15 C
València
Divendres, 19 desembre, 2025

Tudi Torró renuncia al seu càrrec com acadèmica de l’AVL

L’acadèmica Tudi Torró ha renunciat per motius personals al seu càrrec en l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Nascuda a Ontinyent, Tudi Torró fou elegida acadèmica pel Ple de l’AVL el 8 de novembre del 2019, en substitució de Carme Miquel, i va prendre possessió del càrrec el 17 de gener del 2020.

Tudi Torró era, des de juliol del 2022, presidenta de la Secció de Foment de l’Ús del Valencià i sota la seua presidència s’ha creat –amb el format actual–  el Premi Carme Miquel per a fomentar l’ús de la llengua pròpia en l’àmbit escolar.

Els guardons de la segona edició, als quals es van presentar més de vint projectes de tot el territori valencià, es van lliurar el 2 de desembre de l’any passat en el Monestir de Sant Miquel dels Reis. Recentment, va presentar els resultats de l’«Enquesta sobre  el coneixement i l’ús del valencià i les actituds lingüístiques al Baix Vinalopó».

La seua preocupació pel valencià a les comarques del sud ha sigut una constant durant els quatre anys de treball a l’Acadèmia. Un exemple d’esta implicació per a millorar l’ús i el coneixement de la llengua és el projecte «Teixim llaços des del sud del sud», una iniciativa ─en col·laboració amb l’associació El Tempir─ que pretén desmuntar prejudicis lingüístics en les comarques del sud i recuperar i dignificar la valencianitat històrica del Baix Segura.

Diplomada en professorat d’EGB, especialitat en Ciències Humanes (1976) i  llicenciada en Filosofia i Lletres (Filologia Valenciana) per la Universitat d’Alacant (1988), Tudi Torró és un referent en el món de l’ensenyament.  «Vinc del món educatiu i sempre m’he considerat una gestora de l’educació, amb la pedagogia com a far, i una activista lingüística per a fer del valencià el vehicle comunicatiu en tots els espais formals on m’he trobat», es definix la ja exacadèmica.

Al llarg de la seua trajectòria professional, Torró ha compatibilitzat la docència amb l’assumpció de diferents càrrecs en l’Administració. Fou coordinadora per a l’Ensenyament del Valencià de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (1983-1986); assessora didàctica per l’ensenyament en valencià de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (1986-1989): inspectora d’Educació de la Conselleria d’Educació (1990-2015) i directora territorial d’Educació d’Alacant (2015-2019). Així mateix, del 2002 al 2009 fou presidenta de l’Associació d’Inspectors d’Educació del País Valencià, i del 2003 al 2014, membre del Consell Escolar Valencià.

“La suma d’una experiència valuosa, lligada a la reflexió docent sobre la immersió lingüística, que ha expressat en nombrosos articles i publicacions de prestigi dins de l’àmbit educatiu, l’han feta mereixedora de premis ben prestigiosos com el de la Federació Escola Valenciana (2009) o el Vicent Ventura (2014), entre molts altres”, assenyalen des de l’AVL.

Últimes notícies

Ortí anuncia reforç de llengua i matemàtiques en Primària i canvis en ESO i Batxillerat

La consellera Carmen Ortí ha presentat el seu full de ruta amb un reforç de llengua i matemàtiques en Primària i ajustos curriculars en ESO i Batxillerat. També ha detallat mesures de convivència, suport a la salut mental, modernització universitària i més impuls a la cultura i el patrimoni

Pérez Llorca diu que va saber ahir de la investigació a l’alcalde de Jérica per agressió sexual

Pérez Llorca ha assegurat que va conéixer ahir la investigació a l'alcalde de Jérica per presumpta agressió sexual a dos menors i que el PP va actuar immediatament amb la suspensió de militància i el cessament com a assessor. La causa s'instruïx a Segorbe amb mesures cautelars vigents.

Augmenten un 22,5% les dones que renuncien a declarar contra el seu agressor: 5.480 en el tercer trimestre

La dispensa legal per a no declarar es va usar per 5.480 dones entre juliol i setembre, el 11,5% del total de víctimes. Denúncies i víctimes van pujar lleument.

Mercadona dona una setmana extra de vacacions a la seua plantilla i anuncia una paga extraordinària en 2026

Mercadona ha acordat una setmana més de vacacions per als seus 110.000 empleats i una paga extraordinària al març de 2026. Les mesures, amb un impacte de 380 milions, eleven a 37 dies el descans anual des de 2026 a Espanya i Portugal i se sumen a la retribució variable.

El Consell anima a consumir carn de porc per Nadal i aprova mesures contra la pesta porcina africana

El Consell ha cridat a consumir carn de porc per Nadal en subratllar que la pesta porcina africana detectada a Catalunya és silvestre i no es transmet a humans. A més, ha aprovat un decret llei amb 6 milions i ajudes de 40 euros per senglar per a reforçar el control i la vigilància en tota la Comunitat

El Consell amplia fins al 28 de febrer de 2026 el termini de baixa definitiva dels cotxes afectats per la dana

El Consell ha aprovat una pròrroga fins al 28 de febrer de 2026 per a tramitar la baixa definitiva dels vehicles sinistrats en la dana del 29 d'octubre de 2024 que van rebre ajudes urgents.

Desallotjats del bloc 8 de Sant Antón acudixen al ple d’Elx per a exigir solucions

Veïns del bloc 8 de Sant Antón, desallotjat per risc estructural, han acudit al ple de pressupostos d'Elx per a reclamar accés als seus estris i una resposta clara.

Aemet preveu en la Comunitat Valenciana el nadal més fred des de 2010

Aemet preveu que Nadal de 2025 en la Comunitat Valenciana siga la més freda des de 2010 per l'entrada d'aire fred, amb clar contrast respecte a anys recents.