20.2 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

Les altes temperatures provoquen greus pèrdues en la collita de cereals

La Unió de Llauradors informa que les elevades temperatures del passat mes de maig són les principals culpables que la collita de cereals siga dolenta en la Comunitat Valenciana i molt pitjor de l’estimada al principi, amb un 25% menys de producció que podria ser fins i tot major.

La Unió ha recaptat informació sobre la situació en les diferents zones productores de la nostra comunitat autònoma i considera aquesta campanya de cereals molt negativa pel fet que les extremadament altes temperatures de fa unes setmanes van fer que es desbaratara el desenvolupament vegetatiu de les plantes, juntament amb unes despeses de producció que continuen pujant i que no s’aconsegueixen traslladar al final al llarg de la cadena alimentària, per la qual cosa el marge de rendibilitat és cada vegada més baix.

Les bones expectatives que hi havia s’han anat finalment al trast amb l’onada de calor que patirem fa algunes setmanes. Aquesta adversitat, quan tot marxava molt bé, ha provocat la pèrdua de molt de gra i que la producció finalment siga entre normal i baixa.

Alts costos de producció

Aquests problemes climatològics s’agreugen per uns costos de producció que no paren de pujar. L’increment respecte al passat any és considerable arribant a ser en gasoil d’un 215%, en l’electricitat d’un 77% i en els fertilitzants i fitosanitaris més de 30%, no sent compensat per la baixa collita amb independència que el preu en el mercat està a l’alça per la guerra a Ucraïna.

En un moment econòmic en el qual el cereal podria anar bé, arriba aquesta calor extrema que ens redueix la collita”, lamenten des de la Unió. “En qualsevol cas, tampoc hauria sigut molt pròsper, perquè amb uns costos de producció tan alts no hi ha preu a l’alça que pague això”, afigen.

José Ramón Beltrán, responsable del sector de cereals de la Unió, indica que “un any que podria haver sigut bo com així podem comprovar amb els preus, serà dolent i perdrem diners amb els nostres cultius. Malgrat la gran necessitat de cereals pel conflicte d’Ucraïna, podem perdre rendibilitat, ja que les explotacions no podem assumir aquests costos tan desorbitats”.

La Unió reclama mesures per a compensar aquestes pujades dels inputs tan espectaculars que pateixen els agricultors, entre elles que el Govern d’Espanya inste la Comissió Europea a la suspensió dels aranzels a les importacions de matèries primeres per a l’elaboració de fertilitzants en períodes de crisis d’escassetat d’aquestes per a evitar un augment dels costos de producció.

També proposa la Unió l’establiment d’un sistema públic d’elaboració de costos de producció de referència per als contractes agroalimentaris obligatoris establits en la Llei de millora del funcionament de la cadena alimentària.

Finalment, la Unió demanda una dotació econòmica suficient de les Administracions públiques per a rebaixar la nostra dependència exterior de gra i evitar possibles desproveïments, màximament si tenim en compte la situació internacional dels mercats en aquests moments.

Últimes notícies

La Generalitat equipara les condicions laborals del professorat de religió a la resta de docents

Educació ha firmat el conveni col·lectiu que posa fi al tracte excepcional del professorat de religió. L'acord alinea drets, retribucions, permisos i llicències amb els de la resta de docents.

EUPV entrega 18.000 firmes en Les Corts per a demanar que es blinde la sanitat pública

EUPV ha presentat una ILP en Les Corts per a blindar la sanitat pública amb més de 18.000 firmes. La proposta demana més personal, inversió i revertir privatitzacions.

Tanquem Cofrents alerta d’un risc creixent en prorrogar la vida de les nuclears

La plataforma ha llançat una campanya contra la pròrroga de les centrals nuclears a Espanya i exigix el seu tancament. Advertix de riscos tècnics creixents i que el model nuclear frena la modernització del sistema

Arxiven la investigació contra el bisbe Munilla per defendre les teràpies de conversió

La Fiscalia Provincial de Madrid ha arxivat les diligències obertes per les declaracions del bisbe Josep Ignacio Munilla en defensa de les teràpies de conversió. El prelat va difondre el decret d'arxiu en el seu perfil de X.

La millora de la CV-679 suma carril ciclopedestre i variant a Rafelcofer a la Safor

La Diputació de València ha licitat per 9,2 milions la millora de la CV-679 entre Almoines i l'Alqueria de la Comtessa, amb carril ciclopedestre i variant a Rafelcofer. El projecte reforça seguretat viària i connectivitat entre municipis de la Safor.

Ferides una menor i una dona de 39 anys en l’incendi d’una vivenda a Orihuela

Una menor i una dona de 39 anys han resultat ferides este dijous en un incendi en una vivenda del carrer Sant Joan d'Orihuela. Han sigut ateses per inhalació de fum i traslladades a l'Hospital Vega Baixa i a la Fe, segons el Cicu.

L’oposició retrau que les víctimes de la dana seguisquen sense comparéixer en Les Corts 15 mesos després

Quinze mesos després de la dana que va causar 230 morts a la província de València, l'oposició ha censurat que les víctimes no hagen sigut escoltades encara en Les Corts. El PP ha assegurat que intentarà citar-les com més prompte millor i ha apuntat a la pròxima reunió de febrer.

La Generalitat licita més de 60 vivendes de protecció pública a La Pobla de Vallbona

La Generalitat, a través de la EVHA, ha licitat entre 60 i 70 vivendes de protecció pública a La Pobla de Vallbona dins del Pla VIU. El 10% se sumarà al parc públic i el 40% es reservarà a jóvens; el termini d'ofertes finalitza el 29 d'abril.