7 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Algèria amenaça a Espanya amb tallar el subministrament de gas


La tensió amb Algèria torna a augmentar, ja que ha amenaçat a Espanya amb tallar-li el subministrament de gas si ho desvia a un altre país, en al·lusió al Marroc que fins ara es quedava una xicoteta part. Aquesta ha sigut la resposta del Ministeri d’Energia i Mines algerià després de la comunicació del Govern de reobrir el gasoducte Magreb-Europa entre aquest dimecres i el dijous, que passa per territori marroquí.

El gasoducte Magreb Europa, que assortia de gas algerià a Espanya i Portugal a través de territori marroquí, va ser tancat a l’octubre en véncer el contracte de 25 anys, en plenes tensions entre Algèria i el Marroc.

Segons Algèria, qualsevol desviament del gas exportatel destí del qual no siga un altre que el previst en el contracte” suposarà l’incompliment d’aquest, tal com ha afirmat el Ministeri d’Energia i Mines en un comunicat, recollit per l’agència oficial algeriana de notícies.

El ministre d’Energia i Mines, Mohamed Arkab, assenyala en un comunicat que ha sigut informat “mitjançant missatge electrònic“, per la seua homòloga espanyola, Teresa Ribera, de la decisió d’Espanya d’autoritzar l’explotació, en flux invers, del Gasoducte Magreb Europa (GME”).

Espanya nega que vaja a derivar gas algerià al Marroc

Pocs minuts després de conéixer-se el comunicat d’Algèria, fonts del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic han explicat a RTVE que “el Marroc ha demanat suport per a garantir la seua seguretat energètica sobre la base de les relacions comercials i Espanya ha respost positivament a la seua petició”.

“Amb total transparència, el Marroc podrà adquirir GNL en els mercats internacionals, desembarcar-ho en alguna planta de regasificació peninsular i utilitzar el gasoducte del Magreb perquè arribe al seu territori”.

En cap cas el gas adquirit pel Marroc tindrà procedència algeriana. L’activació d’aquest mecanisme s’ha parlat amb Algèria durant els últims mesos i hui ha sigut comunicada al ministre algerià“, afirmen des del ministeri.

L’operació sol·licitada per Espanya “es realitzarà hui o demà”

Algèria diu que l'”operació (sol·licitada per Espanya per a l’ús del GME) es realitzarà hui o demà”.

Les quantitats de gas natural algerià entregades a Espanya, el destí del qual no siga un altre que el previst en els contractes, tindrà la consideració d’incompliment dels compromisos contractuals, i per tant, podria donar lloc a l’incompliment del contracte que vincula a Sonatrach amb els seus clients espanyols”, ha advertit el Govern algerià.

El país algerià és el principal proveïdor de gas a Espanya, una energia fonamental en un moment en què la crisi per la invasió russa d’Ucraïna ha portat a la Unió Europea (UE) a plantejar-se suspendre les seues compres de gas rus.

Relacions diplomàtiques deteriorades

Aquesta decisió es produeix en un moment de tensions diplomàtiques entre Algèria i Espanya després que el govern donara suport al pla d’autonomia del Marroc per al Sàhara Occidental.

Quan es va conéixer la decisió d’Espanya de posicionar-se del costat del Marroc, Algèria va mostrar la seua disconformitat amb la decisió i va avisar que podria revisar a l’alça els preus del gas.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.