Detecten cítrics importats en els supermercats valencians amb pesticides prohibits a la Unió Europea

Taronges Sud-àfrica

 

La Unió de Llauradors ha detectat, per tercer any consecutiu, la presència de matèries actives de pesticides en cítrics (taronges i llimes) procedents de Sud-àfrica, l’ús de les quals està prohibit a la Unió Europea, tal com reflecteixen les analítiques efectuades en un laboratori homologat.

L’organització ha comprat en diversos dels supermercats i hipermercats amb major implantació en la Comunitat Valenciana cítrics procedents de Sud-àfrica -que són els que actualment es poden trobar de forma generalitzada- i els ha portat a analitzar a un laboratori homologat de la Comunitat Valenciana.

Les proves analítiques són contundents i concloents i es tornen a detectar matèries actives l’ús de les quals està prohibit a la Unió Europea. Entre altres substàncies es troba la carbendazima, l’ús de la qual es troba prohibit a la UE des de juny de 2016; i el propiconazol, el període de gràcia del qual per a la seua prohibició definitiva va expirar també al març del passat any.

Tot això davant la passivitat de les autoritats comunitàries que no fan res per evitar-ho.

Cal destacar així mateix que en mostres de taronges València Late analitzades en el laboratori hi ha fins a 8 matèries actives de pesticides, la qual cosa posa de manifest que són menys sostenibles des del punt de vista mediambiental que els nostres.

La Unió reitera la necessitat d’exigir el tractament de fred per als cítrics importats perquè l’elevat ús de fungicides és a conseqüència que no volen usar-lo, ja que els suposa un sobrecost i per a mantindre la fruita en bon estat durant el transport empren més fungicides que a més no garanteixen que no entren les plagues.

L’ús de fungicida en postcollita no significa matar la plaga durant el transport, això només ho pot fer el tractament en fred o cold treatment

La Unió apel·la per tant a la reciprocitat en els estàndards de producció i ús de productes de fitosanitaris. “Nosaltres cultivem amb les normes més estrictes a nivell mundial, mentre uns altres ni són tan sostenibles ni segurs”, diu Carles Peris, secretari general de la Unió.

“No podem consentir que entren cítrics importats de països tercers amb matèries actives l’ús de les quals tenim prohibit a la Unió Europea. No sé com ho he de dir ja per a què s’entenga que estem davant una situació de competència deslleial, discriminació i pèrdua de competitivitat per als nostres productors i també de frau i burla per als nostres consumidors”, assevera Peris.

Llimes Sud-àfrica

 

L’organització insta així mateix les empreses importadores -la major part d’elles de gran prestigi en el sector citrícola- i a les cadenes de distribució al fet que rebutgen aquells cítrics dels seus proveïdors que continguen matèries actives de pesticides que no es poden emprar en l’àmbit de la Unió Europea.

Tant els importadors com la distribució donarien mostra de sensibilitat cap als llauradors valencians, però sobretot davant els consumidors, “ja que ara se’ls enganya”.

Peris demana a les cadenes de distribució que aposten pel producte de proximitat una vegada ja iniciada la campanya d’ací, “perquè es garanteix fruita de més qualitat i amb major seguretat alimentària que la de fora”.

Peris insisteix que amb unes simples analítiques d’un laboratori homologat es descobreix de manera fàcil la presència de substàncies actives prohibides ací, “mentre que ni en frontera les autoritats europees o les dels Estats membres s’adonen o no es volen donar, la qual cosa demostra falta d’inspecció i el colador que hi ha, així com tampoc es detecta en els controls interns d’importadors i supermercats”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Set ferits en un xoc múltiple entre tres cotxes a Vila-real

Set persones han resultat ferides en un accident de trànsit en la N-340 al seu pas per Vila-real, on han xocat tres vehicles i ha sigut necessària l'excarceració de tres ocupants.

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Un jove de 28 anys que circulava en patinet elèctric ha quedat atrapat sota un turisme després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent i ha hagut de ser rescatat pels bombers abans de ser traslladat a l'hospital.

Europa i la permanència es juguen a Anoeta

Reial Societat i Llevant s'enfronten a Anoeta en un partit decisiu: els donostiarres busquen consolidar la seua plaça europea i els granotas escapar del descens.

La Línia Dona 24 hores atén 84.688 crides en 2025 després de créixer un 18%

La Línia Dona 24 hores de la Generalitat va augmentar un 17,62% la seua activitat en 2025, amb 84.688 trucades ateses i un fort repunt dels casos relacionats amb violències sexuals.

La Setmana Santa Marinera de València honra als seus difunts amb una oració a la platja

La Setmana Santa Marinera de València celebra la tradicional oració a la platja per confrares i mariners morts, abans de les grans processons de Divendres Sant i Diumenge de Pasqua.

Dones i menors de 25 anys concentren l’ús de Metrovalencia, segons l’últim índex de satisfacció

L'ultime indexe de satisfaccion de Metrovalencia revela que les dones i els menors de 25 anys són els principals usuaris del metre i tranvia, amb alta presència d'estudiants i un perfil socioeconomico majoritari mitjà.