El Govern d’Espanya aprova una llei contra el desaprofitament de menjar


Cada espanyol tira al fem 30 quilos de menjar a l’any. Amb la finalitat de frenar el desaprofitament alimentari, el Consell de Ministre ha aprovat la llei de Prevenció de les Pèrdues i el Desaprofitament Alimentari que té com a objectiu “regular i conscienciar per a evitar la pèrdua d’aliments. França i Itàlia són els únics països de la UE que tenen ara lleis similars“, ha explicat el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern d’Espanya, Luis Planas.

El text contempla la donació a entitats i bancs d’aliments quan la data siga pròxima a caducitat. A més, tots els ciutadans han de tindre dret gratuït a transportar el menjar, excepte en els establiments de bufet lliure. S’obliga a tots els agents de la cadena alimentària a elaborar un pla de prevenció per a evitar el desaprofitament. L’entrada en vigor dependrà de la tramitació parlamentària, però el Govern espera que siga per al pròxim 1 de gener.

Els restaurants hauran d’oferir les sobres als seus clients en envàs reciclable: si no, 2.000 de sanció

Entre les mesures està l’obligació de l’hostaleria d’oferir als seus clients les sobres del menjar sense cost addicional i en envasos reciclables, amb sanció de 2.000 euros. Un dels objectius de la norma és conscienciar, perquè el 40% de la pèrdua es produeix a les botigues i en les llars i un altre 20% en la cadena alimentària.

Així, veu el text necessari més en un context en el qual es parla de la “possibilitat d’una crisi alimentària” i de la necessitat de producció d’aliments en el món. “En el món existeix fam i malnutrició i aquest tema colpeja la consciència de tots“, ha reflexionat.

Durant la seua exposició en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha destacat que es tracta d’un instrument jurídic pioner parell “regular i conscienciar” i per a previndre una “ineficiència en la cadena alimentària” que té conseqüències econòmiques, ambientals i socials.

En vigor l’1 de gener de 2023

Així, ha precisat que la intenció del Govern és que la llei entre en vigor l’1 de gener de 2023 si els tràmits i terminis en el Congrés i al Senat ho permeten.

Planas ha afirmat que només França i Itàlia disposen d’una regulació semblant a la UE i ha destacat que un dels objectius de la norma és conscienciar, perquè el 40 per cent de la pèrdua es produeix a les botigues i en les llars i un altre 20 per cent en la cadena alimentària.

Altres mesures més rellevants de la llei contra el desaprofitament de menjar


• El text legal cerca fomentar les bones pràctiques des dels productors primaris, en fase de collita i recol·lecció d’aliments, fins als consumidors, en la llar o en bars i restaurants.
• Les empreses hauran d’estipular el destí dels aliments per a evitar el seu desaprofitament sota la premissa que la prioritat màxima serà sempre el consum humà a través de la donació o redistribució d’aliments.
• Per a donar excedents d’aliments, els agents de la cadena hauran de subscriure convenis de col·laboració amb empreses, entitats d’iniciativa social i altres organitzacions sense ànim de lucre o bancs d’aliments. En aquests acords s’hauran de recollir de manera expressa les condicions de recollida, transport i emmagatzematge dels productes, entre altres qüestions.
• Les entitats d’iniciativa social que siguen receptores de donacions hauran de garantir la traçabilitat dels productes donats mitjançant un sistema de registre d’entrada i eixida dels aliments rebuts i entregats. Només podran destinar aquests productes a la donació, sense que en cap cas puguen comercialitzar-los, i hauran de realitzar-la sense cap mena de discriminació entre els beneficiaris.

Fruita en suc o melmelada

El projecte de llei contempla la transformació d’aliments no venuts però que estiguen en condicions òptimes en uns altres com a sucs o melmelades i els que ja no siguen aptes per a consum humà. Planas ha assenyalat que quan els aliments ja no siguen aptes per al consum humà, la preferència d’ús serà, per aquest ordre:
• L’alimentació animal i fabricació de pinsos.
• L’ús com a subproductes en una altra indústria ja com a residus.
• L’obtenció de compost o biocombustibles.

Línies de venda de producte “lletjos”

Una altra de les mesures passa perquè els establiments comercials disposen de línies de venda productes “lletjos, imperfectes o poc estètics; promoure el consum de productes de temporada, de proximitat o ecològics i incentiven la venda de productes amb data de consum preferent o de caducitat pròxima, segons la jerarquia de prioritats d’ús”.

El ministre ha afegit que el Govern adoptarà polítiques per a adequar dates de consum preferent a la prevenció de desaprofitament amb accions de formació i divulgació i incentivarà que la cadena alimentària ajuste les dates de consum preferent dels seus productes fins al màxim que garantisca una adequada qualitat.

Multes i sancions per incompliment

• Es considerarà falta greu no comptar amb un pla de prevenció que estarà sancionat amb entre 2.001 i 60.000 euros.
• Una infracció lleu, que estarà sancionada amb multes de fins a 2.000 euros, serà, per exemple, no aplicar la jerarquia de prioritats o que les empreses de distribució al detall i l’hostaleria i restauració no donen els productes no venuts que siguen aptes per al consum humà a través d’un pacte o conveni.
• Una altra infracció lleu serà la negativa a col·laborar amb les administracions per a quantificar els residus d’aliments.
• Les infraccions molt greus podran ser sancionades amb entre 60.001 i 500.000 euros de multa, es considerarà la segona o ulterior falta greu que es cometa en un termini de dos anys.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Diego Ventura imposa el seu mestratge a Castelló i tala una orella

Diego Ventura va destacar en la segona d'abonament de la Magdalena amb una actuació de tremp i domini que li va valdre una orella i una ovació. Rui Fernandes i Llija Vicens van marxar de buit davant un tancament noble però amb poca transmissió dels Espartars.

La Fiscalia sosté que Mazón no tenia competències en emergències i que no està provat que donara ordes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana afirma que la llei no atribuïx al president competències directes en protecció civil i que no hi ha proves d'ordes seues durant la dana. El comandament únic corresponia a Interior i només canviaria si apareixen noves evidències.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.

Oliu confirma que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l’OPA fallida del BBVA

Josep Oliu ha assegurat que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l'OPA fallida del BBVA i ha fixat com a repte seguir el ritme de la innovació i la IA. També ha defés que la independència preserva la competència per a les pimes i ha reclamat simplificació reguladora a Europa.

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.