17.6 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

Algèria amenaça a Espanya amb tallar el subministrament de gas


La tensió amb Algèria torna a augmentar, ja que ha amenaçat a Espanya amb tallar-li el subministrament de gas si ho desvia a un altre país, en al·lusió al Marroc que fins ara es quedava una xicoteta part. Aquesta ha sigut la resposta del Ministeri d’Energia i Mines algerià després de la comunicació del Govern de reobrir el gasoducte Magreb-Europa entre aquest dimecres i el dijous, que passa per territori marroquí.

El gasoducte Magreb Europa, que assortia de gas algerià a Espanya i Portugal a través de territori marroquí, va ser tancat a l’octubre en véncer el contracte de 25 anys, en plenes tensions entre Algèria i el Marroc.

Segons Algèria, qualsevol desviament del gas exportatel destí del qual no siga un altre que el previst en el contracte” suposarà l’incompliment d’aquest, tal com ha afirmat el Ministeri d’Energia i Mines en un comunicat, recollit per l’agència oficial algeriana de notícies.

El ministre d’Energia i Mines, Mohamed Arkab, assenyala en un comunicat que ha sigut informat “mitjançant missatge electrònic“, per la seua homòloga espanyola, Teresa Ribera, de la decisió d’Espanya d’autoritzar l’explotació, en flux invers, del Gasoducte Magreb Europa (GME”).

Espanya nega que vaja a derivar gas algerià al Marroc

Pocs minuts després de conéixer-se el comunicat d’Algèria, fonts del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic han explicat a RTVE que “el Marroc ha demanat suport per a garantir la seua seguretat energètica sobre la base de les relacions comercials i Espanya ha respost positivament a la seua petició”.

“Amb total transparència, el Marroc podrà adquirir GNL en els mercats internacionals, desembarcar-ho en alguna planta de regasificació peninsular i utilitzar el gasoducte del Magreb perquè arribe al seu territori”.

En cap cas el gas adquirit pel Marroc tindrà procedència algeriana. L’activació d’aquest mecanisme s’ha parlat amb Algèria durant els últims mesos i hui ha sigut comunicada al ministre algerià“, afirmen des del ministeri.

L’operació sol·licitada per Espanya “es realitzarà hui o demà”

Algèria diu que l'”operació (sol·licitada per Espanya per a l’ús del GME) es realitzarà hui o demà”.

Les quantitats de gas natural algerià entregades a Espanya, el destí del qual no siga un altre que el previst en els contractes, tindrà la consideració d’incompliment dels compromisos contractuals, i per tant, podria donar lloc a l’incompliment del contracte que vincula a Sonatrach amb els seus clients espanyols”, ha advertit el Govern algerià.

El país algerià és el principal proveïdor de gas a Espanya, una energia fonamental en un moment en què la crisi per la invasió russa d’Ucraïna ha portat a la Unió Europea (UE) a plantejar-se suspendre les seues compres de gas rus.

Relacions diplomàtiques deteriorades

Aquesta decisió es produeix en un moment de tensions diplomàtiques entre Algèria i Espanya després que el govern donara suport al pla d’autonomia del Marroc per al Sàhara Occidental.

Quan es va conéixer la decisió d’Espanya de posicionar-se del costat del Marroc, Algèria va mostrar la seua disconformitat amb la decisió i va avisar que podria revisar a l’alça els preus del gas.

Últimes notícies

Avís taronja per vent de 90 km/h i temporal en la costa este dimecres

Aemet ha activat l'avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i fenòmens costaners a Alacant i València; també s'esperen avisos grocs a Castelló.

Bernabé acusa a la Generalitat d’alterar responsabilitats i sostraure crides del 112 en la DANA

Pilar Bernabé ha defés al Senat que va haver-hi informació suficient durant la DANA i ha acusat a la Generalitat de sostraure de manera irregular converses amb Aemet i el 112 per a alterar responsabilitats.

El PSPV, decebut amb Pérez Llorca, demana un cordó sanitari enfront de Vox

El PSPV s'ha mostrat decebut després de reunir-se amb Pérez Llorca. Ha demanat un cordó sanitari enfront de Vox, a més d'exigir l'acta a Mazón i acceptar el finançament del Govern.

Familiars i veïns increpen al detingut pel crim del menor a Sueca a la seua arribada al jutjat

Familiars i veïns han increpat al detingut per la mort del menor de 13 anys a Sueca quan ha arribat als jutjats sota escorta. El sospitós es va entregar el dissabte i va confessar el crim; l'autòpsia ha confirmat múltiples punyalades.

València acollirà durant tres anys el Spain Sail Gran Premi del SailGP

València serà seu del Spain Sail Gran Premi durant tres anys com a part del Rolex SailGP Championship. La primera cita serà el 5 i 6 de setembre i les entrades eixiran al febrer.

Familiars increpen al detingut pel menor assassinat a Sueca a la seua arribada al jutjat

Familiars i veïns han increpat al detingut per la mort d'un menor de 13 anys a Sueca a la seua arribada als jutjats. L'home, pare d'un amic, es va entregar el dissabte i va confessar el crim; la zona ha estat acordonada i amb forta presència policial.

La Comunitat Valenciana va crear 98.800 ocupacions en 2025 i va reduir l’atur al 10,39%

La Comunitat Valenciana va tancar 2025 amb 2,47 milions d'ocupats després de sumar 98.800 ocupacions. L'atur va baixar en 47.100 persones i la taxa es va situar en el 10,39%.

Detingut després de robar mostraris de joies valorats en 1,5 milions en una àrea de servici

La Policia Nacional ha detingut a un home i ha recuperat mostraris de joies valorats en més de 1,5 milions després d'un robatori en una estació de servici de la A-3 a Conca. El material va ser trobat en un domicili de Alcorcón tres dies després.