Detecten un augment de contractes de compravenda de cítrics amb clàusules abusives

La Unió de Llauradors ha detectat durant aquesta campanya un increment dels contractes de compravenda de cítrics amb clàusules abusives per als llauradors, fonamentalment de casos en els quals els preus se situen clarament per davall dels costos de producció, per la qual cosa li demana que actue d’ofici i destine més recursos per a perseguir els mateixos.

L’organització agrària ha traslladat a l’Agència d’Informació i Control Alimentaris (AICA), organisme dependent del Ministeri d’Agricultura, que inicie els controls i inspeccions requerits per a comprovar el compliment del contingut del contracte de compravenda de cítrics d’acord amb el que s’estableix en article 9 de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària.

Aquest augment de contractes en el sector citrícola amb clàusules impreses en els mateixos en les quals el venedor signa i accepta que el preu de compravenda està per damunt dels costos de producció efectius és un precedent preocupant i greu.

“Pot generar aquesta circumstància, problemes en les pròximes campanyes perquè s’està assumint un cost de producció que no s’ajusta a la realitat i que se signa per l’elevat poder de negociació d’aquestes empreses i per la por de quedar-se amb la collita en l’arbre”, assegura Carles Peris, secretari general de la Unió.

En aquest sentit, cal recordar que la Unió durant la tramitació de la Llei en el Congrés dels Diputats ja va proposar que es legislara per a limitar l’elevat poder de negociació de molts intervinents en la cadena alimentària. No es va fer cas i ara ja s’observen les conseqüències.

En un dels casos que ha remés a la AICA, un operador comercial compra 170.000 kg de taronja de la varietat Lane late a un llaurador, amb un preu de 0,10 €/kg.

En tots els estudis i publicacions recents els costos de producció efectius estan molt per damunt del preu que aquesta empresa ha establit en la transacció del contracte de compravenda denunciat i és evident que algunes altres empreses també els estan incomplint.

Els estudis publicats per l’IVIA i l’Observatori de Preus dels Aliments del Ministeri d’Agricultura daten ja de fa onze anys i en un altre de l’IVIA, encara no publicat oficialment, els costos de producció ja se situen al voltant dels 0,23 €/kg.

La Unió aprofita perquè de manera oficial es publiquen els preus efectius de referència dels costos de producció en totes les espècies citrícoles, tant pel Ministeri d’Agricultura com per les interprofessionals en aquells sectors agraris que disposen d’aquestes entitats.

Per tant, suposadament, segons el parer de la Unió, s’està vulnerant en alguns casos el que s’estableix en la lletra c) del punt 1 de l’article 9 de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària i, concretament, on indica que “el preu del contracte alimentari que haja de percebre un productor primari o una agrupació d’aquests haurà de ser, en tot cas, superior al total de costos assumits pel productor o cost efectiu de producció, que inclourà tots els costos assumits per a desenvolupar la seua activitat (…)”.

La Unió també ressalta les creixents exigències que des de la AICA se sol·liciten últimament per a formalitzar les denúncies contra aquells operadors comercials que incompleixen la Llei de la Cadena Alimentària. “Se’ns demanen cada vegada més coses i tràmits perquè una denúncia arribe a bon port, la qual cosa dificulta enormement la seua presentació i fa inviable el procés. Per això pensem que l’organisme encarregat de vetlar per la transparència en les transaccions comercials agroalimentàries hauria d’actuar d’ofici en casos flagrants d’incompliment dels contractes i no acumular al llaurador de més faena extra per denunciar una cosa que suposa un abús”, afirma Carles Peris.

Últimes notícies

Policia i Guàrdia Civil reforcen amb les autonomies la seguretat als museus per l’onada de robatoris

Policia Nacional i Guàrdia Civil han compartit amb les comunitats autònomes informació clau per reforçar la seguretat als museus després de tres robatoris recents, un d’ells al Museu de Villena. La Generalitat critica que el Ministeri de Cultura no haja presentat encara un pla de treball concret.

Desmantellen a Figueres un gran arsenal d’armes amb enviaments des de la Comunitat Valenciana

La Policia Nacional ha intervingut 644 armes en un traster de Figueres que funcionava com a taller clandestí, amb enviaments continuats des de la Comunitat Valenciana. L’operació, encara oberta, ha acabat de moment amb set detinguts i la confiscació de prop de 400 armes detonadores i milers de cartutxos.

Capturats més de 5.300 porcs senglars en el pla de xoc contra la sobrepoblació

El pla de xoc de la Generalitat contra la sobrepoblació de porcs senglars ha permés capturar 5.337 exemplars a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència a la província de València. El dispositiu combina batudes amb caçadors, gàbies de trampeig i ajudes econòmiques als participants.

Un estudi situa les primeres vinyes de la península fa 3.000 anys al Mediterrani oriental

Una investigació internacional liderada per la Universitat de València conclou que les primeres vides cultivades de la península ibèrica arribaren fa uns 3.000 anys del Mediterrani oriental i que el seu llinatge encara és present en varietats actuals com la passa valenciana.

Mor als 81 anys Artur Heras, referent de l’art contemporani valencià

L’artista Artur Heras, figura clau del nou realisme i el pop art valencià, ha mort als 81 anys. Xàtiva iniciarà els tràmits per a nomenar-lo fill predilecte.

Levante i Elx disparen el seu límit de gasto; Vila-real i València es mantenen

Levante i Elx han multiplicat el seu límit de cost de plantilla per a esta temporada, mentres Vila-real i València es mantenen en valors similars als del curs passat, segons les xifres fetes públiques per LaLiga.

La Conselleria de Cultura reclama al Ministeri un pla urgent contra els robatoris en museus

Educació, Cultura i Universitats ha tornat a exigir al Ministeri de Cultura un pla coordinat i una fulla de ruta per a reforçar la seguretat als museus després dels últims robatoris registrats a Espanya.

Extingit l’incendi forestal de Polop dos dies després de declarar-se

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat dimarts en la partida de Bacorero, a Polop de la Marina, després de dos dies de treball intensiu. El foc ha afectat unes 36 hectàrees de terreny rural muntanyós.