14.6 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Calendari astronòmic 2022: pluges d’estreles, eclipsis i superllunes

 

El nou any ja està ací i arriba amb un bon nombre d’esdeveniments astronòmic que no podem perdre’ns, entre els quals destaquen diverses pluges d’estreles, eclipsis i superllunes. Aquestes són les dates més importants del calendari astronòmic 2022.

 

Pluges d’estreles del 2022

 

La primera pluja d’estreles que il·luminarà el cel nocturn aquest 2022 seran les ‘Cuadrántidas’, que aconseguiran el seu màxim d’activitat al voltant del 3 de gener, amb uns 120 meteors per hora. Per la seua coincidència amb el noviluni (la lluna nova serà el 2 de gener), tindrem una oportunitat d’or per a observar les ‘Cuadrántidas’ en un cel molt fosc.

Li seguiran les Lirades i les Eta ‘acuáridas‘ a la primavera, amb una taxa d’activitat menor. A l’estiu arribaran les ‘Acuáridas’ i la pluja d’estreles favorita: les Perseids o “Llàgrimes de Sant Lorenzo”, que solen coincidir amb uns cels plenament buidats i una nit agradable, amb les temperatures pròpies de l’època estival.

La seua taxa d’activitat és, juntament amb els Gemínids, la més nombrosa, amb fins a 200 estreles fugaces per hora.

A la tardor podrem gaudir, com cada any, de les Draconines, les Oriònides, les LeònidesGemínids   Úrsids.
 

Dotze llunes plenes i dos superllunes

 

Els coneguts com a “mesos lunars” són cicles que duren al voltant de 29 dies, la qual cosa vol dir que en cada mes de l’any es produeix almenys una lluna plena.

En 2022 tindrem dotze llunes plenes i dos superllunes, més grans i brillants que la mitjana per la seua proximitat a la Terra durant una part de la seua òrbita, la qual cosa es coneix com el perigeu lunar.

La primera lluna plena de 2022 serà el 18 de gener, l’anomenada “Lluna del Llop”. Les dos superllunes  seran la  Superlluna de Maduixa, el 14 de juny, i la Superlluna del Cérvol, el 13 de juliol. La lluna plena d’agost (Lluna d’Esturió) es trobarà relativament prop de la Terra, però no es considera una superlluna atés que no estarà a menys de 382.900 quilòmetres del nostre planeta, que és la distància llindar, establida per a diferenciar.

 

Quatre eclipsis en 2022 dos de Lluna i dos de Sol

 

El primer eclipsi del 2022 serà un eclipsi de Sol, que es produirà el 30 d’abril i serà visible en el sud-est del Pacífic i el sud de Sud-amèrica.

Els dos eclipsis següents seran visibles en parts d’Espanya. Seran un eclipsi total de Lluna el 16 de maig que també podrà veure’s a Amèrica, Àfrica i altres zones d’Europa, i un eclipsi parcial de Sol el 25 d’octubre, observable a Europa, nord-est d’Àfrica i oest d’Àsia.

El 8 de novembre es produirà un eclipsi total de Lluna que podrà veure’s a Àsia, Austràlia, Pacífic i Amèrica.
 

Últimes notícies

Juan Romero, nou alcalde de Marines després d’un relleu pactat

El ple extraordinari ha triat a Juan Romero (Compromis per Marines) com a nou alcalde amb els vots de PSPV-PSOE i Compromis; el relleu complix el pacte de 2023.

Fernando Esteso, icona del destape que va fer ombra a Star Wars

L'actor ha mort este diumenge a València. Figura clau del destape en els 70 i 80, va triomfar al costat d'Andrés Pajares amb comèdies que van trencar la taquilla.

Fernando Esteso, mite de l’humor dels setanta i huitanta, mor als 80 a València

L'actor i humorista va morir este diumenge a València als 80 anys. Icona del cinema popular, va triomfar amb Pallers en les comèdies de Ozores i va mantindre una llarga carrera en teatre i televisió.

Mor l’actor i humorista Fernando Esteso als 80 anys

El comediant va morir de matinada a l'Hospital La Fe després de diversos dies ingressat. Va ser mitat del cèlebre tàndem amb Andrés Pajares i rostre clau del cinema popular.

Mor Fernando Esteso als 80 anys a l’Hospital La Fe de València

L'actor i humorista ha mort als 80 anys a l'Hospital La Fe de València, on estava ingressat. El seu representant el va confirmar a l'Acadèmia del Cinema; el còmic es va consagrar en els 70 al costat d'Andrés Pajares.

Una nova manifestació per la dana ha demanat que Mazón entregue l’acta de diputat

La protesta ha reunit ciutadans i familiars de víctimes per a reclamar que el expresident entregue el seu escó i comparega davant la jutgessa. El recorregut ha passat per Benetússer, Sedaví i Alfafar, algunes de les localitats més afectades.

Compromís exigix al Govern desbloquejar ja la norma que impedix orxata amb menys sucre

Compromís ha enviat una carta als ministres d'Agricultura i de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 per a exigir la reforma del Reial decret 1338/1988. Reclama un calendari immediat que permeta vendre orxata amb menys sucre sense perdre la denominació de xufa.

La UPV desenrotllarà una plataforma per a avaluar en temps real la salut de l’Albufera

La UPV desenrotllarà una plataforma pública de monitoratge en temps real de l'Albufera dins de OBEREK. Permetrà decisions ràpides, restauració després de desastres i agricultura de precisió.