Calendari astronòmic 2022: pluges d’estreles, eclipsis i superllunes

 

El nou any ja està ací i arriba amb un bon nombre d’esdeveniments astronòmic que no podem perdre’ns, entre els quals destaquen diverses pluges d’estreles, eclipsis i superllunes. Aquestes són les dates més importants del calendari astronòmic 2022.

 

Pluges d’estreles del 2022

 

La primera pluja d’estreles que il·luminarà el cel nocturn aquest 2022 seran les ‘Cuadrántidas’, que aconseguiran el seu màxim d’activitat al voltant del 3 de gener, amb uns 120 meteors per hora. Per la seua coincidència amb el noviluni (la lluna nova serà el 2 de gener), tindrem una oportunitat d’or per a observar les ‘Cuadrántidas’ en un cel molt fosc.

Li seguiran les Lirades i les Eta ‘acuáridas‘ a la primavera, amb una taxa d’activitat menor. A l’estiu arribaran les ‘Acuáridas’ i la pluja d’estreles favorita: les Perseids o “Llàgrimes de Sant Lorenzo”, que solen coincidir amb uns cels plenament buidats i una nit agradable, amb les temperatures pròpies de l’època estival.

La seua taxa d’activitat és, juntament amb els Gemínids, la més nombrosa, amb fins a 200 estreles fugaces per hora.

A la tardor podrem gaudir, com cada any, de les Draconines, les Oriònides, les LeònidesGemínids   Úrsids.
 

Dotze llunes plenes i dos superllunes

 

Els coneguts com a “mesos lunars” són cicles que duren al voltant de 29 dies, la qual cosa vol dir que en cada mes de l’any es produeix almenys una lluna plena.

En 2022 tindrem dotze llunes plenes i dos superllunes, més grans i brillants que la mitjana per la seua proximitat a la Terra durant una part de la seua òrbita, la qual cosa es coneix com el perigeu lunar.

La primera lluna plena de 2022 serà el 18 de gener, l’anomenada “Lluna del Llop”. Les dos superllunes  seran la  Superlluna de Maduixa, el 14 de juny, i la Superlluna del Cérvol, el 13 de juliol. La lluna plena d’agost (Lluna d’Esturió) es trobarà relativament prop de la Terra, però no es considera una superlluna atés que no estarà a menys de 382.900 quilòmetres del nostre planeta, que és la distància llindar, establida per a diferenciar.

 

Quatre eclipsis en 2022 dos de Lluna i dos de Sol

 

El primer eclipsi del 2022 serà un eclipsi de Sol, que es produirà el 30 d’abril i serà visible en el sud-est del Pacífic i el sud de Sud-amèrica.

Els dos eclipsis següents seran visibles en parts d’Espanya. Seran un eclipsi total de Lluna el 16 de maig que també podrà veure’s a Amèrica, Àfrica i altres zones d’Europa, i un eclipsi parcial de Sol el 25 d’octubre, observable a Europa, nord-est d’Àfrica i oest d’Àsia.

El 8 de novembre es produirà un eclipsi total de Lluna que podrà veure’s a Àsia, Austràlia, Pacífic i Amèrica.
 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Guido Rodríguez firma el seu primer doblet en LaLiga encara que el València cau davant el Celta

Guido Rodríguez va marcar els seus dos primers gols amb el València i va firmar el seu primer doblet en LaLiga, però l'equip va perdre 2-3 enfront del Celta a Mestalla.

Pérez Llorca destaca que l’atur de març en la Comunitat Valenciana és el més baix des de 2008

L'atur registrat en la Comunitat Valenciana cau al març fins al seu nivell més baix des de setembre de 2008, amb descensos en tots els sectors i una millora destacada en dones i jóvens.

Gandia decreta tres dies de dol oficial per la mort del poeta Josep Piera

L'Ajuntament de Gandia ha declarat tres dies de dol oficial per la mort del poeta i escriptor valencià Josep Piera, fill predilecte de la ciutat. Les banderes onejaran a mitja asta i s'ha organitzat un comiat cívic en el Palau Ducal dels Borja.

L’atur baixa al març en la Comunitat Valenciana i se situa en 288.162 persones

L'atur registrat en la Comunitat Valenciana va baixar al març en 2.467 persones, un 0,85% menys que al febrer, i encadena un fort descens interanual de 19.440 aturats.

Gayà passa pàgina després de la remuntada del Cèltic i es bolca en el dol davant l’Elx

Gayà assumix com una pena la remuntada encaixada davant el Celta a Mestalla, però recalca que el vestuari ja mira al dol contra l'Elx, al qual s'aferren per a sumar tres punts clau.

Pedro Martínez fixa com a objectiu del València Basket assegurar el play off d’Eurolliga

Pedro Martínez considera que el València Basket té el play in encarrilat en l'Eurolliga i centra ara l'objectiu a assegurar l'accés directe al play off, sense perdre de vista el dol clau davant el Milà.

L’atur baixa al març en la Comunitat Valenciana i se situa en 288.162 persones

L'atur registrat en la Comunitat Valenciana baixa al març en 2.467 persones, un 0,85% menys que al febrer, i situa el total d'aturats en 288.162. La caiguda anual aconseguix les 19.440 persones, amb descensos en les tres províncies i suport de l'estirada de l'ocupació per Setmana Santa.

Pedro Martínez ressalta la victòria coral del València Basket davant el Riu Breogán

Pedro Martínez celebra el triomf del València Basket davant el Riu Breogán com una victòria coral en la qual subratlla l'aportació defensiva d'Isaac Nogués i la bona faena de Yankuba Avenc i Kameron Taylor.