9.9 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

Calendari astronòmic 2022: pluges d’estreles, eclipsis i superllunes

 

El nou any ja està ací i arriba amb un bon nombre d’esdeveniments astronòmic que no podem perdre’ns, entre els quals destaquen diverses pluges d’estreles, eclipsis i superllunes. Aquestes són les dates més importants del calendari astronòmic 2022.

 

Pluges d’estreles del 2022

 

La primera pluja d’estreles que il·luminarà el cel nocturn aquest 2022 seran les ‘Cuadrántidas’, que aconseguiran el seu màxim d’activitat al voltant del 3 de gener, amb uns 120 meteors per hora. Per la seua coincidència amb el noviluni (la lluna nova serà el 2 de gener), tindrem una oportunitat d’or per a observar les ‘Cuadrántidas’ en un cel molt fosc.

Li seguiran les Lirades i les Eta ‘acuáridas‘ a la primavera, amb una taxa d’activitat menor. A l’estiu arribaran les ‘Acuáridas’ i la pluja d’estreles favorita: les Perseids o “Llàgrimes de Sant Lorenzo”, que solen coincidir amb uns cels plenament buidats i una nit agradable, amb les temperatures pròpies de l’època estival.

La seua taxa d’activitat és, juntament amb els Gemínids, la més nombrosa, amb fins a 200 estreles fugaces per hora.

A la tardor podrem gaudir, com cada any, de les Draconines, les Oriònides, les LeònidesGemínids   Úrsids.
 

Dotze llunes plenes i dos superllunes

 

Els coneguts com a “mesos lunars” són cicles que duren al voltant de 29 dies, la qual cosa vol dir que en cada mes de l’any es produeix almenys una lluna plena.

En 2022 tindrem dotze llunes plenes i dos superllunes, més grans i brillants que la mitjana per la seua proximitat a la Terra durant una part de la seua òrbita, la qual cosa es coneix com el perigeu lunar.

La primera lluna plena de 2022 serà el 18 de gener, l’anomenada “Lluna del Llop”. Les dos superllunes  seran la  Superlluna de Maduixa, el 14 de juny, i la Superlluna del Cérvol, el 13 de juliol. La lluna plena d’agost (Lluna d’Esturió) es trobarà relativament prop de la Terra, però no es considera una superlluna atés que no estarà a menys de 382.900 quilòmetres del nostre planeta, que és la distància llindar, establida per a diferenciar.

 

Quatre eclipsis en 2022 dos de Lluna i dos de Sol

 

El primer eclipsi del 2022 serà un eclipsi de Sol, que es produirà el 30 d’abril i serà visible en el sud-est del Pacífic i el sud de Sud-amèrica.

Els dos eclipsis següents seran visibles en parts d’Espanya. Seran un eclipsi total de Lluna el 16 de maig que també podrà veure’s a Amèrica, Àfrica i altres zones d’Europa, i un eclipsi parcial de Sol el 25 d’octubre, observable a Europa, nord-est d’Àfrica i oest d’Àsia.

El 8 de novembre es produirà un eclipsi total de Lluna que podrà veure’s a Àsia, Austràlia, Pacífic i Amèrica.
 

Últimes notícies

La grip baixa un 13,6% en la Comunitat Valenciana fins a 75,7 casos; el VRS repunta i la covid és nul·la

La incidència de grip descendix un 13,6% fins a 75,7 casos per 100.000 en la Comunitat Valenciana, mentres el VRS puja i la covid queda en zero. El total d'infeccions respiratòries també retrocedix.

Mor Brad Branson, primera gran estrela del València Basket

L'exjugador estatunidenc ha mort als 67 anys. València Basket va anunciar un minut de silenci i va subratllar el seu impacte com a referent del club.

Neva a l’interior de Castelló i les ratxes de vent aconseguixen 124 km/h

Les zones altes de Castelló han registrat neu i les ratxes de vent han superat els 100 km/h, amb 124 a Xodos i 121 a Xixona. Aemet preveu empitjorament a partir de migdia.

Pérez Llorca anuncia més desgravacions per a les rendes mitjanes amb efectes retroactius

El president ha avançat que en les pròximes setmanes ampliarà les deduccions socials per a rendes mitjanes. El pla inclou retroactivitat i afecta a prop d'un milió de persones.

L’alcalde d’Almussafes denuncia per injúries i calúmnies al seu denunciant per assetjament sexual

Toni González ha presentat una denúncia contra la persona que el va acusar d'assetjament sexual i laboral i contra altres dos del seu entorn. Manté el càrrec en el grup mixt i sosté que és el punt culminant d'una campanya en contra seua.

Avís groc per nevades en el Racó d’Ademuz a partir de 900 metres

Aemet ha establit l'avís groc per nevades a l'interior nord de València, amb cota en 900 m i acumulacions previstes de 2 cm fins a les 16 h. La jornada suma ratxes de fins a 90 km/h i avisos costaners a Alacant i Castelló.

Detenen a una dona quan intentava introduir droga en la presó de Castelló II

La Guàrdia Civil ha detingut a una dona de 41 anys durant un control d'accés a visitants a la presó de Castelló II. Se li van intervindre 78 g de presumpte haixix i 2,20 g de suposada cocaïna ocults a l'interior del cos.

Detenen a una dona quan intentava introduir droga en la presó Castelló II

Una dona de 41 anys va ser arrestada en intentar introduir haixixs i suposada cocaïna a Castelló II. L'alerta d'un gos detector va permetre intervindre els embolcalls ocults.