16.6 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Calendari astronòmic 2022: pluges d’estreles, eclipsis i superllunes

 

El nou any ja està ací i arriba amb un bon nombre d’esdeveniments astronòmic que no podem perdre’ns, entre els quals destaquen diverses pluges d’estreles, eclipsis i superllunes. Aquestes són les dates més importants del calendari astronòmic 2022.

 

Pluges d’estreles del 2022

 

La primera pluja d’estreles que il·luminarà el cel nocturn aquest 2022 seran les ‘Cuadrántidas’, que aconseguiran el seu màxim d’activitat al voltant del 3 de gener, amb uns 120 meteors per hora. Per la seua coincidència amb el noviluni (la lluna nova serà el 2 de gener), tindrem una oportunitat d’or per a observar les ‘Cuadrántidas’ en un cel molt fosc.

Li seguiran les Lirades i les Eta ‘acuáridas‘ a la primavera, amb una taxa d’activitat menor. A l’estiu arribaran les ‘Acuáridas’ i la pluja d’estreles favorita: les Perseids o “Llàgrimes de Sant Lorenzo”, que solen coincidir amb uns cels plenament buidats i una nit agradable, amb les temperatures pròpies de l’època estival.

La seua taxa d’activitat és, juntament amb els Gemínids, la més nombrosa, amb fins a 200 estreles fugaces per hora.

A la tardor podrem gaudir, com cada any, de les Draconines, les Oriònides, les LeònidesGemínids   Úrsids.
 

Dotze llunes plenes i dos superllunes

 

Els coneguts com a “mesos lunars” són cicles que duren al voltant de 29 dies, la qual cosa vol dir que en cada mes de l’any es produeix almenys una lluna plena.

En 2022 tindrem dotze llunes plenes i dos superllunes, més grans i brillants que la mitjana per la seua proximitat a la Terra durant una part de la seua òrbita, la qual cosa es coneix com el perigeu lunar.

La primera lluna plena de 2022 serà el 18 de gener, l’anomenada “Lluna del Llop”. Les dos superllunes  seran la  Superlluna de Maduixa, el 14 de juny, i la Superlluna del Cérvol, el 13 de juliol. La lluna plena d’agost (Lluna d’Esturió) es trobarà relativament prop de la Terra, però no es considera una superlluna atés que no estarà a menys de 382.900 quilòmetres del nostre planeta, que és la distància llindar, establida per a diferenciar.

 

Quatre eclipsis en 2022 dos de Lluna i dos de Sol

 

El primer eclipsi del 2022 serà un eclipsi de Sol, que es produirà el 30 d’abril i serà visible en el sud-est del Pacífic i el sud de Sud-amèrica.

Els dos eclipsis següents seran visibles en parts d’Espanya. Seran un eclipsi total de Lluna el 16 de maig que també podrà veure’s a Amèrica, Àfrica i altres zones d’Europa, i un eclipsi parcial de Sol el 25 d’octubre, observable a Europa, nord-est d’Àfrica i oest d’Àsia.

El 8 de novembre es produirà un eclipsi total de Lluna que podrà veure’s a Àsia, Austràlia, Pacífic i Amèrica.
 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Evacuades 25 persones de quatre edificis després de la solsida d’una vivenda a Puçol

Bombers han evacuat a 25 persones de quatre edificacions després de la solsida d'una casa al carrer Sant Pere. No s'han registrat ferits i la gestió ha passat als tècnics municipals.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

Xilxes decreta tres dies de dol després de la troballa d'una dona i la seua filla de 12 anys mortes de manera violenta en una vivenda. La investigació continua oberta i no hi ha detinguts.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.

La Policia Local d’Alacant ha iniciat un operatiu per a aclarir qui viu en 140 VPP de la Platja de Sant Joan

La Policia Local va activar a la vesprada un dispositiu per a comprovar la residència real en 140 vivendes protegides de la Platja de Sant Joan. La mesura, sol·licitada per la Conselleria, busca assegurar l'ús conforme a les condicions d'adjudicació.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís s'ha rebut esta vesprada per un possible doble crim.

Trobades mortes una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes; la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil ha obert una investigació després de la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. La víctima estava en el sistema VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament vigent contra el marit, que no ha sigut detingut.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís va arribar a última hora de la vesprada i van acudir patrulles.

La Generalitat provarà la xarxa pública 5G per a reforçar la gestió de catàstrofes

La Generalitat posarà a prova la xarxa pública 5G com a suport a la xarxa d'emergències de la Comunitat Valenciana, amb quatre pilots en entorns urbà, industrial i rural. El pla mesurarà prioritat de trànsit, ús de vídeo i cobertura en escenaris crítics sense substituir la xarxa TETRA actual.