23.3 C
València
Divendres, 13 juny, 2025

Xiquets xicotets en l’aigua: els jupetins, la protecció més eficaç

Amb l’estiu recentment iniciat, cal lamentar ja la defunció de 17 menors d’edat per ofegament en espais aquàtics. Les causes són molt variades, però no és rar que tinguen a veure amb flotadors i altres productes inflables, com a animals per a muntar-se damunt o xicotetes piscines portàtils, adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).

En el cas concret de les ajudes a la flotabilitat per a menors que encara no saben nadar, OCU recomana prioritzar un jupetí concorde a la talla del xiquet, tant pel seu millor ajust com perquè deixa els braços lliures. Les bambolles són útils quan ja es té pràctica en la posició de natació, però és vital ajustar-la en la part més alta del cos, lluny de la cintura, per a evitar que el xiquet puga donar-se la volta i quedar boca avall en l’aigua.

- Advertisement -Telegram València Diari

Els maneguets, encara que són més senzills de col·locar, són més incòmodes per als xiquets; i tenen el risc d’eixir-se si no es col·loquen prop del muscle. Altres ajudes són les bandes pectorals o els swimtrainer, però tots dos solen ser complicats d’usar; és imprescindible comptar amb unes bones instruccions.

Els uns i els altres han de comptar amb sivelles de doble tancament i, en cas que siguen inflables, tindre doble cambra d’aire i una vàlvula anti-retorn perquè, encara oberta, retinga el 75% de l’aire, passats dos minuts.

OCU també adverteix que la majoria dels flotadors es consideren joguets aquàtics, per la qual cosa no estan obligats a complir unes normes bàsiques de flotabilitat. I el mateix ocorre amb gran part d’altres tipus d’inflables, com els matalassets, els vaixells i les figures d’animals. Només han d’usar-se en zones on el xiquet done suport a les plantes dels peus; mai en la mar, ja que el corrent podria arrossegar-li cap a dins. Convé a més evitar saltar sobre ells, ja que és fàcil que isquen disparats i el xiquet caiga en una mala postura, podent colpejar-se amb la vorada de la piscina o una roca en un riu.

De la mateixa manera, l’organització OCU recorda el risc associat a l’ús de piscines inflables. Els xiquets han d’estar vigilats en tot moment per un adult, encara que sàpien nadar. Una relliscada, un colp o un tall de digestió poden causar una pèrdua de coneixement. En aquests casos, són suficients 30 cm de profunditat per a ofegar-se; és més, un bebé pot ofegar-se en menys de 10 cm de profunditat en tot just 20 segons.

Finalment, en el cas de les piscines inflables, OCU desaconsella col·locar-la en una terrassa: el forjat està pensat per a suportar un pes de 200 kg/m², que equival a una piscina de tot just 20 cm de profunditat que ocupara la mateixa superfície. I a això cal sumar després el pes dels xiquets i els adults.

Últimes notícies

El Consell retrau a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer per no activar sirenes d’emergència el 29 d’octubre

El Consell denuncia que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) va incomplir la llei durant la dana del 29 d'octubre al no comptar amb sirenes d'emergència en la presa de Forata, la qual cosa va agreujar la gestió de la crisi.

Presó provisional per a jove acusat d’homicidi després de batussa mortal a Villena

Un jove de 23 anys ha sigut ingressat a la presó provisional sense fiança després de la mort d'una dona a Villena en una baralla entre famílies. Altres tres detinguts van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’impacte limitat de la DANA en el crèdit a famílies i empreses segons el Banc d’Espanya

El Banc d'Espanya assenyala que la DANA d'octubre de 2024 va afectar només el 0,3% del crèdit a llars i empreses, pujant a l'1% en zones més danyades, principalment a València.

Banc d’Espanya estima un impacte limitat en crèdits a llars i empreses després de la DANA d’octubre

El Banc d'Espanya assenyala que la DANA del 29 d'octubre va afectar en un 0,3% al crèdit total a Espanya, arribant a l'1% en les zones més afectades, amb un impacte significatiu a la província de València.

Suspensió a Madrid-Chamartín per eixida d’eix en locomotora interromp alta velocitat

Una locomotora ha eixit de la via en l'estació de Madrid-Chamartín causant una suspensió temporal en els servicis d'alta velocitat amb destinacions al nord, Galícia i la Comunitat Valenciana.

Detingut a València per conduir una moto robada sense carnet i baix efectes de drogues

Un home va ser detingut a València després de fugir conduint una motocicleta robada sense carnet i sota els efectes de cocaïna, amfetamina i metamfetamina.

Reanimen amb èxit a una dona de 69 anys després de ser rescatada inconscient a la platja de Ponent a Benidorm

Una dona de 69 anys va ser reanimada després de ser rescatada inconscient a la platja de Ponent, Benidorm. L'equip mèdic va aconseguir estabilitzar-la i traslladar-la a l'hospital.

La Guàrdia Civil busca a home que va agredir brutalment a la seua parella a Torrent, València

La Guàrdia Civil busca a un home després d'agredir greument a la seua parella i deixar-la tancada amb les seues filles menors en una masia de Torrent, València.