Acomiada a 3.800 treballadors i eixirà d’Espanya el 29 de novembre

 

Deliveroo deixarà d’operar a Espanya el pròxim 29 de novembre. La multinacional britànica de repartiment de menjar a domicili ha comunicat aquest dijous la seua marxa, ja avançada a l’estiu, després d’acabar el procés de consulta interna entre els seus empleats, explica.

La decisió aconsegueix a uns «3.800 empleats«, al voltant de 100 persones d’estructura i la resta, repartidors (riders). Els treballadors han sigut inclosos en un procediment d’acomiadament col·lectiu, expliquen fonts coneixedores de l’ERE.

L’acord aconseguit reconeix la laboralitat dels riders i recull que els treballadors rebran una indemnització de 45 dies de salari per any de servei, amb una quantia mínima garantida de 1.000 euros en cas de no aconseguir aquest import mitjançant l’antiguitat i el salari.

L’empresa va anunciar la seua intenció d’eixir del país el passat estiu, poc abans de l’entrada en vigor de l’anomenada Llei Rider, que obliga a contractar laboralment els repartidors. La seua eixida s’explica també per una qüestió de competència en un mercat en el qual estava en desavantatge respecte a altres companyies, com Glovo i Uber Eats, entre altres.

Per a aconseguir i mantindre una posició de mercat de primer nivell a Espanya, va explicar Deliveoo, es requeriria un nivell d’inversió «molt elevat» amb un rendiment potencial «molt incert» a llarg termini que podria afectar la viabilitat econòmica del mercat per a la companyia.

 

«3.871 companys sense treball»

 

Gustavo Gaviria, portaveu de Repartidors Units, associació que defensa que els riders es mantinguen com a autònoms, reitera la connexió entre la nova legislació i el tancament de Deliveroo a Espanya declarava en el diari la Raó: “Hi ha condicions a nivell regulador que propicien l’eixida. Si arriben cinc empreses noves de repartiment a Espanya, és evident que no es van perquè no haja comprat. La ‘Llei Rider’ ha tingut un paper determinant en la no aposta dels inversors de Deliveroo per Espanya, deixant amb això a 3.871 companys sense treball, la perduda de treballs més massiva del sector fins al moment, mentre que entre les noves empreses Rocket, Gorillas i Gettir no creen juntes ni 1000 llocs”.

 

«Una taula de salvació per a molts durant la pandèmia»

 

«Volem donar les gràcies a tots els ‘riders’ i restaurants que han treballat amb Deliveroo a Espanya, així com als nostres meravellosos clients. L’empresa s’enorgulleix d’haver comptat amb alguns dels millors restaurants d’Espanya com a socis i d’haver col·laborat amb milers de riders que han treballat intensament per a portar als espanyols milions de deliciosos menjars des de 2015, fins i tot d’haver sigut una taula de salvació per a molts d’ells durant la pandèmia», ha explicat la plataforma de ‘delivery’. 

Deliveroo ha agraït el «talent» dels seus empleats als quals ha volgut «donar-los les gràcies pel seu compromís amb l’empresa i per tot el que han fet» en aquests anys en el mercat nacional.

Al juliol, la plataforma va explicar que aquesta proposta de posar fi a les operacions a Espanya reflectia la seua intenció de centrar les inversions i els recursos en els altres mercats en els quals opera, continuant amb el creixement de la seua xarxa de consumidors, de socis de restaurants i supermercats, així com de ‘riders’, i ampliant la seua quota de mercat tant en noves ciutats com en ciutats en les quals ja desenvolupa la seua activitat.

A més, va avançar que en el cas que es posara fi a les seues operacions s’asseguraria que els repartidors i els seus empleats disposara d’un adequat paquet de compensació que complisca amb totes les normatives i la legislació local. «Ens complau haver acordat paquets de compensació adequats tant per a ells com per als ‘riders'», ha assegurat aquest dijous.

Deliveroo, que opera actualment en 12 mercats de tot el món, abandona el mercat nacional on comptava ja amb més de 10.000 partners a Espanya, després que aterrara en 2015.

 

La nova llei de riders

 

El Ministeri de Treball i Economia Social, CCOO i UGT i les organitzacions empresarials CEOE i Cepyme van aconseguir un acord el mes de març passat per a regular la situació laboral dels treballadors que reparteixen o distribueixen qualsevol producte a través de plataformes digitals.

En el text acordat es reconeixia la presumpció de laboralitat dels treballadors que presten serveis retribuïts de repartiment a través d’empreses que gestionen aquesta labor mitjançant una plataforma digital, en línia amb la sentència que va dictar el Tribunal Suprem el setembre de 2020, en la qual establia que els repartidors són treballadors per compte d’altri i no autònoms.

A més, l’acord, que se circumscriu al col·lectiu de repartidors, contempla que la representació legal dels treballadors haurà de ser informada de les regles que tanquen els algorismes i els sistemes d’intel·ligència artificial que poden incidir en les condicions laborals per les quals es regeixen les plataformes, incloent-hi l’accés i manteniment de l’ocupació i l’elaboració de perfils.

En concret, el text diu que es recollirà en l’Estatut dels Treballadors que les empreses hauran d’informar dels paràmetres, regles i instruccions en els quals es basen els algorismes o sistemes d’intel·ligència artificial que afecten la presa de decisions que poden incidir en les condicions de treball, l’accés i el manteniment de l’ocupació, inclosa l’elaboració de perfils.

Últimes notícies

Nala, la gossa bombera d’Alacant que busca supervivents al terratrémol de Veneçuela

Nala, una gossa de la Unitat Canina dels bombers d’Alacant, ha viatjat quasi 40 hores fins a Veneçuela amb l’ONG GEA per buscar supervivents i repartir ajuda humanitària després del doble terratrémol.

La jove apunyalada pel pare en un crim masclista a Alacant evoluciona fora de perill

La jove de 26 anys ferida pel pare en el crim masclista de Cañada del Fenollar continua ingressada a l’hospital d’Alacant, però la seua vida no corre perill.

Justin de Haas, nou central neerlandés per al Valencia CF i huité jugador dels Països Baixos al club

El central neerlandés Justin de Haas, fitxat des del FC Famalicao, s’ha convertit en el huité futbolista dels Països Baixos que defensa l’escut del Valencia CF i en el primer de clara vocació defensiva.

Rècord negatiu d’ofegaments en juny a Espanya amb huit morts a la Comunitat Valenciana

Juny ha tancat amb 92 morts per ofegament a Espanya, huit d’elles a la Comunitat Valenciana, el pitjor registre des de 2015 i amb un fort impacte en menors i majors.

Un minut de silenci al Palau per les víctimes de l’accident de Metrovalencia, 20 anys després

El Consell ha guardat un minut de silenci al Palau de la Generalitat en memòria de les 43 víctimes de l’accident de Metrovalencia, en el 20é aniversari del sinistre, en una jornada d’actes d’homenatge i record.

Les mínimes baixen fins a 5 graus menys però València encara patix una nit tropical amb 22,7 °C

Les mínimes han descendit fins a 5 graus en la Comunitat Valenciana, però en molts punts encara superen els 20, amb 22,7 °C a València.

Un conductor sembrà el pànic a València amb una fugida temerària de més d’onze quilòmetres

La Guàrdia Civil ha detingut un jove de 29 anys que ha fugit més d’onze quilòmetres per la V-30 i carrers de València, conduint en sentit contrari i provocant diversos sinistres vials fins a col·lidir al barri de Natzaret.

Detinguts quatre operaris per imprudència greu després d’un incendi en uns baixos a València

La Policia Nacional ha detingut quatre operaris per un presumpte delicte d’imprudència greu després d’un incendi en uns baixos als carrers Picayo 23 i 25 de Benicalap, que ha obligat a desallotjar uns 80 veïns sense causar ferits.