Mastodon
23.6 C
València
Divendres, 19 setembre, 2025

Acomiada a 3.800 treballadors i eixirà d’Espanya el 29 de novembre

 

Deliveroo deixarà d’operar a Espanya el pròxim 29 de novembre. La multinacional britànica de repartiment de menjar a domicili ha comunicat aquest dijous la seua marxa, ja avançada a l’estiu, després d’acabar el procés de consulta interna entre els seus empleats, explica.

La decisió aconsegueix a uns “3.800 empleats“, al voltant de 100 persones d’estructura i la resta, repartidors (riders). Els treballadors han sigut inclosos en un procediment d’acomiadament col·lectiu, expliquen fonts coneixedores de l’ERE.

L’acord aconseguit reconeix la laboralitat dels riders i recull que els treballadors rebran una indemnització de 45 dies de salari per any de servei, amb una quantia mínima garantida de 1.000 euros en cas de no aconseguir aquest import mitjançant l’antiguitat i el salari.

L’empresa va anunciar la seua intenció d’eixir del país el passat estiu, poc abans de l’entrada en vigor de l’anomenada Llei Rider, que obliga a contractar laboralment els repartidors. La seua eixida s’explica també per una qüestió de competència en un mercat en el qual estava en desavantatge respecte a altres companyies, com Glovo i Uber Eats, entre altres.

Per a aconseguir i mantindre una posició de mercat de primer nivell a Espanya, va explicar Deliveoo, es requeriria un nivell d’inversió “molt elevat” amb un rendiment potencial “molt incert” a llarg termini que podria afectar la viabilitat econòmica del mercat per a la companyia.

 

“3.871 companys sense treball”

 

Gustavo Gaviria, portaveu de Repartidors Units, associació que defensa que els riders es mantinguen com a autònoms, reitera la connexió entre la nova legislació i el tancament de Deliveroo a Espanya declarava en el diari la Raó: “Hi ha condicions a nivell regulador que propicien l’eixida. Si arriben cinc empreses noves de repartiment a Espanya, és evident que no es van perquè no haja comprat. La ‘Llei Rider’ ha tingut un paper determinant en la no aposta dels inversors de Deliveroo per Espanya, deixant amb això a 3.871 companys sense treball, la perduda de treballs més massiva del sector fins al moment, mentre que entre les noves empreses Rocket, Gorillas i Gettir no creen juntes ni 1000 llocs”.

 

“Una taula de salvació per a molts durant la pandèmia”

 

“Volem donar les gràcies a tots els ‘riders’ i restaurants que han treballat amb Deliveroo a Espanya, així com als nostres meravellosos clients. L’empresa s’enorgulleix d’haver comptat amb alguns dels millors restaurants d’Espanya com a socis i d’haver col·laborat amb milers de riders que han treballat intensament per a portar als espanyols milions de deliciosos menjars des de 2015, fins i tot d’haver sigut una taula de salvació per a molts d’ells durant la pandèmia”, ha explicat la plataforma de ‘delivery’. 

Deliveroo ha agraït el “talent” dels seus empleats als quals ha volgut “donar-los les gràcies pel seu compromís amb l’empresa i per tot el que han fet” en aquests anys en el mercat nacional.

Al juliol, la plataforma va explicar que aquesta proposta de posar fi a les operacions a Espanya reflectia la seua intenció de centrar les inversions i els recursos en els altres mercats en els quals opera, continuant amb el creixement de la seua xarxa de consumidors, de socis de restaurants i supermercats, així com de ‘riders’, i ampliant la seua quota de mercat tant en noves ciutats com en ciutats en les quals ja desenvolupa la seua activitat.

A més, va avançar que en el cas que es posara fi a les seues operacions s’asseguraria que els repartidors i els seus empleats disposara d’un adequat paquet de compensació que complisca amb totes les normatives i la legislació local. “Ens complau haver acordat paquets de compensació adequats tant per a ells com per als ‘riders'”, ha assegurat aquest dijous.

Deliveroo, que opera actualment en 12 mercats de tot el món, abandona el mercat nacional on comptava ja amb més de 10.000 partners a Espanya, després que aterrara en 2015.

 

La nova llei de riders

 

El Ministeri de Treball i Economia Social, CCOO i UGT i les organitzacions empresarials CEOE i Cepyme van aconseguir un acord el mes de març passat per a regular la situació laboral dels treballadors que reparteixen o distribueixen qualsevol producte a través de plataformes digitals.

En el text acordat es reconeixia la presumpció de laboralitat dels treballadors que presten serveis retribuïts de repartiment a través d’empreses que gestionen aquesta labor mitjançant una plataforma digital, en línia amb la sentència que va dictar el Tribunal Suprem el setembre de 2020, en la qual establia que els repartidors són treballadors per compte d’altri i no autònoms.

A més, l’acord, que se circumscriu al col·lectiu de repartidors, contempla que la representació legal dels treballadors haurà de ser informada de les regles que tanquen els algorismes i els sistemes d’intel·ligència artificial que poden incidir en les condicions laborals per les quals es regeixen les plataformes, incloent-hi l’accés i manteniment de l’ocupació i l’elaboració de perfils.

En concret, el text diu que es recollirà en l’Estatut dels Treballadors que les empreses hauran d’informar dels paràmetres, regles i instruccions en els quals es basen els algorismes o sistemes d’intel·ligència artificial que afecten la presa de decisions que poden incidir en les condicions de treball, l’accés i el manteniment de l’ocupació, inclosa l’elaboració de perfils.

Últimes notícies

Els enginyers de camins sostenen que executar les infraestructures previstes hauria reduït les víctimes de la DANA

José Trigueros va defendre al Senat que, d'haver-se executat les obres previstes, la DANA de 2024 hauria causat menys víctimes i danys. Va reclamar preses, desviaments, tràmits més àgils, neteja de llits i alertes per a reforçar la resiliència a València i les conques mediterrànies.

Activistes exigixen a València un embargament d’armes a Israel i el registre d’un vaixell

Desenes de persones protesten davant el Port de València per a demanar un embargament integral al comerç d'armes amb Israel i la immobilització i inspecció d'un vaixell. La denúncia assenyala escales a València, Barcelona i Algesires i reclama controls sobre material de defensa i de doble ús.

SOS Desapareguts demana a Bernabé coordinació entre Govern i Consell després de la DANA

Joaquín Amills reclama a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, que l'Executiu central i la Generalitat treballen de manera conjunta i sense polititzar la reconstrucció. També posa el focus en la salut mental dels afectats.

Detinguda pel presumpte escanyament d’una amiga amb un cable d’aspiradora a Benidorm

Una dona britànica de 64 anys va ser arrestada a Benidorm pel presumpte escanyament d'una amiga, de 66, amb el cable d'una aspiradora. La investigació seguix oberta després de l'avís d'una tercera turista al 112.

El Campello demana col·laboració per a identificar als responsables d’un abocament altament contaminant

L'Ajuntament del Campello sol·licita ajuda per a localitzar als autors d'un abocament de panells de fibra de vidre en la partida de Oñate. La Policia Local investiga i la sanció pot aconseguir 30.050 euros.

Tots a una Veu exigix coordinació i més inversió a la comissionada de la DANA

Tots a una Veu demana a la comissionada de la DANA, Zulima Pérez, un pla coordinat amb la Generalitat que fixe terminis, finançament i mesures de prevenció. L'entitat reclama formació ciutadana, ajustos en la gestió d'emergències i evitar triomfalismes i inauguracions per separat.

Toni Pérez lamenta la visita de Sánchez: sense tren a l’aeroport ni segona pista

El president de la Diputació d'Alacant titlla de decebedora la visita de Pedro Sánchez a l'aeroport i denúncia que no hi haja compromisos per al tren ni per a una segona pista.

La Generalitat bateja el viaducte d’accés a Torrent com a pont de la Comunitat de Madrid

La Generalitat canvia de nom el viaducte de la CV-403 que creua el barranc de Poio, a l'entrada de Torrent, com a pont de la Comunitat de Madrid. El gest agraïx el suport aportat després de les inundacions i el desplegament d'autobusos que va mantindre la mobilitat fins a la reobertura de Metrovalencia.