relatives a l’ús de mitjans de transport, lliurament de documentació, ofertes de treball, entre altres advertiments amb les quals tracta de garantir la seua seguretat.

Participació

El CGPJ participa també de manera activa, a través de l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere i de la Comissió d’Igualtat, en fòrums i seminaris internacionals. El mes de maig passat, representants de l’òrgan de govern dels jutges van assistir al seminari “Solidaritat de la UE amb Ucraïna: protegir les persones que fugen de la guerra”, i està prevista també l’assistència de membres de la institució a diferents reunions que tindran lloc en dates pròximes.

Una representació del CGPJ serà present el pròxim 22 de juny en la reunió de seguiment a Espanya contra el tràfic d’éssers humans, on s’abordarà l’anàlisi de la situació en relació amb l’arribada al nostre país de persones desplaçades a conseqüència de la guerra a Ucraïna.

Els dies 29 i 30 de juny se celebrarà a Viena la XII reunió del Grup de Treball sobre el Tràfic de Persones, convocat per l’Oficina de Nacions Unides contra la Droga i el Delicte (UNODC) en la també està prevista la presència del CGPJ a través dels seus representants.

Finalment, el CGPJ col·laborarà en la visita d’avaluació a Espanya del Grup d’Experts en la lluita contra el Tràfic d’Éssers humans del Consell d’Europa (GRETA), que tindrà lloc entre el 4 i el 8 de juliol. A més de la Comissió d’Igualtat i l’Observatori, participaran membres de l’Escola Judicial amb la finalitat d’exposar l’esforç que es realitza en la formació i sensibilització de la Carrera Judicial tant en formació inicial com en formació contínua.

Últimes notícies

Nit històrica del Valencia Basket a l’Euroliga amb 111 punts al Baskonia

El Valencia Basket ha aconseguit la millor anotació de la seua història en l’Euroliga en sumar 111 punts davant el Kosner Baskonia en la segona jornada (111-88). Un triple final de Dylan Osetkowski ha fixat el nou rècord, que supera els 108 punts signats al febrer a Vitòria.

El Valencia Basket esclafa el Baskonia amb una exhibició a l’Eurolliga (111-88)

El Valencia Basket ha passat per damunt del Kosner Baskonia al Roig Arena (111-88) en la segona jornada de l’Eurolliga, amb un joc molt més ràpid i contundent que el del conjunt basc.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges al nord de Castelló este dijous

Aemet ha activat per a este dijous a la vesprada l’avís taronja al nord de Castelló per pluges que poden arribar a 100 l/m2 en poques hores, i el nivell groc s’estén a València i al sud de la província castellonenca per ruixats intensos i tempestes.

La defensa d’Emilio Argüeso denuncia al CGPJ per no comunicar-li l’arxiu de les queixes contra la jutgessa de la DANA

La defensa de l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso ha denunciat davant el Defensor del Poble que el CGPJ haja fet públic a la premsa l’arxiu de les seues queixes contra la jutgessa de la DANA de Catarroja sense notificar-li formalment la resolució. Anuncien que impugnaran la decisió quan tinguen accés a l’acord complet.

Buñol reconeix Màxim Huerta com a Fill Adoptiu per la seua trajectòria cultural

El Ple de l’Ajuntament de Buñol ha nomenat l’escriptor i exministre de Cultura Màxim Huerta Fill Adoptiu del municipi, en reconeixement al seu vincle personal i a la seua aportació a la vida cultural local. El guardó destaca també el paper de la Llibreria de Doña Leo com a focus literari i motor de la Festa del Llibre.

El decret Mari Carmen, entre els titulars i la realitat de l’habitatge

Albert Llueca valora el decret Mari Carmen com a resposta a la crisi residencial i a la necessitat d'un habitatge digne.

La IA impulsa la transformació del teixit empresarial valencià, segons Jordi Sevilla

L’exministre Jordi Sevilla ha destacat a València la transformació del teixit empresarial valencià gràcies a la intel·ligència artificial i la digitalització, i ha advertit d’un cicle econòmic menys generós. Íñigo de la Serna ha reclamat reformes estructurals i més educació i formació per a reforçar la productivitat i la competitivitat d’Espanya i d’Europa.

València distingix Ceuta i els futbolistes valencians campions del món

El ple de l'Ajuntament de València ha aprovat els Honors i Distincions de 2026, amb una Medalla d'Honor excepcional per a Ceuta i títols per als futbolistes Ferran Torres i Alejandro Grimaldo, campions del món amb Espanya.