FACUA denuncia 8 supermercats per preus idèntics a les marques blanques d’oli d’oliva

Huit de les principals cadenes de supermercats i hipermercats han pujat al novembre un 9% les ampolles d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques blanques, que ja fa tres mesos que tenen preus idèntics o amb una variació que no súpera 1 cèntim. Així ho posa de manifest una anàlisi realitzada per FACUA-Consumidors en Acció (veure taules).

Es tracta de pujades que no responen a increments de preus en origen i posen de manifest una estratègia paral·lela de fixació de preus que l’associació ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè obre una investigació i intente esbrinar si hi ha un pacte entre les grans cadenes de distribució.

A dia de hui, el preu de l’ampolla d’1 litre d’oli d’oliva verge extra és idèntic a les marques blanques d’Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona. Passa el mateix amb els envasos de 3 litres i en els de 750 mil·lilitres la diferència màxima és de només 1 cèntim. Pel que fa als olis d’oliva verge, els preus també estan calcats a les ampolles d’1 i 3 litres de les cadenes que els comercialitzen sota marques pròpies.

Denúncia davant del Ministeri de Consum

FACUA adverteix que, més enllà de la possible existència d’un pacte de preus contrari a la llei de defensa de la competència, les pujades paral·leles en què han incorregut les grans cadenes a les seues pròpies marques d’oli d’oliva poden representar també increments il·legals als marges de benefici. I és que el reial decret llei pel qual es va aprovar la rebaixa de l’IVA vigent fins a final d’any prohibeix a l’article 72 pujades de marges als aliments afectats per la mesura.

Per este motiu, l’associació també ha denunciat les pujades davant del Ministeri de Consum, al qual fa mesos que trasllada increments de preus en aliments afectats per la rebaixa de l’IVA per tal que inicie una investigació. La llei general per a la defensa dels consumidors tipifica com a infracció a l’article 47 els augments de preus que vulneren limitacions establertes per la legislació, per la qual cosa el ministeri té competències per sancionar-les.

Els preus, idèntics

Les anàlisis de FACUA posen de manifest que a començaments de novembre, les huit cadenes de distribució denunciades venen l’envàs d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques pròpies a 9,25 euros. Un 9% més car que al setembre i l’octubre, quan Dia, Eroski, Hipercor i Mercadona l’oferien a 8,50 euros, mentre que Alcampo, Aldi, Lidl i Carrefour el tenien a 8,49 euros.

En el cas de l’ampolla de verge extra de 750 ml, Alcampo i Carrefour ho venen este mes per 7,59 euros i les altres sis cadenes a 7,60 euros. Al setembre i l’octubre, totes ho tenien a 7,15 euros.

Quant a l’envàs de verge extra de 3 litres, també hi ha coincidència a les marques pròpies de les cinc cadenes que ho ofereixen: 27,60 euros a Dia, Eroski i Mercadona i 27,59 euros a Aldi i Lidl. Este mes, les cinc han pràcticament igualat el preu, amb una diferència màxima d’un cèntim, després que a l’octubre el Dia el vengués a 23,40 euros i la resta a 24,99 o 25,00 euros.

També els olis d’oliva verge

Amb els olis d’oliva verge de les marques de les cadenes passa el mateix. Aldi, Dia, Carrefour, Hipercor, Lidl i Mercadona ofereixen esta varietat en ampolles d’1 litre i les sis han fixat el preu este mes a 8,25 euros.

Així mateix, els quatre supermercats que també tenen envasos de 3 litres de les seues marques els venen al novembre a preus pràcticament idèntics: Aldi i Lidl a 24,59 euros i Dia i Mercadona a 24,60 euros.

Últimes notícies

Pedro Martínez fa història com a tècnic amb més partits al València Basket

Pedro Martínez es convertix en l'entrenador amb més partits dirigits del València Basket en l'ACB i completa una nit de rècords per al club taronja en la Lliga Endesa.

El València Basket reforça el seu domini a Espanya amb set dels últims nou títols

El València Basket conquista la Copa de la Reina davant el Hozono Global Jairis i confirma un cicle guanyador amb set dels últims nou títols nacionals disputats en tres temporades.

El València Basket prolonga el seu domini amb una altra Copa de la Reina

El València Basket conquista la Copa de la Reina després de véncer al Hozono Global Jairis i reforça una etapa de domini en el bàsquet espanyol amb set dels últims nou títols nacionals.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.