16.3 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

Acomiada a 3.800 treballadors i eixirà d’Espanya el 29 de novembre

 

Deliveroo deixarà d’operar a Espanya el pròxim 29 de novembre. La multinacional britànica de repartiment de menjar a domicili ha comunicat aquest dijous la seua marxa, ja avançada a l’estiu, després d’acabar el procés de consulta interna entre els seus empleats, explica.

La decisió aconsegueix a uns “3.800 empleats“, al voltant de 100 persones d’estructura i la resta, repartidors (riders). Els treballadors han sigut inclosos en un procediment d’acomiadament col·lectiu, expliquen fonts coneixedores de l’ERE.

L’acord aconseguit reconeix la laboralitat dels riders i recull que els treballadors rebran una indemnització de 45 dies de salari per any de servei, amb una quantia mínima garantida de 1.000 euros en cas de no aconseguir aquest import mitjançant l’antiguitat i el salari.

L’empresa va anunciar la seua intenció d’eixir del país el passat estiu, poc abans de l’entrada en vigor de l’anomenada Llei Rider, que obliga a contractar laboralment els repartidors. La seua eixida s’explica també per una qüestió de competència en un mercat en el qual estava en desavantatge respecte a altres companyies, com Glovo i Uber Eats, entre altres.

Per a aconseguir i mantindre una posició de mercat de primer nivell a Espanya, va explicar Deliveoo, es requeriria un nivell d’inversió “molt elevat” amb un rendiment potencial “molt incert” a llarg termini que podria afectar la viabilitat econòmica del mercat per a la companyia.

 

“3.871 companys sense treball”

 

Gustavo Gaviria, portaveu de Repartidors Units, associació que defensa que els riders es mantinguen com a autònoms, reitera la connexió entre la nova legislació i el tancament de Deliveroo a Espanya declarava en el diari la Raó: “Hi ha condicions a nivell regulador que propicien l’eixida. Si arriben cinc empreses noves de repartiment a Espanya, és evident que no es van perquè no haja comprat. La ‘Llei Rider’ ha tingut un paper determinant en la no aposta dels inversors de Deliveroo per Espanya, deixant amb això a 3.871 companys sense treball, la perduda de treballs més massiva del sector fins al moment, mentre que entre les noves empreses Rocket, Gorillas i Gettir no creen juntes ni 1000 llocs”.

 

“Una taula de salvació per a molts durant la pandèmia”

 

“Volem donar les gràcies a tots els ‘riders’ i restaurants que han treballat amb Deliveroo a Espanya, així com als nostres meravellosos clients. L’empresa s’enorgulleix d’haver comptat amb alguns dels millors restaurants d’Espanya com a socis i d’haver col·laborat amb milers de riders que han treballat intensament per a portar als espanyols milions de deliciosos menjars des de 2015, fins i tot d’haver sigut una taula de salvació per a molts d’ells durant la pandèmia”, ha explicat la plataforma de ‘delivery’. 

Deliveroo ha agraït el “talent” dels seus empleats als quals ha volgut “donar-los les gràcies pel seu compromís amb l’empresa i per tot el que han fet” en aquests anys en el mercat nacional.

Al juliol, la plataforma va explicar que aquesta proposta de posar fi a les operacions a Espanya reflectia la seua intenció de centrar les inversions i els recursos en els altres mercats en els quals opera, continuant amb el creixement de la seua xarxa de consumidors, de socis de restaurants i supermercats, així com de ‘riders’, i ampliant la seua quota de mercat tant en noves ciutats com en ciutats en les quals ja desenvolupa la seua activitat.

A més, va avançar que en el cas que es posara fi a les seues operacions s’asseguraria que els repartidors i els seus empleats disposara d’un adequat paquet de compensació que complisca amb totes les normatives i la legislació local. “Ens complau haver acordat paquets de compensació adequats tant per a ells com per als ‘riders'”, ha assegurat aquest dijous.

Deliveroo, que opera actualment en 12 mercats de tot el món, abandona el mercat nacional on comptava ja amb més de 10.000 partners a Espanya, després que aterrara en 2015.

 

La nova llei de riders

 

El Ministeri de Treball i Economia Social, CCOO i UGT i les organitzacions empresarials CEOE i Cepyme van aconseguir un acord el mes de març passat per a regular la situació laboral dels treballadors que reparteixen o distribueixen qualsevol producte a través de plataformes digitals.

En el text acordat es reconeixia la presumpció de laboralitat dels treballadors que presten serveis retribuïts de repartiment a través d’empreses que gestionen aquesta labor mitjançant una plataforma digital, en línia amb la sentència que va dictar el Tribunal Suprem el setembre de 2020, en la qual establia que els repartidors són treballadors per compte d’altri i no autònoms.

A més, l’acord, que se circumscriu al col·lectiu de repartidors, contempla que la representació legal dels treballadors haurà de ser informada de les regles que tanquen els algorismes i els sistemes d’intel·ligència artificial que poden incidir en les condicions laborals per les quals es regeixen les plataformes, incloent-hi l’accés i manteniment de l’ocupació i l’elaboració de perfils.

En concret, el text diu que es recollirà en l’Estatut dels Treballadors que les empreses hauran d’informar dels paràmetres, regles i instruccions en els quals es basen els algorismes o sistemes d’intel·ligència artificial que afecten la presa de decisions que poden incidir en les condicions de treball, l’accés i el manteniment de l’ocupació, inclosa l’elaboració de perfils.

Últimes notícies

El subdirector d’Emergències va ser informat a les 18.32 de l’opció d’activar És-Alert

Jorge Suárez va conéixer a les 18.32 la possibilitat d'usar És-Alert durant la DANA. Els missatges del mòbil que arrepleguen eixe avís van ser incorporats a la causa judicial.

La Conselleria de Servicis Socials elevarà a 37.000 les places per a majors en 2026

Elena Albalat ha detallat que en 2026 se superaran les 37.000 places en residències i centres de dia, amb 15 noves licitacions i més inversió. També ha avançat la història social única i la creació de nous òrgans de participació.

Ascer preveu tancar 2025 amb estabilitat en les vendes i demana revisar els costos per CO₂

Ascer preveu un 2025 estable gràcies a l'estirada del mercat nacional i a unes exportacions contingudes, i demana revisar els costos del CO₂ davant un impacte de 150 milions. La patronal alerta sobre canvis en cogeneració, reclama una reunió amb el Govern i veu 2026 condicionat per energia i normativa.

Pérez Llorca evita la confrontació amb Bernabé per la dana i l’emplaça al diàleg

El president ha evitat contestar a les crítiques de Pilar Bernabé per la gestió de la dana i la postdana i l'ha cridada a obrir vies d'entesa. Ha assenyalat que la ciutadania ja valora la gestió i ha reivindicat una comissió mixta després de la seua reunió amb Pedro Sánchez.

Bernabé promet un protocol antiassetjament infal·lible en el PSOE i exemplaritat per a protegir les dones

Bernabé ha anunciat que el PSOE reforçarà el seu protocol enfront de l'assetjament sexual per a fer-lo 'infal·lible' i actuar de manera 'exemplaritzant'. També ha carregat contra la gestió de la dana i el paper de Mazón.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’acudir a Moncloa com a president de Vox

La líder del PSPV-PSOE ha retret a Juanfran Pérez Llorca que acudira a la reunió amb Pedro Sánchez alineat amb els postulats de Vox i sense defendre, al seu juí, les prioritats de la societat valenciana.

Morant demana als edils d’Almussafes respecte a la denunciant i acatar el decidit

La ministra i líder del PSPV-PSOE ha instat els regidors d'Almussafes a respectar a la denunciant d'assetjament sexual i laboral i complir les resolucions del partit. Ha defés la prioritat de protegir la víctima i la tolerància zero davant la violència contra les dones.

El PP assegura que Feijóo col·laborarà amb la justícia encara que no té constància de la citació

El PP ha reiterat que Alberto Núñez Feijóo declararà i respondrà a totes les preguntes, malgrat no haver rebut notificació formal. La jutgessa ha fixat la seua compareixença com a testimoni i s'han sol·licitat les seues comunicacions del 29 d'octubre vinculades a Carlos Mazón.