Els activistes de Greenpeace absolts a València després de cinc anys d’incertesa

Un jutjat de València ha absolt els 11 activistes de Greenpeace acusats de desordes públics agreujats per una acció al port de Sagunt en 2021. L’organització ha celebrat que es reconega el caràcter pacífic de la protesta i ha defensat que mai s’hauria hagut d’arribar a juí per estos fets.

Segons la resolució judicial, en els fets jutjats no s’han apreciat ‘actes de violència o intimidació idonis per a alterar greument la pau pública en els termes exigits pel tipus penal’. Este criteri coincidix amb el que ja van exposar durant el juí els testimonis de la acusació i també de la defensa.

La directora executiva de Greenpeace Espanya i Portugal, Eva Saldaña, ha expressat la satisfacció de l’organització per la decisió. ‘Hui respirem amb immens alleujament i alegria, però també amb la convicció intacta que mai debíem arribar fins ací’, ha afirmat.

Per a Saldaña, ‘esta sentència és la victòria d’11 persones valentes que han suportat cinc anys d’injusta incertesa per alçar-se pacíficament davant dels combustibles fòssils que ens estan literalment matant’. Ha subratllat així l’impacte personal que ha tingut el procés sobre els activistes i el context de protesta climàtica en què es van produir els fets.

‘L’absolució no és només un triomf per a Greenpeace: és una victòria col·lectiva que frena la criminalització de l’activisme i reforça el dret a la protesta en un moment crític per a la democràcia’, ha assegurat també la responsable de l’organització. Segons ha afegit, ‘la protesta pacífica és una ferramenta imprescindible per a defensar els nostres drets i el nostre futur’.

Saldaña ha remarcat que, amb esta decisió, ‘hui la Justícia confirma que la dignitat no es criminalitza‘. Al mateix temps, ha avisat que l’organització mantindrà la seua línia d’acció: ‘Seguirem alçant la veu i actuant cada vegada que faça falta’.

Impacte de la sentència en l’activisme ecologista

Greenpeace ha informat que els activistes han viscut la resolució amb una gran emoció, després de més de cinc anys de procés i d’incertesa davant d’un juí que, segons l’organització, ‘mai debia haver-se celebrat’. L’absolució posa fi a una etapa prolongada en què s’han enfrontat a possibles penes de presó per una acció que consideraven plenament legítima.

La Fiscalia havia sol·licitat inicialment per a cadascun d’ells una pena de cinc anys de presó. Posteriorment va rebaixar la petició fins a dos anys i sis mesos per activista. Greenpeace, no obstant això, ha mantingut en tot moment que els fets no eren constitutius de delicte i que el procediment atacava directament el dret a la protesta pacífica i les llibertats de tota la societat.

En el mateix comunicat, l’organització ha destacat també el suport internacional rebut. La relatora especial de l’ONU sobre el dret a la llibertat de reunió pacífica i d’associació, Gina Romero, ha celebrat la notícia i s’ha congratulat del sentit de la sentència. A més, ha recordat que ‘seguirà atenta a totes les estratègies per a fer mal el dret a la protesta’.

Per a Greenpeace, el pronunciament judicial servix com a fre a la tendència a portar davant dels tribunals accions de desobediència civil no violenta relacionades amb la defensa del clima. L’organització confia que este cas marque un precedent sobre com s’han de valorar legalment les protestes pacífiques en contextos de reivindicació social i ambiental.

Últimes notícies

Diversos veïns atesos per fum en l’incendi d’un edifici a San Vicente del Raspeig

Diversos veïns han hagut de ser atesos per intoxicació de fum després d’un incendi en un edifici de quatre altures al nucli urbà de San Vicente del Raspeig, a la província d’Alacant.

Oporto es quedarà amb l’eixida de The Ocean Race a partir de 2030 i rellevarà Alacant

Oporto serà la nova seu mundial de The Ocean Race des de 2028 i acollirà les eixides de 2030, 2034 i 2038, mentres Alacant manté la partida de 2027 i negocia la seua continuïtat amb la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament.

Sanitat generalitzarà la prescripció diferida d’antibiòtics per a evitar tractaments innecessaris

L’Aemps està treballant amb les comunitats autònomes per a estendre la prescripció diferida d’antibiòtics i retirar les caixes de 30 comprimits en 2027, amb l’objectiu de reduir el consum injustificat i frenar les resistències.

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h al nord de Castelló este dijous

L’Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per vent en la mitat nord de Castelló, amb ratxes que poden arribar als 80 km/h.

Avis de ruixats i tronades fortes de bon matí a la Comunitat Valenciana

Este dimecres s’esperen cels nuosos a la Comunitat Valenciana, amb ruixats i tronades localment fortes de matinada i a primeres hores, i temperatures lleugerament més baixes.

Les pluges deixen fins a 8,4 l/m² a l’interior de la província de València en huit hores

Les precipitacions de la nit han afectat sobretot comarques interiors de la província de València, amb màxims de 8,4 l/m² a Castielfabib. Aemet ha activat l’avís groc a València, Alacant i el sud de Castelló per possibles ruixats intensos amb tronades i granís.

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.