Calendari astronòmic 2022: pluges d’estreles, eclipsis i superllunes

 

El nou any ja està ací i arriba amb un bon nombre d’esdeveniments astronòmic que no podem perdre’ns, entre els quals destaquen diverses pluges d’estreles, eclipsis i superllunes. Aquestes són les dates més importants del calendari astronòmic 2022.

 

Pluges d’estreles del 2022

 

La primera pluja d’estreles que il·luminarà el cel nocturn aquest 2022 seran les ‘Cuadrántidas’, que aconseguiran el seu màxim d’activitat al voltant del 3 de gener, amb uns 120 meteors per hora. Per la seua coincidència amb el noviluni (la lluna nova serà el 2 de gener), tindrem una oportunitat d’or per a observar les ‘Cuadrántidas’ en un cel molt fosc.

Li seguiran les Lirades i les Eta ‘acuáridas‘ a la primavera, amb una taxa d’activitat menor. A l’estiu arribaran les ‘Acuáridas’ i la pluja d’estreles favorita: les Perseids o “Llàgrimes de Sant Lorenzo”, que solen coincidir amb uns cels plenament buidats i una nit agradable, amb les temperatures pròpies de l’època estival.

La seua taxa d’activitat és, juntament amb els Gemínids, la més nombrosa, amb fins a 200 estreles fugaces per hora.

A la tardor podrem gaudir, com cada any, de les Draconines, les Oriònides, les LeònidesGemínids   Úrsids.
 

Dotze llunes plenes i dos superllunes

 

Els coneguts com a “mesos lunars” són cicles que duren al voltant de 29 dies, la qual cosa vol dir que en cada mes de l’any es produeix almenys una lluna plena.

En 2022 tindrem dotze llunes plenes i dos superllunes, més grans i brillants que la mitjana per la seua proximitat a la Terra durant una part de la seua òrbita, la qual cosa es coneix com el perigeu lunar.

La primera lluna plena de 2022 serà el 18 de gener, l’anomenada “Lluna del Llop”. Les dos superllunes  seran la  Superlluna de Maduixa, el 14 de juny, i la Superlluna del Cérvol, el 13 de juliol. La lluna plena d’agost (Lluna d’Esturió) es trobarà relativament prop de la Terra, però no es considera una superlluna atés que no estarà a menys de 382.900 quilòmetres del nostre planeta, que és la distància llindar, establida per a diferenciar.

 

Quatre eclipsis en 2022 dos de Lluna i dos de Sol

 

El primer eclipsi del 2022 serà un eclipsi de Sol, que es produirà el 30 d’abril i serà visible en el sud-est del Pacífic i el sud de Sud-amèrica.

Els dos eclipsis següents seran visibles en parts d’Espanya. Seran un eclipsi total de Lluna el 16 de maig que també podrà veure’s a Amèrica, Àfrica i altres zones d’Europa, i un eclipsi parcial de Sol el 25 d’octubre, observable a Europa, nord-est d’Àfrica i oest d’Àsia.

El 8 de novembre es produirà un eclipsi total de Lluna que podrà veure’s a Àsia, Austràlia, Pacífic i Amèrica.
 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Dos morts en caure un cotxe al riu Clariano des d’un pont a Ontinyent

Dos persones han mort i una tercera ha resultat ferida després de precipitar-se un cotxe per un pont al riu Clariano, a Ontinyent, quan circulava per la CV-668.

Un jove de 26 anys resulta ferit per cremades en l’incendi d’una cuina a Alfafar

Un incendi en la cuina d'una vivenda a Alfafar ha provocat cremades a un jove de 26 anys, que ha sigut traslladat a l'hospital La Fe, i ha afectat per fum a altres tres persones que han sigut donades d'alta en el lloc.

Associacions de víctimes s’unixen a València per a denunciar negligències en la dana, el cribratge de mama i les residències de Madrid

Col·lectius de víctimes de la dana de València, del cribratge de càncer de mama a Andalusia i de les residències de Madrid durant la covid s'agermanen en una concentració que reclama responsabilitats polítiques i judicials.

Els bombers intenten controlar un incendi en una planta de reciclatge d’Onda

Bombers del Consorci provincial de Castelló treballen per a extingir un incendi molt desenrotllat en la planta de reciclatge d'Onda, que ha generat una gran columna de fum.

Els bombers rescaten a un cavall caigut en una séquia a Borriana

Un cavall que havia caigut a una séquia a Borriana és rescatat en bon estat pels bombers de la Plana Baixa mitjançant un dispositiu amb vehicle de rescat en altura.

L’Elx marxa al descans amb un 0-2 davant l’Oviedo

L'Elx s'imposa 0-2 a l'Oviedo al descans en el Carlos Tartiere, amb gols matiners de Pedro Bigas i Gonzalo Villar en els primers vint minuts.

L’aventura agrícola de Vicente Blasco Ibáñez a l’Argentina centra una conferència a València

Una conferència a València recupera la poc coneguda etapa de Vicente Blasco Ibáñez com a empresari agrícola a l'Argentina, on va impulsar dos colònies que van marcar la seua vida.

Espanyol i Llevant es mesuren en un dol clau per la permanència

Espanyol i Llevant s'enfronten en el RCDE Stadium en un partit decisiu per la permanència, marcat per la mala ratxa blanc-i-blava i l'impuls recent del conjunt valencià.