19.8 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

Les altes temperatures provoquen greus pèrdues en la collita de cereals

La Unió de Llauradors informa que les elevades temperatures del passat mes de maig són les principals culpables que la collita de cereals siga dolenta en la Comunitat Valenciana i molt pitjor de l’estimada al principi, amb un 25% menys de producció que podria ser fins i tot major.

La Unió ha recaptat informació sobre la situació en les diferents zones productores de la nostra comunitat autònoma i considera aquesta campanya de cereals molt negativa pel fet que les extremadament altes temperatures de fa unes setmanes van fer que es desbaratara el desenvolupament vegetatiu de les plantes, juntament amb unes despeses de producció que continuen pujant i que no s’aconsegueixen traslladar al final al llarg de la cadena alimentària, per la qual cosa el marge de rendibilitat és cada vegada més baix.

Les bones expectatives que hi havia s’han anat finalment al trast amb l’onada de calor que patirem fa algunes setmanes. Aquesta adversitat, quan tot marxava molt bé, ha provocat la pèrdua de molt de gra i que la producció finalment siga entre normal i baixa.

Alts costos de producció

Aquests problemes climatològics s’agreugen per uns costos de producció que no paren de pujar. L’increment respecte al passat any és considerable arribant a ser en gasoil d’un 215%, en l’electricitat d’un 77% i en els fertilitzants i fitosanitaris més de 30%, no sent compensat per la baixa collita amb independència que el preu en el mercat està a l’alça per la guerra a Ucraïna.

En un moment econòmic en el qual el cereal podria anar bé, arriba aquesta calor extrema que ens redueix la collita”, lamenten des de la Unió. “En qualsevol cas, tampoc hauria sigut molt pròsper, perquè amb uns costos de producció tan alts no hi ha preu a l’alça que pague això”, afigen.

José Ramón Beltrán, responsable del sector de cereals de la Unió, indica que “un any que podria haver sigut bo com així podem comprovar amb els preus, serà dolent i perdrem diners amb els nostres cultius. Malgrat la gran necessitat de cereals pel conflicte d’Ucraïna, podem perdre rendibilitat, ja que les explotacions no podem assumir aquests costos tan desorbitats”.

La Unió reclama mesures per a compensar aquestes pujades dels inputs tan espectaculars que pateixen els agricultors, entre elles que el Govern d’Espanya inste la Comissió Europea a la suspensió dels aranzels a les importacions de matèries primeres per a l’elaboració de fertilitzants en períodes de crisis d’escassetat d’aquestes per a evitar un augment dels costos de producció.

També proposa la Unió l’establiment d’un sistema públic d’elaboració de costos de producció de referència per als contractes agroalimentaris obligatoris establits en la Llei de millora del funcionament de la cadena alimentària.

Finalment, la Unió demanda una dotació econòmica suficient de les Administracions públiques per a rebaixar la nostra dependència exterior de gra i evitar possibles desproveïments, màximament si tenim en compte la situació internacional dels mercats en aquests moments.

Últimes notícies

Barcala ha demanat disculpes i ha promés depurar l’adjudicació de les VPP a la Platja de Sant Joan

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat arribar fins al final. L'Ajuntament ha obert una investigació, revisarà les 140 adjudicacions i aplicarà el dret de retracte si detecta frau.

Dimitix el cap de gabinet d’Indústria de la Generalitat per la polèmica de la vivenda a Alacant

Miguel Ángel Sánchez ha presentat la seua renúncia després de la polèmica per presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques a Alacant. Defén que no va tindre relació amb la promoció ni amb el procediment.

Gonzalo Villar torna a l’Elx: més madur i millor futbolista

El migcampista torna cedit pel Dinamo de Zagreb amb opció de compra i es declara llest per a debutar a les ordes de Eder Sarabia. Rehúye comparacions i confia a quedar-se.

L’esquerra i Vox exigixen la dimissió de l’alcalde d’Alacant per les VPP de la Platja de Sant Joan

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han reclamat l'eixida de Luis Barcala després d'un ple extraordinari sobre les adjudicacions de VPP a la Platja de Sant Joan. La pressió s'ha intensificat després de diverses dimissions, inclosa la de l'edil d'Urbanisme.

PSPV, Compromís i EU exigixen la dimissió de Barcala pel cas de les VPP a la Platja de Sant Joan

PSPV, Compromís i EU-Podem han reclamat que Luis Barcala dimitisca després del ple extraordinari sobre les irregularitats en les VPP de la Platja de Sant Joan. El debat s'ha saldat amb diverses dimissions, inclosa la de l'edil d'Urbanisme.

Pérez Llorca ha destacat el front comú amb Andalusia i Múrcia per a defendre l’horta d’Europa

Juanfran Pérez Llorca ha reivindicat a Berlín un front comú amb Andalusia i Múrcia per a defendre l'horta d'Europa. Ha demanat al Govern d'Espanya controles en origen i mesures per a competir en igualtat de condicions.

Evenepoel guanya la crono i firma la seua victòria 70; Girmay seguix líder

Remco Evenepoel es va imposar amb 20.12 en la contrarellotge de 17,5 km entre Carlet i Alginet en una jornada marcada pel vent. L'organització va neutralitzar els temps per a la general i Biniam Girmay va mantindre el lideratge.

Igualtat farà seguiment del cas de transfòbia institucional denunciat en un centre de salut de Gandia

Igualtat ha pres nota i seguirà el cas d'una dona que va denunciar transfòbia institucional en un centre de salut de Gandia. L'Ajuntament tramita la queixa en Orienta.