Algèria amenaça a Espanya amb tallar el subministrament de gas


La tensió amb Algèria torna a augmentar, ja que ha amenaçat a Espanya amb tallar-li el subministrament de gas si ho desvia a un altre país, en al·lusió al Marroc que fins ara es quedava una xicoteta part. Aquesta ha sigut la resposta del Ministeri d’Energia i Mines algerià després de la comunicació del Govern de reobrir el gasoducte Magreb-Europa entre aquest dimecres i el dijous, que passa per territori marroquí.

El gasoducte Magreb Europa, que assortia de gas algerià a Espanya i Portugal a través de territori marroquí, va ser tancat a l’octubre en véncer el contracte de 25 anys, en plenes tensions entre Algèria i el Marroc.

Segons Algèria, qualsevol desviament del gas exportat «el destí del qual no siga un altre que el previst en el contracte» suposarà l’incompliment d’aquest, tal com ha afirmat el Ministeri d’Energia i Mines en un comunicat, recollit per l’agència oficial algeriana de notícies.

El ministre d’Energia i Mines, Mohamed Arkab, assenyala en un comunicat que ha sigut informat «mitjançant missatge electrònic«, per la seua homòloga espanyola, Teresa Ribera, de la decisió d’Espanya d’autoritzar l’explotació, en flux invers, del Gasoducte Magreb Europa (GME»).

Espanya nega que vaja a derivar gas algerià al Marroc

Pocs minuts després de conéixer-se el comunicat d’Algèria, fonts del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic han explicat a RTVE que «el Marroc ha demanat suport per a garantir la seua seguretat energètica sobre la base de les relacions comercials i Espanya ha respost positivament a la seua petició».

«Amb total transparència, el Marroc podrà adquirir GNL en els mercats internacionals, desembarcar-ho en alguna planta de regasificació peninsular i utilitzar el gasoducte del Magreb perquè arribe al seu territori».

«En cap cas el gas adquirit pel Marroc tindrà procedència algeriana. L’activació d’aquest mecanisme s’ha parlat amb Algèria durant els últims mesos i hui ha sigut comunicada al ministre algerià«, afirmen des del ministeri.

L’operació sol·licitada per Espanya «es realitzarà hui o demà»

Algèria diu que l'»operació (sol·licitada per Espanya per a l’ús del GME) es realitzarà hui o demà”.

«Les quantitats de gas natural algerià entregades a Espanya, el destí del qual no siga un altre que el previst en els contractes, tindrà la consideració d’incompliment dels compromisos contractuals, i per tant, podria donar lloc a l’incompliment del contracte que vincula a Sonatrach amb els seus clients espanyols”, ha advertit el Govern algerià.

El país algerià és el principal proveïdor de gas a Espanya, una energia fonamental en un moment en què la crisi per la invasió russa d’Ucraïna ha portat a la Unió Europea (UE) a plantejar-se suspendre les seues compres de gas rus.

Relacions diplomàtiques deteriorades

Aquesta decisió es produeix en un moment de tensions diplomàtiques entre Algèria i Espanya després que el govern donara suport al pla d’autonomia del Marroc per al Sàhara Occidental.

Quan es va conéixer la decisió d’Espanya de posicionar-se del costat del Marroc, Algèria va mostrar la seua disconformitat amb la decisió i va avisar que podria revisar a l’alça els preus del gas.

Últimes notícies

Un voleó de Pablo García en el 83 enfonsa el València CF a Mestalla

Un gol de volea de Pablo García en el minut 83 ha donat la victòria al Betis a Mestalla i ha encés de nou la protesta de l’afició del València CF, que encadena dos jornades sense marcar.

Nathan Saliba reforça el mig del camp del Villarreal fins a 2031

El Villarreal ha tancat el fichatge del migcampista canadenc Nathan Saliba, de 22 anys, procedent de l'Anderlecht, amb un contracte fins al 30 de juny de 2031.

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.