13.3 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

Detecten cítrics importats en els supermercats valencians amb pesticides prohibits a la Unió Europea

Taronges Sud-àfrica

 

La Unió de Llauradors ha detectat, per tercer any consecutiu, la presència de matèries actives de pesticides en cítrics (taronges i llimes) procedents de Sud-àfrica, l’ús de les quals està prohibit a la Unió Europea, tal com reflecteixen les analítiques efectuades en un laboratori homologat.

L’organització ha comprat en diversos dels supermercats i hipermercats amb major implantació en la Comunitat Valenciana cítrics procedents de Sud-àfrica -que són els que actualment es poden trobar de forma generalitzada- i els ha portat a analitzar a un laboratori homologat de la Comunitat Valenciana.

Les proves analítiques són contundents i concloents i es tornen a detectar matèries actives l’ús de les quals està prohibit a la Unió Europea. Entre altres substàncies es troba la carbendazima, l’ús de la qual es troba prohibit a la UE des de juny de 2016; i el propiconazol, el període de gràcia del qual per a la seua prohibició definitiva va expirar també al març del passat any.

Tot això davant la passivitat de les autoritats comunitàries que no fan res per evitar-ho.

Cal destacar així mateix que en mostres de taronges València Late analitzades en el laboratori hi ha fins a 8 matèries actives de pesticides, la qual cosa posa de manifest que són menys sostenibles des del punt de vista mediambiental que els nostres.

La Unió reitera la necessitat d’exigir el tractament de fred per als cítrics importats perquè l’elevat ús de fungicides és a conseqüència que no volen usar-lo, ja que els suposa un sobrecost i per a mantindre la fruita en bon estat durant el transport empren més fungicides que a més no garanteixen que no entren les plagues.

L’ús de fungicida en postcollita no significa matar la plaga durant el transport, això només ho pot fer el tractament en fred o cold treatment

La Unió apel·la per tant a la reciprocitat en els estàndards de producció i ús de productes de fitosanitaris. “Nosaltres cultivem amb les normes més estrictes a nivell mundial, mentre uns altres ni són tan sostenibles ni segurs”, diu Carles Peris, secretari general de la Unió.

“No podem consentir que entren cítrics importats de països tercers amb matèries actives l’ús de les quals tenim prohibit a la Unió Europea. No sé com ho he de dir ja per a què s’entenga que estem davant una situació de competència deslleial, discriminació i pèrdua de competitivitat per als nostres productors i també de frau i burla per als nostres consumidors”, assevera Peris.

Llimes Sud-àfrica

 

L’organització insta així mateix les empreses importadores -la major part d’elles de gran prestigi en el sector citrícola- i a les cadenes de distribució al fet que rebutgen aquells cítrics dels seus proveïdors que continguen matèries actives de pesticides que no es poden emprar en l’àmbit de la Unió Europea.

Tant els importadors com la distribució donarien mostra de sensibilitat cap als llauradors valencians, però sobretot davant els consumidors, “ja que ara se’ls enganya”.

Peris demana a les cadenes de distribució que aposten pel producte de proximitat una vegada ja iniciada la campanya d’ací, “perquè es garanteix fruita de més qualitat i amb major seguretat alimentària que la de fora”.

Peris insisteix que amb unes simples analítiques d’un laboratori homologat es descobreix de manera fàcil la presència de substàncies actives prohibides ací, “mentre que ni en frontera les autoritats europees o les dels Estats membres s’adonen o no es volen donar, la qual cosa demostra falta d’inspecció i el colador que hi ha, així com tampoc es detecta en els controls interns d’importadors i supermercats”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.