Agricultors i Ramaders es concentren a Madrid pels seus drets

Un centenar d’agricultors i ramaders de la Unió de tota la Comunitat Valenciana, al costat d’uns altres de diverses comunitats autònomes convocades per la Unió d’Unions, es van concentrar ahir a les portes del Ministeri d’Agricultura per a reclamar una PAC per als professionals, una llei de la cadena alimentària justa, major control de les importacions de països tercers i que arribe la democràcia al camp, entre altres coses.

La Unió indica que des del propi Ministeri i les CC.AA s’està definint un pla estratègic de la PAC que «s’allunya de la figura de l’agricultor professional i que ho perjudicaria«.

Per això s’ha eixit al carrer per a defensar una PAC per als professionals ara que s’està elaborant el pla estratègic i que es té l’oportunitat de fer les coses bé.

L’organització ha lamentat que Planas no es vulga «baixar de la ruca» i insisteix que no es pot dissenyar una PAC que «gire l’esquena als qui haurien d’estar al centre de tota la política«.

Així, insisteix que s’ha de definir la figura d’agricultor actiu beneficiari d’ajudes directes com aquell les rendes agràries del qual representaren més del 25% del total de les seues rendes, establint una excepció per als perceptors de menys de 1.250 euros, que són nombrosos, però tenen una mínima repercussió sobre la distribució d’ajudes.

La proposta que actualment està en debat i que establiria la possibilitat de percebre ajudes per davall d’un llindar de 5.000 euros sense més condicions, suposa, segons el parer de l’organització, allunyar la PAC dels qui té una vinculació professional real del sector i retallar significativament el marge financer del qual es dispose per a compensar-los de les retallades que patiran en l’ajuda bàsica a la renda i de l’augment de les exigències ambientals i d’un altre tipus.

“Alguns governs autonòmics ho fan per a protegir el xec que arriba a la seua comunitat sense importar en quines mans cau. El Ministeri el fa, per a no tindre embolics i passar este tràngol amb el menor cost polític”, comenta La Unió, “però ens estem jugant en això molt més del que val la foto i l’encaixada que busca el ministre i que és l’única cosa que li interessa”, afigen.

Una llei de cadena alimentària que pose fi als abusos i eleccions en el camp, també entre les reivindicacions
Igualment, durant la concentració, s’ha exposat alguns dels aliments més castigats per la llei de la cadena alimentària i s’ha insistit que, ara que la setmana que ve es debat en el Congrés, es té l’oportunitat d’incorporar en la llei aspectes tan importants com la definició de la posició de domini i la prohibició de revenda a pèrdues. L’organització insisteix que en un negoci com és alimentari, on cada any es generen prop de 160.000 o 170.000 milions d’euros, hauria d’haver-hi marge per a tots.

“Tenim en el BOE una llei fallida que ara, amb l‘increment bestial que estem vivint de l’electricitat o dels pinsos, s’ha convertit en una broma insofrible”, afirma La Unió.

“Falta a penes una setmana perquè intenten tancar els canvis en una llei, que és vital per al sector. Li demanem als diputats que siguen valents i posen mesura al tremend poder que usen la indústria i la distribució per a manejar la cadena al seu antull i en el seu benefici”.

En la mateixa línia, Unió d’Unions reitera la seua posició com la segona organització agrària més forta a nivell estatal i reclama que es convoquen eleccions perquè els agricultors i ramaders puguen acudir d’una vegada a les urnes a decidir qui els representa. Unió d’Unions demana al ministre que s’impulse des del Govern una reforma immediata de la llei per a acomodar el cens als agricultors i ramaders professionals.

Que es derogue la posició transitòria única de la Llei 12/2014 i fins a les eleccions es tinga per més representatives a les organitzacions que hagueren obtingut resultats apreciables en les eleccions autonòmiques celebrades mentre es desenvolupa com més prompte millor el reglament de la llei per a celebrar eleccions en el camp.

La concentració començava a les 10.30 h del matí amb l’arribada de la góndola amb dos tractors i l’exposició de pòsters amb els motius de la reivindicació, així com alguns aliments que acusen els desequilibris de la cadena alimentària (caqui, cítrics, raïm, creïlles, carlotes, llet, vi, cava i el registre en el Ministeri de les principals reivindicacions de l’organització.

Durant la seua intervenció, Jose Manuel de las Heras, coordinador estatal de la Unió d’Unions, ha animat també als allí presents a no defallir en la defensa del camp, ha insistit que Unió d’Unions no s’embene per un plat de llentilles (ni per res) i que continuarà treballant per a defensar als agricultors i ramaders que vetlen per alimentar el país i dinamitzen el medi rural.

Així mateix, han intervingut també els responsables de les diferents organitzacions territorials d’Unió d’Unions, entre ells Carles Peris, els qui han ressaltat la realitat del camp de cada comunitat.

Al final de l’acte, els aliments han sigut donats al Menjador Social María Inmaculada, un dels més antics de Madrid, i a Càritas.

Últimes notícies

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.

El Valencia Basket arranca la pretemporada de Xavi Albert condicionat per les seleccions

El Valencia Basket, vigent campió de la Liga Endesa, inicia esta setmana la pretemporada del nou projecte de Xavi Albert, marcat per moltes novetats en la plantilla i per les absències dels internacionals per les finestres FIBA.

Gran revolució en l’onze del València en l’estrena de Lliga

El València afrontarà el debut de Lliga contra el Celta amb entre cinc i huit canvis respecte a l’estrena de la passada temporada, inclòs un nou sistema tàctic.

El Museu Faller completa la col·lecció infantil amb el ninot indultat de 1969

El Museu Faller de València ha localitzat el ninot infantil indultat de 1969, 'Tot és cant', desaparegut des dels anys 90, i ha iniciat el procés per a restaurar-lo i exposar-lo de nou.