Acomiada a 3.800 treballadors i eixirà d’Espanya el 29 de novembre

 

Deliveroo deixarà d’operar a Espanya el pròxim 29 de novembre. La multinacional britànica de repartiment de menjar a domicili ha comunicat aquest dijous la seua marxa, ja avançada a l’estiu, després d’acabar el procés de consulta interna entre els seus empleats, explica.

La decisió aconsegueix a uns «3.800 empleats«, al voltant de 100 persones d’estructura i la resta, repartidors (riders). Els treballadors han sigut inclosos en un procediment d’acomiadament col·lectiu, expliquen fonts coneixedores de l’ERE.

L’acord aconseguit reconeix la laboralitat dels riders i recull que els treballadors rebran una indemnització de 45 dies de salari per any de servei, amb una quantia mínima garantida de 1.000 euros en cas de no aconseguir aquest import mitjançant l’antiguitat i el salari.

L’empresa va anunciar la seua intenció d’eixir del país el passat estiu, poc abans de l’entrada en vigor de l’anomenada Llei Rider, que obliga a contractar laboralment els repartidors. La seua eixida s’explica també per una qüestió de competència en un mercat en el qual estava en desavantatge respecte a altres companyies, com Glovo i Uber Eats, entre altres.

Per a aconseguir i mantindre una posició de mercat de primer nivell a Espanya, va explicar Deliveoo, es requeriria un nivell d’inversió «molt elevat» amb un rendiment potencial «molt incert» a llarg termini que podria afectar la viabilitat econòmica del mercat per a la companyia.

 

«3.871 companys sense treball»

 

Gustavo Gaviria, portaveu de Repartidors Units, associació que defensa que els riders es mantinguen com a autònoms, reitera la connexió entre la nova legislació i el tancament de Deliveroo a Espanya declarava en el diari la Raó: “Hi ha condicions a nivell regulador que propicien l’eixida. Si arriben cinc empreses noves de repartiment a Espanya, és evident que no es van perquè no haja comprat. La ‘Llei Rider’ ha tingut un paper determinant en la no aposta dels inversors de Deliveroo per Espanya, deixant amb això a 3.871 companys sense treball, la perduda de treballs més massiva del sector fins al moment, mentre que entre les noves empreses Rocket, Gorillas i Gettir no creen juntes ni 1000 llocs”.

 

«Una taula de salvació per a molts durant la pandèmia»

 

«Volem donar les gràcies a tots els ‘riders’ i restaurants que han treballat amb Deliveroo a Espanya, així com als nostres meravellosos clients. L’empresa s’enorgulleix d’haver comptat amb alguns dels millors restaurants d’Espanya com a socis i d’haver col·laborat amb milers de riders que han treballat intensament per a portar als espanyols milions de deliciosos menjars des de 2015, fins i tot d’haver sigut una taula de salvació per a molts d’ells durant la pandèmia», ha explicat la plataforma de ‘delivery’. 

Deliveroo ha agraït el «talent» dels seus empleats als quals ha volgut «donar-los les gràcies pel seu compromís amb l’empresa i per tot el que han fet» en aquests anys en el mercat nacional.

Al juliol, la plataforma va explicar que aquesta proposta de posar fi a les operacions a Espanya reflectia la seua intenció de centrar les inversions i els recursos en els altres mercats en els quals opera, continuant amb el creixement de la seua xarxa de consumidors, de socis de restaurants i supermercats, així com de ‘riders’, i ampliant la seua quota de mercat tant en noves ciutats com en ciutats en les quals ja desenvolupa la seua activitat.

A més, va avançar que en el cas que es posara fi a les seues operacions s’asseguraria que els repartidors i els seus empleats disposara d’un adequat paquet de compensació que complisca amb totes les normatives i la legislació local. «Ens complau haver acordat paquets de compensació adequats tant per a ells com per als ‘riders'», ha assegurat aquest dijous.

Deliveroo, que opera actualment en 12 mercats de tot el món, abandona el mercat nacional on comptava ja amb més de 10.000 partners a Espanya, després que aterrara en 2015.

 

La nova llei de riders

 

El Ministeri de Treball i Economia Social, CCOO i UGT i les organitzacions empresarials CEOE i Cepyme van aconseguir un acord el mes de març passat per a regular la situació laboral dels treballadors que reparteixen o distribueixen qualsevol producte a través de plataformes digitals.

En el text acordat es reconeixia la presumpció de laboralitat dels treballadors que presten serveis retribuïts de repartiment a través d’empreses que gestionen aquesta labor mitjançant una plataforma digital, en línia amb la sentència que va dictar el Tribunal Suprem el setembre de 2020, en la qual establia que els repartidors són treballadors per compte d’altri i no autònoms.

A més, l’acord, que se circumscriu al col·lectiu de repartidors, contempla que la representació legal dels treballadors haurà de ser informada de les regles que tanquen els algorismes i els sistemes d’intel·ligència artificial que poden incidir en les condicions laborals per les quals es regeixen les plataformes, incloent-hi l’accés i manteniment de l’ocupació i l’elaboració de perfils.

En concret, el text diu que es recollirà en l’Estatut dels Treballadors que les empreses hauran d’informar dels paràmetres, regles i instruccions en els quals es basen els algorismes o sistemes d’intel·ligència artificial que afecten la presa de decisions que poden incidir en les condicions de treball, l’accés i el manteniment de l’ocupació, inclosa l’elaboració de perfils.

Últimes notícies

Nit històrica del Valencia Basket a l’Euroliga amb 111 punts al Baskonia

El Valencia Basket ha aconseguit la millor anotació de la seua història en l’Euroliga en sumar 111 punts davant el Kosner Baskonia en la segona jornada (111-88). Un triple final de Dylan Osetkowski ha fixat el nou rècord, que supera els 108 punts signats al febrer a Vitòria.

El Valencia Basket esclafa el Baskonia amb una exhibició a l’Eurolliga (111-88)

El Valencia Basket ha passat per damunt del Kosner Baskonia al Roig Arena (111-88) en la segona jornada de l’Eurolliga, amb un joc molt més ràpid i contundent que el del conjunt basc.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges al nord de Castelló este dijous

Aemet ha activat per a este dijous a la vesprada l’avís taronja al nord de Castelló per pluges que poden arribar a 100 l/m2 en poques hores, i el nivell groc s’estén a València i al sud de la província castellonenca per ruixats intensos i tempestes.

La defensa d’Emilio Argüeso denuncia al CGPJ per no comunicar-li l’arxiu de les queixes contra la jutgessa de la DANA

La defensa de l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso ha denunciat davant el Defensor del Poble que el CGPJ haja fet públic a la premsa l’arxiu de les seues queixes contra la jutgessa de la DANA de Catarroja sense notificar-li formalment la resolució. Anuncien que impugnaran la decisió quan tinguen accés a l’acord complet.

Buñol reconeix Màxim Huerta com a Fill Adoptiu per la seua trajectòria cultural

El Ple de l’Ajuntament de Buñol ha nomenat l’escriptor i exministre de Cultura Màxim Huerta Fill Adoptiu del municipi, en reconeixement al seu vincle personal i a la seua aportació a la vida cultural local. El guardó destaca també el paper de la Llibreria de Doña Leo com a focus literari i motor de la Festa del Llibre.

El decret Mari Carmen, entre els titulars i la realitat de l’habitatge

Albert Llueca valora el decret Mari Carmen com a resposta a la crisi residencial i a la necessitat d'un habitatge digne.

La IA impulsa la transformació del teixit empresarial valencià, segons Jordi Sevilla

L’exministre Jordi Sevilla ha destacat a València la transformació del teixit empresarial valencià gràcies a la intel·ligència artificial i la digitalització, i ha advertit d’un cicle econòmic menys generós. Íñigo de la Serna ha reclamat reformes estructurals i més educació i formació per a reforçar la productivitat i la competitivitat d’Espanya i d’Europa.

València distingix Ceuta i els futbolistes valencians campions del món

El ple de l'Ajuntament de València ha aprovat els Honors i Distincions de 2026, amb una Medalla d'Honor excepcional per a Ceuta i títols per als futbolistes Ferran Torres i Alejandro Grimaldo, campions del món amb Espanya.