9.9 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

La UE demana aïllar a les mascotes dels positius per la pigota del mico

Després de dos anys de pandèmia de coronavirus, ara hi ha una nova preocupació a nivell sanitari, la pigota del mico.

Cada dia es coneixen nous casos i noves informacions sobre un virus que ja està en nombrosos països (entre ells, Espanya) i que, malgrat no ser nou, s’ha convertit en qüestió prioritària.

Segons els últims càlculs de l’OMS, ja s’han conegut almenys 92 positius en 12 països no endèmics (no africans), sense que tinguen origen ni vinculació amb viatges a Àfrica. I anticipa que vindran més, encara no detectats.

Ara, l’ECDC, màxim organisme sanitari de la Unió Europea, ha publicat un informe actualitzat sobre l’expansió d’aquesta variant i les recomanacions sobre aquest tema. Entre elles, plantegen la necessitat d’aïllar a les mascotes dels positius i dels seus contactes per a frenar-la, si bé admeten que no s’han conegut casos en animals domèstics.

Existeix un “risc potencial de transmissió de persona a animal a Europa”, segons observa l’ECDC en un estudi sobre la pigota del mico, amb un doble risc. Un, que la mascota estiga exposada a una persona infectada i, dos, que el virus escape a la vida silvestre.

Les autoritats de cada país han de “realitzar proves” a les mascotes de les persones que hagen donat positiu, sobretot els rosegadors domèstics, i mantindre-les en quarantena. “L’eutanàsia ha de ser l’últim recurs”.

Totes les mascotes mamíferes són susceptibles al contagi, sobretot ratolins, rates, jerbus, conillets d’Índies o esquirols. En cas de notificar-se el contacte, s’han d’aïllar a aquests animals en llocs segurs.

Els casos han de romandre aïllats fins que l’erupció sane per complet, evitant el contacte amb persones immunodeprimides i mascotes”, recull el comunicat de l’ECDC.

A més, marca que els contactes pròxims dels contagis han d’autocontrolar-se per a detectar el desenvolupament de símptomes fins 21 dies després de l’última exposició a un cas conegut. Igualment, deuran esperar 21 dies per a fer donacions de sang, òrgans o medul·la òssia.

L’agència assegura que aquesta malaltia “no es propaga fàcilment entre les persones” i que el “brot actual de casos humans” està la naturalesa de les lesions suggereixen que la transmissió va ocórrer durant les relacions sexuals.

El risc augmenta entre els qui “tenen múltiples parelles sexuals”. Fins ara els símptomes reportats són lleus, però podrien ser “greus en uns certs grups de població, com a xiquets xicotets, dones embarassades i persones immunodeprimides”.

Últimes notícies

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla amb un doblet i castiga la relaxació de l’Elx

El Sevilla va empatar en el Martínez Valero amb dos gols de Akor Adams, l'últim de penal en el 92. L'Elx va malgastar un 2-0 i va pagar els seus dubtes.

2-2: Akor Adams evita la derrota del Sevilla i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet i va rescatar al Sevilla amb un penal en el descompte per a empatar 2-2 en el Martínez Valero. L'Elx va malmetre una renda de 2-0 i va mostrar dubtes en la gestió del resultat.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla en el descompte i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet, el segon de penal en el 92, per a evitar la derrota d'un Sevilla que va arribar a anar 2-0 a baix. L'Elx es va relaxar amb la renda i ho va pagar car.

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.