17.9 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

Agricultors i Ramaders es concentren a Madrid pels seus drets

Un centenar d’agricultors i ramaders de la Unió de tota la Comunitat Valenciana, al costat d’uns altres de diverses comunitats autònomes convocades per la Unió d’Unions, es van concentrar ahir a les portes del Ministeri d’Agricultura per a reclamar una PAC per als professionals, una llei de la cadena alimentària justa, major control de les importacions de països tercers i que arribe la democràcia al camp, entre altres coses.

La Unió indica que des del propi Ministeri i les CC.AA s’està definint un pla estratègic de la PAC que “s’allunya de la figura de l’agricultor professional i que ho perjudicaria“.

Per això s’ha eixit al carrer per a defensar una PAC per als professionals ara que s’està elaborant el pla estratègic i que es té l’oportunitat de fer les coses bé.

L’organització ha lamentat que Planas no es vulga “baixar de la ruca” i insisteix que no es pot dissenyar una PAC que “gire l’esquena als qui haurien d’estar al centre de tota la política“.

Així, insisteix que s’ha de definir la figura d’agricultor actiu beneficiari d’ajudes directes com aquell les rendes agràries del qual representaren més del 25% del total de les seues rendes, establint una excepció per als perceptors de menys de 1.250 euros, que són nombrosos, però tenen una mínima repercussió sobre la distribució d’ajudes.

La proposta que actualment està en debat i que establiria la possibilitat de percebre ajudes per davall d’un llindar de 5.000 euros sense més condicions, suposa, segons el parer de l’organització, allunyar la PAC dels qui té una vinculació professional real del sector i retallar significativament el marge financer del qual es dispose per a compensar-los de les retallades que patiran en l’ajuda bàsica a la renda i de l’augment de les exigències ambientals i d’un altre tipus.

“Alguns governs autonòmics ho fan per a protegir el xec que arriba a la seua comunitat sense importar en quines mans cau. El Ministeri el fa, per a no tindre embolics i passar este tràngol amb el menor cost polític”, comenta La Unió, “però ens estem jugant en això molt més del que val la foto i l’encaixada que busca el ministre i que és l’única cosa que li interessa”, afigen.

Una llei de cadena alimentària que pose fi als abusos i eleccions en el camp, també entre les reivindicacions
Igualment, durant la concentració, s’ha exposat alguns dels aliments més castigats per la llei de la cadena alimentària i s’ha insistit que, ara que la setmana que ve es debat en el Congrés, es té l’oportunitat d’incorporar en la llei aspectes tan importants com la definició de la posició de domini i la prohibició de revenda a pèrdues. L’organització insisteix que en un negoci com és alimentari, on cada any es generen prop de 160.000 o 170.000 milions d’euros, hauria d’haver-hi marge per a tots.

“Tenim en el BOE una llei fallida que ara, amb l‘increment bestial que estem vivint de l’electricitat o dels pinsos, s’ha convertit en una broma insofrible”, afirma La Unió.

“Falta a penes una setmana perquè intenten tancar els canvis en una llei, que és vital per al sector. Li demanem als diputats que siguen valents i posen mesura al tremend poder que usen la indústria i la distribució per a manejar la cadena al seu antull i en el seu benefici”.

En la mateixa línia, Unió d’Unions reitera la seua posició com la segona organització agrària més forta a nivell estatal i reclama que es convoquen eleccions perquè els agricultors i ramaders puguen acudir d’una vegada a les urnes a decidir qui els representa. Unió d’Unions demana al ministre que s’impulse des del Govern una reforma immediata de la llei per a acomodar el cens als agricultors i ramaders professionals.

Que es derogue la posició transitòria única de la Llei 12/2014 i fins a les eleccions es tinga per més representatives a les organitzacions que hagueren obtingut resultats apreciables en les eleccions autonòmiques celebrades mentre es desenvolupa com més prompte millor el reglament de la llei per a celebrar eleccions en el camp.

La concentració començava a les 10.30 h del matí amb l’arribada de la góndola amb dos tractors i l’exposició de pòsters amb els motius de la reivindicació, així com alguns aliments que acusen els desequilibris de la cadena alimentària (caqui, cítrics, raïm, creïlles, carlotes, llet, vi, cava i el registre en el Ministeri de les principals reivindicacions de l’organització.

Durant la seua intervenció, Jose Manuel de las Heras, coordinador estatal de la Unió d’Unions, ha animat també als allí presents a no defallir en la defensa del camp, ha insistit que Unió d’Unions no s’embene per un plat de llentilles (ni per res) i que continuarà treballant per a defensar als agricultors i ramaders que vetlen per alimentar el país i dinamitzen el medi rural.

Així mateix, han intervingut també els responsables de les diferents organitzacions territorials d’Unió d’Unions, entre ells Carles Peris, els qui han ressaltat la realitat del camp de cada comunitat.

Al final de l’acte, els aliments han sigut donats al Menjador Social María Inmaculada, un dels més antics de Madrid, i a Càritas.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana en el centre de salut

Dons Progressistes de Benicàssim ha reunit desenes de persones per a repudiar l'assassinat d'Ana María, infermera de 64 anys, apunyalada en el seu treball. El presumpte autor ha sigut detingut; la investigació continua oberta i el centre roman tancat amb suport psicològic al personal.

Benicàssim decreta dos dies de dol i convoca un minut de silenci per l’assassinat d’una infermera

L'Ajuntament de Benicàssim ha decretat dos dies de dol per l'assassinat d'una infermera de 64 anys i ha convocat un minut de silenci per a demà a les 12.00. La seua exparella, de 70 anys, ja ha sigut detingut.

Troben mort un rorcual comú de 9 metres en la bocana del Real Club Nàutic de València

Un rorcual comú de 9 metres i 6,5 tones ha sigut localitzat sense vida en un espigó de la bocana del Real Club Nàutic de València. La necropsia determinarà, en la mesura que siga possible, l'origen de la defunció.

Castelló registra 26,2 °C, la màxima de la península i del continent, segons Aemet

Un vent sec i càlid ha disparat les màximes en la Comunitat Valenciana. Castelló ha arribat a 26,2 °C, el valor més alt de la península i del continent.

La primera Comissió Mixta després de la dana es reunix el dimecres al castell de Riba-roja de Túria

La Comissió Mixta per a la reconstrucció després de la dana celebrarà la seua primera reunió este dimecres al castell de Riba-roja de Túria. La trobada activarà la coordinació entre administracions i definirà el treball immediat.

Castelló registra les ratxes de vent més forts amb 87 km/h a l’interior

La Pobla de Benifassà ha marcat 87 km/h, el valor més alt en les últimes quatre hores. Alacant ha aconseguit 79 km/h a Rojales i València 72 km/h a Manises.

Oriana deixa nous danys a La Pobla de Farnals i complica la recuperació després d’Harry

Ratxes de fins a 95 km/h provoquen caigudes de branques, danys en el poliesportiu i 14 intervencions policials el dissabte, sense ferits. Els desperfectes se sumen als d'Harry i el Consell demana declarar zona greument afectada.

25 famílies afectades per l’incendi en el barri Miguel Hernández d’Alacant seran reallotjades

El foc en el barri Miguel Hernández ha afectat 25 famílies. Generalitat i Ajuntament han activat reallotjaments i avaluacions tècniques, sense víctimes mortals.