Detecten un augment de contractes de compravenda de cítrics amb clàusules abusives

La Unió de Llauradors ha detectat durant aquesta campanya un increment dels contractes de compravenda de cítrics amb clàusules abusives per als llauradors, fonamentalment de casos en els quals els preus se situen clarament per davall dels costos de producció, per la qual cosa li demana que actue d’ofici i destine més recursos per a perseguir els mateixos.

L’organització agrària ha traslladat a l’Agència d’Informació i Control Alimentaris (AICA), organisme dependent del Ministeri d’Agricultura, que inicie els controls i inspeccions requerits per a comprovar el compliment del contingut del contracte de compravenda de cítrics d’acord amb el que s’estableix en article 9 de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària.

Aquest augment de contractes en el sector citrícola amb clàusules impreses en els mateixos en les quals el venedor signa i accepta que el preu de compravenda està per damunt dels costos de producció efectius és un precedent preocupant i greu.

“Pot generar aquesta circumstància, problemes en les pròximes campanyes perquè s’està assumint un cost de producció que no s’ajusta a la realitat i que se signa per l’elevat poder de negociació d’aquestes empreses i per la por de quedar-se amb la collita en l’arbre”, assegura Carles Peris, secretari general de la Unió.

En aquest sentit, cal recordar que la Unió durant la tramitació de la Llei en el Congrés dels Diputats ja va proposar que es legislara per a limitar l’elevat poder de negociació de molts intervinents en la cadena alimentària. No es va fer cas i ara ja s’observen les conseqüències.

En un dels casos que ha remés a la AICA, un operador comercial compra 170.000 kg de taronja de la varietat Lane late a un llaurador, amb un preu de 0,10 €/kg.

En tots els estudis i publicacions recents els costos de producció efectius estan molt per damunt del preu que aquesta empresa ha establit en la transacció del contracte de compravenda denunciat i és evident que algunes altres empreses també els estan incomplint.

Els estudis publicats per l’IVIA i l’Observatori de Preus dels Aliments del Ministeri d’Agricultura daten ja de fa onze anys i en un altre de l’IVIA, encara no publicat oficialment, els costos de producció ja se situen al voltant dels 0,23 €/kg.

La Unió aprofita perquè de manera oficial es publiquen els preus efectius de referència dels costos de producció en totes les espècies citrícoles, tant pel Ministeri d’Agricultura com per les interprofessionals en aquells sectors agraris que disposen d’aquestes entitats.

Per tant, suposadament, segons el parer de la Unió, s’està vulnerant en alguns casos el que s’estableix en la lletra c) del punt 1 de l’article 9 de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària i, concretament, on indica que “el preu del contracte alimentari que haja de percebre un productor primari o una agrupació d’aquests haurà de ser, en tot cas, superior al total de costos assumits pel productor o cost efectiu de producció, que inclourà tots els costos assumits per a desenvolupar la seua activitat (…)”.

La Unió també ressalta les creixents exigències que des de la AICA se sol·liciten últimament per a formalitzar les denúncies contra aquells operadors comercials que incompleixen la Llei de la Cadena Alimentària. “Se’ns demanen cada vegada més coses i tràmits perquè una denúncia arribe a bon port, la qual cosa dificulta enormement la seua presentació i fa inviable el procés. Per això pensem que l’organisme encarregat de vetlar per la transparència en les transaccions comercials agroalimentàries hauria d’actuar d’ofici en casos flagrants d’incompliment dels contractes i no acumular al llaurador de més faena extra per denunciar una cosa que suposa un abús”, afirma Carles Peris.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València el 9 d’Octubre per defensar la identitat valenciana i l’escola pública

La manifestació unitària del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València per reivindicar la identitat valenciana, la llengua, l’escola pública, la vivenda i una millor financiació, en una jornada massiva i sense incidents.

De la Fuente veu en Mestalla l’escenari ideal per a l’últim partit de la selecció

Luis de la Fuente ha defensat a València que Mestalla aculla un últim partit de la selecció espanyola abans del seu tancament, previsiblement amb uns quarts de final de la Lliga de Nacions. El seleccionador s’ha mostrat emocionat pel suport rebut i ha reivindicat els valors personals en la formació dels jóvens futbolistes.

Mestalla s’apunta per a acollir els quarts de la Nations League i la seua gran despedida

La RFEF vol que el partit de quarts de final de la Nations League es jugue a Mestalla com a últim gran duel abans del trasllat al Nou Mestalla. La decisió es prendrà entre el 25 i el 29 de març.

Tres ferits lleus per la caiguda d’una farola en un acte amb Luis de la Fuente a València

Tres persones han resultat ferides lleus en caure una farola sobre el públic durant una visita de Luis de la Fuente a un mural de la selecció a Monteolivet, València. La Policia i una ambulància han atés ràpidament els afectats.

Suspenen la gala pirotècnica de diumenge a València per la inseguretat a la plaça

El sector pirotècnic ha decidit cancel·lar l’espectacle inaugural del festival internacional de focs artificials d’este diumenge a la plaça de l’Ajuntament de València per la falta de garanties de seguretat derivades de l’acampada pel dret a la vivenda.

Milers de persones omplin València en una Processó Cívica tranquil·la i sense incidents

La Processó Cívica de la Senyera del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València amb normalitat i sense incidents destacats, en una jornada marcada per la convivència amb l’acampada pel dret a la vivenda i la suspensió de la mascletà.

Pérez Llorca encapçalarà la delegació valenciana en el primer míting electoral de Feijóo a Madrid

Juanfran Pérez Llorca liderarà este dissabte la delegació del PPCV que viatjarà a Madrid per a donar suport a Alberto Núñez Feijóo en el seu primer míting electoral de precampanya, amb una àmplia mobilització de militants i simpatitzants valencians.

L’inici del pont del Pilar ja col·lapsa diverses carreteres valencianes

L’arrancada del pont del Pilar ha deixat ja trànsit molt intens en les principals eixides i accessos de València, Castelló i Alacant, especialment a l’AP-7, l’A-3 i l’A-7, segons la DGT. Diversos accidents en altres punts d’Espanya, inclòs un a Gandia, empitjoren la situació viària.