Les altes temperatures provoquen greus pèrdues en la collita de cereals

La Unió de Llauradors informa que les elevades temperatures del passat mes de maig són les principals culpables que la collita de cereals siga dolenta en la Comunitat Valenciana i molt pitjor de l’estimada al principi, amb un 25% menys de producció que podria ser fins i tot major.

La Unió ha recaptat informació sobre la situació en les diferents zones productores de la nostra comunitat autònoma i considera aquesta campanya de cereals molt negativa pel fet que les extremadament altes temperatures de fa unes setmanes van fer que es desbaratara el desenvolupament vegetatiu de les plantes, juntament amb unes despeses de producció que continuen pujant i que no s’aconsegueixen traslladar al final al llarg de la cadena alimentària, per la qual cosa el marge de rendibilitat és cada vegada més baix.

Les bones expectatives que hi havia s’han anat finalment al trast amb l’onada de calor que patirem fa algunes setmanes. Aquesta adversitat, quan tot marxava molt bé, ha provocat la pèrdua de molt de gra i que la producció finalment siga entre normal i baixa.

Alts costos de producció

Aquests problemes climatològics s’agreugen per uns costos de producció que no paren de pujar. L’increment respecte al passat any és considerable arribant a ser en gasoil d’un 215%, en l’electricitat d’un 77% i en els fertilitzants i fitosanitaris més de 30%, no sent compensat per la baixa collita amb independència que el preu en el mercat està a l’alça per la guerra a Ucraïna.

En un moment econòmic en el qual el cereal podria anar bé, arriba aquesta calor extrema que ens redueix la collita”, lamenten des de la Unió. “En qualsevol cas, tampoc hauria sigut molt pròsper, perquè amb uns costos de producció tan alts no hi ha preu a l’alça que pague això”, afigen.

José Ramón Beltrán, responsable del sector de cereals de la Unió, indica que “un any que podria haver sigut bo com així podem comprovar amb els preus, serà dolent i perdrem diners amb els nostres cultius. Malgrat la gran necessitat de cereals pel conflicte d’Ucraïna, podem perdre rendibilitat, ja que les explotacions no podem assumir aquests costos tan desorbitats”.

La Unió reclama mesures per a compensar aquestes pujades dels inputs tan espectaculars que pateixen els agricultors, entre elles que el Govern d’Espanya inste la Comissió Europea a la suspensió dels aranzels a les importacions de matèries primeres per a l’elaboració de fertilitzants en períodes de crisis d’escassetat d’aquestes per a evitar un augment dels costos de producció.

També proposa la Unió l’establiment d’un sistema públic d’elaboració de costos de producció de referència per als contractes agroalimentaris obligatoris establits en la Llei de millora del funcionament de la cadena alimentària.

Finalment, la Unió demanda una dotació econòmica suficient de les Administracions públiques per a rebaixar la nostra dependència exterior de gra i evitar possibles desproveïments, màximament si tenim en compte la situació internacional dels mercats en aquests moments.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Més de 60 km de retencions a primera hora en les carreteres de València

Retencions d'una mica més de 60 quilòmetres a primera hora a la província, amb els majors embossos en l'A-7, V-31 i V-30 en sentit a València, Alacant i Barcelona.

Intervingudes més de 50 tones d’aliments i articles no aptes en naus d’Alacant

La Guàrdia Civil ha intervingut més de 50 tones de productes no aptes en dos naus del polígon Garrachico, a Alacant. Hi ha quatre persones investigades i gènere immobilitzat o destruït per riscos per a la salut.

Set comunitats en alerta per vent, onatge, pluja i neu; Andalusia, en taronja

Set comunitats mantenen avisos per fenòmens adversos i Andalusia eleva el nivell a taronja a Almeria per temporal marítim amb ones de fins a 3 metres. Ceuta i Melilla seguixen en groc.

L’atur baixa al febrer en la Comunitat Valenciana: 1.102 persones menys i més afiliació

La Comunitat Valenciana va tancar febrer amb 1.102 aturats menys (-0,38%), fins a 290.629, i amb 11.313 afiliats més. A Espanya l'atur va repuntar lleument en 3.584 persones.

Pluges febles en el sud de València i nord d’Alacant amb descens de màximes

Cels nuvolosos i ruixats febles, més persistents en el sud de València i nord d'Alacant. Pugen les mínimes i el vent del nord-est deixarà ratxes molt fortes.

Protesta davant el consolat dels EUA a València per la guerra de l’Iran i el genocidi en Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l'Iran i en denúncia del genocidi en Palestina. Els convocants demanen la fi de les complicitats amb Israel i els Estats Units.

Cinc persones, entre elles un xiquet, ateses per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut assistits per inhalació de fum i traslladats a l'Hospital de Dénia després d'un incendi al carrer Pare Pere.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l’Iran i el genocidi de Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels Estats Units a València contra la guerra de l'Iran i el genocidi de Palestina, en una acció convocada per diverses organitzacions, entre elles BDS. Els convocants han demanat acabar amb les 'complicitats' amb Israel i els EUA.