Algèria amenaça a Espanya amb tallar el subministrament de gas


La tensió amb Algèria torna a augmentar, ja que ha amenaçat a Espanya amb tallar-li el subministrament de gas si ho desvia a un altre país, en al·lusió al Marroc que fins ara es quedava una xicoteta part. Aquesta ha sigut la resposta del Ministeri d’Energia i Mines algerià després de la comunicació del Govern de reobrir el gasoducte Magreb-Europa entre aquest dimecres i el dijous, que passa per territori marroquí.

El gasoducte Magreb Europa, que assortia de gas algerià a Espanya i Portugal a través de territori marroquí, va ser tancat a l’octubre en véncer el contracte de 25 anys, en plenes tensions entre Algèria i el Marroc.

Segons Algèria, qualsevol desviament del gas exportat «el destí del qual no siga un altre que el previst en el contracte» suposarà l’incompliment d’aquest, tal com ha afirmat el Ministeri d’Energia i Mines en un comunicat, recollit per l’agència oficial algeriana de notícies.

El ministre d’Energia i Mines, Mohamed Arkab, assenyala en un comunicat que ha sigut informat «mitjançant missatge electrònic«, per la seua homòloga espanyola, Teresa Ribera, de la decisió d’Espanya d’autoritzar l’explotació, en flux invers, del Gasoducte Magreb Europa (GME»).

Espanya nega que vaja a derivar gas algerià al Marroc

Pocs minuts després de conéixer-se el comunicat d’Algèria, fonts del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic han explicat a RTVE que «el Marroc ha demanat suport per a garantir la seua seguretat energètica sobre la base de les relacions comercials i Espanya ha respost positivament a la seua petició».

«Amb total transparència, el Marroc podrà adquirir GNL en els mercats internacionals, desembarcar-ho en alguna planta de regasificació peninsular i utilitzar el gasoducte del Magreb perquè arribe al seu territori».

«En cap cas el gas adquirit pel Marroc tindrà procedència algeriana. L’activació d’aquest mecanisme s’ha parlat amb Algèria durant els últims mesos i hui ha sigut comunicada al ministre algerià«, afirmen des del ministeri.

L’operació sol·licitada per Espanya «es realitzarà hui o demà»

Algèria diu que l'»operació (sol·licitada per Espanya per a l’ús del GME) es realitzarà hui o demà”.

«Les quantitats de gas natural algerià entregades a Espanya, el destí del qual no siga un altre que el previst en els contractes, tindrà la consideració d’incompliment dels compromisos contractuals, i per tant, podria donar lloc a l’incompliment del contracte que vincula a Sonatrach amb els seus clients espanyols”, ha advertit el Govern algerià.

El país algerià és el principal proveïdor de gas a Espanya, una energia fonamental en un moment en què la crisi per la invasió russa d’Ucraïna ha portat a la Unió Europea (UE) a plantejar-se suspendre les seues compres de gas rus.

Relacions diplomàtiques deteriorades

Aquesta decisió es produeix en un moment de tensions diplomàtiques entre Algèria i Espanya després que el govern donara suport al pla d’autonomia del Marroc per al Sàhara Occidental.

Quan es va conéixer la decisió d’Espanya de posicionar-se del costat del Marroc, Algèria va mostrar la seua disconformitat amb la decisió i va avisar que podria revisar a l’alça els preus del gas.

Últimes notícies

Quasi 500 famílies rebran 17 milions en ajudes per víctimes mortals de la DANA

La Generalitat ha resolt 469 ajudes per un import global de 17,28 milions d’euros per a familiars de 216 víctimes mortals de la DANA, que començarà a abonar en les pròximes setmanes.

Segona jornada del FIB: The Kooks i Kaiser Chiefs encapçalen el retorn britànic a Benicàssim

El FIB afronta este divendres la segona jornada amb The Kooks i Kaiser Chiefs com a grans reclams, després d’un inici marcat per la calor i una alta afluència de públic.

L’Elx supera els 15.000 abonaments renovats en només dues setmanes de campanya

L’Elx ha superat les 15.000 renovacions d’abonament per a la pròxima temporada en només dues setmanes i s’acosta a l’objectiu dels 27.000 abonats abans que comence la Lliga.

Anselmi debuta amb un Elx ple de joves contra el Kaizer Chiefs sud-africà

Martín Anselmi debuta este dissabte en la banqueta de l Elx sense fitxatges nous i amb molts canterans davant el Kaizer Chiefs, en el primer amistós de la pretemporada a Pinatar Arena.

Oltra inicia la seua ronda veïnal a Orriols com a candidata a l’alcaldia de València

Mónica Oltra ha iniciat al barri d’Orriols el seu primer encontre veïnal com a candidata de Compromís a l’alcaldia de València, on ha recollit propostes i queixes d’entitats i veïnat.

Aemet activa avís groc per fortes tronades amb granís a l’interior de València este dissabte

Aemet ha activat l’avís groc este dissabte a la vesprada per tronades amb probable granís a l’interior de València, després d’un divendres de màximes de fins a 40 graus a diverses comarques valencianes i alacantines.

Aldaia proposa canviar la via de la C-3 per un tramvia i soterrar el barranc de la Saleta

Els Comités Locals d’Emergència d’Aldaia plantegen substituir la via de la C-3 per un tramvia, soterrar el barranc de la Saleta i crear un parc inundable i un embassament com a alternativa al projecte estatal de 150 milions.

La nova connexió entre l’A-3 i el By-pass nord alleujarà l’accés oest a València

Transportes ha licitat per 6,4 milions la redacció del projecte d’una nova connexió entre l’A-3, a l’altura de Cheste, i el By-pass nord de València, amb unes obres estimades en 193 milions per a millorar l’accés oest a l’àrea metropolitana.