Algèria amenaça a Espanya amb tallar el subministrament de gas


La tensió amb Algèria torna a augmentar, ja que ha amenaçat a Espanya amb tallar-li el subministrament de gas si ho desvia a un altre país, en al·lusió al Marroc que fins ara es quedava una xicoteta part. Aquesta ha sigut la resposta del Ministeri d’Energia i Mines algerià després de la comunicació del Govern de reobrir el gasoducte Magreb-Europa entre aquest dimecres i el dijous, que passa per territori marroquí.

El gasoducte Magreb Europa, que assortia de gas algerià a Espanya i Portugal a través de territori marroquí, va ser tancat a l’octubre en véncer el contracte de 25 anys, en plenes tensions entre Algèria i el Marroc.

Segons Algèria, qualsevol desviament del gas exportat «el destí del qual no siga un altre que el previst en el contracte» suposarà l’incompliment d’aquest, tal com ha afirmat el Ministeri d’Energia i Mines en un comunicat, recollit per l’agència oficial algeriana de notícies.

El ministre d’Energia i Mines, Mohamed Arkab, assenyala en un comunicat que ha sigut informat «mitjançant missatge electrònic«, per la seua homòloga espanyola, Teresa Ribera, de la decisió d’Espanya d’autoritzar l’explotació, en flux invers, del Gasoducte Magreb Europa (GME»).

Espanya nega que vaja a derivar gas algerià al Marroc

Pocs minuts després de conéixer-se el comunicat d’Algèria, fonts del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic han explicat a RTVE que «el Marroc ha demanat suport per a garantir la seua seguretat energètica sobre la base de les relacions comercials i Espanya ha respost positivament a la seua petició».

«Amb total transparència, el Marroc podrà adquirir GNL en els mercats internacionals, desembarcar-ho en alguna planta de regasificació peninsular i utilitzar el gasoducte del Magreb perquè arribe al seu territori».

«En cap cas el gas adquirit pel Marroc tindrà procedència algeriana. L’activació d’aquest mecanisme s’ha parlat amb Algèria durant els últims mesos i hui ha sigut comunicada al ministre algerià«, afirmen des del ministeri.

L’operació sol·licitada per Espanya «es realitzarà hui o demà»

Algèria diu que l'»operació (sol·licitada per Espanya per a l’ús del GME) es realitzarà hui o demà”.

«Les quantitats de gas natural algerià entregades a Espanya, el destí del qual no siga un altre que el previst en els contractes, tindrà la consideració d’incompliment dels compromisos contractuals, i per tant, podria donar lloc a l’incompliment del contracte que vincula a Sonatrach amb els seus clients espanyols”, ha advertit el Govern algerià.

El país algerià és el principal proveïdor de gas a Espanya, una energia fonamental en un moment en què la crisi per la invasió russa d’Ucraïna ha portat a la Unió Europea (UE) a plantejar-se suspendre les seues compres de gas rus.

Relacions diplomàtiques deteriorades

Aquesta decisió es produeix en un moment de tensions diplomàtiques entre Algèria i Espanya després que el govern donara suport al pla d’autonomia del Marroc per al Sàhara Occidental.

Quan es va conéixer la decisió d’Espanya de posicionar-se del costat del Marroc, Algèria va mostrar la seua disconformitat amb la decisió i va avisar que podria revisar a l’alça els preus del gas.

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.